per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
1
18
10.22059/jut.2019.268238.553
69866
Research extracted From projects
سنجش میزان رضایتمندی از کیفیت محیط مکانهای گردشگری (مطالعه موردی شهر گرگان)
Assessing the satisfaction of the quality of the tourist environment
(Case study: Gorgan city)
صادق برزگر
s_barzegar1386@yahoo.com
1
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور ،تهران، ایران
یکی از مهم ترین موضوعاتی که در مدیریت سازمان های گردشگری و بخش های مرتبط با صنعت گردشگری پذیرفته شده است، موضوع رضایت گردشگران است. به طوری که بسیاری از کشورها با ایجاد زمینه ها و زیر ساخت های مناسب در صدد افزایش میزان رضایت مندی گردشگران از کیفیت محیط مکانهای گردشگری شان می باشند. این شرایط در مناطقی که قابلیت مناسبی در ارتباط با گردشگری دارند، بسیار چشم گیر و حائز اهمیت است. شهر گرگان به لحاظ دارا بودن پتانسل ها و ظرفیت های طبیعی و انسانی در بخش گردشگری از قابلیت گردشگری بالایی برخودار است و می تواند جایگاه ویژه ای در سطح کشور در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی به خود اختصاص دهد، که این امر مستلزم برنامه ریزی جامع گردشگری و تدارک زیرساخت ها و شناخت خدمات مورد نیاز گردشگری در این شهر می باشد. نوشته حاضر با هدف سنجش میزان رضایت مندی از کیفیت محیط مکانهای گردشگری شهر گرگان تدوین شده است. برای این منظور از روش جمع آوری میدانی داده ها و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از تعیین حجم نمونه به تعداد 250 نفر، پرسشنامه ها تکمیل و داده های آن استخراج گردیده و سپس نسبت به تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل عاملی اقدام شده است. شاخص های انتخابی در این پژوهش نیز از مدل آکاما استخراج شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد از بین شاخص های سنجش رضایت مندی گردشگران، دو شاخص اطمینان و قابلیت اعتماد، به ترتیب با میانگین امتیاز ۴.۴۳ و 3.۸۷ مهمترین عومل تأثیرگذار در میزان رضایت مندی گردشگران از کیفیت محیط مکانهای گردشگری شهرگرگان بوده اند. در این راستا توجه و برنامه ریزی در جهت تقویت سایر شاخص ها حائز اهمیت می باشد. همچنین همبستگی میان متغیرهای پنج گانه پژوهش به عنوان متغیرهای تأثیرگذار و رضایت مندی گردشگران به عنوان متغیر وابسته همگی معنی دار و مثبت بوده است. به طوری که همبستگی بین عامل های عناصر ملموس، قابلیت اعتماد، مسئولیت پذیری، همدلی و اطمینان با میزان رضایت گردشگران، به ترتیب ۸۶/. ، ۸۵/. ، ۸۶/. ، ۷۷/. و ۸۲/. می باشد. در پایان راهکارهایی جهت افزایش میزان رضایت گردشگران و توسعه گردشگری شهر گرگان ارائه شده است.
One of the most important issues that has been accepted in the management of tourism organizations and sectors related to the tourism industry is the subject of the satisfaction of tourists. So that many countries, by creating the appropriate fields and infrastructure, are seeking to increase the satisfaction of tourists from the quality of the environment of their tourist places. These conditions are very significant in areas that have good tourism-related capabilities.The city of Gorgan has a high tourism potential due to its potential and natural and human capacities in the tourism sector and can attract a special place in the country to attract domestic and foreign tourists, which requires planning Comprehensive tourism, infrastructure provision and recognition of tourism services in the city. The present article aims to measure the level of satisfaction with the quality of the environment in the tourist places of Gorgan. For this purpose, data collection method and questionnaire tool have been used. After determining the sample size of 250 people, the questionnaires were completed and its data extracted and then the data were analyzed using descriptive statistics and factor analysis methods. Selected indices in this research are also derived from the Acama model. The results of the study show that among the indicators of satisfaction of tourists, two reliability and reliability indexes, with a mean score of 4.43 and 3.87, were the most important influential factors in the satisfaction of tourists from the quality of the environment of the tourist places of the towns. In this regard, attention and planning is important in order to strengthen other indicators. Also, the correlation between the five variables of the research as influential variables and the satisfaction of tourists as a dependent variable were all significant and positive. So that the correlation between the elements of tangible elements, reliability, accountability, empathy and trust with the satisfaction of tourists, was 0.86 , 0.85 , 0.86 , 0.77, 0.82. At the end, there are some ways to increase tourist satisfaction and tourism development in Gorgan.
https://jut.ut.ac.ir/article_69866_9bace14f875d85d6999ee3cc6b0a7da8.pdf
گردشگری
گردشگری شهری
رضایت مندی
شهر گرگان
Tourism
Urban Tourism
Satisfaction
Gorgan City
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
19
36
10.22059/jut.2018.228569.290
65847
Research Article
سنجش اثرات گردشگری یادمان های تاریخی با رویکرد شکوفایی شهری (مطالعه موردی: تپه های کنار صندل شهرستان جیرفت)
Measuring the impact of monuments tourism with the approach of urban prosperity (Case study: The hills of Konar Sandal city of Jiroft)
حجت الله شرفی
hsharafi@uk.ac.ir
1
مصطفی خبازی
mostafakhabazi@yahoo.com
2
مجتبی سلیمانی دامنه
3
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار جغرافیای طبیعی دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنرکرمان
امروزه آثار باستانی، تاریخی و جاذبههای فرهنگی، عوامل مهمی در جذب گردشگر است؛ چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعه ای معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگیها و ارزشهایی در خور توجه همان مملکت و مردم مرز و بوم است. این آثار دارای ارزشهای معنوی بسیار زیاد برای اقوام و جاذبهای برای دیگران است در نتیجه باعث جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبهها و آثار میشود. در این راستا، هدف پژوهش سنجش اثرات گردشگری آثار باستانی و تاریخی تپههای کنار صندل و میزان تأثیرگذاری آن بر شکوفایی شهری شهرستان جیرفت میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی-علی بر مبنای شیوه میدانی(پرسشنامه و مشاهده) میباشد. جامعه آماری منطقه مورد مطالعه 277.748نفر و حجم نمونه به وسیله جدول مورگان380 نفر محاسبه گردیده است. پایایی دادههای مورد استفاده با بهرهگیری از آلفای کرونباخ به میزان 761/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای T-test و رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان میدهد تأثیر گردشگری منطقه کنار صندل در شکوفایی شهر جیرفت و پیرامون در همه ابعاد و مؤلفهها از نظر جامعه نمونه پایینتر از سطح مطلوب میباشد. به طوری که مقدار محاسبه شده تأثیر کلی گردشگری در شکوفایی شهری کلی جامعه65/2 کمتر از حد مبنا (3) میباشد. در نهایت نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان میدهد که از میان شاخصهای شکوفایی شهر جیرفت، شاخص زیستپذیری با ضریب بتا(375/0)، بیشترین تأثیر را از گردشگری منطقه کنار صندل را پذیرفته است، سپس به ترتیب شاخص زیرساختی، تولیدگری، عدالت مکانی با ضریب بتای 365/0، 360/0 و 339/0 و در انتها شاخص کیفیت زندگی با ضریب بتا 236/0 کمترین سهم را از اثرات گردشگری منطقه مورد مطالعه داشته است.
Nowadays, important factors in attracting tourists are archaeological, historical and cultural attractions, because, antiquities and ancient of each society is reagent of special culture of the same country and is remarkable the features and values in the same country and for people that live there. This antiquities has ot of sentimental value to the ethnic groups and it is attraction for others therefore, results attract others to visit and recognize the attractions and monuments. In this regard, this study aims is to assess the effects of historical and monuments tourism of Konar Sandal hills and its influence on urban boom city of Jiroft. The research method, descriptive – analytical is based on Field metho(questionnaire and observation). The statistical society of the study area calculated,277,748 people and the sample size by Morgan table 380 people. The reliability of the data used calculated at a rate of 0/761 using Cronbach's alphabet. To analyze data,T-test and step by step regression tests have been used. The results of the statistical analysis shows, tourism impact of Konar Sandal area in the flourishing Jiroft city and around the sample is below the desired level in all aspects and components, So that, the calculated value of the overall impact of tourism in a city flourishing community is 2/65 lower than baseline (3). Eventually, The results of stepwise regression shows, among the indicators of prosperity Jiroft city, stock viability has accepted the greatest impact from Konar Sandal area tourism the coefficient beta(0/375) Then, infrastructure index, producers, spatial justice the beta coefficient 0/365, 0/360 and 0/339 Respectively, in the end, the quality of life index by a factor beta 0/236, have The lowest share from tourism impacts in the study area. The planning in all indicators and dimensions to create the ground for the arrival of domestic and foreign tourists visit the historical attractions and a few thousand years old civilization of Jiroft is required. In this context Jiroft city officials and managers must take the necessary measures to improve the tourism and contribute to the growth, development and prosperity in the region in all aspects and areas to consider.
https://jut.ut.ac.ir/article_65847_abf3be31266f6341bcde4608fc220ff4.pdf
"گردشگری"
"شکوفایی شهری"
"یادمان های تاریخی"
"تپه های کنار صندل"
"شهرستان جیرفت"
"tourism"
"Urban prosperity"
"Monuments"
"Konar Sandal hills"
"City of Jiroft"
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
37
50
10.22059/jut.2018.241050.380
68091
Research Article
نقش تصویر ذهنی برند مقصد بر تمایلات رفتاری گردشگران مطالعه موردی: گردشگران غرب استان مازندران
The role of destination brand image on tourism Behavioral tendencies (case study: west of Mazandaran Province's tourists)
محمد جواد تقی پوریان
mj.pourian@iauc.ac.ir
1
رضا یزدانی
reza.yazdani@gmail.com
2
محمد زمان آقایی فر
aghaii.1361@gmail.com
3
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، داشنگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
دانشجوی دکتری کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
ازآنجای که تصویر مقصد، انگیزهای قوی برای سفرها به شهرها به شمار میآید، موفقیت یا شکست توسعه گردشگری بسیاری از مقصدها در سرتاسر جهان به تصویر ذهنی گردشگر نسبت به مقصد و چگونگی مدیریت این نگرش توسط دولت محلی و برنامه ریزان گردشگری وابسته است. هدف این پژوهش ارزیابی اثرات تصویر برند مقصد و نگرش به مقصد بر تمایل به بازدید و تمایل به پیشنهاد مقصد گردشگران میباشد. بدین منظور پرسشنامهها در بین گردشگران شهرهای معروف غرب استان مازندران (از نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباسآباد، تنکابن و رامسر) پخش و 389 پرسشنامه قابلتحلیل جمعآوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی با LISREL و برای پایایی نیز از آلفای کرونباخ به کمک نرمافزار SPSS استفادهشده است. آزمون فرضیهها نیز با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار LISREL مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که تصویر برند مقصد و نگرش به مقصد تأثیر مثبت و معنیداری بر تمایل به بازدید و تمایل به پیشنهاد گردشگران دارد درحالیکه نگرش به مقصد بر تمایل به پیشنهاد تأثیری ندارد.
Since the destination image is a strong motivator for traveling to cities, the success or failure of the tourism development of many destinations around the world depends on the tourist image of the destination and how to manage this attitude by the local government and tourism planners. The aim of this study was to evaluate the effect of destination image and attitude to destination on intention to visit and intention to recommend of a destination. For this purpose, the questionnaires distribute among the tourists in the famous cities of West province (Nowshahr, Chalous, Keraldash, Abbas Abad, Tonekabon and Ramsar) distributed and analyzed 389 questionnaires were collected. Validity test was used for confirmatory factor analysis with LISREL and for reliability; Cronbach's alpha using SPSS software was used. Hypotheses were tested using structural equation model (SEM) by LISREL software. Results of the study showed that destination image, unique image, cognitive image and affective image have positive meaningful effect on intention to visit and intention to recommend while the effect of attitude to destination on intention on intention to recommend is not significant. Since the destination image is a strong motivator for traveling to cities, the success or failure of the tourism development of many destinations around the world depends on the tourist image of the destination and how to manage this attitude by the local government and tourism planners. The aim of this study was to evaluate the effect of destination image and attitude to destination on intention to visit and intention to recommend of a destination. For this purpose, a questionnaire was developed based on research work Line and et al.(2007), Hsu and et al. (2010), Jalilvand and et al.(2012), Hosany and Prayag (2013) and Among the tourists in the famous cities of West province (Nowshahr, Chalous, Keraldash, Abbas Abad, Tonekabon and Ramsar) distributed and analyzed 389 questionnaires were collected. Validity test was used for confirmatory factor analysis with LISREL and for reliability; Cronbach's alpha using SPSS software was used. Hypotheses were tested using structural equation model (SEM) by LISREL software. Results of the study showed that destination image, unique image, cognitive image and affective image have positive meaningful effect on intention to visit and intention to recommend while the effect of attitude to destination on intention on intention to recommend is not significant. Results of the study showed that destination image, unique image, cognitive image and affective image have positive meaningful effect on intention to visit and intention to recommend while the effect of attitude to destination on intention on intention to recommend is not significant.
https://jut.ut.ac.ir/article_68091_1259db43f8c1e1f772c45f3d1d9416b8.pdf
تصویر برند مقصد
تصویر منحصربهفرد
تصویر شناختی
تصویر عاطفی
استان مازندران
Destination image image
unique image
cognitive image
emotional image
Mazandaran province
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
51
72
10.22059/jut.2018.245550.406
68098
Research Article
ارزیابی فضاهای گردشگری شهر یزد با تأکید بر بحرانهای گردشگری
Evaluation of tourism spaces of Yazd with an emphasis on tourism crises
سعیده مؤیدفر
smoayedfar@yahoo.com
1
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه میبد، میبد، ایران
گردشگری پدیدهای نوین، بهعنوان یکی از فرایندهای تولیدکننده فضا، از مختصات بنیادین جوامع شهری است که نسبت به بحرانهای مختلف بسیار آسیبپذیر است. فضاهای گردشگری شهری بهعنوان زیرمجموعهای از فضاهای شهری و مرتبط با گردشگران در برابر بحرانهای انسانی و طبیعی بسیار حساس هستند. با توجه به جاذبههای گردشگری فراوان در ایران و همچنین در شهرهای سنتی مانند یزد، توجه به بحث امنیت کالبدی فضاهای گردشگری و همچنین امنیت گردشگران ضروری به نظر میرسد. این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن شهر یزد در زمره شهرهای جهانی دنیا و استقبال بیشتر گردشگران، نیاز به برنامهریزیهای جامعی جهت مقابله با بحرانهای احتمالی در این مکانها بیشتر احساس میشود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است که در آن با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، معیارهای مرتبط با بحرانخیزی فضاهای گردشگری استخراج و با نظر کارشناسان، بومیشده که شامل معیارهای مکانیابی، ویژگیهای کالبدی، تأسیسات و نیروی انسانی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و کارشناسان سازمانهای مرتبط با تحقیق بوده که با توجه به نامشخص بودن دقیق تعداد کارشناسان، از نمونهگیری تصادفی قابلدسترس استفاده گردیده است. برای تحلیل سؤالات تحقیق از مدلهای AHP و پرومته، استفادهشده که نتایج حاکی از آن است که از بین معیارها، معیار مکانیابی نقش اول را در جهت مقابله با بحران دارد و از بین فضاها، عناصر خدماتی گردشگری مانند پارکها و فضاهای سبز در رتبه اول و فضاهای مذهبی و تجاری در رتبههای بعدی ازنظر وضعیت مناسب در مقابل بحرانها قرار دارند. بر همین مبنا راهکارهای ساماندهی و تجهیز محورهای گردشگری و فضاهای شاخص گردشگری در محدوده بافت قدیم در جهت ارتقاء امنیت کالبدی-انسانی و ارتقاء جنبههای زیباییشناسی این فضاها پیشنهاد میگردد.
The tourism is a modern phenomenon, as one of the processes of production of space and fundamental coordinates of urban communities that it is very vulnerable to various crises. The urban tourism Spaces as a subset of urban spaces are very sensitive against natural and human disasters that the typology of these spaces is important in terms of places of visit, activity and services.Considering the many tourist attractions in Iran, as well as in traditional cities such as Yazd, it is necessary to pay attention to the issue of the physical security of tourist spaces as well as the safety of tourists. However, due to the fact that the city of Yazd is among the world's major cities and is welcomed by most tourists, the need for comprehensive planning to deal with possible crises in this area is felt more. This article attempt to identify the affecting criteria for assessing the crisis and prioritization the criteria and spaces in the Yazd city with a descriptive-analytical method and AHP and PROMETTE models. Also, the ranking of historians based on physical and human dimensions (security) has been done using the Prometheus model. The results show that the location is the first place among the other criteria to deal with the crisis and among the spaces, elements of tourism services such as parks and green spaces and religious spaces and commercial are appropriate to the crisis. Accordingly, it is recommended of organizing and providing tourism routs within the historic fabric to enhance the physical and human security and Organizing tourism index spaces and enhance the aesthetic aspects of these spaces.
https://jut.ut.ac.ir/article_68098_a5af5362d7b09055088fdc9ec14811c1.pdf
فضاهای گردشگری
امنیت
بحران گردشگری
برزن تاریخی
شهر یزد
Tourism Spaces
Security
tourism crisis
historic districts
Yazd city
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
73
86
10.22059/jut.2019.261360.507
70472
Research extracted From projects
بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری مطالعه موردی : شهر مریوان
Survey Effective factors On the value special Brand at Tourism destination
Case Study: Marivan City
سید اسحاق جلالیان
jalaliyan_e@yahoo.com
1
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین و متنوعترین صنایع درآمدزا در دنیا مطرح است. در این بین مهمترین عاملی که گردشگران بر اساس تصویر ذهنی خود از مکان های مختلف اقدام به تعیین مقصد گردشگری مورد نظر خود می کنند. نبود تصویر مناسب از مقصد گردشگری برای بسیاری از نقاط ایران منجر به محدود شدن سفر به این مناطق شده است. از این رو لزوم توجه به عوامل موثر بر ارزش برند در مقاصد گردشگری اهمیت چشم گیری دارد. لذا هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر مریوان است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و از جنبه ماهیت و روش از دسته پژوهش های توصیفی-تحلیلی است. جهت جمع آوری اطلاعات از روشهای میدانی(پیمایشی) و کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه گردشگرانی است که در بازه زمانی بهار سال 1397 از شهر مریوان دیدن کرده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روشهای آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که علاوه بر تصویر برند، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهر مریوان تاثیر دارند.
Today, the tourism industry is considered one of the most important and diversified income generating industries in the world. Meanwhile, the most important factor for tourists to determine the destination of their tourism based on their mental image of different places. The lack of proper image of the destination for tourism in many parts of Iran has led to limited travel to these areas. Therefore, it is important to pay attention to the factors affecting the brand value for tourism purposes. Therefore, the aim of this study is to investigate the factors affecting brand equity in the destination of tourism in Marivan. The purpose of this study is applied in terms of its nature and method in terms of descriptive-analytical research. Field data (survey) and library have been used to collect information. The statistical population of this study is all the tourists who visited Marivan in the spring of 1397. The data gathering tool was a questionnaire. Statistical analysis of confirmatory factor was used to analyze the results. The results of this research show that in addition to brand image, brand loyalty, perceived quality and awareness of the brand of tourism destination, they directly affect the brand equity of Marivan.
https://jut.ut.ac.ir/article_70472_fdfea297586f14c31f4958f20966dc99.pdf
تصویر برند
وفاداری به برند
کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند
شهر مریوان
Brand image
Brand Loyalty
perceived quality and brand awareness
Marivan City
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
87
104
10.22059/jut.2018.259899.498
68095
Research Article
ارزیابی میزان رضایت گردشگران از محصول گردشگری با استفاده از مدل HOLSAT مطالعه موردی: استان ایلام
Assessment of tourist satisfaction from tourism product using HOLSAT model
Case Study: Ilam Province
نادر شوهانی
nadershohani.52@gmail.com
1
مهدی نیک سرشت
niksereshmehdi@yahoo.com
2
زهرا تردست
ztardast.52@gmail.com
3
مهدی مقیمی
m60_moghimi@yahoo.com
4
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور، ایران.
مربی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور، ایران.
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
استادیار گروه جرم شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین تهران
افزایش روزافزون و گسترش گردشگری در مناطق مختلف دنیا سبب شده که، گردشگری بهعنوان بزرگترین صنعت جهان معرفی گردد و توجه برنامهریزان را به خود جلب کند و به یکی از فعالیتهای اقتصادی که دارای پتانسیل بالا میباشد تبدیل شود که با نیروی قدرتمند خود سبب تغییرات در اقتصاد کشورها میشود. در این راستا رضایت گردشگران تأثیر بسیاری بر جهتگیری منافع اقتصادی آن دارد. از این رو پژوهش حاضر درصدد سنجش رضایت گردشگران از محصول گردشگری استان ایلام با استفاده از مدل HOLSAT است، برای این منظور از روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بهره گرفته است. جامعه آماری پژوهش گردشگرانی هستند که به قصد گردشگری به استان ایلام سفر کردهاند. حجم نمونه 250 نفر از گردشگران هستند که بهصورت تصافی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و Excel استفاده شده است. نتایج حاصل از سنجش رضایت گردشگران در مدل HOLSAT گویای سطوح متفاوت رضایت گردشگران از ابعاد محصول گردشگری است. بهطوریکه مولفههای ابعاد مورد بررسی جاذبه مقصد، دسترسی مقصد و تصویر از مقصد رضایت گردشگران از محصول گردشگری استان ایلام در روی سناریوی ( Win) و در بعضی از مولفههای ابعاد تسهیلات و هزینههای مقصد در روی سناریوی (Lose) قرار دارد. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت گردشگران تا حدود بسیاری از محصول گردشگری استان ایلام رضایت دارند.
Increasing the number and expansion of tourism in different areas of the world has led tourism to be introduced as the world's largest industry and attracts the attention of programmers and is one of the high-potential economic activities. It can be transformed by its powerful force causing changes in the economy of the countries. In this regard, the satisfaction of tourists has a great influence on the direction of its economic benefits. Therefore, the present study aims to measure the satisfaction of tourists from the tourism product of Ilam province using the HOLSAT model. For this purpose, descriptive-analytical and survey method has been used. The statistical population of the study is tourists who travel to Ilam province for tourism purposes. The sample size is 250 tourists who have been selected in a straightforward manner. A questionnaire was used for data collection and SPSS and Excel software were used to analyze the data. The results of the HOLSAT tourists' satisfaction survey show different levels of tourist satisfaction from tourism product dimensions. So that the components of the studied dimensions of gravity, destination and image of the destination of the tourists satisfaction from tourism product of Ilam province on the scenario (Win) and some components of the dimensions of facilities and destination costs in the scenario (Lose). In general, it can be concluded that tourists are pleased with the many tourism products in Ilam province.Keywords: Tourism Satisfaction, Tourism Product, HOLSAT Model, Ilam Province
https://jut.ut.ac.ir/article_68095_a86bc0423d5b39f9d5f22091edc721f0.pdf
"رضایتمندی گردشگران"
"محصول گردشگری"
'مدل HOLSAT"
"استان ایلام"
"Satisfaction of tourists"
"Tourism product"
"HOLSAT model"
"Ilam provinc
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
105
120
10.22059/jut.2018.239030.366
68090
Research Article
عوامل موثّر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران(مورد مطالعه: شهرکاشان)
The influential factors on destination loyalty with tourists satisfaction as the mediating factor (Case study: Kashan)
زهره کیانی فیض آبادی
zkiani@semnan.ac.ir
1
گروه آموزشی مدیریت جهانگردی. دانشکده گردشگری. دانشگاه سمنان
وفاداری به مقصد گردشگری یکی از چالشهای کلیدی بازاریابی گردشگری است. درواقع رضایتمندی گردشگر که یکی از شروط لازم برای موفقیت صنعت گردشگری است؛ در صورتی منافع بلندمدت ایجاد میکند که زمینه ساز وفاداری گردشگران باشد. وفاداری گردشگر به یک مقصد بطور خلاصه عبارت است از قصد گردشگر به بازدید مجدد از مقصد و همچنین توصیه به دیگران جهت سفر به مقصد. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری با اتکا به تئوری برند و با نقش میانجی رضایت گردشگران انجام شده است. به این منظور، 300 پرسشنامه بطور تصادفی بین گردشگران در شهر کاشان توزیع و 274 پرسشنامه بازگشت داده شد. داده ها با استفاده از سازوکارهای آمار توصیفی و استنباطی و با بکارگیری نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تصویر مقصد گردشگری بر شخصیت مقصد، رضایتمندی گردشگران و وفاداری آنها به مقصد، تاثیر مثبت و معناداری دارد. این امر بیانگر ضرورت توجه متولیان مدیریت مقصد گردشگری به تقویت تصویر مقصد می باشد. از سوی دیگر، برخلاف تحقیقات پیشین، نتایج تحقیق حاضر نشان داد ارتباط میان شخصیت مقصد و رضایت گردشگران در سطح جامعه مورد بررسی معنادار نمیباشد. با این وجود، گردشگران ویژگی های شخصیتی برای مقصد در نظر دارند و شخصیت مقصد به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاثیر تصویر مقصد است.
Due to increasing competition in tourism markets, destination management organizations are using branding in order to create a unique identity for their destination and tourism services and subsequently improve their positions in global markets. According to new tourism marketing approaches, tourist׳s satisfaction from a certain destination is necessary but not enough. Tourist satisfaction is useful provided that it results to tourist׳ loyalty to that destination.in fact it is loyalty that generates long lasting benefits and competitive advantages in tourism market plea. Destination loyalty is one of the key concepts of destination branding in tourism marketing context. Destination loyalty is one of the key and very important challenges of tourism marketing. In fact, tourist satisfaction - which is necessary for the prosperity of tourism industry - creates long-term benefits provided that it results to tourists' loyalty to the destination. Tourist loyalty means that the tourist decides to revisit the destination and recommend it to others. This study was aimed to investigate the influential factors on destination loyalty based on brand theory and with the mediating effect of tourist satisfaction. To this end, 300 questionnaires were distributed among tourists in Kashan and 274 questionnaires were gathered. Kashan is one of the main tourism destinations in Iran. Although it is not a very large city, but it has many beautiful attractions and every year many Iranian and non-Iranian tourists visit Kashan in different seasons. The data was analyzed using appropriate statistical techniques using SPSS and LISREL. Confirming the results of previous studies, the structural equation modeling results revealed that destination image(including different dimensions such as the quality of travel experience, attractions, infrastructure, superstructure, entertainment and culture) is a key determinant of destination brand, having positive significant effects on destination personality and destination satisfaction. The positive relationship between tourist satisfaction from destination and his or her loyalty to that destination was also confirmed. These results confirmed the previous domestic and oversea studies regarding the relationship between destination image and satisfaction. Nevertheless, the influence of personality on satisfaction was not confirmed. In fact, in the sample studied, participants didn’t show a significant relationship between destination personality and destination satisfaction. It is suggested to destination management organizations to implement necessary actions in order to improve destination image so as to increase tourists' satisfaction and achieve long- term advantages such as a more sustainable, competitive destination.
https://jut.ut.ac.ir/article_68090_e658584f0e46dc8597714c96224ad191.pdf
"وفاداری به مقصد"
"رضایت از مقصد"
"تصویر برند مقصد"
"شخصیت مقصد"
"شهر کاشان"
"destination loyalty"
"Destination satisfaction"
"Destination brand image"
"Destination personality"
"Kashan"
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
121
135
10.22059/jut.2019.225404.279
70599
Research Article
تبیین راهبردهای توسعه گردشگری پیراشهری جامعه محور،مطالعه موردی منطقه کن - سولقان
The analysis of community based strategies of Tehran’s Suburb Tourism Development ,The case study of Kan-Sologhan District.
فضیله دادور(خانی)
fazileh.khani@gmail.com
1
منصور غنیان
m_ghanian@yahoo.com
2
استاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، خوزستان، ایران
رشد بدون برنامه گردشگری در مناطق پیرا شهری و عدم توجه به خواست و نظرات مردم محلی که درنهایت منجر به تمرکزگرایی برنامهها میشود میتواند آسیبهای جدی بر روستاها وارد سازد. این پژوهش باهدف تدوین استراتژیهای مناسب برای توسعه گردشگری در نواحی پیرا شهری بخش کن در استان تهران انجامشده است. پژوهش با روش اکتشافی و با ماهیت کیفی و ازلحاظ نوع تحقیق، کاربردی و توسعهای انجامشده است. جامعه آماری پژوهش متصدیان فعالیتهای گردشگری، مدیران محلی و متولیان جاذبههای گردشگری هفت روستا از دهستان سولقان در بخش کن که دارای طیف گستردهای از جاذبههای گردشگری هستند، تعیین گردید. با توجه به ماهیت کیفی مطالعه، بهمنظور جمعآوری اطلاعات و دادههای موردنیاز، گروههای کانونیدر سه گروه مردم محلی، مدیران و گردشگران و در قالب گروههای 9 الی 12 نفره تشکیلشده و در کارگاههای جداگانهای که در روستای مرکزی (سولقان) برگزار شد، شرکت کردند. از تحلیل SWOT برای جمعآوری دادههای موردنیاز استفاده شد و استراتژیهای مرتبط تعیین شد. ماتریس نقاط قوت، فرصتها، ضعفها و تهدیدها ازنظر سه گروه مشارکتکننده در تحقیق همسویی بیشتر نظرات بین مردم محلی و مدیران و تفاوت در نگرش در بین متولیان گردشگری را نشان میدهد. از سوی دیگر تفاوت در نگرشها در خصوص نقاط قوت و ضعف که برگرفته از نیازها و عملکردهای متفاوت است، منجر به ارائه راهبردهای متفاوتی میشود.
Growth of tourism in the absence of adequate planning and without considering the desires and opinions of local people, eventually will lead to serious damage on villages. This article presents a review of attributes for suburb tourism to be a sustainable tourism product. This research also has established on basis of Qualitative research. The aim of this study is to introduce appropriate strategies for tourism development and covers an overall review and conceptualization of rural tourism within the community development perspective.in suburb areas. Tourism has negative impact on these rural destinations. As a result, local communities’ attitudes and perceptions toward tourism development are one of the important indicators for sustainable tourism development .Thus, this study attempts to examine the relationship between local communities’ involvement, relationship quality and sustainable rural tourism. The statistical population of this research is local community that has involved in tourism activities, local managers and custodians of tourism attractions in rural area of Kan Township in the North- West of Tehran. Three focus groups, including locals, tourists and managers in the form of nine to 12-member groups had formed, and they participated in the separate workshops that was held in the Central Village (Sloghan). The group using the technique of SWAT to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats and they recognized the strategies as well. Through the analysis of these factors, the results indicate that, the level of the vulnerabilities is higher than their capability. The Matrix of strengths, opportunities, weaknesses and threats shows that there is more alignment between the views of local people and managers and more differences can be seen between custodian's attitude and local communities. This alignment indicates that the local communities have a deeper and more realistic understanding from the exterior. On the other hand the difference in attitudes regarding the strengths and weakness has taken from the different needs and functions of them and each of them have address from certain aspects of tourism planning in rural areas. The results are expected to provide insights for the development of a framework relating to the assessment of the potential for sustainable tourism development in countryside areas.
https://jut.ut.ac.ir/article_70599_d6d2fbd0693f6f56cf69de0fe5683166.pdf
برنامهریزی راهبردی
گردشگری پیراشهری
جوامع محلی
مدل سوات
منطقه کن- سولقان
Strategic Planning
countryside Tourism
Local Community
Kan Suburb areas
Iran
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
137
152
10.22059/jut.2018.258398.485
68101
Article extracted From phd dissertation
ارزیابی شاخص های موثر بر ارزش ویژه برند مقصد در شهرهای تاریخی ایران از منظر گردشگران خارجی
Assessing the Destinations Brand Equity Indexes in Historical cities of Iran from the Perspective of Foreign Tourists
مریم رزقی
maedehrezghi@yahoo.com
1
پویان شهابیان
rezghi.maryam@yahoo.com
2
آتوسا مدیری
atmodiri@gmail.com
3
رضا احمدیان
rahmadian2001@gmail.com
4
دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران،
عضو هیات علمی و استاد یار دانشکده شهرسازی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تهران
استاد یار دانشکده شهرسازی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عضو هیات علمی و استادیار شهرسازی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
هر شهری با توجه به داراییهای خود به دنبال توسعه و تثبیت جایگاهش در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی است. شهرهای تاریخی ایران با داشتن داراییهای بینظیر میتوانند قابلیتهای منحصربهفردی را ارائه نمایند. این پژوهش با توجه به شناسایی شاخصهای مؤثر بر ارزش ویژه برند به ارزیابی وضعیت سه شهر اصفهان، شیراز و یزد میپردازد تا بتوان با بررسی وضعیتشان به بهبود وضعیت گردشگری کمک نمود. اطلاعات با الهام از رویکرد نظری و مصاحبه با گردشگران خارجی که از این سه شهر بازدید کردند جمعآوری شد. روش تحلیل در پژوهش ترکیبی است. در ابتدا تحلیل اطلاعات مصاحبه به روش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. شاخصهای بهدستآمده از مبانی نظری و مصاحبه در قالب پرسشنامه تدوین شد. سپس برای تحلیل دادهها از روش کمی و از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در ادامه از آزمون تحلیل آنووا وضعیت شاخصها در شهرها مقایسه گردید. حجم نمونه در هر دو مرحله 384 گردشگر خارجی است که از این سه شهر بازدید کردند. نتایج نشان میدهد که اصفهان در برخورداری از ارزشهای بهدستآمده وضعیت بهتری دارد که این تفاوت بیشتر مربوط به بعد آگاهی است. البته متأسفانه بهطور میانگین آگاهی گردشگران از ویژگیهای شهر و مردم در همه شهرها ضعیف ارزیابی شد. در این میان اصفهان ازلحاظ خدماتی نظیر سرویسهای بهداشتی نسبت به دو شهر دیگر وضعیت بدتر، در ارائه مراکز اقامتی ناموفقتر و شیراز را تمیزتر ارزیابی کردند. یزد را امنتر و در کسب تجربه جدید مؤثرتر و در برگزاری جشنها و رویدادها موفقتر دانستند. در کل وضعیت شهرها ازنظر شاخصهای مؤثر متوسط تا خوب ارزیابیشده است. شهرها ازلحاظ ابعاد منافع و وفاداری و بعد داراییهای ذاتی برخوردارتر از سایر ابعاد میباشند.
In a competitive world, cities need to be mentioned, and nowadays, looking at the city as a product is unavoidable.Today, cities are the brands that make special experience for residents and tourists, and Attendance in them can become to a Unique memory. In the commercial and competitive world, tourism development is considered as a key factor in any development program at any level.This attitude can help to live in the city and make it an appropriate place to attend and earn income through Creating Sustainable Tourism Brand. In this regard, Historic cities of Iran with unique assets can provide unique capabilities for their audience. this research evaluate the status of the three historical cities in iran (Isfahan, Shiraz and Yazd) according to the Effective brand equity Indexes. In this research, information was gathered by the theoretical approach and with the help of interviews from centralized groups of foreign tourists that visiting Iran(Ten tourists)Reach the saturation limit(). Data analysis was done through interview using the thematic analysis technique. Subsequently, based on theoretical foundations and interviews, a questionnaire was compiled and distributed among 384 Foreign tourist Which visited these cities between March and January(2017). Then, by Confirmatory factor analysis,. After that For Assessing the status of cities used Anova test. according to the results from the Anova test, Isfahan's status is better than Two other cities. according to the five factors obtained, only the significant difference in these cities is related to the factor of Awareness. the situation of cities is evaluated were relatively good. In fact, recognizing this is very helpful in improving a destination brand and promoting the status of cities to attract target groups. Indicators of value and loyalty are good in these cities.
https://jut.ut.ac.ir/article_68101_3afc04a3ce857cf6f50d599b14e804b1.pdf
ارزیابی
شهرهای تاریخی ایران
گردشگران خارجی
بندسازی مقصد
assessment
Historical Cities of Iran
Foreign Tourists
brand equity
per
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
2019-01-21
5
4
153
170
10.22059/jut.2018.247257.421
68106
Research Article
برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری با محوریت باغات (مطالعه موردی: باغات سنتی شهر قزوین)
Strategic planning of gardens-oriented tourism development (Case study: traditional gardens of Qazvin)
حسین فرهادی خواه
farhadikhah@yahoo.com
1
کرامت اله زیاری
zayyari@ut.ac.ir
2
محمود آروین
arvin.mahmood@ut.ac.ir
3
مسعود ظفری
s,m.z@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
استاد دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری - دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری - دانشگاه تهران
امروزه یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی در سطح شهرها و کشورها، صنعت گردشگری میباشد. این صنعت روز به روز در حال گسترش میباشد و کشورها هر یک با توجه به پتانسیلهای خود سعی در جذب هر چه بیشتر گردشگران دارند. در این میان یکی از پتانسیلهای منحصر به فرد در کشور ما در جهت جذب گردشگران، وجود باغات واقع در حاشیه و داخل شهرها می باشد. باغهای اطراف شهر قزوین نیز یکی از این پتانسیلها میباشد که در صورت برنامه ریزی درست میتواند ضمن ایجاد محیطی گردشگری برای شهروندان قزوین، به عنوان جاذبه گردشگران دیگر نقاط کشور وحتی خارج کشور باشد. در همین راستا هدف از این پژوهش، ارائه راهبردهای توسعه گردشگری باغات اطراف شهر قزوین میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، جزء تحقیقات توصیفی - تحلیلی محسوب میشود. روش گردآوردی دادهها به صورت اسنادی – پیمایشی بوده است. حجم نمونه این پژوهش 30 از نفر کارشناسان و مدیران می باشد. به منظور تحلیل داده های گردآوری شده و ارائه راهبرد مناسب از مدل swot بهره گرفته شد. سپس برای اولویت بندی استراتژی های حاصل از تکنیک سوات، 5 نفر از اساتید و کارشناسان به پرسشنامه دوم پاسخ دادهاند و برای رتبه بندی راهبردها از تکنیک دیمتل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که گردشگری باغات شهر قزوین، در موقعیت رقابتی قرار دارد. در نهایت جهت بهبود وضعیت گردشگری باغات قزوین، راهبردهای متناسب ارائه گردید.
Today, the tourism industry is one of the main Factors of economic growth and development at the level of cities and countries. This industry is expanding day by day and each country, with its potential, is trying to attract more tourists. In the meantime, one of the unique potential of our country in attracting tourists is the presence of gardens located on the margins and in the cities. Gardens around Qazvin is one of these potential which, if planned properly, can create a tourist environment for Qazvin citizens as attraction of tourists from other parts of the country and even abroad. In this regard, the purpose of this research is to provide strategies for tourism development in gardens around Qazvin. This research is practical in terms of purpose and the data collection method has been document-field based. The sample size of this research is 30 experts and managers. The swot model was used to analyze the collected data and present a suitable strategy. Then 5 of the professors and experts responded to the second questionnaire to prioritize the strategies of the SWOT technique, and the DEMETL technique was used to rank the strategies. The results of the research have shown that the tourism of Qazvin gardens is in a competitive position. Finally, appropriate strategies were developed to improve the tourism situation in Ghazvin gardens.
https://jut.ut.ac.ir/article_68106_fcec032ddda09eb17619e88142f23415.pdf
گردشگری
گردشگری باغات سنتی
قزوین
SWOT
DEMATEL
Tourism
Traditional Gardens Tourism
qazvin
SWOT
DEMATEL