@article { author = {Jafari, Sakineh and Ehsanfar, Saeed and Maleki Majd, Shila}, title = {Residents’ Support for Tourism Development: The Role of the Place Image and the Tourism Imagery Effects}, journal = {urban tourism}, volume = {4}, number = {4}, pages = {35-53}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6926}, eissn = {2423-6918}, doi = {10.22059/jut.2018.126188.77}, abstract = {Tourism can be considered as one of the most suitable options for the country development. Because this industry can provide economic, socio-cultural, and environmental benefits for local, national and regional residents. But what should not be left out, is the role of people’s support in industry development. Accordingly, people should be involved in decision-making and the industry development in order to participate in plans implementation. So that a suitable basis can be provided for the tourism development. In this research, using the descriptive-correlational method, it has been tried to examine the residents' support for tourism development, considering the role of the place image and the tourism image in the local community of Badreh. The statistical population consisted of all the residents of Badreh county, among which, Using cluster sampling, 225 people (90 men, and 135 women) were selected as the study sample. All of them completed the scale of residents’ support for the tourism development, the place image, and the imaginative effects of tourism (economic, socio-cultural, and environmental). The questionnaires’ reliability was calculated by Cronbach’s alpha, and their validity was calculated using the internal consistency method. Using the regression, the hypothesized model was analyzed in a sequential manner using the Baron and Kenny (1986) proposed steps. According to the results, the place image with the residents has a direct effect on their support for tourism development. The place image with the residents, by mediating the residents’ economic imaginary effects, has an indirect impact on the residents’ support for the tourism development. Also, the place image with the residents, by mediating the socio-cultural imaginary effects, has an indirect impact on the residents’ support for the tourism development. But the place image with the residents, by mediating the environmental imaginary effects, does not have an indirect impact on the residents’ support for the tourism development. The place image with the residents can directly and indirectly influence on the residents’ support for the tourism development, by mediating the economic and socio-cultural imaginary effects.}, keywords = {Imaginary Effects,Residents’ Support to Tourism Development,Tourism,Role of Space Image with Residents}, title_fa = {حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری: نقش تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری}, abstract_fa = {گردشگری می‌تواند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای توسعۀ کشور محسوب شود. بدین­دلیل که این صنعت می‌تواند منافع اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیست‌محیطی بالایی را برای ساکنان محلی، ملی و منطقه‌ای فراهم کند، اما آنچه نباید از نظر دور بماند نقش حمایت مردم در توسعۀ این صنعت است. بر این اساس، باید مردم را در توسعۀ این صنعت و تصمیم‌سازی‌ها وارد کرد تا در اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته و بستری مناسب برای توسعۀ گردشگری فراهم شود. در این پژوهش سعی شده با روش توصیفی-همبستگی به بررسی حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری با درنظرگرفتن نقش تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری در جامعۀ محلی بدره پرداخته شود.جامعۀ آماری شامل تمامی ساکنان شهر بدره است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 225 نفر (90 نفر مرد، 135 نفر زن) به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. همۀ آن‌ها مقیاس‌های حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری، تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری (اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیست‌محیطی) را تکمیل کردند. پایایی پرسش‌نامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آن‌ها با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از رگرسیون، به شیوۀ متوالی همزمان و با به‌کارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986)، مدل فرضی تجزیه و تحلیل شد. مطابق نتایج، تصویر مکان نزد ساکنان بر حمایت آنان از توسعۀ گردشگری اثر مستقیمی دارد. تصویر مکان نزد ساکنان با میانجی‌گری اثرات تصوری اقتصادی بر حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری اثر غیرمستقیمی دارد. همچنین، تصویر مکان نزد ساکنان با میانجی‌گری اثرات تصوری اجتماعی-فرهنگی بر حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری اثر غیرمستقیمی دارد، اما تصویر مکان نزد ساکنان با میانجی‌گری اثرات تصوری زیست‌محیطی بر حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری اثر غیرمستقیمی ندارد. تصویر مکان نزد ساکنان می‌تواند به‌طور مستقیم و غیرمستقیم و با واسطۀ اثرات تصوری اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی حمایت ساکنان بر توسعۀ گردشگری تأثیر بگذارد.  }, keywords_fa = {Imaginary Effects,Residents’ Support to Tourism Development,Tourism,Role of Space Image with Residents}, url = {https://jut.ut.ac.ir/article_64607.html}, eprint = {https://jut.ut.ac.ir/article_64607_265aa77df9b95d6666ee52b34611c0a2.pdf} }