@article { author = {Heydari Kooshkeno, Majid and Fallah Tafti, Hamed and Ahmadkhani, Masoud}, title = {Identification of citizenship factors affecting urban tourism development Case study: Yazd city}, journal = {urban tourism}, volume = {6}, number = {2}, pages = {117-132}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6926}, eissn = {2423-6918}, doi = {10.22059/jut.2019.264920.527}, abstract = {Abstract Urban tourism is a significant factor in development of cities and tourists always travel to visit the tangible or intangible attractions of cities. Tourism shaped base on the presence of historical, cultural-artistic attractions and one of the most attractive tourist places in cities are the facilities and structures builds around. Therefore, development of urban tourism and its wise management requires planning. In the meantime, citizens have a significant influence on this development, because in most of the metropolises of the world, in policy-making and management structures, in line with the processes of globalization, they want more participation and participation of citizens. This research aimed to identify useful factors of citizenship on urban tourism development in Yazd city. Using this survey among a selected sample of citizens of Yazd, using exploratory/confirmatory factor analysis method, extracting the components of citizenship. By naming the components and validating the structural model, the results indicate that citizenship components can be categorized into five factors, which explain 59.056 percent of the total variance. The importance of the citizen's duties factor is 31.579 percent of the variance compared to other factors, because citizens from Yazd, the components of citizenship duties can have the most significant impact in development of urban tourism. The factors of technology literacy targeted thinking, social participation and global consciousness are among other factors influencing the formation of the personality of citizenship.}, keywords = {Tourism Destination Brand,Tourism Destination Brand Image,Tourism Destination Reputation,Yazd city}, title_fa = {شناسایی مؤلفه‌های شهروندی تأثیرگذار بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر یزد}, abstract_fa = {گردشگری شهری عاملی بسیار مهم در توسعه شهرها محسوب می‌شود و همواره گردشگران جهت بازدید از جاذبه‌های مادی و غیرمادی شهرها قصد سفر می‌کنند. گردشگری بر اساس وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی–هنری و غیره شکل می‌گیرد و یکی از پرجاذبه‌ترین مکان‌های گردشگری شهرها همین امکانات و سازه‌ها می‌باشند لذا توسعه گردشگری شهری و مدیریت خردمندانه آن، نیازمند برنامه‌ریزی می‌باشد. در این میان شهروندان تأثیر بسزایی در این توسعه دارند به این دلیل که در بیشتر کلان‌شهرهای جهان در ساختارهای سیاست‌گذاری و مدیریت، همسو با فرآیندهای جهانی‌سازی، خواهان مشارکت و حضور بیشتر شهروندان می‌باشند. این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفه‌های مؤثر شهروندی بر توسعه گردشگری شهری در شهر یزد انجام‌شده است. با اجرای این پیمایش میان نمونه منتخب از شهروندان یزد، با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی/تائیدی اقدام به استخراج مؤلفه‌های شهروندی گردید. با نام‌گذاری مؤلفه‌ها و اعتبارسنجی مدل ساختاری، نتایج پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان مؤلفه‌های شهروندی را در پنج عامل دسته‌بندی کرد که این پنج عامل 056/59 درصد از واریانس کل را تبیین می‌نمایند. اهمیت عامل وظایف شهروندی با 579/31 درصد واریانس نسبت به دیگر عامل‌ها چشم‌گیرتر است به این دلیل که از دید شهروندان شهر یزد مؤلفه‌های وظایف شهروندی می‌تواند بیشترین تأثیر را در پیشبرد اهداف شهری به‌سوی توسعه گردشگری شهری داشته باشند. عوامل سواد فناوری، تفکر هدفمند، مشارکت اجتماعی و آگاهی جهانی از دیگر عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت شهروندی هستند.}, keywords_fa = {شهروند,گردشگری شهری,توسعه گردشگری,گردشگر,شهر یزد}, url = {https://jut.ut.ac.ir/article_72082.html}, eprint = {https://jut.ut.ac.ir/article_72082_e6d3d58f2fe5ab1d2509f9ba9c098d88.pdf} }