ORIGINAL_ARTICLE
سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری با استفاده از شاخص CSM (مطالعۀ موردی: کلانشهر شیراز)
از نماگرهای مهم در ارزیابی توسعۀ گردشگری، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت خدمات مراکز اقامتی است. بهطور طبیعی، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت آنها با رشد گردشگری، اعم از داخلی و بینالمللی، نسبت مستقیم دارد .در همین زمینه، هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت مراکز اقامتی شهر شیراز از لحاظ توان سرویسدهی مناسب به استفادهکنندگان از خدمات آنها در 7 شاخص شامل حملونقل و دسترسیها، برخورد و دانش کارکنان هتل، محل هتل و فضاهای پیرامونی، امکانات و خدمات داخلی، کیفیت تغذیۀ هتل، آموزش و امنیت و اعتماد است. بدینمنظور، پرسشنامۀ سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات در صنعت هتلداری تهیه و با روشهای آماری استاندارد شد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی و نوع آن کاربردیـ توسعهای و شیوۀ گردآوری اطلاعات به دو صورت اسنادی و پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ گردشگران داخلی شهر شیراز در 30 مرکز اقامتی در سال 1390 تشکیل میدهند که از این میان و به وسیلۀ فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه برابر با 360 نفر بهدست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و شاخص CSM تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این است که هرچند ابعاد هفتگانۀ بررسیشده از میزان متوسط اندکی بالاترند، تا رسیدن به عملکرد مورد انتظار (بر مبنای عدد100) فاصله دارند. ارزیابی میزان ارزش ادراکی در ذهن گردشگران نشان میدهد که اهمیت محل هتل و فضاهای پیرامونی برای گردشگران بیشترین اهمیت را دارد (5/65درصد). دومین عامل مهم از سوی گردشگران متغیر کیفیت تغذیه (8/61درصد) است.
https://jut.ut.ac.ir/article_53140_85fb6d6606c754cc15661418628a271a.pdf
2014-12-22
1
15
10.22059/jut.2014.53140
رضایتمندی
کلانشهر شیراز
کیفیت خدمات
گردشگران
هتل
کرامت اله
زیاری
zayyari@ut.ac.ir
1
استاد دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
امیر
اشنویی
amir.oshnooi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
AUTHOR
محمد
مولایی قلیچی
molaei1@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
AUTHOR
بت، کیکی (1383). فراتر از رضایت مشتری، ترجمۀ سید سعید مهدوی، تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی.
1
پاپلی یزدی، محمدحسین، سقایی، مهدی (1385). گردشگری، ماهیت و مفاهیم، تهران: سمت.
2
پورفرج، اکبر؛ تاجزاده نمین، ابوالفضل؛ علی پوریانزاده، راحیل (1392). «ارزش ویژۀ مشتری و رضایت مندی گردشگران داخلی از هتلهای پنج ستارۀ شهر تهران»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، ش 21، ص89ـ106.
3
دفتر مطالعات فرهنگی مجلس شورای اسلامی (1382). گردشگری در ایران، عملکردها و چالشها، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
4
رحیمنیا، فریبرز؛ هرندی، عطاءالله؛ فاطم، سیده زهرا (1391). «تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر کیفیت ادراکشده و وفاداری مشتریان مورد مطالعه: هتلهای پنج ستاره کلانشهر شیراز»، مجلۀ پژوهشهای مدیریت عمومی، ش 17، ص83ـ101.
5
رضایی، مرتضی؛ زیویار، فرزاد؛ عباسی، رضا (1392). «بررسی و تبیین سنجش میزان رضایتمندی ارباب رجوع با مدل (CSM)»، فصلنامۀ تحقیقات بازاریابی نوین، دورۀ 3، ش1، ص 161ـ182.
6
ساروخانی، باقر (1376). دایرۀالمعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
7
سهرابی، بابک و دیگران (1391). «شناسایی معیارها و تبیین مجموعههای فازی انتخاب هتل از دیدگاه گردشگران مقیم تهران»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، ش 79، ص 55ـ74.
8
سیف، نعمتالله؛ ناظم، فاطمه؛ حیدری، علی؛ دیگران (1390). «بررسی بهداشت محیط هتلهای محل اسکان زائران ایرانی در نجف اشرف دی و بهمن 1389»، فصلنامۀ علمی امداد و نجات، ش 12، پاییز و زمستان 1390، ص 6.
9
شهرداری شیراز (1390). هتلها و هتل آپارتمانهای شیراز.
10
http://www.eshiraz.ir/main/fa/hotel.
11
ضرغام بروجنی، حمی؛ میرفخرالدینی، فائزه السادات (1391). «رتبهبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد خدمات هتل با رویکرد کارت امتیازی متوازن،BSC، و TOPSIS فازی»، نشریۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، ش 1، ص 59.
12
ضیایی، محمود؛ رنجبر متعلق، فرانک (1392). «سطح تعهد محیطی در هتلهای شهر تهران»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، ش 21، ص 59ـ88.
13
طاهریدمنه، محسن و دیگران (1390). «بررسی چالشهای موجود در صنعت گردشگری شهر شیراز در ارتباط با محدودیت مراکز اقامتی»، فصلنامۀ مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، س 2، ش 8، ص117ـ132.
14
مرتضوی، سعید؛ حدادیان، علیرضا (1384). «سنجش و تعیین شاخص رضایتمندی مشتریان واسط با روش ترکیبی CSM و شاخص CSI (مطالعۀ موردی: شرکت شهد ایران)»، نشریۀ چشمانداز مدیریت بازرگانی، ش 15 و 16، ص 37ـ60.
15
مهندسین مشاور پرهوس (1385). «طرح جامع جاذبههای گردشگری شیراز»، منتشر نشده.
16
هومن، حیدرعلی (1376). شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران: سمت.
17
وارثی، حمیدرضا؛ رضائی، میثم (1391). «تحلیل فضایی و مکانیابی مراکز اقامتگاهی در شهرهای تاریخی مطالعۀ موردی: هتلهای شهر شیراز»، فصلنامۀ آمایش محیط، دورۀ 5، ش 19، ص1ـ26.
18
وایگی، چاک (1382). جهانگردی در چشماندازی جامعتر، ترجمۀ علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
19
ورجینس، کنستانتینوس و روی وود (1384). مدیریت و راهکارهای جامع هتلداری، ترجمۀ کامبیز رفیعزاده، مریم افضلنیا، و مهدی خورشید سخنگوی، تهران: آهنگ قلم.
20
Akama, john s., Kieti, Damiannah mukethe (2003). Measuring tourist satisfaction with Kenya s wildlife safari: a case stufy of tsavo west national park.tourism management 24, pp 73-81.
21
Ananth, M., DeMicco, F. J., Moreo, P. J., & Howey, R. M. (1992). Marketplace Lodging Needs of Mature Travelers, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 33, No. 4, PP 12-24.
22
Atilgan,e., Akinci,s., aksoy,s. (2003). Mapping service quality in the tourism. Industry managing service quality,5: 13, pp 412-422.
23
Atkinson, A. (1988). answering the Eternal Question: What Does the Customer Want? The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 29, No. 2, pp. 12-14.
24
Bhote, K. R., (1988). the Customer Loyalty Audit, Alexandria: Cambridge Strategy Publications.
25
Chu, Raymond K.S. and Tat Choi (2000). An Importance-performance Analysis of Hote Selection Factors in the Hong Kong Hotel Industry: a comparison of Business and Leisure Travelers, Journal of Tourism Management, Vol. 21, PP. 363-377.
26
Chun-Min, K. (2009). The Managerial Implications of an Analysis of Tourist Profiles and International Hotel Employee Service Attitude, International Journal of Hospitality Management, No. 28, PP.302-309.
27
Crosby, A. l. (1993). measuring customer satisfaction. in e. e. scheming, w.f. Christopher, eds, the service quality handbook. New York: amacom.
28
Dong, W., Swain, S. D., & Berger, P. D. (2007). The role of channel quality in customer equity management, Journal of Business, Research, 60, pp 1243-1252.
29
Doswill, R. (2005). Tourism Management, Fundamentals, Strategies and Impacts, Translated by Arabi, S. M., and Izadi, D., Cultural Research Bureau, Third Edition.
30
Elliott, Jams, (1997). Tourism: Politics and Public sector management, Londan: Routledye.
31
Evans, Nigel (2005). Assessing Balanced Scorecard As A Management Tool for Hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 17, pp 376-390.
32
Highlights (2010). Unwto, World Tourism Organization, Data as collected by UNWTO. August 2010, Madrid, Spain.
33
http://www.wttc.org/research/monthly-updates/
34
Jeanne, R. (2003). Customer Satisfaction Measurement in a Business to Business Context: a Conceptual Framework, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 18, pp 179-195.
35
Law Christopher. M. (1996). Urban tourism attraction visitors to large cities, Mansell. Publishing Limited, London.
36
Lewis, R. C. (1983). getting the Most from Marketing Research, Part I, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 24, No. 3, pp 25-35.
37
McCleary, K. W., Weaver, P. A., & Hutchinson, J. C. (1993). Hotel Selection Factors as They Relate to Business Travel Situations, Journal of Travel Research, Vol. 32, No. 2, pp 42-48.
38
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). Servqual: A Multiple-item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, pp 12-37.
39
Taninecz, G. (1990). Business Traveler Survey, Hotel and Motel Management, Vol. 205, pp 29-32.
40
Tari, J.J., Claver-Corte, E., Pereira-Moliner, J., Molina-Azorín, J.F. (2009). Levels of Quality and Environmental Management in the Hotel Industry: Their Joint Influence on Firm Performance, International Journal of Hospitality Management, doi:10, 1016/ j.ijhm.2009, 10. 029.
41
UNWTO (2012). Yearbook of Tourism Statistics, Data 2006-2010, 2012 Edition, Published by the World Tourism Organization, UNWTO, Madrid, Spain. Available on site: https://pub. unwto.org/ WebRoot/ Store/ Shops/ Infoshop/ 4FCD/ BEFC/ ADD6/ BA6D/ AF25/ C A8 /0164 /75DE/ 120521_yearbook_2010_excerpt. pdf.
42
Williams, p., N. Soutar, Geoffrey (2009). value, satisfaction and behavioral intentions in an adventure tourism context, Annals of tourism research, No 36 (3), pp413-438.
43
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردپژوهی در سایۀ عوامل کلان محیطی در گردشگری شهری با استفاده از مدلهای کمی و کیفی (مطالعۀ موردی: توسعۀ گردشگری شهر یزد)
گردشگری براساس وجود جاذبههای دیدارگر شکل میگیرد و شهرها یکی از مکانهای پرجاذبۀ گردشگری هستند. گردشگری شهری یکی از عوامل مهم توسعۀ اقتصادیـ اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان است. شهر یزد از جمله شهرهای تاریخی کشور است که ویژگیهای لازم برای توسعۀ گردشگری شهری را دارد. پژوهش حاضر سعی بر این داشت که با استفاده از روش SWOT و PESTLE ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید در بخش گردشگری شهری شهر یزد، بهترین راهبردها را برای مقابله با تهدیدها و بهرهگیری از فرصتها تعیین کند. روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات با استفاده از روشهای مشاهدة مستقیم و مصاحبه و تهیة پرسشنامه انجام گرفته است. در فرایند گردآوری اطلاعات و بهخصوص در جمعآوری پرسشنامه، جامعة نمونه در سه سطح مردم، گردشگران، و مسئولان ادارات مرتبط با گردشگری شهری است. جهت نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در تدوین راهبردهای توسعة گردشگری شهری با تأکید بر عوامل خارجی باید جنبههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، قانونی، و محیط زیستی در نظر گرفته شود. در پژوهش حاضر، این عوامل دستهبندی شده و درنهایت با توجه به عوامل داخلی و خارجی راهبردهایی برای توسعة گردشگری شهری یزد از جمله پیشرفتن به سوی دولت الکترونیک و تسهیل خدماترسانی به گردشگران از طریق ایجاد خدمات الکترونیک، افزایشدادن سرمایۀ در گردش، و خروج از رکود سرمایه در شهر از طریق تصویب قوانین تضمین سود سرمایه و درنتیجه کاهش تورم ارائه شد.
https://jut.ut.ac.ir/article_53143_63706b2478966787159f58da3a6a591a.pdf
2014-12-22
17
33
10.22059/jut.2014.53143
برنامهریزی راهبردی
شهر یزد
گردشگری شهری
مدلهای کمی و کیفی
حسن
اسماعیل زاده
amir.kh.gh@gmail.com
1
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
امیررضا
خاوریان گرمسیر
amir.khavarian@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
رضا
کانونی
r.kanooni@mail.sbu.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ابطحی، سید حسین؛ موسوی، سید محمد (1388). «تدوین راهبردهای منابع انسانی (مطالعۀ موردی: یکی از سازمانهای معنوی کشور)»، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، س 1، ش3، ص 1-23.
1
اعرابی، سید محمد؛ «رزمجوی، محرم (1385). «الگوهای مناسب در یکپارچهسازی مدلهای مدیریت راهبردی و تأمین اهداف سند چشمانداز»، نشریۀ مطالعات دفاعی راهبردی، ش 28، ص 63ـ84.
2
اعرابی، سید محمد؛ آقازاده، هاشم؛ نظامیوند چگینی، هوشنگ (1389). «دستنامۀ برنامهریزی راهبردی»، چ 3، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3
تقوایی، مسعود؛ صفرآبادی، اعظم (1385). «مدیریت گردشگری شهری با تأکید بر برنامهریزی فضاهای شهری جاذب گردشگر، مطالعة موردی شهر کرمانشاه»، فصلنامۀ برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، س 1، ش 4، ص 185ـ210.
4
حسنقلیپور، طهمورث؛ آقازاده، هاشم (1384). «برنامهریزی راهبردی برای مؤسسات کوچک و متوسط»، فصلنامۀ پژوهشنامۀ بازرگانی، ش 35، ص 65ـ100.
5
دیناری، احمد (1384). «گردشگری شهری در ایران و جهان»، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
6
رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ سجاسی قیداری، حمدالله؛ صادقلو، طاهره (1390). «سنجش پایداری روستایی با استفاده از الگوی راهبردی (مطالعۀ موردی: روستاهای شهرستان خدابنده)»، فصلنامۀ برنامهریزی و آمایش فضا، دورۀ 15، ش 1، ص 85ـ104.
7
زنگیآبادی، علی؛ عبدالهزاده، مهدی؛ مبارکی، امید؛ پورعیدیوند، لاله (1391). «بررسی و تحلیل فضاهای گردشگری شهر ارومیه»، فصلنامۀ فضای جغرافیایی، س 12، ش 39، ص 77ـ93.
8
شهیدی، محمدشریف؛ اردستانی، زهراالسادات؛ گودرزی سروش، محمدمهدی (1388). «بررسی تأثیرات توریسم در برنامهریزی نواحی روستایی»، فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیای انسانی، ش 67، ص99ـ113.
9
قالیباف، محمدباقر؛ شعبانیفرد، محمد (1390). «ارزیابی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری برای توسعة گردشگری شهری براساس مدلهای تصمیمگیری چندمتغیره (مطالعة موردی: شهر سنندج)»، فصلنامۀ تحقیقات جغرافیایی، س 26، ش 2، ص 147ـ172.
10
کاظمی، علی؛ صنایعی، علی؛ رنجبریان، بهرام؛ آذربایجانی، کریم (1389). «شناسایی مزیتهای رقابتی در صنعت گردشگری به منظور جذب گردشگران خارجی (مطالعة موردی: استان اصفهان)»، فصلنامۀ مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، ش 5، ص 93ـ110.
11
لاندبرگ، دانلد؛ کریشنا، مورتی؛ ام، استاونکا (1383). اقتصاد گردشگری، ترجمۀ محمدرضا فرزین، تهران:انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
12
مبینی دهکردی، علی؛ سلمانپور خویی، مجید (1385). «درآمدی بر برنامهریزی راهبردی و عملیاتی»، نشریۀ راهبرد یاس، س 2، ش 6، ص 187ـ202.
13
مرکز آمار ایران (1385). سالنامۀ آماری استان یزد، دفتر برنامهریزی استانداری.
14
موحد، علی؛ امانپور، سعید؛ نادری، کاوه (1390). «بازاریابی گردشگری شهری براساس برندیابی با مدل فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) مطالعة موردی: شهر کرمانشاه»، نشریۀ برنامهریزی فضایی، س 1، ش 3، ص 17ـ36.
15
نوربخش، سید مرتضی؛ اکبرپور سراسکانرود، محمد (1389). «نقش گردشگری شهری در توسعۀ اقتصادی کلانشهرها»، نشریۀ اقتصاد شهر، س 2، ش 1، صص20ـ34.
16
Anuar, A.N. A., Jaini, N., Kamarudin, H. and Nasir, R. A. (2011). Effectiveness evaluation of Safe City Programme in relation to the tourism industry, Procedia Engineering, 42, 407–414.
17
Bloomberg (2012). SWOT, PESTEL, Porter’s 5 Forces and Value Chain.1-16. http://cfcdn.ivoryresearch.com/wp-content/uploads/2013/04/Bloomberg-Business-sample1.pdf
18
Chakravarthy, k., Rav-Kumar, C.H, and Deepthi, K. (2008) SWOT Analysis on Medical Tourism, Presented at the Conference on Tourism in India-Challenges Ahead, 15-17 May,IIMK
19
Chapman, Alan (2010), Pest market analysis tool PEST analysis method and examples, with free PEST template, 14, http://www.businessballs.com/pestanalysisfreetemplate.htm (Accessed 02/2014).
20
Elinor. (2014). PESTLE analysis with Mind Mapping. ThinkBuzan. http://blog.thinkbuzan.com/imindmap/pestle-analysis-with-mind-mapping.
21
Formica, Sandro and Kothari, Tanvi H. (2008) Strategic Destination Planning: Analyzing the Future of Tourism, Journal of Travel Research, Vol 46, pp 355-367
22
Gao, Chang-Yuan and Peng, Ding-Hong (2011) Consolidating SWOT analysis with nonhomogeneous uncertain preference information, Journal of Knowledge-Based Systems, Vol 24, pp 796–808
23
Gillespie, A. (2007), Foundations of Economics - Additional chapter on Business
24
Gorener, ali., Toker, Kerem., Ulucay, Korkmaz (2012) Application of Combined SWOT and AHP: A Case Study for a Manufacturing Firm, Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 58, pp 1525 – 1534
25
Gunn, Clare A. andTurgut Var (2002), "Tourism Planning, Basics, Concepts, Cases ", Fourth Edition, Routledge, New York
26
Husso, M. (2011). Analysis of competition in the mobile phone markets of the United States and Europe.
27
Isoherranen, Ville. (2012). STRATEGIC ANALYSIS FRAMEWORKS FOR STRATEGIC ORIENTATION AND FOCUS. UNIVERSITY OF OULU, OULU 2012.
28
Jimenez, Benedict S. (2012) Recession Strategic Planning and the Fiscal Performance of City Governments during the Great, Journal of The American Review of Public Administration, Vol 43, NO 5, pp 581 –601
29
Jones, G., & Hill, C. (2013). Strategic management theory: an integrated approach.
30
Kajanus, Miika., Kangas, Jyrki., Kurttila, Mikko (2004) The use of value focused thinking and the A’WOT hybrid method in tourism management, Journal of Tourism Management, Vol 25, pp 499–506
31
Kave, Amir, Miri, Gholam Reza, Saghaii, Mehdi (2014) Assessment and analysis of spatial patterns and tourism species in Mashhad metropolis, American Journal of Engineering Research, Volume-03, Issue-04, pp-45-53
32
Kumar, Arti (2005). SOARing to Success – a process model for integrated personal, social and career development. University of Bedfordshire.
33
Minton, Gabe (2010) Using a SWOT Analysis, Mortgage Banking, Available Online At www.mortgagebankingmagazine.com/digitaledition.
34
Nikolaou Koumparoulis, Dimitrios (2013) PEST Analysis: The case of E-shop, International Journal of Economy, Management and Social Sciences, Vol 2, NO 2, pp 31-36
35
Nishadha. (2012). SWOT Analysis Vs. PEST Analysis and When to Use Them. http://creately.com/blog/diagrams/swot-analysis-vs-pest-analysis/
36
Panagiotou, George (2003) Bringing SWOT into focus, , Journal of Business Strategy Review Volume 14, Issue 2, pp 8-10
37
Parker Gates, Linda (2010) Strategic Planning with Critical Success Factors and Future Scenarios: An Integrated Strategic Planning Framework, Technical Report, Softeare Engineering Institute, Carnegie Mellon University.
38
Paskaleva-Shapira, Krassimira A. (2007) New Paradigms in City Tourism Management: Redefining Destination Promotion, Journal of Travel Research, Vol 46, pp 108-114
39
Pirtea, Marilen., Nicolescu, Cristina., Botoc, Claudiu (2009) The Role Of Strategic Planning In Modern Organizations, Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, Vol 11 (2), pp 953-957
40
Popescu, Ruxandra Irina and Corbos, Răzvan-Andrei (2010) The Role Of Urban Tourism In The Strategical Development Of Brasov Area, Journal of Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, Vol 7, pp 69-85
41
Rodríguez-Díaz, Manuel and Espino-Rodríguez, Tomás F.(2008) A Model of Strategic Evaluation of a Tourism Destination Based on Internal and Relational Capabilities, Journal of Travel Research, Vol 46, pp 368-380
42
Shapiro, Janet (2001) Strategic Planning, CIVICUS, South Africa, , Available Online At http://www.civicus.org/new/media/Strategic%20Planning.pdf
43
Sharifi, Azita (2012) Islamic Azad University function Analysis with Using the SWOT Model in order to provide Strategic Guidelines (Case Study: Faculty of Humanities), Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 58, pp 1535 – 1543
44
Soteriou, Evi C. and Coccossis, Harris (2010) Integrating Sustainability into the Strategic Planning of National Tourism Organizations, Journal of Travel Research, Vol 49, pp 191-205
45
Spee, A. Paul and Jarzabkowski, Paula (2011) Strategic planning as communicative process, Journal of Organization Studies, Vol 32, NO 9, pp 1217 –1245
46
Thi Tuyet Mai, Nguyen., Rahtz, Don R. and Shultz II, Clifford J. (2014) Tourism as Catalyst for Quality of Life in Transitioning Subsistence Marketplaces:Perspectives from Ha Long, Vietnam, Journal of Macromarketing, Vol 34, pp 28-44.
47
Xiang, Y., & Li, J. (2014). Evaluation of EHR in Health Care in China: Utilizing Fuzzy AHP in SWOT Analysis. In Frontier and Future Development of Information Technology in Medicine and Education (pp. 2715-2719). Springer Netherlands.
48
Strategy Study under Macro Environmental Factors in Urban Tourism Using SWOT & PESTLE Analysis (a case study: development of tourism in Yazd city)
49
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نقش گردشگری بر کیفیت زندگی شهروندان با تأکید بر شاخصهای ذهنی (مطالعۀ موردی: شهر فشم، شهرستان شمیرانات)
توسعۀ گردشگری شهری اثرها و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، و زیستمحیطی متفاوتی دارد که از جمله میتوان به نقش این فعالیت بر کیفیت زندگی شهروندان اشاره کرد. کیفیت زندگی، که امروزه از مؤلفههای مهم مورد توجه متخصصان حوزۀ برنامهریزی شهری است، مفهومی چندبعدی است و جنبههای مختلفی دارد. امروزه، فقط برآوردهشدن نیازهای جسمانی و برخورداری از امکانات رفاهی زندگی کفایت نمیکند و توجه به ابعاد ذهنی کیفیت زندگی شهروندان مورد توجه بیشتری واقع شده است. بر همین اساس، در این پژوهش، به بررسی و تحلیل توسعۀ گردشگری و نقش آن در ابعاد کیفیت زندگی شهروندان شهر فشم با تأکید بر شاخصهای ذهنی پرداخته شده است. روششناسی این تحقیق توصیفی و تحلیلی و دادههای مورد نیاز با استفاده از روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه) گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شهروندان محلی شهر مطالعهشده است که با استفاده از روش کوکران تعداد 286 سرپرست خانوار بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدهاند. همچنین با بهرهگیری از آزمونهای آماری دادههای جمعآوریشده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که توسعۀ گردشگری در شهر فشم توانسته نقش مؤثری بر بهبود کیفیت شهروندان ایفا کند که این بهبود وضعیت در میان قلمروهای مختلف کیفیت زندگی یکسان نبوده و تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که در ارزیابی اهمیت و جایگاه نقش گردشگری در شهر فشم، از میان قلمروهای مطالعهشده، تفریح و اوقات فراغت بیشترین تأثیر را بر دیدگاه شهروندان داشته است.
https://jut.ut.ac.ir/article_53149_64bef971f36478eb2c949d69aa241eec.pdf
2014-12-22
35
45
10.22059/jut.2014.53149
توسعۀ گردشگری
شاخصهای ذهنی
شمیرانات
شهروندان
فشم
کیفیت زندگی
مرتضی
محمدپورجابری
mohammadpourj@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
اصغری زمانی، اکبر؛ زادولی خواجه، شاهرخ؛ غلامحسینی، رحیم (1391). «ارزیابی کیفیت زندگی شهری در مناطق حاشیهنشین با استفاده از مدل تحلیل عاملی (مطالعۀ موردی: مناطق حاشیهنشین شمال تبریز)»، فصلنامۀ جغرافیایی چشمانداز زاگرس، ش 11، ص 69ـ86.
1
اکبریان رونیزی، سعیدرضا؛ خراسانی، محمدامین؛ امام قلی، لقمان (1392). «تحلیل تطبیقی نقش گردشگری مذهبی و طبیعتگردی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان نواحی روستایی مورد: روستاهای امامزاده داوود و رندان (شهرستان تهران)»، فصلنامۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، ش 4، ص 145ـ158.
2
اکبریان رونیزی، سعیدرضا؛ محمدپورجابری، مرتضی؛ سپهوند، فرخنده (1392). «نقش شهرهای کوچک در بهبود کیفیت زندگی ساکنان محلی مورد: بخش رونیز»، فصلنامۀ پژوهشهای روستایی، ش 4، ص 881ـ900.
3
پوراحمد، احمد؛ فرجی ملایی، امین؛ عظیمی، آزاده؛ لطفی، صدیقه (1391). «تحلیل طبقهبندی کیفیت زندگی شهری با روش SAW»، فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیای انسانی، ش 4، ص 21ـ44.
4
پورطاهری، مهدی؛ افتخاری، عبدالرضا رکنالدین؛ فتاحی، احد (1390). «ارزیابی کیفیت زندگی در نواحی روستایی (مطالعۀ موردی: دهستان خاوه شمالی استان لرستان)»، فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیایی، ش 76، ص 13ـ32.
5
خوارزمی، شهیندخت (1383). کیفیت زندگی و الزامات عصر دیجیتال در ایران، تهران، روزنامۀ دنیای اقتصاد.
6
دیناری، احمد (1384). گردشگری شهری در ایران و جهان، تهران: واژگان خرد.
7
رضوانی، محمدرضا؛ بدری، سیدعلی؛ سپهوند، فرخنده؛ اکبریان رونیزی، سعیدرضا (1391). «گردشگری خانههای دوم و اثرات آن بر بهبود کیفیت زندگی ساکنان محلی مطالعۀ موردی: بخش رودبار قصران»، فصلنامۀ مطالعات و پژوهشهای شهری منطقهای، ش 13، ص 33ـ40.
8
رضوانی، محمدرضا؛ متکان، علیاکبر؛ منصورریان، حسین؛ ستاری، محمدحسین (1389). «توسعه و سنجش شاخصهای کیفیت زندگی مطالعۀ موردی: شهر نورآباد»، فصلنامۀ مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، ش 2، ص 87ـ110.
9
رنجبران، بهرام؛ زاهدی، محمد (1388). شناخت گردشگری، اصفهان: چهارباغ، چ6.
10
رهنمایی، محمدتقی؛ فرجی ملائی، امین؛ حاتمینژاد، حسین؛ عظیمی، آزاده (1391). «تحلیلی بر مفهوم کیفیت زندگی در شهر بابلسر»، مجلۀ جغرافیا و آمایش شهریـ منطقهای، ش 5، ص 49ـ76.
11
شفیعا، سعید؛ شفیعا، محمدعلی؛ کاظمیان، غلامرضا (1392). «فراتحلیل روش و نتایج پژوهشهای کیفیت زندگی شهری در ایران»، مجلۀ جامعهشناسی کاربردی، ش 50، ص 21ـ40.
12
قدمی، مصطفی؛ علیقلیزاده، ناصر؛ رمضانزاده، مهدی (1389)، «بررسی نقش گردشگری در تغییرات کیفیت زندگی مقصد (نمونۀ موردمطالعه: دهستان کلارآباد، شهرستان تنکابن، مازندران)»، مجلۀ مطالعات اجتماعی ایران، ش 3، ص 152ـ163.
13
کوکبی، افشین (1386). «معیارهای ارزیابی کیفیت زندگی شهری در مراکز شهری»، نشریۀ هویت شهر، ش 1، ص 75ـ86.
14
لطفی، صدیقه (1388). «مفهوم کیفیت زندگی شهری: تعاریف، ابعاد، و سنجش آن در برنامهریزی شهری»، فصلنامۀ نگرشهای نو جغرافیای انسانی، ش 4، ص 65ـ80.
15
مختاری، مرضیه؛ نظری، جواد (1389)، جامعهشناسی کیفیت زندگی، تهران: جامعهشناسان.
16
Cascante, D.M. (2008). Consequences of tourism – based growth on rural communities quality of life: A comparative study of Liberia and Lafortuna, Costarica, Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, The Pennsylvania State university.
17
Choi, H (2003). Measurement of Sustainable Development Progress for Managing Community Tourism,
18
Das, D. (2008). Urban quality of life: A case study of Guwahati. Social Indicators Research, 88(2), pp 297-310.
19
Kim, K. (2002). The Effects of Tourism Impacts upon Quality of Life of Residents in the Community, Dissertation submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University In partial fulfillment of the requirements for the degree of Ph.D.
20
Lee, Y. J. (2008). Subjective quality of life measurement in Taipei. Building and Environment, 43(7), pp 1205-1215.
21
Li, G., & Weng, Q. (2007). Measuring the quality of life in city of Indianapolis by integration of remote sensing and census data. International Journal of Remote Sensing, 28(2), pp 249-267.
22
Liu, J. C., & Var, T. (1986). Resident attitudes toward tourism impacts in Hawaii. Annals of Tourism Research, 13(2), pp 193-214.
23
Low, Ch.(1996) Urban tourism Attraction visitors to large cities, mansell.publishing Limited, London.
24
McCrea, R. P., Shyy, T., & Stimson, R. J. (2004). Modelling urban quality of life in South East Queensland by linking subjective and objective indicators. InThe Australian & NZ Reg. Sci.. Assoc. Intern. Inc. (pp. 49-66). School of Economics & Information Systems.
25
McGillivray, M.( 2007). Human Well-Being, Concept and Measurement. New York: Palgrave MacMillan.
26
Milman, A., & Pizam, A. (1988). Social impacts of tourism on central Florida.Annals of Tourism Research, 15(2), pp 191-204.
27
Moro, M., Brereton, F., Ferreira, S., & Clinch, J. P. (2008). Ranking quality of life using subjective well-being data. Ecological Economics, 65(3), pp 448-460.
28
Pal, A. K. and Kumar, U. C. (2005). Quality of life concept for the evaluation of societal development of rural community in west bangal, India ,Rural Development, vol.xv,no.
29
Pal, A. K., and Kumar, U. C. (2005). Quality of life concept for the evaluation of societal development of rural community in west bangal, India , Rural Development, Vol xv, No 2.
30
Santos, L. D., & Martins, I. (2007). Monitoring urban quality of life: The Porto experience. Social Indicators Research, 80(2), pp 411-425.
31
Texas: University of Texas.
32
ZielinskaWczkowska, H., and dziora - Kornatowska, K.W.( 2010), Evaluation of quality of life (QoL) of students of the University of Third Age (U3A) on the basis of socio-demographic factors and health status, Archives of Gerontology and Geriatrics, pp 1-5
33
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاق گردشگری مدرن رویکردی انتقادی به ابعاد، اصول و آثار اخلاق گردشگری مدرن
گردشگری مدرن در پارادایم مدرنیته شکل گرفته و توسعه یافته است. بنابراین، بسیاری از معضلات مدرنیته دامنگیر اینگونه گردشگری نیز است. گردشگری مدرن در جستوجوی سود بیشتر در زمان کمتر و با بازدهی بیشتر است، اما در این میان ممکن است بسیاری از هزینههای پنهان نادیده گرفته شوند. گردشگری مدرن مسائل اخلاقی زیادی را پدید میآورد که عمدتاً در دو زمینة مهم قابل ردیابی و بررسیاند: طبیعت و جامعه. اگر اخلاق را به معنای کانتی آن در نظر بگیریم، بسیاری از تلقیها و کنشها در گردشگری مدرن از عقلانیت کافی برخوردار نبوده و به همین دلیل غیراخلاقیاند. گردشگری مدرن هنوز رویکردی اکتشافی و فاتحانه دارد؛ رویکردی که در سدههای گذشته و در دوران استعمار به کشف سرزمینهای جدید و دسترسی به منابع بیشتر منتهی میشد. این رویکرد متکی به مفهوم «دیگری» است؛ یعنی گردشگر و سرزمینش با مقصد گردشگری، جامعه، و طبیعت آن تفاوت ماهوی دارد و هریک سرنوشت مستقلی را پیش روی دارند. اما به نظر میرسد بتوان گردشگری مدرن را، در زمینة اخلاق، دوباره تعریف کرد و به نسخة جدیدی از گردشگری دست یافت که پایدار و مسئولانه باشد. همانگونه که در جریان تکامل اجتماعی کشاورزی با نیروی کار بردگان به کنشی غیراخلاقی بدل شده و مورد سرزنش قرار میگیرد، گردشگری مدرن نیز با آسیبهای اجتماعی و زیستمحیطی آن با همین وضعیت اخلاقی مواجه خواهد شد. در پژوهشهایی که تاکنون به زبان فارسی انجام شده است چندان ژرفای فلسفی اخلاق گردشگری مورد کنکاش قرار نگرفته و درخصوص اخلاق گردشگری بیشتر به کدهای اخلاقی و بایدها و نبایدها از منظر ایدئولوژی خاص پرداخته شده است. بنابراین، در این مقاله تلاش میشود، هرچند گذرا و مختصر، برخی چالشهای فلسفی و سؤالات اساسی اخلاق در گردشگری مطرح شود.
روش تحقیق در این مقاله، هرمنوتیک، تأویلی، و توصیفی است. با مطالعة کتابها و مقالات و اخبار مربوط به گردشگری و همچنین بررسی هنجارهای اخلاقی در برخی جوامع مقصد گردشگری به برداشتی کلی دست یافتهایم که با روش قیاسی به تحلیل ماهیت اخلاقی گردشگری مدرن میپردازد. برای سهولت تحقیق، اخلاق گردشگری در دو زمینة اصلی، که عبارتاند از طبیعت و جامعه، بررسی شده است. نتیجة تحقیق به صورت تبیین مسئله و آسیبشناسی اخلاق گردشگری مدرن صورتبندی شده است.
https://jut.ut.ac.ir/article_53151_99e2c1edc0b777a9bf18c79f0a85d968.pdf
2014-12-22
47
61
10.22059/jut.2014.53151
آسیبهای گردشگری
اخلاق
جامعه
طبیعت
گردشگری مدرن
گردشگری مسئولانه
محمدرضا
رضوانی
rrezvani@ut.ac.ir
1
استاد دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران
AUTHOR
مجید
لباف خانیکی
labbaf_majid@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
اندی، درام؛ آلن، مور (1390). مقدمهای بر برنامهریزی و مدیریت اکوتوریسم، ترجمۀ محسن رنجبر، ج 2، تهران: آییژ.
1
پیرس، فیلیپ (1389). رفتار گردشگر بنمایهها و طرحهای مفهومی، ترجمۀ حمید ضرغام بروجنی، تهران: مهکامه.
2
جهانیان، منوچهر؛ نادعلیپور؛ زهرا (1389). گردشگری منابع آبی، تهران: جهاد دانشگاهی.
3
چاک، وای گی (1377). جهانگردی در چشماندازی جامع، ترجمۀ علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
4
رهنمایی، محمدتقی (1390). گردشگری شهری، تهران: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
5
زاهدی، شمسالسادات (1385). مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
6
سینها پی سی (1390). گردشگری جهانی گردشگری و طبیعتگردی پایدار، ترجمۀ محمد قلیپور، مشهد: مرندیز.
7
موسوی، سیده زهرا (1391). «اخلاق گردشگری»، اخلاق، دورۀ جدید بهار، ش 27، ص 11ـ18.
8
وبسایت سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، (آخرین تاریخ بازنگری 3 تیر 1393).
9
http://ethics.unwto.org/en/content/global-code-ethics-tourism
10
Ayala, F.J.(1987). "The Biological Roots of Morality”, Biology and Philosophy, Vol. 2: pp 235-252.
11
Baysan, Sultan (2001). “Perceptions of the Environmental Impacts of Tourism: a Comparative Study of the Attitudes of German, Russian and Turkish Tourists in Kemer, Antalya”, Tourism Geographies, Taylor & Francis Ltd.
12
Blackburn, Simon (2003). Ethics:a Very Short Introduction, Oxford University Press, England.
13
Bolnick, Steven (2003). “Promoting the Culture Sector through Job Creation and Small Enterprise Development in SADC Countries: The Ethno-tourism Industry”, Series on Upgrading in Small Enterprise Clusters and Global Value Chains, International Labour Office, Seed Working Paper No. 50, Geneva.
14
Budeanu, Adriana (2005). “Impacts and responsibilities for sustainable tourism: a tour operator’s perspective”, International Institute for Industrial Environmental Economics, Lund University, Journal of Cleaner Production, Vol. 13: pp 89–97.
15
Elliot Hugh S. R. and Thacker A. G. (1912). Beasts and men. Being Carl Hagenbeck's experiences for half a century among wild animals, London & New York: Longmans, Green, and Co., pp x-xi.
16
Fennell, David A. and Malloy, David Cruise (2007). Codes of Ethics in Tourism: Practice, Theory, Synthesis, Cromwell Press Ltd, Great Britain.
17
Fennell, David A.(2006). Tourism Ethics, Channel View Publications, Multilingual Matters Ltd, England.
18
Gorke, Martin (2003). The Death of our Planet’s Species: a Challenge to Ecology and Ethics, Island Press.
19
Holden, Andrew (2009). “The Environment-Tourism Nexus: Influence of Market Ethics”, Annals of Tourism Research, Vol. 36, No. 3: pp 373–389.
20
http://advocacy.britannica.com/blog/advocacy/2007/10/traditional-chinese-medicine-and-endangered-animals/
21
http://gulfnews.com/news/world/other-world/china-hopes-to-take-rare-animals-off-the-menu-1.1324278
22
http://thediplomat.com/2014/02/malaysian-restaurants-busted-for-putting-endangered-species-on-the-dinner-menu/
23
Irandu, Evaristus M. (2004). “The Role of Tourism in the Conservation of Cultural Heritage in Kenya”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 9, No. 2.
24
Kaiman Jonathan (2014). China hopes to take rare animals off the menu, (Last visited on 08 July 2014)
25
Leopold, Aldo (1949). A Sand County Almanac, Oxford: Oxford University Press, England.
26
Macleod, Donald(2006). “Cultural Commodification and Tourism: A Very Special Relationship”, Cognizant Communication Corporation, Tourism Culture and Communication, Vol. 6, Number 2: pp 71-84
27
Murray Lorraine (2007). Traditional Chinese Medicine and Endangered Animals, (Last visited on 08 July 2014)
28
National Marine Fisheries Service (2011). Shark Finning Report to Congress, U.S. Department of Commerce National Oceanic and Atmospheric Administration, USA.
29
Pandey Ram Niwas, PitambarChettri, Ramesh Raj Kunwarand GovindaGhimire(1995). Case Study on theEffects of Tourismon Culture and the Environment, Nepal: Chitwan-Sauraha and Pokhara-Ghandruk, Bangkok:UNESCO Principal Regional Officefor Asia and the Pacific, Thailand.
30
Pearce, D.(1995). Blueprint 4: Capturing Global Environmental Value,London: Earthscan Publications, England.
31
Quigley J.T. (2014). Malaysian Restaurants Busted for Putting Endangered Species on the Dinner Menu, (Last visited on 08 July 2014)
32
Sawkar, Kalidas, Ligia, Noronha, Antonio, Mascarenhas, O.S. Chauhan, and Simad, Saeed(1998). Tourism and the Environment: Case Studies on Goa, India, and the Maldives, The Economic Development Institute of the World Bank, USA.
33
Smith, Mick and Duffy,Rosaleen (2003). The Ethics of Tourism Development, Routledge.
34
Tribe, John (2009). Philosophical Issues in Tourism, Channel View Publications, London.
35
Trupp, Alexander (2011). “Exhibiting the ‘Other’ Then and Now: ‘Human Zoos’ in Southern China and Thailand”, ASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies, 4(1): pp 139-149.
36
Verner, Dorte (2009). “Tourism and Indigenous People–Lessens from Recent Experiences in Eco and EthnoTourism in Latin Americaand the Caribbean”, Responsible Tourism Series, World Bank, No. 144: pp 1-4.
37
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری (مطالعۀ موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز)
گردشگری امروزه یکی از مسائل مهم و مؤثر اقتصادی و یکی از عوامل برجستۀ ارتباط اجتماعی و فرهنگی است. در این میان، مکانهای تاریخی، به دلیل نمایش هویت شهرها، از ارزش بسیار زیادی جهت جذب گردشگر برخوردارند، بازارهای سنتی و تاریخی ایران به دلیل توأمشدن وجهۀ تاریخی با کاربری تجاری اهمیتی دوچندان برای گردشگران دارند. بازار بزرگ تبریز، که بزرگترین بازار مسقف جهان است، یکی از این مکانهای تاریخی و تجاری در کشور ایران است که با داشتن شهرهای جهانی، قابلیتهای فراوانی به منظور تبدیلشدن به مکانی برای گردشگری در سطح ملی و بینالمللی دارد. در این مقاله، ضمن معرفی بازار تاریخی کلانشهر تبریز، سعی شده است با استفاده از مدل SOWT، عوامل مؤثر بر جذب گردشگران داخلی و خارجی بررسی شود. اصول کار مبتنی بر شناخت قوتها و ضعفهای داخلی بازار تاریخی تبریز در جذب گردشگر و نیز شناسایی فرصتها و تهدیدهای خارج از محیط این مکان تاریخی است. درنهایت، با ارائۀ راهبردهایی برای تقویت نقاط قوت و فرصتهای آن و کاهش یا حذف ضعفها و تهدیدهای بازار تاریخی تبریز به منظور جذب گردشگر پیشنهادهایی سازنده ارائه شده است. بررسیها بیانگر وضعیت متوسط بازار تاریخی تبریز به لحاظ گردشگری است؛ بهطوریکه با مرتفعکردن ضعفها و از بین بردن تهدیدهای موجود میتوان کارکرد گردشگری بازار تبریز را به سطح عالی ارتقا داد.
https://jut.ut.ac.ir/article_53153_033f77e75ffdc403244d82155bcdba27.pdf
2014-12-22
63
78
10.22059/jut.2014.53153
بازار
تبریز
گردشگری
مکانهای تاریخی
راضیه
تیموری
raziehteimouri@yahoo.com
1
مدرس گروه جغرافیا دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
فریبا
کرمی
fkarami@tabrizu.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه تبریز
AUTHOR
زینب
تیموری
armanshahr.t@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری دانشگاه زنجان
AUTHOR
امین
صفدری
a_safdari@ut.ac.ir
4
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
AUTHOR
ارمغان، س (1386). توریسم و نقش آن در جغرافیا، اسلامشهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلام شهر.
1
پاپلییزدی، محمدحسین؛ سقایی، مهدی (1385). گردشگری ماهیت و مفاهیم، تهران: سمت.
2
ترکمننیا، نعیمه و همکاران (1390). «ارزیابی گردشگری روستای کنگ با استفاده از مدل SWOT »، فصلنامۀ گردشگری و چشمانداز آینده، س 2، ش 1.
3
تقوایی، مسعود و همکاران (1391). «عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری شهری کرمانشاه»، فصلنامۀ جغرافیا، انجمن جغرافیای ایران، س 10، ش 32.
4
تقوایی، مسعود؛ مبارکی، امید (1388). «بررسی و تحلیل فضاهای توریستی شهر تبریز به منظور برنامهریزی توریسم در آن»، فصلنامۀ جغرافیا و برنامهریزی، س 15، ش 33.
5
حاجینژاد علی؛ احمدی، علی (1389). «تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری بر مناطق شهری؛ مطالعۀ موردی شهر بانه»، جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، س 1، ش 2.
6
حبیبی، سید محسن (1375). از شار تا شهر، تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تهران: دانشگاه تهران.
7
حیدری چیانه، رحیم (1389). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت.
8
زنگیآبادی، علی و همکاران (1391). «برنامهریزی راهبردی، برای ساماندهی بازارهای سنتی ایران (مطالعۀ موردی؛ بازار سنتی تبریز)»، فصلنامۀ مطالعات شهرهای ایرانی اسلامی، ش 7.
9
شماعی، علی؛ پوراحمد، احمد (1384). بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا، تهران: دانشگاه تهران.
10
صیدانی، اسکندر؛ رستمی، شهین (1391). «سنجش تأثیرات اقتصادی و اجتماعیـ فرهنگی توسعۀ گردشگری (نمونۀ موردی شهر کرمانشاه)»، فصلنامۀ برنامهریزی فضایی، س 2، ش 3.
11
فرزین، محمدرضا (1382). بررسی و نقد برنامهریزی گردشگری ایران و چالشهای اصلی در برنامۀ چهارم، مجموعه مقالات سمینار بررسی سیاستها و برنامههای توسعۀ جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان ایرانگردی و جهانگردی.
12
فقیهی، ابوالحسن و دیگران (1382). زمینههای فرهنگی توسعه گردشگری، مجموعه مقالات سمینار بررسی سیاستها و برنامههای توسعۀ گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
13
فلامکی، محمدمنصور (1384). نوسازی و بهسازی شهری، تهران: سمت.
14
قرخلو، مهدی (1385). جغرافیایجهانگردیوبرنامهریزیاوقاتفراغت، تهران: جهاد دانشگاهی.
15
کازس، ژرژ؛ فرانسوا، پوتیه (1382). جهانگردی شهری، ترجمۀ صلاحالدین محلاتی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
16
کاظمی، مهدی (1382). «بررسی اثرات اقتصادی و فرهنگی توسعۀ جهانگردی از دیدگاه ساکنان»، فصلنامۀ مطالعات جهانگردی، ش 3.
17
کردوانی، پرویز؛ غفاری، ونوس (1390). «توریسم و رویکرد نوسازی در بافتهای تاریخی شهری، نمونۀ موردی؛ اصفهان»، جغرافیای سرزمین، س 8، ش 30.
18
کردی، محمد (1381). «برنامهریزی توریسم شهری با تأکید بر توسعۀ پایدار، نمونۀ موردی شهر تبریز»، رسالۀ کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، تهران.
19
لومسدن، لس (1380). بازاریابی گردشگری، ترجمۀ ابراهیم گوهریان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
20
محسنی، رضاعلی (1388). «گردشگری پایدار در ایران، کارکردها، چالشها و راهکارها»، فصلنامۀ فضای جغرافیایی، س 9، ش 28.
21
مرادی مسیحی، واراز (1381). برنامهریزی راهبردی در کلانشهرها، تهران: پردازش و برنامهریزی شهری.
22
موحد، علی (1386). گردشگری شهری، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
23
موحد، علی؛ دولتشاه، صدیقه (1390). «بررسی ظرفیتهای گردشگری جهت توسعۀ گردشگری شهری خرمآّباد»، فصلنامۀ جغرافیا و آمایش سرزمین، س 1، ش 1.
24
رضایی، محمدرضا و همکاران (1391). «برنامهریزی راهبردی مدیریت بحران در بافت تاریخی شهر یزد با استفاده از مدل SWOT»، فصلنامۀ مدیریت بحران، ش 1.
25
مهدیآبادی، شکوفه (1384). «ارزیابی طرحهای توسعۀ توریسم سایت تاریخیـ طبیعی بیستون و ارائۀ راهکارهای آن»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد جغرافیا، استاد راهنما: بیژن رحمانی، دانشگاه آزاد واحد ملایر.
26
نجفی، نجمه (1390). «ظرفیت گردشگری بازارهای سنتی ایران و توسعۀ پایدار»، همایش گردشگری و توسعۀ پایدار، تیرماه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
27
یغفوری، حسین؛ آقائی واحد (1390). «تحلیلی بر جاذبههای گردشگری شهری و نقش آن در تحول اقتصادی مورد نمونه؛ اردبیل»، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، آذرماه، دانشگاه فردوسی مشهد.
28
یغفوری، حسین و همکاران (1390). «راهبردهای گردشگری در ایران و تأثیر آن بر اقتصاد کلانشهرها ...»، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، آذرماه، دانشگاه فردوسی مشهد.
29
Aksoz, Ozan Emre and BAC, Dorin Paul (2012). The Importance of Urban Touriam for Hotel Marketing Policies: the case of EskiShehir, GeoJournal of Tourism and Geosites, year V No.1, Vol.9.
30
Mcintosh, Robert. W, Goelder, Charles Rand Ritchie, R., Brent (1995). Tourism, Principles, Practices, philosophies; USA, John Wiley & Sons, Inc.
31
Scott Noel and Cooper Chris, 2010, Innovation for sustainable urban tourism: Some thoughts on best practice, Revista De Administracao Publica (RAP), Rio De Janeiro 44 (5): pp 1171-190.
32
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی راهبردهای مدیریت مقاصد گردشگری با استفاده از مدلهای کمّی و کیفی (مطالعۀ موردی: شهر سلطانیه)
شهر سلطانیه، در استان زنجان، با داشتن میراث جهانی گرانبهایی همچون گنبد سلطانیه و آثار تاریخی فرهنگی بسیار از مقاصد مهم گردشگری استان است. ولی تاکنون نتوانسته است آنچنانکه باید در عرصۀ گردشگری جایگاه مناسبی بهدست آورد. یکی از دلایل این مسئله توجه به معماری و تاریخ شهر بیش از مسائل مربوط به گردشگری است که پیامد آن عدم شناخت بازار گردشگری شهر است. ازاینرو، در این تحقیق با استفاده از مدلهای برنامهریزی استراتژیک از جمله SWOT و QSPM به اولویتبندی راهبردهای مؤثر در مدیریت بازار گردشگری شهر سلطانیه پرداخته شد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و گردآوری دادهها به روش اسنادی، پیمایشی، مصاحبه با کارشناسان گروه دلفی، و گردشگران در قالب تهیۀ پرسشنامه صورت گرفته است. سپس آرای گروه دلفی و گردشگران در ماتریس عوامل درونی و بیرونی و ماتریس برنامهریزی راهبردهای کمّی بهکار گرفته شد و راهبردهای مؤثر اولویتبندی شد. نتایج نشان میدهند که بازار گردشگری شهر از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد. به همین دلیل نیز راهبردهای تدافعی (WT) در اولویت اول و راهبردهای محافظهکارانۀ (WO) در اولویت دوم برنامهریزی قرار گرفتند. ارتقای تبلیغات، واگذاری تسهیلات به بخش خصوصی جهت ساخت هتل و اقامتگاه، تسریع در بازسازی بناهای تاریخی از گروه WT، و حفظ بازار گردشگری شهرهای نزدیک همراه با شناساندن جاذبههای شهر در استانهای دور و استفاده از پتانسیل طبیعی منطقه برای ایجاد تأسیسات تفریحی از گروه WO در اولویتاند.
https://jut.ut.ac.ir/article_53155_836170e8629c80c4c53411e3b15135bb.pdf
2014-12-22
79
96
10.22059/jut.2014.53155
برنامه ریزی راهبردهای کمی
زنجان
سلطانیه
مقاصد گردشگری
حسن
رضایی نیا
h.rezaeinia@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
فرهاد
جعفری
farhad.jafari@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
AUTHOR
افتخاری، عبدالرضا رکنالدین؛ مهدوی، داوود (1385). «راهکارهای توسعۀ گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT دهستان لواسان کوچک»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی، دورۀ دوم، ش 10، ص 1ـ30.
1
الوانی، مهدی؛ دهدشتی شاهرخ، زهره (1373). اصول و مبانی جهانگردی، تهران: معاونت اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
2
امین بیدختی، علیاکبر؛ نظری، ماشاءالله (1388). «نقش بازاریابی در توسعۀ صنعت گردشگری»، چشمانداز مدیریت، ش 22، ص 49ـ68.
3
ثبوتی، هوشنگ (1377). سرزمین زنگان: بناهای آرامگاهی استان زنجان، زنجان: انتشارات زنگان.
4
حافظنیا، محمدرضا (1389). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چ 17، تهران: سمت.
5
حسینی، علی؛ پوراحمد، احمد؛ رضایینیا، حسن (1392). «ارائۀ راهبردهای ساماندهی بافت فرسودۀ محلۀ قیطریه با استفاده از روش QSPM»، باغ نظر، س 10، ش 24، ص 79ـ90.
6
داس ویل، راجر (1384). مدیریت جهانگردی، مبانی، راهبردها، آثار، ترجمۀ سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چ 3.
7
دلاور، علی (1384). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: رشد، چ 11.
8
دیوید، فرد آر (1388). مدیریت استراتژیک، ترجمۀ علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چ 14.
9
سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح (1369). فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران، بخش زنجان، ج ۲۵، تهران، ص ۱۴۸ـ150.
10
سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایعدستی استان زنجان (1390). آمار گردشگران داخلی و خارجی واردشده به شهر سلطانیه، قابل دسترسی از طریق پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سلطانیه.
11
فرجزادهاصل، منوچهر (1384). سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامهریزی توریسم، تهران: سمت.
12
گلکار، کورش (1384). «مناسبسازی تکنیک تحلیلی سوآت (SWOT) برای کاربرد در طراحی شهری»، مجلۀ صفه. دورۀ دوم، ش 41، ص 44ـ65.
13
گی، چاک وای (1385). جهانگردی در چشماندازی جامع، ترجمۀ علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
14
لامسدن، لس (1380). بازاریابی گردشگری، ترجمۀ محمدابراهیم گوهریان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
15
مخلصی، محمدعلی (1378). جغرافیای تاریخی سلطانیه، چ 3، تهران: نأشر مولف.
16
نوری، جعفر؛ عباسپور، مجید؛ مقصودلو، بیژن (1385). «ارزیابی زیستمحیطی سیاستهای استراتژیک توسعۀ صنعتی ایران با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک SWOT»، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورۀ هشتم، ش 2، ص 25ـ38.
17
هریسون، جفری؛ کارون، جان (1382). «مدیریت استراتژیک»، ترجمۀ بهروز قاسمی، تهران: هیئت.
18
Butler, R.W (1980). The concept of tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. Canadian Geographer. 24, pp 5-12.
19
Cooper, C. (2002). Sustainability and tourism visions. VII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Lisboa, Portugal.
20
D’Urso, Pierpaolo & et.al, 2013, Bagged Clustering and its application to tourism market segmentation. Expert Systems with Applications, 40, pp 4944–4956.
21
Flagestad, A & Hope, C.A. (2001). Strategic success in winter sports destinations: a sustainable value creation perspective. Tourism Management, 22, pp 445-461.
22
Haywood, K.M. (1986). Can tourist life cycle be made operational? Tourism Management, 7, pp 154-167.
23
Higham, J. (2004). Sport Tourism Destinations Issues, opportunities and analysis. Elsevier Butterworth-Heinemann publications.
24
Kahraman, C., & et.al (2007). Prioritization of E-Government Strategies Using a SWOT-AHP Analysis: The Case of Turkey. European Journal of Information Systems, 16, pp 284-298.
25
Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Dissertation submitted to the faculty of the Virginia polytechnic instituted and state university in partial fulfillment of the requirements for there degree of doctor of philosophy.
26
Kotler, Ph & et.al (2005). Marketing for Hospitality and Tourism. Prentice Hall, NewYork
27
Morison, A., & et.al (2006). Entrepreneurship in the Hospitality, Tourism and Leisure Industries. Butterworth-Heinemann, Oxford.
28
Plog, S. (2001). Why destination areas rise and fall in popularity: an update of a Cornell Quarterly Classic. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42 (3), pp 24-42.
29
Toh, R.S; Khan, H & Koh, A.J. (2001). A travel balance approach for examining tourism area life cycles: The case of Singapore. Journal of Travel Research, 39, pp 426-432.
30
Travel Leisure (2013). World's Most-Visited Tourist Attractions. Available at: http://www.travelandleisure.com/articles/worlds-most-visited-tourist-attractions
31
UNESCO (2013). Soltanieh, Brief Description. Available at: http://whc.unesco.org/en/list/1188/soltaniyeh
32
UNESCO (2014). Properties inscribed on the World Heritage List (Islamic Republic of Iran). Available at: http://whc.unesco.org/en/statesparties/ir
33
Wang, K.J., & Hong, W.C. (2011). Competitive advantage analysis and strategy formulation of airport city development - The case of Taiwan. Transport Policy, Vol 18, 1, pp 276-288.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطۀ میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری (مطالعۀ موردی هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز)
بالابردن رضایت مشتری و وفادارکردن او عنصری مهم و اساسی در صنعت هتلداری است. هدف این تحقیق بررسی رابطۀ میان رضایت و وفاداری مشتریان هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز است. برای این منظور، با استفاده از ادبیات پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری شناسایی شده است. در این پژوهش، که از نوع تحقیقات توصیفیـ پیمایشی است، جامعۀ آماری مسافران هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز است و ابزار سنجش، پرسشنامه است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده 112 پرسشنامه بین مسافران هتلها توزیع و تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL تحلیل شده و درنهایت مشخص شد که بین رضایت مشتری و وفاداری او در صنعت هتلداری رابطۀ معنادار وجود دارد. اما همۀ شاخصهای رضایت به یک اندازه برای مشتری اهمیت ندارند. مهمترین عامل در وفاداری مشتریان، کیفیت (شامل اعتبار، پاسخگویی، اطمینان، عوامل محسوس، و همدلی) و کماهمیتترین آنها قیمت است. سرانجام، براساس یافتهها، جهت افزایش رضایت و وفاداری مشتریان پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
https://jut.ut.ac.ir/article_53158_644e4b2e7a16cfdfd6ab2ebb65d6d2da.pdf
2014-12-22
97
112
10.22059/jut.2014.53158
رضایت مشتری
نارضایتی مشتری
وفاداری مشتری
هتلهای 4 و 5 ستاره.
مقدمه
مهدی
کروبی
mahdi_karoubi@yahoo.com
1
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهدی
ابراهیمی
ebrahimistgm@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فائزه
قاسم پور
faezeh_ghasempour@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
پایبندانی، ج. (1386). مشتری ثروت پنهان، یزد: نیکوروش.
1
ریچهلد، فردریک (1381). «رهبری به سوی وفاداری»، ترجمۀ عبدالله رضایینژاد، گزیدۀ مدیریت، س 2، ش 12، آذر 1382.
2
سالاری، غلامرضا (1383). «منافع و هزینههای وفاداری مشتریان»، مجلۀ تدبیر، ش 150، آبان 1383.
3
شاهین، آرش؛ تیموری، هادی (1387). وفاداری مشتری، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
4
کاتلر، فلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1384). مدیریت بازاریابی، ترجمۀ بهمن فروزنده، تهران: آتروپات.
5
ــــــــــ (1387). اصول بازاریابی، ترجمۀ علی پارساییان، چ 8، تهران: جهان نو.
6
کاووسی، سید محمدرضا؛ سقایی، عباس (1384). روشهای اندازهگیری رضایت مشتری، تهران: سبزان.
7
لاولاک، کریستوفر؛ رایت، لارن (1382). اصول بازاریابی و خدمات، ترجمۀ ابوالفضل تاجزادۀ نمین، تهران: سمت.
8
Bodet. G. (2008). “Customer satisfaction and loyalty in service, Two concepts, four cunstructs, several relationships”journal of Retailing and consumer service, No 15, pp 156-162.
9
Borsky J.D.S Nash, L (2002). “Evoking emotion,effectiveness keys to hotel loyalty”, Cornell and restaurant administration quarterly, No 43, pp 39-46.
10
Bowen, J. T. and Shoemaker, S. (2003). “Loyalty: A strategic commitment? “Cornell hotel and restaurant administration quarterly. pp 31-46.
11
Davis-Sramek, Beth(2007).”Creating Loyalty in the Era of Retail Power an Empirical Approach in the Customer Durables Industry”. American Marketing Association 2007 Summer Conference, Miami.
12
Dennise L. Duffy, (1998). "Customer loyaltystrategies", Journal of Consumer Marketing, Vol.15, No.4, pp 435-448
13
De Ruyter, Ko. And Josee Bloemer (1998).” On the Relationship Between Perceived Service Quality, Service Loyalty and Switching Costs”, International Journal of Service Industry Management,No 5, pp 430-438
14
Dube, Laurette&Renaghan, Leo.M. (1999). “Building customer loyalty: Guest’s perspectives on the lodging industry”. Cornell Hotel and restaurant administration Quarterly.
15
Ganesh, J. Arnold, M.J. and Reynolds, K.E. (2000). “Understanding the Customer Base of Service Providers: Examination of the Differences Between Switchers and Stayers”. Journal of Marketing: July 2000, Vol. 64, No. 3, pp. 65-87.
16
Gitomer, J. (1998). “Customer Satisfaction is Worthless, Customer Loyalty is Priceless”. Bard Press.
17
Guillaume, Bodet. (2008). “Customer satisfaction and loyalty in service: Two concepts, four constructs, several relationships”. Journal of retailing and consumer services.
18
Jeoung-Hak, Lee. Hyun- Duck, Kim. Yong Jae, Ko. Michael, Sagas. (2011). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy”. Journal of sport management review. No 14, pp 54-63.
19
Jones, M.A, Suh, J. (2000). “Transaction- specific satisfaction and overall satisfaction: an empirical analysis”. Journal of services marketing, vol,14.No.2, pp 147- 159
20
Kandamplully, Jay. Hu, Hsin- Hui, (2007). “Do hoteliers need to manage image to retain loyal customers?”. International journal of contemporary hospitality management, Vol, 19. No, 6. pp. 435- 443.
21
Kandampully, J. and Suhartanto, D. (2000). “Customer Loyalty in the Hotel Industry: The Role of Customer Satisfaction and Image”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12, p 346.
22
Martina, G. Gallarza, Irene Gil Saura. (2006). “Value dimension, perceived value, satisfaction and loyalty: An investigation of university students’ travel behavior”. Journal of tourism management. Vol 27. Pp 437- 452.
23
Neal, William D.(1999). “Satisfaction in nice, but value drives loyalty”. Journal of marketing research, Vol 2, No 1, pp 85-93.
24
Oliver, R.L. (1980).” A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions”. Journal of MarketingResearch, No 17, pp 460-469.
25
Oliver, R.L. (1999). “Whence Consumer Loyalty?” Journal of Marketing,No 63, pp 33-44.
26
Reichheld, F.F. and Teal, T. (1996). “The Loyalty Effect. Boston”, MA: Harvard Business School Press.
27
Rene Trasorras&ArtWeinstein&Russell Abratt, (2009) "Value, satisfaction, loyalty andretention in professiona; services", Journal of Marketing Intelligence&Planning, Vol.27, No.5, pp 615-632.
28
Runting, T. (2004). “Beyond Service Quality and E xpectation: The Critical Impact of Emotions and Service Experience on Customer Satisfaction”. Dissertation submitted to the faculty of University of North Carolina at Chapel Hill.
29
Ruyter, Kode.” Customer loyalty in extended service settings, the interaction between satisfaction, value attainment and positive mood”. International journal of service industry management, Vol 10, No 3, pp 320-336.
30
Senga, Briggs. Jean, Sutherland. Siobhan, Drummond. (2007).” Are hotels serving quality? An exploratory study of service quality in the Scottish hotel sector”. Journal of tourism management, Vol 28, pp 1006- 1019.
31
Siguaw,Judy A. and Cathy A. Enz (1999). “ Best Practices in Hotel Operations”. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, No 40, pp 23-44.
32
Shoemaker, Stowe & Robert C. Lewis. (1999). “Customer loyalty: the future of hospitality marketing”. Hospitality management, Vol 18, pp 345- 370.
33
Tideswell, Carmen &Fredline, Elizabeth. (2004). “Developing and rewardind loyalty to hotels: the perspective”. Journal of hospitality & tourism Research,Vol 28, No 2, pp 186- 208.
34
Tsaur, Sheng Hshiung. Chiu, Yi-Chang. Huang, Chung- Huei. (2002).” Determinants of guest loyalty to international tourist hotels: A neural network approach”. Journal of tourism management. Vol 23, pp 397- 405.
35
Yu-Wei, Chang. Yu-Hern, Chang. (2010).” Does service recovery affect satisfaction and customer loyalty? An empirical study of airline services”. Journal of air transport management. Vol 16, pp 340- 342.
36
Zeithaml, V.A., Berry, L.L., and Parasuraman, A (1993). “The Nature and Determinants of Customer Expectations of Service”. Journal of the Academy of Marketing Science, 21, pp 1-12.
37
Zeithaml, V.A., Berry, L. L., and Parasuraman, A (1996). “The Behavioral Consequences of Service Quality”. Journal of Marketing, 60, April, pp 31-46.
38
Exploring the relationship between
39
Customer satisfaction and customer loyalty in hotel industry
40
Case study of 4 and 5 star hotels of Shiraz
41
[1]Associate professor and member of faculty, department of tourism management , AllamehTabatabai university
42
[1]Assistant professor and member of faculty, department of tourism management , AllamehTabatabai university
43
[1] Master in tourism management, AllamehTabatabai university)corresponding author: faezeh_ghasempour@yahoo.com, 09177018592 )
44
ORIGINAL_ARTICLE
مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس جهت ایجاد فضای توریستی
پژوهش حاضر به مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس برای ایجاد فضاهای توریستی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی و بررسی لایههای جغرافیایی شهر بندرعباس میپردازد. هدف مطالعۀ حاضر این است که با توجه به معیارها و لایههای اطلاعاتی موجود در فرایند برنامهریزی گردشگری شهر ساحلی بندرعباس مکانهای مستعد جهت احداث پروژههای گردشگری تعیین شوند. برای مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس لایههای محدودۀ ساحل، تأسیسات گردشگری و هتلهای موجود، حملونقل و پارکهای موجود ارزیابی شده، و وزن و ارزش هریک از این لایهها در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است. درنهایت، با بهرهگیری از مدل تصمیمگیری تحلیل سلسلهمراتبی مکانیابی مناسب برای ایجاد پروژههای گردشگری مشخص شد و با تجزیه و تحلیل انجامشده، با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، مستعدترین نقاط در نزدیکی محدودۀ ساحل و کماستعدادترین منطقه منطبق بر اراضی که فاصلۀ زیادی از محدودۀ ساحل دارند تعیین شد. بااینحال، مکانیابی مناسبتر مستلزم معیارها و استانداردهای دقیقتر برای تصمیمگیری و برنامهریزی گردشگری شهری است. درواقع، چالش اساسی در مدیریت گردشگری شهری بندرعباس فقدان استانداردها و معیارهای مناسب جهت احداث سایتهای گردشگری است. این امر مستلزم ساختار سازمانی و مدیریتی مناسب و همچنین سلسلهمراتبی از برنامهریزی و طراحی فعالیتها در راستای توسعۀ پایدار گردشگری با رعایت همۀ استانداردهاست.
https://jut.ut.ac.ir/article_53160_2bd671d138775d2c8e796816d7421e6b.pdf
2014-12-22
113
126
10.22059/jut.2014.53160
برنامهریزی شهری
پروژة گردشگری
شهر بندرعباس
مکانیابی گردشگری
سیما
طاهری بجگان
a.sima.taheri@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
هادی اصل
fhadiasl@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردی
AUTHOR
پانته آ
صیقلانی
pani.feb1988@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردی
AUTHOR
آریانپور، آزاد و همکاران (1391). «مکانیابی دهکدۀ گردشگری در ساحل دریاچۀ زریوار با بهرهگیری از تکنیکهای AHP و GIS»، دوفصلنامۀ مطالعات گردشگری، ش اول، ص 77ـ89.
1
ابراهیمزاده، عیسی؛ حافظ رضازاده، معصومه؛ دارائی، مرضیه (1393). «برنامهریزی و مکانیابی بهینۀ تسهیلات و زیرساختهای گردشگری شهری با استفاده از GIS، موردشناسی: شهر سمنان»، فصلنامۀ جغرافیا و توسعه، ش 35، ص 33ـ48.
2
اکبری، علی و قرخلو، مهدی (1389). اکوتوریستم مفهومی نو در جغرافیای گردشگری، تهران: میرباقری.
3
اینسکیپ، ادوارد ( 1391). برنامهریزی گردشگری، ترجمۀ محمود حسنپور و سعید داغستانی، تهران: مهکامه.
4
بیرانوند، اسماعیل (1387). «تحلیل فضایی جاذبههای گردشگری طبیعی شهرستان خرمآباد»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکدۀ جغرافیا دانشگاه اصفهان.
5
تقوایی، مسعود؛ اکبری، محمود (1387). مقدمهای بر برنامهریزی و مدیریت گردشگری شهری، اصفهان: پیام علوی.
6
تقوایی، مسعود؛ تقیزاده، م. مهدی؛ کیومرثی، حسین (1390). «مکانیابی دهکدههای گردشگری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل SWOT (نمونۀ موردی ساحل دریاچۀ کافتر)»، مجلۀ جغرافیا و برنامهریزی محیطی، ش 42، ص 90ـ120.
7
جمال محمدی، جمال و همکاران (1392). «تعیین نقاط مستعد در استان همدان جهت ایجاد فضای ژئوتوریستی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی»، فصلنامۀ نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، ش 3، ص 131ـ159.
8
حسینزاده، س. رضا؛ بیدخوری، علیرضا (1387). سیستمهای اطلاعات جغرافیایی GIS، مشهد: نشر جهاد دانشگاهی مشهد، چ 2.
9
حکمتنیا، حسن؛ موسوی، میرنجف (1392). کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامهریزی شهری و ناحیهای، نشر آزادپیما، چ 3.
10
دهقان، مصطفی (1392). «مکانیابی دهکدۀ گردشگری ساحلی با استفاده از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعۀ موردی جزیرۀ قشم)»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه هرمزگان.
11
رضویان، محمدتقی (1381). برنامهریزی کاربری اراضی شهری، تهران: منشی.
12
ضرغام بروجنی، حمید؛ توحیدلو، معصومه (1390). «الگوی مدیریت اثربخش گردشگری مورد مطالعه: مقصد مذهبی مشهد»، فصلنامۀ مطالعات جهانگردی، ش 16، ص 25ـ52.
13
عطایی، محمد (1389). تصمیمگیری چندمعیاره، نشر دانشگاه صنعتی شاهرود.
14
غلامی، وحید و همکاران (1384). «پتانسیلیابی جذب توریست و طبقهبندی سرزمین از نظر گردشگری به کمک GIS»، مطالعۀ موردی هراز، مجموعه مقالههای اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعۀ مازندران، نشر رسانش.
15
فرجی سبکبار، حسنعلی (1384). «مکانیابی واحدهای خدمات بازرگانی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی AHP (مطالعۀ موردی بخش طرقبه شهرستان مشهد)»، پژوهشهای جغرافیایی، ش 51.
16
فرجزاده اصل، منوچهر (1384). سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامهریزی توریسم، تهران: سمت.
17
کریمی، جعفر؛ محبوبفر، محمدرضا (1390). تکنیکها و مدلهای برنامهریزی توریسم، نشر ارکان دانش.
18
مخدوم، مجید (1380). شالودۀ آمایش سرزمین، تهران: دانشگاه تهران.
19
میکائیلی، اسماعیل (1379). «برنامهریزی توریستی براساس اصل اکولوژیکی»، پژوهشهای جغرافیایی، ش 39، اسفندماه.
20
Bukenya, James O. (2002). Application of GIS in Ecotourism development decision: evidence from the pearl of Africa, Natural economics program, West Virginia university- Morgantown, wv 26506- 6108
21
Banergee, U.K., S. Kumari, S.K.P Sudhakar (2002). Remote Sensing and GIS based ecotourism planning: A case study for western Midnapore, West Bengal, india.
22
Dondo, Ch., S. T. Bhunu & U. Rivertt (2003). GIS in tourism-A Zimbabwean perspective, The international archives of photogrammetery, Remote sensing and Spatial information scences, vol. xxx IV, Part6/w6
23
Guan Hai-ling, Wu Liang-qiang, Luo yong-peng (2011). A GIS-based approach for information management in ecotourism region, procedia engineering 15, pp1988-1992.
24
Jiaxi, L. (2003). Multi- Functional parking Facilities Site selection in Tourist Town, case study of clang Yang, China, master thesis; International Institut for Geo-Information Sceince and Earth Observation Eschewed, The etherlands.
25