@article { author = {ghasemi, moslem and sharafi, hojjat allah and jafari, marzieh and Shaykhalipour, Bahzad}, title = {Ranking the urban tourism infrastructure with the use of Copra’s technique. Case study: Zanjan province}, journal = {urban tourism}, volume = {3}, number = {1}, pages = {31-41}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6926}, eissn = {2423-6918}, doi = {10.22059/jut.2017.60513}, abstract = {today tourism is one of hope Bkhsh activities as a development pathway called. In this regard, according to the features, facilities, services and capabilities that are needed for urban tourists, it is necessary to provide for proper planning it can be applied to a greater number of tourists attracted. The harmony between the number of tourists and tourism areas, especially infrastructure capacity must be considered. The criteria for determining the center of tourist areas and determine the infrastructure requirements and is adjusted for inequalities between regions. The goal of this study, ranking the city of the province of sub-structures of tourism. Methodology This study is based on a "descriptive analytical" approach of the space research, applied. In this regard, Zanjan city eijruod (0.417) khodabndeh (.326) are the least infrastructure for tourism. The city of Mahneshan (.287) and Tarom (.245) despite the considerable tourist attractions, but at least Habrkhvrdarnd infrastructure. In the city of Zanjan (0.061), Khoramdeh (.155) and Abhar (0.235) in terms of tourism infrastructure and favorable conditions are favorable for tourism. The province ranks first in the ranking of tourism infrastructure to third account. Over the past half-century tourism has taken a large scale and every year the number of passengers that travel with different motivations, added. According to the World Tourism Organization estimates, nearly 25 million people of tourists in the world in 1950 and in 2000 was about 700 million, the figure in 2020 to about 1.6 billion. These figures represent growth of 7 percent in a 50-year period (2000-1950) is. Thus, according to statistics and reports can be said, the tourism industry has become the largest and most profitable industry in the global dimension, so that 11 percent of the gross domestic product, 10 percent of employment, 5% of exports and 5% the global investment is allocated. So today tourism is one of hope Bkhshtryn activities as a development pathway called. this regard, according to the features, facilities, services and capabilities that are needed for urban tourists, it is necessary to provide for proper planning it can be applied to a greater number of tourists attracted.}, keywords = {urban tourism",urban infrastructure",technical Kvpras",Zanjan Province}, title_fa = {رتبه‌بندی زیرساخت‌های گردشگری شهری با استفاده از تکنیک کوپراس مطالعه موردی: استان زنجان}, abstract_fa = {گردشگری موتور محرک توسعه اقتصادی به شمار می‌آید. این صنعت نامرئی گسترده‌ترین صنعت خدماتی دنیا در عرصه-های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌باشد. در واقع گردشگری پدیده قرن است و در برگیرنده جریانی از سرمایه، انسان، فرهنگ و سرزمین که در فضاهای جغرافیایی آثار مختلفی بر جای می‌نهد. یکی از راهبردهایی که امروزه به منظور رشد و توسعه شهرها به آن توجه می‌شود، گردشگری است. محیط‌های شهری، در سراسر جهان برای سالیان متمادی بیشترین جاذبه‌ را برای همه اهداف گردشگری داشته‌اند. هدف تحقیق حاضر، رتبه‌بندی شهرستان‌های استان زنجان از نظر دسترسی به زیر‌ساخت‌های موجود گردشگری است. با توجه به هدف تحقیق و موضوع مورد مطالعه، سوال پژوهش به صورت ذیل تبیین شده است: آیا وضعیت شهرستان‌های استان زنجان از نظر زیرساخت‌های موجود گردشگری یکسان است؟ روش‌شناسی پژوهش، توصیفی – تحلیلی بر مبنای شیوه اسنادی می‌باشد که در این مسیر از تکنیک کوپراس استفاده شده است. نتایج کلی تحقیق نشان می‌دهد در استان زنجان، شهرستان‌های زنجان به ترتیب با ارزش نهایی (0.061)، خرمدره (0.155)، از نظر زیرساخت‌های گردشگری وضعیت مطلوب و مساعدی جهت گردشگری دارند. شهرستان‌های ایجرود با ارزش نهایی(0.417) و خدابنده (0.326) از حداقل زیرساخت‌های لازم برای گردشگری برخوردار هستند و بقیه شهرستان‌های استان از نظر رتبه‌بندی وضعیت بینابین دارند.}, keywords_fa = {urban tourism",urban infrastructure",technical Kvpras",Zanjan Province}, url = {https://jut.ut.ac.ir/article_60513.html}, eprint = {https://jut.ut.ac.ir/article_60513_0676fef64e5580775a12053c3bd6eb7b.pdf} }