@article { author = {kheirkhah, marzieh and GHaedrahmati, Safar and Roknodin Eftekhari, Abdolreza and Rezaei, Nasser}, title = {Evaluation of Spatial Associations in the Tourism Elements in Tehran Metropolis Case Study: Zones 1 and 12}, journal = {urban tourism}, volume = {6}, number = {2}, pages = {133-150}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6926}, eissn = {2423-6918}, doi = {10.22059/jut.2019.274520.604}, abstract = {Recognizing and analyzing the spatial associations between tourism elements is an important and urgent factor and has a close relationship with the type of effectiveness, and being affected, of tourists from the urban environment. The aim of this study is to analyze the spatial associations between tourism elements in Districts 1 and 12 of the metropolises of Tehran. In this regard, documentary studies were used in the process of identifying the problem and the theoretical framework, and in the experimental analysis, the questionnaire field tool was used to collect the information. To this end first, the indexes and cases were set and, based on the opinions of experts, the indexes and cases that got the most points were selected for the questionnaire. In this research, One-Sample T Test was used in SPSS environment to analyze the data obtained from the questionnaires as well as the nearest neighbor model and the multi-spatial spatial analysis of the GIS environment for data analysis. And to obtain a pattern of distribution and spatial distribution of tourism elements in the regions. The findings of this research indicate that the spatial pattern of tourism elements in cluster type one and twelve Tehran metropolises and Also, the results of , One-Sample T Test indicate that the meanings of the above average are lower than the value of T value, which is 3, and also the significance level is equal to 0.000 which is Indicates a weak link between the tourism elements considered in both regions and confirms the research hypothesis.}, keywords = {Spatial Associations,Tourism Elements,Spatial Analysis,Tehran Metropolis}, title_fa = {ارزیابی ارتباط فضایی در عناصر گردشگری کلان‌شهر تهران مطالعه موردی: مناطق 1 و 12}, abstract_fa = {شناخت و تحلیل ارتباط فضایی میان عناصر گردشگری یکی از مهم­ترین و ضروری­ترین عواملی است که ارتباط تنگاتنگی با نوع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری گردشگران از محیط شهری دارد. هدف از این پژوهش تحلیل ارتباط فضایی در عناصر گردشگری مناطق یک و دوازده کلان­شهر تهران می­باشد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. برای جمع­آوری  اطلاعات از مطالعات اسنادی و در تحلیل تجربی از ابزارهای میدانی پرسشنامه و همچنین داده­های ثانویه استفاده گردید. بدین­سان در ابتدا شاخص­ها و نماگرها تنظیم گردید و با توجه به نظر نخبگان شاخص­ها و نماگرهایی که بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند برای تنظیم پرسشنامه انتخاب شدند. در این پژوهش از آزمونT  تک نمونه­ای در محیط SPSS برای تحلیل داده­های حاصل از پرسشنامه­ها و همچنین از مدل میانگین نزدیک­ترین همسایگی و تحلیل خوشه­ای فضایی چند فاصله­ای در محیط GIS برای تجزیه و تحلیل داده­های ثانویه و برای بدست آوردن الگوی توزیع و پراکنش فضایی عناصر گردشگری در مناطق استفاده شده است. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که الگوی فضایی عناصر گردشگری در مناطق یک و دوازده کلانشهر تهران از نوع خوشه­ای است و همچنین نتایج حاصل از آزمونT  تک نمونه­ای نشان می­دهد که شاخص­های مورد­نظر میانگینی کمتر از مقدار T Value را که عدد 3 می­باشد را بدست آورده­اند و همچنین سطح معناداری برابر است با 000/0، که نشان­دهنده­ی وجود ارتباط ضعیف میان عناصر گردشگری در نظر گرفته شده در هر دو منطقه و تایید فرضیه تحقیق می­باشد.}, keywords_fa = {Spatial Associations,Tourism Elements,Spatial Analysis,Tehran Metropolis}, url = {https://jut.ut.ac.ir/article_72650.html}, eprint = {https://jut.ut.ac.ir/article_72650_32c224b9251d47153b2f1b4052dedbed.pdf} }