per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
1
12
10.22059/jut.2018.222651.272
64600
Research Article
نقش گردشگری در پایداری شهری مورد: شهر سیسخت(شهرستان دنا)
The Role of Tourism in Urban Sustainability
Case Study: Si-Sakht Town (Dena City)
سعیدرضا اکبریان رونیزی
sr_akbarian@yahoo.com
1
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شیراز
این اعتقاد وجود دارد که توسعه گردشگری تغییرات قابل توجهی بر ابعاد و ساختار شهرها داشته و می تواند نقش موثری بر پایداری آنها ایفا نماید. در همین رابطه هر گونه برنامه ریزی و مدیریت نیازمند وضعیت و کارکرد این فعالیت در شهرهای گردشگر پذیر می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش گردشگری در پایداری شهر سیسخت (شهرستان دنا) تدوین شده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و گردآوری داده های مورد نیاز بر اساس روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه) تهیه شده است. جامعه آماری پژوهش ساکنان محلی شهر مورد مطالعه است که بر اساس روش کوکران تعداد 315 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به منظور پردازش داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان از آن دارد که توسعه گردشگری توانسته نقش موثری بر پایداری شهر سیسخت ایفا نماید و در بین ابعاد پایداری شهر، بیشترین و کمترین نقش را به ترتیب بر بعد پایداری اجتماعی ـ فرهنگی و بعد محیطی ـ کالبدی شهر داشته است. همچنین نتایج نشان داد که مولفه های جنسیت، سن، تحصیلات و نیز وابستگی شغلی، بر درک ساکنان محلی از نقش گردشگری بر پایداری شهر تاثیرگذار است. واژگان کلیدی: گردشگری شهری، توسعه پایدار،شهروندان، سیسخت؛
Tourism development creates significant changes in the dimensions and structure of cities. Considering the effects of this activity, it can bring urban sustainability with proper and targeted planning to develop it. In the process of planning tourism development, in order to achieve urban sustainability, it is necessary to recognize and analyze the present situation. This study is to investigate and analyze the role of tourism on sustainability (economic, socio-cultural and environmental-physical dimensions) in the town of Si-Sakht (Dena city). The research is applied, conducted in a descriptive-analytical method, and the data has been collected based on the documentary and field method (questionnaire). The statistical population of the study is the residents of the county under study. By using the Cochran method, 315 people were selected as the statistical sample. Descriptive and inferential statistics were used to process the data. According to the results, tourism development has been able to play an effective and meaningful role in each of the sustainability dimensions of the town. Also, results showed that among the dimensions of sustainability of the town, tourism has the highest and the lowest role in the socio-cultural sustainability dimension and the county’s environmental-physical dimension.
https://jut.ut.ac.ir/article_64600_460ce7e81a6b30f7b12b290f8029ffd3.pdf
: گردشگری شهری
توسعه پایدار
شهروندان
سیسخت
urban sustainability
Si-Sakht
Citizens
Tourism
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
13
34
10.22059/jut.2018.224979.278
64603
Research Article
ارزیابی نقش فناوری اطلاعات در ارتقای صنعت گردشگری جزیرۀ کیش
Assessing the Role of Information Technology in Promoting Tourism Industry in Kish Island
احمد پوراحمد
apoura@ut.ac.ir
1
رحمت الله فرهودی
rfarhudi@hotmail.com
2
آیدا برادران نیا
aida_abn@yahoo.com
3
استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران
یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری است و این صنعت، اهمیت زیادی در ابعاد مختلف از جمله ایجاد اشتغال، منبع درآمد برای دولت و بهبود خدمات اجتماعی دارد. برای ورود به بازار رقابتی جهان، مجبور به تجهیز امکانات و بهرهبرداری از فناوریهای نوین در قالب «گردشگری الکترونیکی» هستیم. هدف اصلی از پژوهش حاضر،ارزیابینقش فناوری اطلاعات در ارتقای صنعت گردشگری جزیرۀ کیش است. روش پژوهش حاضر، از نظر اهداف کاربردی و از نظر نوع دادهها، کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری، کل گردشگران داخلی در جزیرۀ کیش است. تعداد 382 نفراز گردشگران داخلی کیش، حجم نمونۀ این پژوهش است. بهمنظور جمعآوری دادهها، از یک پرسشنامۀ محققساخته استفادهشده است. پرسشنامۀ محققساختۀ مورد نظر شامل 30 سؤال براساس مقیاس لیکرت 5 درجهای از بسیار زیاد تا بسیار کم طراحی شد. بهمنظور بررسی توزیع ویژگیهای جامعۀ مورد نظر، از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح توصیفی از شاخصهای آمار توصیفی از قبیل میانگین، درصد، انحرافمعیار و رسم جدول و نمودارها و در سطح استنباطی نیز از روش آماری تیتک نمونهای و آزمون رتبهای فریدمن استفاد شد. بهمنظور بررسی نرمالبودن توزیع متغیرها از آزمون کالموگروف اسمیرنف k-s استفاده شده است.
One of the main applications of information technology is in the tourism industry, which is of great importance in various aspects, including employment creation, revenue source for the government, and improvement of social services. In order to enter the competitive market of the world, we have to equip facilities and exploit modern technologies in the form of “electronic tourism”. The main purpose of this study, is to evaluate the role of information technology in promoting tourism industry in Kish Island. The methodology of this study is applied according to its aim, and the research is descriptive-survey according to its nature. The statistical population is the total number of domestic tourists on the Kish Island. The sample consists of 382 domestic tourists in Kish. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The questionnaire included 30 questions based on a 5-point Likert Scale from extremely low to low. Two descriptive and inferential statistics were used to examine the distribution of the target population characteristics. Descriptive statistics indicators such as mean, percentage, standard deviation and drawing tables and charts were used at descriptive level, and T-test and Friedman rank test were used at inferential level. Kolmogorov-Smirnov test (KS-test) was used to test the variables distribution
https://jut.ut.ac.ir/article_64603_1c5d1615fd35cd23bd361d7ffdb536c1.pdf
جزیرۀ کیش
صنعت گردشگری
فناوری اطلاعات
گردشگری الکترونی
Kish Island
tourism industry
Information Technology
Electronic Tourism
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
35
53
10.22059/jut.2018.126188.77
64607
Research Article
حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری: نقش تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری
Residents’ Support for Tourism Development: The Role of the Place Image and the Tourism Imagery Effects
سکینه جعفری
sjafari.105@gmail.com
1
سعید احسان فر
amirahmad.ehsanfar@yahoo.com
2
شیلا ملکی مجد
maleky_shila@yahoo.com
3
استادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، دانشگاه سمنان
کارشناسی ارشد اکوتوریسم، دانشگاه سمنان
گردشگری میتواند یکی از مناسبترین گزینهها برای توسعۀ کشور محسوب شود. بدیندلیل که این صنعت میتواند منافع اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیستمحیطی بالایی را برای ساکنان محلی، ملی و منطقهای فراهم کند، اما آنچه نباید از نظر دور بماند نقش حمایت مردم در توسعۀ این صنعت است. بر این اساس، باید مردم را در توسعۀ این صنعت و تصمیمسازیها وارد کرد تا در اجرای برنامهها مشارکت داشته و بستری مناسب برای توسعۀ گردشگری فراهم شود. در این پژوهش سعی شده با روش توصیفی-همبستگی به بررسی حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری با درنظرگرفتن نقش تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری در جامعۀ محلی بدره پرداخته شود.جامعۀ آماری شامل تمامی ساکنان شهر بدره است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 225 نفر (90 نفر مرد، 135 نفر زن) بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. همۀ آنها مقیاسهای حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری، تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری (اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیستمحیطی) را تکمیل کردند. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از رگرسیون، به شیوۀ متوالی همزمان و با بهکارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986)، مدل فرضی تجزیه و تحلیل شد. مطابق نتایج، تصویر مکان نزد ساکنان بر حمایت آنان از توسعۀ گردشگری اثر مستقیمی دارد. تصویر مکان نزد ساکنان با میانجیگری اثرات تصوری اقتصادی بر حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری اثر غیرمستقیمی دارد. همچنین، تصویر مکان نزد ساکنان با میانجیگری اثرات تصوری اجتماعی-فرهنگی بر حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری اثر غیرمستقیمی دارد، اما تصویر مکان نزد ساکنان با میانجیگری اثرات تصوری زیستمحیطی بر حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری اثر غیرمستقیمی ندارد. تصویر مکان نزد ساکنان میتواند بهطور مستقیم و غیرمستقیم و با واسطۀ اثرات تصوری اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی حمایت ساکنان بر توسعۀ گردشگری تأثیر بگذارد.
Tourism can be considered as one of the most suitable options for the country development. Because this industry can provide economic, socio-cultural, and environmental benefits for local, national and regional residents. But what should not be left out, is the role of people’s support in industry development. Accordingly, people should be involved in decision-making and the industry development in order to participate in plans implementation. So that a suitable basis can be provided for the tourism development. In this research, using the descriptive-correlational method, it has been tried to examine the residents' support for tourism development, considering the role of the place image and the tourism image in the local community of Badreh. The statistical population consisted of all the residents of Badreh county, among which, Using cluster sampling, 225 people (90 men, and 135 women) were selected as the study sample. All of them completed the scale of residents’ support for the tourism development, the place image, and the imaginative effects of tourism (economic, socio-cultural, and environmental). The questionnaires’ reliability was calculated by Cronbach’s alpha, and their validity was calculated using the internal consistency method. Using the regression, the hypothesized model was analyzed in a sequential manner using the Baron and Kenny (1986) proposed steps.
According to the results, the place image with the residents has a direct effect on their support for tourism development. The place image with the residents, by mediating the residents’ economic imaginary effects, has an indirect impact on the residents’ support for the tourism development. Also, the place image with the residents, by mediating the socio-cultural imaginary effects, has an indirect impact on the residents’ support for the tourism development. But the place image with the residents, by mediating the environmental imaginary effects, does not have an indirect impact on the residents’ support for the tourism development. The place image with the residents can directly and indirectly influence on the residents’ support for the tourism development, by mediating the economic and socio-cultural imaginary effects.
https://jut.ut.ac.ir/article_64607_265aa77df9b95d6666ee52b34611c0a2.pdf
اثرات تصوری
حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری
گردشگری
نقش تصویر مکان نزد ساکنان
Imaginary Effects
Residents’ Support to Tourism Development
Tourism
Role of Space Image with Residents
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
55
71
10.22059/jut.2018.222872.273
64604
Research Article
ارائۀ الگوی توسعۀ پایدار گردشگری شهری (نمونۀ موردی: شهر لاهیجان)
Providing a Sustainable Urban Tourism Model (Case Study: Lahijan City)
کرامت الله زیاری
zayyari@ut.ac.ir
1
کیوان جمالی
keyvanjamali@ut.ac.ir
2
فرشید صادقی
fsadeghi787@gmail.com
3
استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران
گردشگری شهری بهعنوان یکی از عوامل مهم توسعۀ پایدار شهرها بهحساب میآید؛ زیرا با تأکید بر منابع و قابلیتهای داخلی شهرها، توسعۀ شهر را فراهم میکند. توسعۀ گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی با حداکثر بازده، یکی از مهمترین فعالیتهای عمدۀ مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر است. در همین راستا، پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی مفهوم گردشگری شهری و نقش و اهمیت آن در توسعۀ شهرها، به ارائۀ الگویی پایدار در زمینۀ توسعۀ آن در شهرها بپردازد تا شهرها با بهرهگیری از این عامل پرتوان، به توسعهای پایدار و متکی بر تواناییهای خود دست یابند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی-توسعهای و با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است که پس از تشریح نقش و اهمیت گردشگری شهری از طریق مطالعۀ اسنادی و کتابخانهای، به بررسی توانها و چالشهای حال و پیشروی شهر لاهیجان و ترسیم اهداف و راههای رسیدن به آن با استفاده از نظر متخصصان و صاحبنظران امر پرداخته شده است. بدینمنظور، برای بررسی موضوع از مدل Meta- SWOT استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد، مؤلفۀ وجود تنوع مراکز تفریحی و گردشگری در شهر، بالاترین تناسب راهبردی را داراست و همچنین، مؤلفههای بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارای بالاترین قدرت تأثیرگذاری بر اهداف تعیینشده در زمینۀ توسعۀ پایدار گردشگری شهر لاهیجان است. همچنین، نتایج نشان میدهد شهر بندر انزلی بزرگترین رقیب منطقهای شهر لاهیجان محسوب میشود.
Urban tourism is considered as one of the important factors in the cities’ sustainable development, because it focuses on the city development by emphasizing the cities’ resources and capabilities. Urban tourism development, by improving quantitative and qualitative dimensions with maximum returns, is one of the most important activities of the city’s management in the present day. In this regard, this paper tries to explore the concept of urban tourism and its role in urban development by providing a sustainable model for its development in cities. So that cities, using this potent factor, develop into a sustainable development and rely on their abilities. The present study is applied-developmental, and has a descriptive-analytical method. After explaining the role and importance of urban tourism through documentary and library studies, we investigate Lahijan city’s strengths and challenges of the present and the future, and outline the aims and objectives. The methods have been chosen by experts. To this end, the Meta-SWOT model has been used to investigate the issue. Results show that the component of the diversity of recreation and tourism centers in the city has the highest strategic fit, and also, the components of improving the economic situation of the country have the highest influence on the goals set in the sustainable development of tourism in Lahijan. Also, the results indicate that the city of Bandar Anzali is considered to be the main regional rival of the city of Lahijan
https://jut.ut.ac.ir/article_64604_2202df319dd891279f110563c2abab34.pdf
توسعۀ پایدار گردشگری
شهر لاهیجان
گردشگری شهری
Meta SWOT
Sustainable Tourism Development
Lahijan CITY
Urban Tourism
Meta SWOT
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
73
89
10.22059/jut.2018.226330.280
64602
Research Article
بررسی اثر رژیمهای ارزی بر جریان توریسم بینالمللی در کشورهای منتخب اسلامی: رهیافت جاذبه
The Exchange Regimes’ Effect on International Tourism Flow in Selected Islamic Countries (Gravity Approach)
سارا معصوم زاده
sarahmasoomzadeh@yahoo.com
1
مهدی شیرافکن لمسو
mehdieconomy84@gmail.com
2
کارشناسی ارشد اقتصاد دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت بازرگانی دانشگاه تبریز
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی چابهار
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان میتواند، نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها ایفا کند. گردشگری شامل خدماتی است که تأثیر زیادی بر فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی دارد. در این راستا،با وجودمطرحشدنرژیمهای ارزی بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر جریان گردشگری، پژوهشهای چندانی در رابطه با اثر رژیمهای ارزی بر جریان توریسم انجام نگرفته است. پیشرفتهای اخیر در طبقهبندی نظامهای ارزی، محرکی شده است که در این مطالعه به بررسی اثرات رژیمهای ارزی بر جریان توریسم بینالملل پرداخته شود. این پژوهش، از روش جاذبه (gravity) و دادههای تابلویی برای تخمین تعداد گردشگران واردشده از کل جهان به کشورهای منتخب اسلامی (14 کشور) شامل بحرین، ایران، عراق، مصر، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، کویت، قطر، یمن، سوریه، لبنان، اردن و عمان طی دورۀ زمانی 2013-1993 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که رژیم ارزی ثابت بر روند گردشگری اثر مثبت و معنیدار دارد و حفظ ثبات نرخ ارز برای جذب گردشگران بینالملل بسیار اهمیت دارد.همچنین تجارت، تولید ناخالص داخلی، مسافت، جمعیت، داشتن زبان مشترک و مستعمرهبودن، اثر مثبت بر جریان گردشگری دارد و متغیر نرخ ارز مؤثر، نرخ ارز اسمی، داشتن تفاهمنامۀ تجاری مشترک اثر منفی بر جریان گردشگری دارد. تمام ضرایب به غیر از متغیرهای مستعمرهبودن و داشتن تفاهمنامۀ تجاری مشترک بهلحاظ آماری معنیدار هستند.
The tourism industry, as one of the world’s most profitable industries, can play an important role in the economic growth of countries. Tourism includes services that have a great impact on economic and social activities. In this regard, despite the presence of foreign exchange regimes as one of the factors affecting the tourism flow, few studies have been conducted on the effect of foreign exchange regimes on tourism flow. Recent developments in classifying the foreign exchange regimes have stimulated the study of the foreign exchange regimes effects on international tourism flow. This study has used gravity and panel data to estimate the tourists’ number from the entire world to selected Islamic countries (14 countries) including Bahrain, Iran, Iraq, Egypt, Turkey, Saudi Arabia, UAE, Kuwait, Qatar, Yemen, Syria, Lebanon, Jordan, and Oman during the 1993–1993 period. Results show that the fixed exchange regime has a positive significant effect on the tourism trend, and maintaining the exchange rate stability to attract international tourists is very important. Also, trade, GDP, distance, population, having a common language, and colonialism have a positive effect on the tourism flow, and the effective exchange rate variable, nominal exchange rate, and the presence of a common commercial agreement have a negative effect on the tourism flow. All coefficients are statistically significant except for the colloquial variables and having a common commercial agreement.
https://jut.ut.ac.ir/article_64602_37c1bff3cb22a42388f54076c39677ec.pdf
جریان گردشگری
رژیمهای ارزی
روش جاذبه
کشورهای اسلامی
Tourism Flow
Currency Regimes
Gravity Method
Islamic Countries
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
91
106
10.22059/jut.2018.227222.283
64601
Research Article
بررسی رابطۀ بین شاخصهای ذهنی مبتنیبر درک و نگرش جامعۀ محلی و بهبود کیفیت صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان البرز)
Investigating the Relationship between Subjective Indices Raised by Local Society’s Perception and Attitudes and Improving the Tourism Industry Quality (Case Study: Alborz Province)
حسنعلی فاخر
fakher61@yahoo.com
1
سید احمد حسینی گل افشانی
golafsha20@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
از جمله اقداماتی که در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه برای تحقق توسعۀ پایدار و کاستن از فشارهای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی صورت میگیرد، اجرای برنامههای توسعۀ گردشگری در سطوح محلی، ملی و بینالمللی است. گردشگری، یکی از پاکترین صنایع عصر حاضر بهشمار میرود که توجه دولتها و کشورهای جهان را به خود جلب کرده است.هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر در بهبود وضعیت صنعت گردشگری در استان البرز است. پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت کار، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. در این پژوهش، از پرسشنامۀ استانداردشده استفاده شده و برای تحلیل دادهها، نرمافزار SPSS بهکار گرفته شده است. مطابق نتایج، بین زیرساختهای اقتصادی، پایداری محیطی، پایداری اجتماعی-فرهنگی، شاخصهای ذهنی مبتنیبر درک و نگرش جامعۀ محلی و پایداری سیاسی-امنیتی و بهبود کیفیت گردشگری استان البرز رابطه وجود دارد. براساس آزمون فریدمن، عامل پایداری اجتماعی-فرهنگی (کاهش دشمنی با علم و صنعت، کاهش بزهکاری، مشارکت در حفظ میراث فرهنگی) با نمرۀ میانگین 67/6 در رتبۀ نخست قرار دارد. پس از آن، عاملهای پایداری محیطی، کاهش فقر و توزیع درآمد و پایداری سیاسی-امنیتی با فاصلۀ بسیار کمی در رتبههای دوم، سوم و چهارم قرار دارند. درنهایت، عاملهای زیرساختهای اقتصادی (رشد فزایندۀ زیربناها و منابع گردشگری بهعنوان یک ضرورت) و شاخصهای ذهنی با فاصلۀ بیشتری نسبت به 4 عامل اول بهترتیب در رتبههای پنجم و ششم قرار گرفته است.
Implementation of tourism development plans at local, national and international levels, is one of the measures taken in developed and developing countries in order for sustainable development and reducing economic, social and environmental pressures. Tourism is one of the cleanest industries of the present day, and has attracted the various governments and countries’ attention. The main objective of this research is to study the factors affecting the improvement of tourism industry in Alborz province. This paper is applied in terms of method and nature, and descriptive-correlation in terms of purpose. A standardized questionnaire and SPSS software were used for data analysis. According to the results, economic infrastructures, environmental sustainability, socio-cultural sustainability, subjective indices based on the perception and attitude of local communities, and political-security sustainability have a relationship with improving the tourism quality in Alborz province. Based on the Friedman test, the factor of socio-cultural sustainability (reduction of hostility with science and industry, reduction of delinquency, participation in the cultural heritage preservation) with a mean score of 6.67 is in the first place. After that, the factors of environmental sustainability, poverty reduction and income distribution, and political-security sustainability, with very little distance, are in the second, third and fourth places. Finally, the factors of the economic infrastructures (the increasing growth of infrastructures and tourism resources as a necessity), and mental indices, with a distance greater than the first four factors, are ranked fifth and sixth, respectively
https://jut.ut.ac.ir/article_64601_99983b212170c7cd1ecd55d1204537f3.pdf
استان البرز
پایداری اجتماعی-فرهنگی
پایداری محیطی
زیرساختهای اقتصادی
صنعت گردشگری
Alborz Province
Socio-Cultural Stability
Environmental Sustainability
Economic Infrastructures
tourism industry
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2018-02-20
4
4
107
121
10.22059/jut.2018.220991.268
64605
Research Article
سنجش میزان احساس امنیت و آسایش گردشگران داخلی (مطالعۀ موردی شهر ساحلی بندر گناوه)
Assessing the Domestic Tourists’ Sense of Security and Comfort (Case Study: The Coastal City of Bandar Ganaveh)
بهنام مغانی
mojos1371@gmail.com
1
مجتبی سلیمانی دامنه
2
یاسر صباحی گراغانی
yassersabahi93@yahoo.com
3
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان
انسانهابرایگذراندنفراغتوتفریحخودوبرایبرآوردننیازهایروحیوفردینیازبهمحیطیدارندکهشرایطآرامش وآسایشرابرایآنهافراهمکند.دراینزمینه،امنیتبسیارحائزاهمیتاست. هدف پژوهشحاضر، سنجش میزان احساس امنیت و آسایش گردشگران داخلی شهر ساحلی گناوه است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلیمبتنیبر شیوۀ پیمایشی است. جامعۀآماری منطقۀ موردمطالعه، شامل گردشگران داخلی که در تابستان 1395 به شهرستان گناوه سفر کردند و به مدت یک هفته در این شهر اقامت داشتند که محققان طی این مدت توانستند 228 پرسشنامه جمعآوری کنند. پایایی دادههای مورد استفاده بهوسیلۀ آزمون کرونباخ 745/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی تک نمونهای و رگرسیون گامبهگام استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، بین تحصیلات گردشگران و احساس امنیت آنها رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد؛ بهطوریکه هرچه سطح تحصیلات آنها افزایش پیدا میکند احساس امنیت آنها نیز افزایش پیدا میکند، اما سطح درآمدی آنها با احساس امنیت آنها رابطۀ مستقیم و معناداری نداشته است. نتایج آزمون T نشان میدهد که رضایت گردشگران از امکانات و خدمات منطقۀ مورد مطالعه (در سطح خطای 05/0) وضعیتی پایینتر از حد مطلوب داشتهاند. نتایج حاصل از رگرسیون گامبهگام نشان داد، شاخص امکانات پذیرایی با بتای 231/0 بیشترین تأثیر، شاخص امکانات اقامتگاهی با ضریب بتای 191/0 کمترین تأثیر را بر امنیت و آسایش گردشگران شهر گناوه گذاشته است. از اینرو، برنامهریزی در همۀ شاخصها برای تأمین آسایش و امنیت گردشگران منطقه لازم است. در این زمینه، مسئولان و مدیران شهر ساحلی گناوه باید اقدامات لازم را در جهت بهبود گردشگری و کمک به توسعۀ منطقه مدنظر قرار دهند.
People need an environment which provide them with comfort and relaxation, in order to spend their leisure and recreation, and to meet their individual and spiritual needs. In this condition, security is very important. The purpose of this study is to measure the sense of security and comfort of the domestic tourists of the coastal city of Ganaveh. The research is descriptive-analytical based on a survey method. The statistical population of the study area includes domestic tourists who traveled to Ganavah in summer 2016 and stayed in the city for one week, during which researchers were able to collect 228 questionnaires. The reliability of the data was calculated by Cronbach test as 0.745. For data analysis, Pearson correlation and Spearman, single sample T-test, and step-by-step regression were used. Results showed that there was a direct significant relationship between the tourists’ education and their sense of security. So that as their level of education increases, their sense of security increases too. But their income level does not have a direct significant relationship with their sense of security. T-test results showed that the tourists’ satisfaction from the area’s facilities and services (at an error level of 0.05) was below the desired level. Results of step-by-step regression showed that the catering facilities with beta of 0.223 had the most impact, and the accommodation facilities index with beta coefficient of 0.191 had the least impact on the tourists’ security and comfort in Ganavah. Therefore, planning for all indices is needed to provide tourists with comfort and security. In this regard, the authorities and managers of Genoa should take the necessary steps to improve tourism, and contribute to the region development.
https://jut.ut.ac.ir/article_64605_5bc3d0baef676c5550ce1cb4d727fce1.pdf
احساس امنیت و آسایش
سنجش
شهر ساحلی گناوه
گردشگران داخلی
Sense of Security and Comfort
Assess
Coastal City of Ganaveh
Domestic Tourists