ORIGINAL_ARTICLE
Analysis of the Challenges of Business Tourism Development in the Border City of Baneh
Abstract Business tourism as a kind of tourism have been attractive because of its economic impacts. Business tourism have been attractive in urban and regional development in Iran. This phenomenon has been increased in Baneh as a border city of Iran. The growth of business tourism in this region, nonetheless, has been occurred in an unplanned way. This article, therefore, try to answer this question that what are the challenges of business tourism development in Baneh from the perspective of facilities and infrastructures?
https://jut.ut.ac.ir/article_63831_8fb9759ece18b3ab32ee1fc089d2c7b6.pdf
2017-07-23
1
15
10.22059/jut.2017.200233.175
business tourism
Facilities and infrastructure
Border City
Baneh
خدر
فرجی راد
farajirad61@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
LEAD_AUTHOR
مجید
پریشان
kheder1361@yahoo.com
2
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ارسطو
یاری حصار
arastoo252@yahoo.com
3
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
حاتمینژاد، حسین، شیخی، عبدالله، رحمتی، خسرو و ابراهیم شریفزاده اقدم، 1394، برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهرستان بانه، فصلنامه گردشگری شهری، دورة دوم، شمارة 2، صص 167-190.
1
حاجینژاد، علی و علی احمدی، 1389، تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری بر مناطق شهری: مطالعة موردی شهر بانه، فصلنامه پژوهشهای بومشناسی، دورة اول، شمارة 2، صص 7-22.
2
حاجینژاد، علی، پورطاهری، مهدی و علی احمدی، 1388، تأثیرات گردشگری تجاری بر توسعه کالبدی-فضایی مناطق شهری (مطالعه موردی: شهر بانه)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورۀ 41، شمارة 70، صص 91-109.
3
رئیسی، حسین، آقایی، پرویز، جانقربان، الهام و کمال اوسطی، 1393، جذب توریسم گامی جهت تحقق توسعه پایدار (مطالعه موردی: شهرستان بانه)، دومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیطزیست پایدار، همدان، انجمن ارزیابان محیطزیست هگمتانه، دانشکدة شهید مفتح، صص 1-14.
4
سلیمانی، منصور، محمدنژاد، علی، خدادادی، پروین و وحید عطایی، 1394، سنجش رضایتمندی گردشگران از شهر مهاباد با تأکید بر گردشگری خرید، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شمارة 10، صص 139-155.
5
سهمگین، حسین، 1384، امکانسنجی توسعه توریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد نمونه موردی (شهرهای یاسوج و سی سخت)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، به راهنمایی رحمتالله منشیزاده، دانشکدة علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
6
محلاتی، صلاحالدین، 1380، درآمدی بر جهانگردی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
7
مرادنژاد، جمال، پوربرات، حمیدرضا و وحید باقری، 1391، بررسی سازوکارها و روند توسعه گردشگری خرید در مناطق مرزی ایران، مطالعه موردی: شهر مرزی بانه، اولین همایش گردشگری و طبیعتگردی ایرانزمین، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شرکت هماندیشان محیطزیست فردا، صص 1-12.
8
موحد، علی و سالار کهزادی، 1389، تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری استان کردستان با استفاده از مدل SWOT، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، سال اول، شمارة 2، صص 85-102.
9
موسوی، میرنجف، ویسیان، محمد، محمدی حمیدی، سمیه و مهناز اکبری، 1394، بررسی و اولویتبندی توانها و زیرساختهایتوسعه گردشگری با روشهای تصمیمگیری چند معیاره (مطالعه موردی: شهرستانهای استان کردستان)، فصلنامه گردشگری شهری، دورة دوم، شمارة 1، صص 17-31.
10
Bar-Kolelis, D. & Wiskulski, T., 2012, Cross-Border shopping at polish borders: Tri-City and the Russian tourists, Geo Journal of Tourism and Geosites, Year V, Vol. 1, No. 9, PP. 43-51.
11
Blatter, J., 2004, From spaces of place' to `spaces of flows'? Territorial and functional governance in cross-border regions in europe and North America, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 28, No. 3, PP. 530–548.
12
Davidson, R., 1996, Business Travel, 4th edition, Longman, London.
13
Edgell, D. L., Allen, M. D., Smith, G., and Swanson, J. R., 2008, Tourism policy and planning, Yesterday, Today and Tomorrow, 1st edition, Elsevier, London.
14
Gunn, C. A., 1994, Tourism planning: Basics, concepts, and cases, 3rd edition, Taylor & Frances, Washington.
15
Hall, C. M., 2000, Tourism planning: Policies, processes and relationships, Illustrated edition, Prentice Hall, New York.
16
Haven-Tang, C., Jones, E. & Webb, C., 2007, Critical success factors for business tourism destinations: Exploiting cardiff s national capital city status and shaping its business tourism offer, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 22, No. 3-4, PP. 109-120.
17
Honeck, D., 2012, Export diversification, employment generation and the green economy: What roles for tourism linkages, 1st edition, WTO, Madrid.
18
Ioannides, D. & Debbage, K., 1998, The economic geography of the tourist industry: A supply-side analysis, Illustrated edition, Routledge, London.
19
Mason, P., 2012, Tourism impacts, planning and management, 2nd edition, Taylor & Francis, London.
20
Mawforth, M. & Munt, I., 2003, Tourism and sustainability: Development and new tourism in the third world, Illustrated edition, Routledge, London.
21
Ouariti, O. Z. & Hamri, H. M., 2014, Business tourism towards improving the tourism offer in Morocco: Case of seaside town of Agadir, IJBTS International Journal of Business Tourism and Applied Sciences, Vol. 2, No. 2, PP. 8-16.
22
Raina, A. K., 2005, Ecology, wildlife and tourism development: Principles, practices and strategies, 1st edition, Sarup and Sons, New Dehli.
23
Ramgulam, N., Raghunandan-Mohammed, K. & Raghunandan, M., 2012, An examination of the economic viability of sustainable business tourism in Trinidad, Review of Business and Finance Studies, Vol. 3, No. 2, PP. 69-80.
24
Tomori, M., 2010, Investigating shopping tourism along the borders of Hungary: A theoretical perspective, Geojournal of Tourism and Geosites, Year III, Vol. 6, No. 2, PP. 202-210.
25
ORIGINAL_ARTICLE
Developed and prioritize strategies for tourism development with a sustainable approachh
(Case study: Kashan)
Due to the problems of tourism, according to a sustainable approach to tourism is necessary. This study aimed to identify the forces which encourage or inhibit the development of tourism in the city of Kashan and prioritization strategy was appropriate. n this context, the study of literature and literature, five indicators of economic, socio-cultural, environmental, institutional and physical infrastructure were to identify and analyze the factors affecting the sustainable tourism. The research of Kashan the aim is functional and is descriptive in nature. A questionnaire was used for data collection is required. The population of the investigation tourists and experts from the tourism industry and the local community. In this regard, the formation of Kashan encourage or inhibit the PIP model were identified and then prioritized based on ANP method. The next step is the most appropriate strategy for sustainable tourism development in exchange for the forces were developed. Finally, to prioritize strategies, the strategies based on the following criteria established research paired comparison and ranking priorities result showed "jobs and income" and "increase the cost of goods and services" important Troops were among the most persuasive and dissuasive. The "efficient and targeted use of the incentive travel among the people" and "monitor the price of goods on behalf of organizations during the high tourist season" the most appropriate strategy was suggested. Due to the problems of tourism, according to a sustainable approach to tourism is necessary. This study aimed to identify the forces which encourage or inhibit the development of tourism in the city of Kashan and prioritization strategy was appropriate. n this context, the study of literature and literature, five indicators of economic, socio-cultural, environmental, institutional and physical infrastructure were to identify and analyze the factors affecting the sustainable tourism. The research of Kashan the aim is functional and is descriptive in nature. A questionnaire was used for data collection is required. The population of the investigation tourists and experts from the tourism industry and the local community. In this regard, the formation of Kashan encourage or inhibit the PIP model were identified and then prioritized based on
https://jut.ut.ac.ir/article_63923_ec7114002f6deca7ab9ddef21479878f.pdf
2017-07-23
17
30
10.22059/jut.2017.137382.147
Tourism
Sustainable Tourism
Kashan
the PIP
network analysis process (ANP)
یونس
غلامی
yonesgholami@ymail.com
1
دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
نسترن
خلجی
nkhalaji@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی و عبدالله آقاسیزاده، 1390، تأثیر منطقه آزاد چابهار بر گردشگری توسعه حوزة نفوذ آن با بهرهگیری از مدل رگرسیون و آزمون test-T، مجله جغرافیا و توسعه، دورة اول، شمارة 21، صص 6-25.
1
اسماعیلزاده، حسن، صرافی، مظفر و جمیله توکلینیا، 1390، تحلیلی بر رویکرد گردشگری در اجتماعات محلی، مجلة علوم محیطی، دورة نهم، شمارة 2، صص 119-142.
2
افتخاری، عبدالرضا، مهدوی، داوود و مهدی پورطاهری، 1389، فرآیند بومیسازیها شاخص توسعه پایدار گردشگری روستایی در ایران، پژوهشهای روستایی، دورة اول، شمارة 4، صص 1-41.
3
بیگی فیروزی، الهیار، 1390، تدوین استراتژی توسعه صنعت گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و فرآیند تحلیل شبکهای ANP، پایاننامة رشتة مدیریت بازرگانی به راهنمایی مهدی کاظمی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
4
جمالو، فاطمه، 1389، رعایت حقوق و تکالیف متقابل افراد در بهرهگیری از محیطزیست سالم، راهبردهایی برای ارتقای علوم انسانی در کشور، نشریه محیطزیست و منابع طبیعی، دورة اول، شمارة 2، صص 205-218.
5
داوری، دردانه و محمدحسن شانه سار زاده، 1380، مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل، چاپ اول، انتشارات آتنا، تهران.
6
رامشت، محمدحسین و مریم فیض الهی، 1392، اولویتگذاری و رتبهبندی کانونهای گردشگری دشت ابراهیم یزد، مجله پژوهشهای برنامهریزی فضایی، دورة سوم، شمارة 2، صص 1-18.
7
شریفی، مریم و علیرضا بستانی، 1392، پهنهبندی اکوتوریسم با استفاده از مدل فازی مطالعة موردی: شیراز، مجله آمایش جغرافیایی فضا، دورة پنجم، شمارة 16، صص 1-17.
8
صدرموسوی، میرستار و جواد دخیلی کهنوئی، 1386، ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران، مجله پژوهشهای جغرافیایی، دورة سیونهم، شمارة 61، صص 1-129.
9
10. ضرابی، اصغر و محبوب فر محمدرضا، 1392، کاربرد مدل QSPM –SWOT در تدوین استراتژی توسعه گردشگری شهر کاشان، مجله برنامهریزی فضا، دورة سوم، شمارة 4، صص 37-58.
10
عالم تبریز، اکبر و محمد باقرزاده آذر، 1389، مدل تصمیمگیری فرآیند تحلیل شبکهای فازی برای گزینش تأمینکننده راهبردی، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، دورة چهاردهم، شمارة 54، صص 54-86.
11
قدمی، مصطفی و ناصر عقیلی زاده، 1390، ارزیابی توسعه گردشگری مقصد در چارچوب پایداری نمونه مورد مطالعه: دهستان تمشکل شهرستان تنکابن، مجله تحقیقات جغرافیایی، دورة بیستوهفتم، شمارة 1، صص 79-104.
12
کاظمی، مهدی، 1387، مدیریت گردشگری، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
13
لحمیان، رضا و معصومه براری، 1392، ارزیابی میزان گرایش گردشگران به استفاده از واحدهای اقامتی در شهرستان ساری، مجله علوم جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دورة اول، شمارة 15، صص 20-35.
14
مطیعی لنگرودی، سیدحسن، شریفی، انور و مریم رضائیه آزادی، 1392، امکانسنجی توسعه گردشگری در نواحی روستایی از دیدگاه گردشگران (بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب)، مجله چشمانداز جغرافیایی در مطالعات انسانی، سال هشتم، شمارة 24، صص 1-17.
15
16. مهدوی، شهرام، کانی نجفی، علیاکبر و علیرضا خواجه شاهکوهی، 1390، سنجش شاخصهای توسعه در مناطق شهری با تأکید بر کیفیت زندگی، مطالعة موردی: شهر کاشان، مجله آمایش جغرافیایی فضا، دورة پنجم، شمارة 16، صص 285-296.
16
Abdullaev, A., 2004, Ruraltourism and sustainable development in Hookkaido, For The Degree of Master Of science, Division of Urban and Environmental Engineering, Vol. 13, No. 2, PP. 162-165.
17
Altinay. M. & Hussain, K., 2005, Sustainable tourism development: A case study ofNorth Cyprus, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 3, No. 17, PP. 2-272.
18
Butle, R. R. W., 1998, Sustainable tourism – looking backwards in order to progress, Sustainable Tourism in Island Destinations, Vol. 2, No. 12, PP. 34-56.
19
Choi, H. S. & Sirakaya, E., 2006, Sustainability Indicators for managing ccommunity tourism, Tourism Management, Vol. 27, No. 11, PP. 1274–1289.
20
Fazenda, N., Da silva, F. N. & Costa, C., 2010, Douro valley tourism plan; The plan as part of a sustainable tourist destination development process, Journal of World Hospitality and Tourism, Vol. 2, No. 4, PP. 428-440.
21
Fokiali, P., Xanthakou, Y., Tatlidil, E. & Kaila, M., 2006, Tourism and sustainable development strategies in RHODES: The awareness of the local socities, Journal of Ege Academic Review, Vol. 6, No. 2, PP. 25-46.
22
Harrison, L. C., Jayawardena, C. & Clayton, A., 2003, Sustainable tourism developmentnin the Caribbean: Practical challenges, International Journal of Contemporary Management, Vol. 15, No. 5, PP. 294-298.
23
Hawkes, S. & Williams, P., 1993, From principles to practice: A casebook of best environmental practice in tourism, Burnaby, BC: Centre for Tourism Policy, Vol. 2, No. 13, PP. 20-33.
24
Holjevac, A. I., 2003, A vision of tourism and the hotel industry in the 21st century, Hospitality management, Vol. 22, No. 23, PP.13-28.
25
Lee, T. H. & Liu, R. T., 2011, Strategy formulation for the recreational areas of Central Taiwan: An application of SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threat) analysis, Journal of Hospitality Management and Tourism, Vol. 2, No. 3, PP. 38-47.
26
Liao, S. K., Chen, Y. C., Chang, K. L. & Tseng, T. W., 2011, Assessing the performance of Taiw.
27
Liu, A. & Wall, G., 2006, Planning tourism employment: A developing country perspective, Journal of Tourism Management, Vol. 27, No. 1, PP.159-170.
28
Monavvarian, A., Fathi, M. R., Zarchi, M. K. & Faghih, A., 2011, Combining ANP with TOPSIS in selecting knowledge management strategies (Case study: Pars Tire Company), European Journal of Scientific Research, Vol. 54, No. 4, PP. 538-546.
29
Paul, B. G. & Reinhard-Vogl, C. H., 2013, Organic shrimp aquaculture for sustainable household livelihoods in Bangladesh, Ocean and Coastal Management, Vol. 71, No. 3, PP. 1-12.
30
Reihanian, A., Beinti Mahmood, N. Z., Kahrom, E. & Wan Hin, T., 2012, Sustainable tourismdevelopment strategy by SWOT analysis: Boujagh National Park, Iran, African Journal of Business Management, Vol. 5, No. 4, PP. 1325-1333.
31
Ryu, H., Shonkhor, D., Yeonbae. K. & Kyunam, K., 2014, Electricitygeneration mix considering energy security and carbon emission mitigation: Case of Korea and Mongolia, European journal of Energy, Vol. 64, No. 2, PP. 1071-1079.
32
Sinclair, D. & Jayawardena, C., 2003, The development of sustainable tourism in the Guianas, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 5, No. 7, PP. 402-407.
33
Smith, S., 1995, Tourism Analysis; A handbook, Longman Group Limited, 2nd edition .
34
Tohidy, F., 2011, Economic impact of tourism industry, International Journal of Business and Management, Vol. 6, No. 8, PP. 206-215.
35
WTO (The World Tourism Organization), 2001, What tourism managers need to know: A practical guide to the development and use of indicators of sustainable tourism, Madrid, Spain: The world tourism organization.
36
www.amar.org
37
ORIGINAL_ARTICLE
Analysis of Iranian New Year (Nowruz) Tourists Motivations to the city of Marivan
It is important to pay attention to the motivations of tourists because it grants the planners and policy makers with an insight about the major tourist destinations and their features. In this way, the management of tourism destinations will be able to equip the target market according to tourists’ needs. Knowledge of the motivations and psychological characteristics of tourists and their behavior patterns should be a priority in the programs of those involved in this industry. As a business and service activity, tourism plays an important role in the economic development. Accordingly, the present research aims to identify the motivations of tourists in order to achieve a suitable model for marketing and formulation of strategies to develop the related products desired by tourists in Marivan. The questionnaire contains 20 items on a 5-point Likert scale. 250 questionnaires were distributed among New Year tourists in Marivan in 2015 from which 230 questionnaires were collected and analyzed. Cronbach’s alpha coefficient was used to ensure the reliability of the research tool. The findings have been evaluated by implementing factor analysis on the results of 230 questionnaires to identify tourists’ motivations, and by performing t-test and one-way ANOVA analysis to test the hypotheses. The results show that among the motivations of tourists, four factors explain 57.05% of the total variance of the tested items; of these, cultural-historical and ecotourism-recreation factors have the highest percentage of variance. Also, the results obtained from testing the hypotheses indicate that the significant difference between sex and tourism motivation lies in the purchase factor. Also, the relationship between sex and motivations of tourists is less than 0.05 only in purchase factor. Accordingly, there is a significant difference between men and women regarding purchase while there is no difference between the sexes in the other motivations. Although the reason for making decisions about a touristic travel may be different, since the New Year trips are usually family trips, family members have an understanding about the motivation and goal of their travel. Also, the results of ANOVA test reveal that there is no significant difference between income levels and tourism motivations.
https://jut.ut.ac.ir/article_63925_68f5664c45310d97f75ead3009c9c0de.pdf
2017-07-23
31
46
10.22059/jut.2017.203787.197
Tourism motivations
Marketing
Nowruz
Marivan
fateh
habibi
f.habibi@uok.ac.ir
1
دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
حسنی
محمودی
h70.mahmoodi@yahoo.com
2
دانشگاه کردستان
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی و عبدالله آقاسیزاده، 1388، تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی swot، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال اول، شمارة 1، صص 107-128.
1
ابراهیمزاده، عیسی و راضیه ولاشجردی فراهانی، 1391، تحلیلی بر انگیزه گردشگران و تأثیر عامل جنسیت و درآمد بر آن، مطالعه موردی: گردشگران نوروزی شهرستان محلات، فصلنامه مطالعات شهری، دورة اول، شمارة 4، صص 1-10.
2
الوانی، سیدمهدی و معصومه پیروزبخت، 1385، فرآیند مدیریت جهانگردی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
3
پیرس، فلیپ، 1386، رفتار گردشگر، ترجمة حمید ضرغامبروجنی، زهره جوادیسبدانی و محمدحسن حسینی، انتشارات مهکامه، تهران.
4
جاروندی، رضا و نازفر، فرقانی، 1387، مقایسه انگیزههای سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال مطالعه موردی مسافران شهر شیراز،پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شمارة 2، صص 123- 143.
5
جلیلوند، محمدرضا، 1388، بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان بر جذب گردشگران خارجی شهر اصفهان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
6
حبیب پور، کرم و رضا صفری شالی، 1388، کاربرد SPSSدر تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمی)، چاپ اول، انتشارات متفکران، تهران.
7
حیدری، رحیم، 1387، مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران.
8
دهدشتی، شاهرخ و مرتضی فیاضی، 1390، مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری، انتشارات مهکامه، تهران.
9
رنجبریان، بهرام و محمد زاهدی، 1385، بازاریابی گردشگری، چاپ هشتم، انتشارات چهارباغ، اصفهان.
10
رنجبریان، بهرام، غفاری، محمد و علیرضا امامی، 1392، شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای گردشگران خارجی جهت سفر به شهر اصفهان، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال پنجم، شمارة 17، صص 21-36.
11
سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کردستان، 1394.
12
شفیعیان، مهرناز، 1389، بررسی عوامل مؤثر در انتخاب مقصد گردشگری (مطالعه گردشگران ایتالیایی در ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهران.
13
فرجی راد، عبدالرضا و سمیه آقاجانی، 1388، تحلیلی نو پیرامون گردشگری و جدیدترین طبقهبندی آن، فصلنامه جغرافیای سرزمین، دورة ششم، شمارة 23، صص 61-72.
14
قادری، اسماعیل و سیده مهسا مطهر، 1392، بررسی عامل کششی انگیزاننده در انتخاب مقصد، مقایسه مقاصد داخلی و خارجی (مطالعه موردی شهر تهران)، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، شمارة 2، صص 15-29.
15
علیقلیزاده فیروزجایی، ناصر، رمضانزادهلسبوئی، مهدی و مجید اسمعیلی، 1394، عوامل مؤثر در انگیزه گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری با تأکید بر جاذبههای روستاهای مناطق کویری و بیابانی (مطالعه موردی: نواحی روستایی خور و بیابانک)، جغرافیا، دورة سیزدهم، شمارة 46، صص 301-321.
16
کاظمی، علی، صنایعی، علی، رنجبریان، بهرام و کریم آذربایجانی، 1389، شناسایی مزیتهای رقابتی در صنعت گردشگری بهمنظور جذب گردشگران خارجی مورد مطالعه استان اصفهان، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، دورة دوم، شمارة 5، صص 93-110.
17
کلانتری، عبدالحسین و محمد، فرهادی، 1387، جوان و مصرف گردشگری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دورة اول، شمارة 2، صص 152-191.
18
لومسدن، لس، 1380، بازاریابی گردشگری، ترجمة محمدابراهیم گوهریان، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
19
محمودزاده، سیدمجتبی، میرهاشمی، علی، میر، مصطفی و فاطمه عنبرفروش، 1393، شناسایی و اولویتبندی عوامل انگیزشی رانشی و کششی مؤثر در توسعة گردشگری جنگ (مطالعة موردی: مناطق عملیاتی استان خوزستان)، مجلة برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شمارة 9، صص 110-129.
20
مؤمنی، منصور و علی فعال قیومی، 1386، تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، انتشارات نشر نو، تهران.
21
موسوی گیلانی، سیدرضا، اسدی، حسن و سیدنصرالله سجادی، 1391، بخشبندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه مدل بازار هدف، مدیریت ورزشی، دورة چهارم، شمارة 14، صص 37-59.
22
نوبخت، محمدباقر و الهام پیروز، 1387، توسعه صنعت گردشگری در ایران، موانع و راهکارها، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
23
نوروزی، محمدباقر، 1389، امکانسنجی جاذبههای دره توتیا (بهشت گمشده) از توابع شهرستان ملایر با هدف تبدیل آن به یک سایت گردشگری، آمایش محیط، دورة سوم، شمارة 9، صص 155-179.
24
وای گی، چاک، 1382، جهانگردی در چشماندازی جامع، ترجمة دکتر علی پارسائیان و دکتر سیدمحمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
25
Badaruddin, M., 2006, The psychographic analysis of Malaysian domestic travelers, Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 2, No. 1, PP. 58-68.
26
Burns, P., 1999, Tourism and anthropology, Routledge, London.
27
Crompton, J., 1979, Motivations for pleasure vacations, Annals of Tourism Research, Vol. 6, No. 4, PP. 408-424.
28
Dumazedier, J., 1967, World Tourism at the Millennium, Free Press, New York.
29
Honer, S. & Swarbrooke, J., 1996, Marketing tourism hospitality and leisure in Europe, 1st edition, International Thomson Business Press.
30
Hudman, L. E. & Hawkins, D. E., 1989, Tourism in contemporary society, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
31
Kukka, M. & Erika, K., 2010, Travel behavior of different ages, University of Applied Science, Malaysia, PP. 35.
32
Macintosh, R. W. & Goeldner, C. R., 1986, Principles, Practices, Philosophies, Wiley, New York.
33
Martin, J. L. & Eugenio, S. J., 2010, Climate in the region of origin and destination choice in outbound tourism demand, Tourism Management, Vol. 31, PP. 744–753.
34
Nancy, M. G., Kyungmi, K. & Garle, R. J., 2007, Gender and motivation for agri-tourism entrepreneurship, Tourism Management, No. 28, PP. 280-289.
35
Park, B. & Yoon, Y., 2009, Segmentation by motivation in ruraltourism: A Korean case study, Tourism Management, Vol. 30, No. 1, PP. 99-108.
36
12. Sangpikul, A., 2008, Travel motivations of Japanese senior travellers to Thailand, International Journal of Tourism Research, Vol. 10, No.1, PP. 81-94.
37
Siri, R., Kennon, L., Josiam, B. & Spears. D., 2012, Exploring Indian tourists motivation and perception of Bangkok, An International Multidisciplinary Journal of Tourism, Vol. 7, No. 1, PP. 61-79.
38
Swarbrooke J. & Horner S., 2005, Consumer Behavior in Tourism, Elsevier.
39
Swarbrooke, J. & Horner, S., 1999, Consumer behavior in tourism, Oxford.
40
Wang, X. & Leou, H. C., 2015, A Study of tourism motivation, perceived value and destination loyalty for Macao cultural and heritage tourists, International Journal of Marketing Studies, Vol. 7, No. 6, PP. 83-91.
41
Zhang, J. & Marcussen, H. C., 2007, Tourist motivation, market segmentation and marketing strategies, 5th Bi-Annual Symposium of the International Society of Culture, Tourism, and Hospitality Research, June 4-6, Charleston, South Carolina, USA, PP.1-4.
42
ORIGINAL_ARTICLE
Barriers and challenges to realizing integrated management of tourism in Mashhad metropolis
Destination management is a subject of growing importance as destinations compete to provide the highest quality of experience for visitors; and to manage the impacts of tourism on host communities and environments. To compete effectively, destinations have to deliver wonderful experiences and excellent value to visitors. The business of tourism is complex and fragmented and from the time that visitors arrive in the destination, until they leave, the quality of their experience is affected by many services and experiences, including a range of public and private services, community interactions, environment and hospitality. In a tourist destination there are usually various stakeholders with different goals that don't cooperate with one another and view the development from a completely different perspective. In this regard, the role of tourist destination management and cooperation between tourism organizations becomes important more than ever. Therefore, this study attempts to deal with the challenges of integrated management of tourism in Mashhad and scrutinize this issue from the perspective of organizational cooperation as this city blessed with a rich heritage and old world charm, and holds the promise of a unique travel experience. The target population are the top managers and experts of four major organizations include Astan Quds Razavi, cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Khorasan Razavi, Mashhad Municipality and the government office of khorasan razavi and sample size were 15 people. This study applies qualitative case study methodology approach. Data are collected using semi-structured interview. The results showed that the main factors affecting the non-collaboration between related-tourism organizations in Mashhad city include: lack of a systematic approach, weak legal structure, poor planning, lack of integrated tourism management, and the weakness of the policy-making system. These factors have created challenges such as the lack of transparency in legal obligations; individual-based decision-making, resource shortages, lake of skilled professionals, informal and cross-sectional cooperation, weakness in division of labors, weakness in distribution and efficient allocation of resources and the lack of the managers' ability. These challenges lead to dissatisfaction of tourists, decrease of destination loyalty , lack of trust between organizations and lack of participation in tourism destination development.
https://jut.ut.ac.ir/article_63926_5e4d319707865705242bcc395b07b3a8.pdf
2017-07-23
47
60
10.22059/jut.2017.200835.179
integrated management
Tourist Destination
Organizational Collaboration
Mashhad Metropolis
فرهاد
عزیزپور
azizpourf@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
فرح
فتحی زاده
farahfathizade@gmail.com
2
مرکز پژوهش های شورای شهر
LEAD_AUTHOR
اسکیدمور، ویلیام، 1372، تفکر نظری در جامعهشناسی، ترجمة علی محمد حاضری، احمد رجبزاده، سعید معیدفر، محمد مقدس و علی هاشمی گیلانی، چاپ اول، انتشارات سفیر، تهران.
1
حسنپور، محمود، 1392، نگاهی به جایگاه صنعت گردشگری در ساختار اداری ایران و مقایسه آن با برخی از کشورهای پیشرو، مجله نامه اتاق بازرگانی، سال هشتادوپنجم، شمارة 80، صص 53-57.
2
داناییفرد، حسن و سیدحسین کاظمی، 1390، پژوهشهای تفسیری در سازمان: استراتژیهای پدیدارشناسی و پدیدارانگاری، چاپ اول، انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران.
3
زارعی، بهروز و عظیم زارعی، 1386، پارادیمهای تئوریک تبیینکننده شکلگیری ارتباطات بین سازمانی، مجله پارادیمهای تئوریک تبیینکننده شکلگیری ارتباطات بین سازمانی، مجله دانش مدیریت، دورة بیستم، شمارة 78، صص 45-62.
4
صابریفر، رستم و هادی شیدائی، 1392، آشکارسازی موانع فراروی مدیریت شهری در راستای دستیابی به پایداری شهری (مورد مطالعه: کلانشهر مشهد)، اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار، تهران، انجمن محیطزیست کومش، دانشگاه صنعت هوایی، http://www.civilica.com/Paper-GUPSD01-GUPSD01_0479.html.
5
صمدیان، ابوالفضل، حسینی، سیدحسن، و میرگانه نگینه رئوف، آوا، 1388، نقش آموزش بر توسعه زیرساختها در صنعت توریسم ایران، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال اول، شمارة 4، صص 106-118.
6
قاسمی، محمد، 1389، چند پارچگی مدیریت سازمانهای مرتبط با گردشگری مذهبی-فرهنگی کلانشهر مشهد، دومین کنفرانس برنامهریزی و مدیریت شهری، 29 و 30 اردیبهشتماه 1389، مشهد.
7
کلمن، جیمز، 1378، بنیادهاینظریهاجتماعی، ترجمة منوچهر صبوری کاشانی، چاپ سوم، نشر نی، تهران.
8
مافی، عزتالله و مهدی سقایی، 1388، کاربرد مدل MS-SWOTدر تحلیل مدیریت گردشگری، مطالعه موردی کلانشهر مشهد، مجله جغرافیا و توسعه، دورة هفتم، شمارة 14، صص 27-50.
9
معاونت برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد، 1394، آمارنامة 1393 شهر مشهد، چاپ اول، ناشر: معاونت برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد با نظارت مدیریت آمار، تحلیل و ارزیابی، مشهد.
10
مؤمنی، محمد، صرافی، مظفر و محمد قاسمیخوزانی، 1387، ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلانشهر مشهد، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دورة ششم، شمارة 11، صص 13-38.
11
یحیی تبار، فاطمه، طاهری، عصمتالسادات و بهرام آقاجانی، 1392، ارائه مدلی از همکاریهای بین سازمانی میان سازمانهای مرتبط با صنعت گردشگری در استان مازندران، همایش ملی دانشگاه کارآفرین؛ صنعت دانشمحور، 25 و 26 اردیبهشت 1390، دانشگاه مازندران.
12
Alipour, H., Vaziri, R. K. & Ligay, E., 2011, Governance as catalyst tosustainable tourism development: evidence from north Cyprus, Journal of Sustainable Development, Vol. 4, No. 5, PP. 32-49.
13
Beritelli, P., 2011, Cooperation among prominentactors in a tourist destination, Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 2, PP. 607–629.
14
Beritelli, P., 2011, Tourist destination governance through local elites: Looking beyond the stakeholder level, Kumulative Habilitationsschrift, University of St. Gallen, Institute for Systemic Management and Public Governance. St. Gallen. PP. 3-43.
15
Blau, J. R. & Alba, R. D., 1982, Empowering nets of participation, Administrative Science Quarterly, Vol. 27, No. 3, PP. 363-379.
16
Jamal, T. B. & Getz, D., 1995, Collaboration theory and community tourism planning, Annals of Tourism Research, Vol. 22, No. 1, PP. 186-204.
17
Lee, Y. & Cavusgil, S. T., 2006, Enhancing alliance performance: The effects of contractual-based versus relational-based governance, Journal of Business Research, Vol. 59, No. 8, PP. 896-905.
18
Nordin, S. & Svensson, B., 2007, Innovative destination governance, Entrepreneurship and Innovation, Vol. 8, No. 1, PP. 53-66.
19
Padurean, L., 2010, Implementing destination governance, Working paper at the Best EN Think Tank X, Networking for Sustainable Tourism. PP. 193-201, Retrived from http://www.besteducationnetwork.org/ttx/pdf/padurean.pdf
20
Pastras, P., 2012, The governance of tourism development in Athens: A strategic-relational approach, Ph.D thesis, University of Birmingham, Birmingham.
21
Pfeffer, J. & Salancik, G. R., 2003, The external control of organizations: A resource dependence perspective, 1st edition, Stanford Business Books, New Yourk.
22
Selin, S. & Beason, K., 1991, Interorganizational relations in tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 18, No. 4, PP. 639-652.
23
STEVIC, I. & BREDA, Z., 2014, Tourism destination governance: The case of UNESCO World Heritage Site of Oporto city, Revista Turismo & Desenvolvimento University of Aveiro, Vol. 2, No. 21-22, PP.189-199.
24
WTO, W. T. O., 2007, A practical guide to tourism destination management: World tourism organization, 1st edition, World Tourism Organization, Madrid, Spain.
25
ORIGINAL_ARTICLE
Ranking Hormozgan province benefits from tourism infrastructure using a combination Kandrst
Unequal distribution and inadequate tourism infrastructure in most parts of Iran, including the province, tourism is one of the management challenges that cause environmental damage in other areas of the charismatic and deprived of the benefits of tourism. Ranking of tourism infrastructure in the cities of the province and balanced distribution of infrastructure and inequality adjusted, as part of spatial planning and regional tourism is very important. Based on this study and practical nature of the analytical method to evaluate and rank the cities of the province in utilization of infrastructure, tourism development is conducted. Assessment and Prioritization index is provided to the variable 22 models HAW, VIKOR and Shannon entropy was used and finally to integrate the results of different models of integrated model Kandrst interest. The results of data analysis using HAW model shows that cities of Bandar Abbas, Bandar and Minab in terms of its tourism infrastructure with high-class, next ranking cities of the island, half of the indenture and Mesopotamia uate on the floor. Report the end of the disadvantaged class Bstk cities, caught, Jask, Corp, paste, CIRIC and Abu Musa have to account for that in terms of tourism infrastructure in disrepair, withTo analyze VIKOR first need to make a decision matrix was formed. The weighting components through Shannon entropy, normalized values of each component in the index multiplied by the weight we were normalized weighted decision matrix The results of the analysis of the data shows VIKOR cities of Bandar Abbas, Minab and Bandar Lengeh, with first place to third in class with an advantage regarding the tourism infrastructure is desirable. The results show that the cities of Bandar Abbas, Bandar and Minab of the cities, counties Bashagard, Rudan and the Gheshm's cities and counties deprived semi, caught, Jask, Corp, paste, CIRIC and Abu Musa are among the deprived districts. The findings of this study, non-compliance gap in the distribution and enjoyment of tourism infrastructure in the counties province indicate so on the basis of consolidated results, the most controversial city Kandrst (Bandar Abbas) has deprived the city (Abu Musa) is in number 24.
https://jut.ut.ac.ir/article_63927_8a3d9ef3df9a574b3e74307e01a9915b.pdf
2017-07-23
61
79
10.22059/jut.2017.133323.120
: infrastructure
Tourism Development
Hormozgan Province
Kandrst
حسین
نظم فر
nazmfar@uma.ac.ir
1
دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
علی
عشقی چهاربرج
nazmfar20@yahoo.com
2
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
سعیده
علوی
nazmfar1@gmail.com
3
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
احدنژاد روشتی، محسن و حیدر صالحی میشانی، 1391، ارزیابی توزیع فضایی زیرساختهای گردشگری و تعیین نقش فرایندهای اقتصادی-سیاسی و رشد فیزیکی شهرها در شکلگیری آن (نمونه موردی: شهر زنجان)، فصلنامه مطالعات گردشگری، سال اول، شمارة 1، صص 91-105.
1
اسماعیلزاده، حسن، صرافی، مظفر و جمیله توکلی نیا، 1390، تحلیلی بر رویکردهای توسعه گردشگری در اجتماعات محلی، علوم محیطی، سال نهم، شمارة 2، صص 119-142.
2
امانپور، سعید، محمدی، اصغر و مریم ناصر، 1392، رتبهبندی شهرستانهای استان خوزستان از لحاظ شاخصهای گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS، فصلنامه نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، سال پنجم، شمارة 2، صص 201- 221.
3
پور طاهری، مهدی، 1393، کاربرد روشهای تصمیمگیری چند شاخصه در جغرافیا، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، تهران.
4
تقوایی، مسعود و محمود اکبری، 1387، مقدمهای بر برنامهریزی و مدیریت گردشگری شهری، انتشارات پیام علوی، تهران.
5
تقوایی، مسعود، وارثی، حمیدرضا و اعظم صفرآبادی، 1391، عوامل مؤثر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه، فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران (جغرافیا)، سال دهم، شمارة 28، صص 4-33.
6
جلالی، محبوبه و احمد خادم الحسینی، 1394، سطحبندی مناطق نمونه گردشگری در استان کرمان، فصلنامه برنامهریزی منطقهای، سال پنجم، شمارة 17، صص 151-162.
7
حاجینژاد، علی، اسلام فرد، فاطمه و محمدرضا علیزاده، 1392، ارزیابی سطح برخورداری توسعه خدمات و امکانات رفاهی گردشگری در مراکز شهرستانهای استان فارس، دو فصلنامه پژوهشهای بومشناسی شهری، سال سوم، شمارة 1، پیاپی 5، صص 23-34.
8
حیدری، رحیم، 1387، مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت، تهران.
9
خضری، حسین؛ خادم الحسینی، احمد و صفر قائد رحمتی، 1392، سطحبندی شهرستانهای استان فارس بر اساس شاخصهای گردشگری، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، سال دوم، شمارة 6، صص 42-54.
10
رضوانی، محمدرضا، 1387، توسعة گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
11
رنجبر، محمود، 1390، ارزیابی و اولویتبندی مناطق نمونة گردشگری (مطالعة موردی استان چهارمحال وبختیاری)، پایاننامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما: داریوش رحیمی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامهریزی محیطی، دانشگاه اصفهان.
12
رنجبریان، بهرام و محمد زاهدی، 1385، شناخت گردشگری، چاپ دوم، انتشارات چهارباغ، اصفهان.
13
رنجبریان، بهرام و محمد زاهدی، 1389، بازاریابی گردشگری، انتشارات چهارباغ، اصفهان.
14
سازمان میراث فرهنگی و صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان، 1394.
15
سالنامة آماری استان هرمزگان، 1391.
16
سبحانی، بهروز، 1387، امکانسنجی نواحی اکوتوریسم در محیط GIS (مطالعه موردی: استان اردبیل)، طرح تحقیقاتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل.
17
شماعی، علی و جعفر موسیوند، 1390، سطحبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ زیرساختهای گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS و AHP، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال سوم، شمارة 11، صص 23-40.
18
عطایی، محمد، 1389، تصمیمگیری چند معیاره، چاپ اول، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود.
19
فرجی سبکبار، حسنعلی، رضوانی، محمدرضا، بهنام مرشدی، حسین و حسن روستا، 1393، سطحبندی فضایی محورهای گردشگری استان فارس بر مبنای خدمات و تسهیلات گردشگری، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورة چهلوششم، شمارة 3، صص 561-586.
20
قادری، اسماعیل، فرجی راد، عبدالرضا و سمیرا بروجی، 1390، جایگاه گردشگری در سیاستها و برنامههای توسعه مناطق آزاد (مطالعه موردی: قشم)، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، سال اول، شمارة 1، صص 101-114.
21
قنبری، ابوالفضل، شجاعی وند، بهمن و بهرام زینلی، 1393، رتبهبندی شهرستانهای استان آذربایجان شرقی بر اساس زیرساختهای گردشگری شهری با روشهای تصمیمگیری چند معیاره، جغرافیا و آمایش شهری منطقهای، سال چهارم، شمارة 12، صص 89-112.
22
کاظمی، مهدی، 1385، مدیریت گردشگری، انتشارات سمت، تهران.
23
کلانتری، محسن و مرضیه ملک، 1393، تحلیل فضایی و سطحبندی جاذبههای گردشگری و زیرساخت ارتباطی و شبکة راه در مناطق کویری ایران (مطالعه موردی: شهرستان خور و بیابانک)، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال پنجم، شمارة 17، صص 53-70.
24
ملکی، سعید و الیاس مودت، 1393، تحلیلی بر توزیع و اولویتبندی زیرساخت گردشگری استان یزد با استفاده از تکنیکهای برنامهریزی منطقهای، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال چهاردهم، شمارة 34، صص 47-68.
25
موسوی، میرنجف، ویسیان، محمد، محمدی حمیدی، سمیه و مهناز اکبری، 1394، بررسی و اولویتبندی توانها و زیرساختهای توسعة گردشگری با روشهای تصمیمگیری چند معیاره (مورد مطالعه: شهرستانهای استان کردستان)، گردشگری شهری، دورة دوم، شمارة 1، صص 17-31.
26
نصراللهی، زهرا، جهانبازی، ندا و طاهره ناصری، 1393، ردهبندی استانهای کشور برحسب جاذبههای گردشگری، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال نهم، شمارة 28، صص 17-37.
27
نصیری، اسماعیل، حسینزاده، رباب و اسماعیل صفرعلیزاده، 1395، سطحبندی زیرساختهای گردشگری در شهرستانهای استان آذربایجان غربی، نشریه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی، سال بیستم، شمارة 55، صص 255-271.
28
نوری، غلامرضا و زهرا تقیزاده، 1393، اولویتبندی مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه جهت سرمایهگذاری، مورد پژوهی: قطب گردشگری قصر شیرین، مجله آمایش جغرافیایی فضا، فصلنامه علمی پژوهشی گلستان، سال چهارم، شمارة یازدهم، صص 85-104.
29
Buhalis, D. & Darcy‚ S., 2011, Accessible tourism: Concepts and issues, Channel View Publications, Bristol, UK.
30
Chatterjee, P., Vijay, M. & Athawale, S., 2009, Selection of materials using compromise ranking and outranking methods, Materials and Design,Vol. 30, No. 10, PP. 4043-4053.
31
Chen, L. Y. & Wang, T. C., 2009, Optimizing partner’s choice in IS/IT outsourcing projects: the strategic decision of fuzzy VIKOR, International Journal of Production Economics, Vol. 20, No. 1, PP. 233-242.Domínguez, T., Darcy, S. & Alén González, E., 2014, Competing for the disability tourism market – A comparative exploration of the factors of accessible tourism competitiveness in Spain and Australia, Tourism Management, Vol. 47, , PP. 261–272. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517714002088
32
Huang Hung, Jen & Hsin Peng, Kua, 2012, Fuzzy Rasch model in TOPSIS: A new approach for generating fuzzy numbers to assess the competitiveness of the tourism industries in Asian countries, Tourism Management, Vol. 33, No. 2, PP. 456-465.
33
Kabassi, K., 2010, Personalizes recommendations for tourists, Journal of Telematics and Informatics, Vol. 27, No. 1, PP. 51-66.
34
Leberman, S. I. & Mason, P., 2002, Planning for recreation and tourism at the local level: Applied research in the Manawatu region of New Zealand, Tourism Geographies, Vol. 4, No. 1, PP. 3-21.
35
Mohamad, D. & Mohd Jamil, R., 2012, A preference analysis model for selecting tourist destinations based on motivational factors: A case study in Kedah, Malaysia, International Congress on Interdisciplinary Business and Social Science (ICIBSoS), Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 65, PP. 20-25.
36
Muñoz, T. G., 2004, Madrid as a tourist destination: Analysis and Modelization of inbound tourism, International Journal of Tourism Research, Vol. 4, No. 6. PP. 289-302.
37
Opricovic, S. & Tzeng, G. H., 2007, Extended VIKOR method in comparison whit outranking method, European Journal of Operational Research, Vol. 178, No. 2, PP. 514-529.
38
Rao, R. V., 2008, A decision making methodology for material selection using an improved compromise ranking method, Journal of Materials and Design, Vol. 29, No. 10, PP. 1949-1954.
39
Schaefer, Fred k. (1953), Annals of the Association of American Geographers, VOI. 43, NO 3. PP. 226 – 249.
40
Tyrväinen, L., Uusitalo, M., Silvennoinen, H. & Hasu, E., 2014, Towards sustainable growth in nature-based tourism destinations: Clients’ views of land use options in Finnish Lapland, Landscape and Urban Planning, Vol. 122, No. 122, PP. 1-15.
41
UNWTO: United Nation Of World Tourism Organization, 2014, International Tourism to Continue Robust Growth.
42
Zhang, Hong., lin Gu, Chao., wen Gu, Lu & Zhang, Yan, (2011), The evaluation of tourism destination competitiveness by TOPSIS information entropy - A case in the Yangtze River Delta of China, Tourism Management, NO 32. pp 443-451.
43
ORIGINAL_ARTICLE
The Study and Prioritization of Sports Tourism Attractions of Isfahan Province
The aim of this study was the study and prioritization of sports tourism attractions of Isfahan province from the viewpoint of managers and experts of sport and tourism. The research method from terms of purpose was functional and based on data collection was descriptive-survey. Statistical population was all of sports and tourism managers and experts including: Senior managers in departments of sport and youth and cultural heritage and tourism organization and offices in the cities of the province, all the heads of sports boards as director, faculty members, PhD students and master of science in the field of sports and tourism as an expert in university of the city. Due to the lack of accurate statistics of the number of experts in particular fields, 137 people were selected by available sampling (39 tourism experts and director and 98 sports expert and director). The data collection tool was the researcher maid questionnaire consist of demographic characteristics (11 items) and sports attractions with 24 items. that content and face validity was approved by 9 professors aware and familiar with the tourist attractions of the province, the construct validity was confirmed by explanatory factor analysis, and internal validity was assessed using Cronbach's alpha coefficient (α =0/84). Data analysis was done with SPSS software through descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test for normality of the data, one variable t test for comparison between the the status quo with the current situation and Friedman test was used to prioritize factors. For data analysis, descriptive statistics and The results showed that the target attractions consist of the non sport attractions (historical and cultural), natural- sport attractions and sports attractions (sports and heroes fields) in Isfahan province for attract and develop tourism in this province are desirable and play a positive role in attracting tourists. Friedman's test results for prioritizing the tourism attraction (sport/ non sport) showed that sport-natural attraction, sport attractions (historical and cultural attractions) and sports attraction are located in first to third grades for the development of sports tourism and attract tourists respectively. Therefore is necessary that managers planned coherent and extensive plans for tourism development in this province, especially in the field of natural-sports attractions.
https://jut.ut.ac.ir/article_63928_47001e63144996e65c114c11f0a4c26e.pdf
2017-07-23
81
98
10.22059/jut.2017.224088.277
Sports Tourism
Sports Attractions
Target Attractions
Isfahan
سمیه
رهبری
s.rahbari64@yahoo.com
1
Young Researchers and Elites club, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
ABOLFAZL
goodarzy
a.goodarzy2020@gmail.com
2
مربی گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ادارة کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان، 1395، http://www.isfahancht.ir/Fa.aspx?p=442.
1
ادبی فیروزجاه، جواد، کوزهچیان، هاشم و محمد احسانی، 1386، بررسی مهمترین جاذبههای طبیعی ورزشی مؤثر بر توسعة گردشگری ورزشی کشور از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری، مدیریت ورزشی، دورة اول، شمارة 1، صص 67-81.
2
اصفهانی، نوشین، 1387، تحلیل عوامل مؤثر بر جهانگردی ورزشی ایران و ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک، رسالة دکتری، دانشگاه تهران.
3
بلالی، مریم، معین فرد، محمدرضا، حامدی نیا، محمدرضا و ابوالقاسم امیراحمدی، 1391، بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعة صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی، مجله مدیریت ورزشی، دورة چهارم، شمارة 13، صص 185-202.
4
بنسبردی، علی، رحیمی زاده، میثم، اسدی، حسن و احمد محمودی، 1392، ارتباط بین انگیزهها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران، مدیریت ورزشی، دورة پنجم، شمارة 3، صص 53-96.
5
بیدختی، علیاکبر، زرگر، سیدمجتبی و ماشاالله نظری، 1389، آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری، مطالعات مدیریت راهبردی، دورة اول، شمارة 3، صص 49-68.
6
پاپلی یزدی، محمدحسین و مهدی سقایی، 1385، گردشگری ماهیت و مفاهیم، انتشارات سمت، تهران.
7
تاجزاده، نمین، تاجزاده، آیدین، ابوالفضل، نمین و کامبیز نیکنام، 1391، نگرشی بر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی استان اردبیل از دیدگاه گردشگران داخلی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دورة هفتم، شمارة 20، صص 49-80.
8
حاتمینژاد، حسین، حبیبیان، بهار و مریم امیرشکاری، 1395، اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی شهر دزفول، نشریه گردشگری شهری، دورة سوم، شمارة 1، صص 59-76.
9
حجازی زاده، زهرا، رجائی ریزی، محمدعلی و حسن حسینی امینی، 1392، شناخت نقاط قوت و ضعف توسعه گردشگری روستایی، مطالعه موردی اکوموزه روستایی ابیانه– اصفهان، برنامهریزی و توسعه گردشگری، دورة دوم، شمارة 5، صص 50-75.
10
حمیدی، مهرزاد، رضوی، سیدمحمدحسین، امیرنژاد، سعید، شفیعزاده، شهرام و اعظم فضلی درزی، 1389، تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)، پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، دورة ششم، شمارة 12، صص 39-50.
11
خاکساری، علی، ابراهیم نیا، سماکوش، دامادی، محمد و وحید معزز، 1392، ارزیابی تأثیرات اجتماعی-فرهنگی گردشگری شهری بر نحوه زندگی مردم شهر بابلسر، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، دورة دوم، شمارة 7، صص 126-147.
12
رنجبریان، بهرام، خزائی پول، جواد و هادی بالوئی جام خانه، 1391، تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، برنامهریزی و توسعه گردشگری، دورة اول، شمارة 1، صص 56-68.
13
رحیمی، محمد، جلالی فراهانی، مجید، علی دوست قهفرخی، ابراهیم و افسر جعفری حجین، 1395، ارائة مدل توسعۀ گردشگری ورزشی در رویدادهای بینالمللی ورزشی ایران در رشتۀ والیبال، مجله رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، دورة چهارم، شمارة 13، صص ۳۵-۴۷.
14
زیتونلی، عبدالحمید، هنری، حبیب و ابوالفضل فراهانی، 1390، شناسایی توانمندیهای گردشگری ورزشی استان گلستان، پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، دورة اول، شمارة 1، صص 71-83.
15
زیرکباش، دیبا، 1388، اصفهان و بازار گردشگری، چاپ اول، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، اصفهان.
16
سلطانی، سحر و ناصر شاهنوشی، 1391، رتبهبندی جاذبههای گردشگری عمدۀ شهرستان مشهد از منظر گردشگران داخلی، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، دورة اول، شمارة 1، صص 5-17.
17
طالب پور، مهدی، ساعتچیان، وحید، رسولی، مهدی و رئیسعلی نجاتی، 1391، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی حاصل از برگزاری رویدادهای بینالملل در اصفهان، اولین همایش ملی مدیریت و توسعه گردشگری ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، صص 2-21.
18
فلاحی، احمد، حسنی، احسان و مهدی کروبی، 1392، بررسی جاذبههای طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان، مطالعات مدیریت ورزشی، دورة پنجم، شمارة 17، صص 75-89.
19
کارکن، لیلا، 1391، نقش برگزاری رویداد اسبدوانی در توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه پیام نور تهران.
20
کوزه چیان، هاشم، خطیب زاده، مهدی و افشار هنرور، 1390، نقش ابعاد کیفیت خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران ورزشی، پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، دورة اول، شمارة 2، صص 19-32.
21
عباسی، اعظم، 1389، بررسی آمیختههای بازاریابی در صنعت گردشگری ورزشی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیتمعلم سبزوار.
22
هنرور، افشار، 1383، عوامل مؤثر بر توسعة گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی بینالمللی در کشور از دیدگاه مدیران و دستاندرکاران ورزشی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیتمعلم تهران.
23
Assadi, H. Esfahani, N., 2009, I.R. Iran Tourism Specification, 15th Asia Pacific Tourism Association Annual Conference, APTA 2009 Inch eon, Korea, 9th –1th July, PP. 75–80.
24
Benedetti, J., 2010, The competitiveness of Brazil as a Dutch holiday destination, MA Thesis.
25
Butler, R. W., 2002, Problems and issues of integrating tourism development, Contemporary Issues in Tuorism Dvelopment, Routledge.
26
Catarina, D. B., 2007, Analyzing the relationship between sports and tourism: A case study of the Island of Madeira, International Journal of Sport Management and Marketing, Vol. 2, No. 5, PP. 447–458.
27
Cho, K. M., 2004, Developing taekwondo as a tourist commodity, IJASS, Vol. 13, No. 2, PP. 53-62.
28
Cho, V., 2001, Tourism forecasting and its relationship with leading economic indicators, Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol. 25, No. 4, PP. 399-420.
29
Dayour, F. & Atanga, A. C., 2015, Why they go there: International tourists' motivations and revisit intention to Northern Ghana, American Journal of Tourism Management, Vol. 4, No. 1, PP. 7-17.
30
Deery, M. & Jago, L., 2005, The management of sport tourism, Sport in Society, Vol. 8, No. 2, PP. 378-389.
31
Emery, P., 2010, Past, future major sport event management practice: The practitioner perspective, Sport Management Review, Vol. 13, No. 2, PP. 158-170. www.elsevier.com/local/smrgames.
32
Green, C. & Chalip, L., 1998, Sport tourism as the celebration of subculture, Annals of Tourism Research, Vol. 25, No. 2, PP. 275–291.
33
Higam, J. & Hinch, T., 2006, Sport and tourism research: A geographic approach, Journal of Sport & Tourism, Vol. 11, No. 1, PP. 31-49.
34
Hsu, T., Tsai, Y. & Wu, H., 2009, The preference analysis for tourist choice of destination, A case study of Taiwan, Tourism Management, Vol. 30, No. 2, PP. 288-297.
35
Janathan, N. & Swart, K., 2008, Sport tourism event impacts on the host community; A case study of Red Bull Big Wore Africa, Journal for Research in Sport Physical Education and Recreation, Vol. 30, No. 2, PP. 79-93.
36
Jenning, G., 2003, Tourism research, John Wily Sons Itd, Australia, PP.95–101.
37
Juan G. B. & Wiston, A. R., 2010, tourism as a determinant of long run economic growth, Journal of Policy Research in Tourism Leisure and Events, Vol. 2, No. 1, PP.14-28.
38
Kennelly, M. & Toohey, K., 2014, Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators, Sport Management Review, Vol. 4, No. 2, PP. 22-34.
39
Miranda, J. & Andueza, J., 2005, The role of sport tourism destination chosen by tourists visiting Spain, Journal of Sport Tourism, Vol. 10, No. 2, PP. 7-10.
40
Mohammed. I. E., 2014, Responsible tourism management as an integrated approach for enhancing the standards of living of local people in Egypt, International Journal of Services and Operations Management, Vol. 17, No. 1, PP. 3-17.
41
Sajahroudi, B. Sh., 2013, Identification of the most important common natural attractions in the development of sport tourism of Iran's Northern provinces (Mazandaran, Guilan, Golestan), Advances in Applied Science Research, Vol. 4, No. 3, PP. 10-15.
42
Sarah, R., Deborah, F. & Mathew, J., 2013, A Model of Sporting Event Tourism as Economic Development, Sport, Business and Management: An International Journal, Vol. 3, No. 2, PP. 147-157.
43
Sean J. G., 2014, Heroes as heritage: The commoditization of sporting achievement, Journal of Heritage Tourism, Vol. 9, No. 3, PP. 145–157.
44
Sherly, R. & Sevink, M., 1999, Ecotourism toward congruence theory and tractice, Tourism Management, Tourism Management, Vol. 10, No. 24, PP. 211-227.
45
Solberg, H. & Preuss, H., 2007, Major sport events and long-term tourism impacts, Journal of sport Management, Vol. 21, PP. 213-234.
46
Ramukumba, T. Mmbengwa, V. M. Mwamayi, K. A. and Grunewald, J. A,. 2012, Analysis of the socio-economic impacts of tourism for emerging tourism entrepreneurs: The case of George Municipality in the Western Cape Province, South Africa, Journal of Hospitality Management and Tourism, Vol. 3, No. 3, PP. 39-45.
47
World Tourism Organization, 2012, Yearbook of Tourism Statistic, PP. 135–141. http://www2.unwto.org.
48
World Tourism Organization, 2014, Yearbook of Tourism Statistic, PP. 75–85. http://www2.unwto.org
49
Yates, B. (2006). Sport Tourism Planning Template, Canadian Sport Tourism Alliance, Ontario Ministry of Tourism and Recreation. http://canadiansporttourism.com.
50
Yoon, Y. & Uysal, M., 2005, An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model, Tourism Management, Vol. 26, PP. 45–56.
51
ORIGINAL_ARTICLE
Explain the impact of tourism on the development of urban walkability index
(Case study: Khorramabad)
Walkthe oldestform ofhuman mobilityin spaceandcitieshave longbeen basedontheimplementation. Since theriseof social interaction betweentourismurbanimplementthecitizensis very important. Nowurban tourismhas becomeone of themost important means ofdevelopment of regionsandcountries andmanytouriststend tohistoricalattractionsandunderstandingof a rangeclosetouch itthatthesidewalksinthis areais very important. Especially in theareas ofcultural-historicaltourismwalkcanprovidecontextandviewerutility. This study aims toexplain the impactofwalkabilityindexon the development ofurban tourisminthecity of Khorramabad. The researchmethodisdescriptive and analytical surveyand a questionnairewas usedto obtaincitizens. The sample, allresidents of the cityof Khorramabadup, using asample of384randomlyselectedexamples. For data analysis software Spss and Lisrel is used. The results show that the relationship between measures of walkability and urban tourism development direct (positive). In addition, structural equation modeling results indicate that the effect of walkability index on the development of urban tourism in the city of Khorramabad is significant Coefficientswere determinedaccording tostandardmeasures ofwalkability0/61ofurban tourismin the city ofKhorramabadexplainthe variance.Walkthe oldestform ofhuman mobilityin spaceandcitieshave longbeen basedontheimplementation. Since theriseof social interaction betweentourismurbanimplementthecitizensis very important. Nowurban tourismhas becomeone of themost important means ofdevelopment of regionsandcountries andmanytouriststend tohistoricalattractionsandunderstandingof a rangeclosetouch itthatthesidewalksinthis areais very important. Especially in theareas ofcultural-historicaltourismwalkcanprovidecontextandviewerutility. This study aims toexplain the impactofwalkabilityindexon the development ofurban tourisminthecity of Khorramabad. The researchmethodisdescriptive and analytical surveyand a questionnairewas usedto obtaincitizens. The sample, allresidents of the cityof Khorramabadup, using asample of384randomlyselectedexamples. For data analysis software Spss and Lisrel is used. The results show that the relationship between measures of walkability and urban tourism development direct (positive). In addition, structural equation modeling results indicate that the effect of walkability index on the development of urban tourism in the city of Khorramabad is significant Coefficientswere determinedaccording tostandardmeasures ofwalkability0/61ofurban tourismin the city ofKhorramabadexplainthe variance.Walkthe oldestform ofhuman mobilityin spaceandcitieshave longbeen basedontheimplementation. Since theriseof social interaction betweentourismurbanimplementthecitizensis very important. Nowurban tourismhas becomeone of themost important means ofdevelopment of regionsandcountries andmanytouriststend tohistoricalattractionsandunderstandingof a rangeclosetouch itthatthesidewalksinthis areais very important. Especially in theareas ofcultural-historicaltourismwalkcanprovidecontextandviewerutility. This study aims toexplain the impactofwalkabilityindexon the development ofurban tourisminthecity of Khorramabad. The researchmethodisdescriptive and analytical surveyand a questionnairewas usedto obtaincitizens. The sample, allresidents of the cityof Khorramabadup, using asample of384randomlyselectedexamples. For data analysis software Spss and Lisrel is used. The results show that the relationship between measures of walkability and urban tourism development direct (positive). In addition, structural equation modeling results
https://jut.ut.ac.ir/article_63929_32cf02605f302920c55332bc64825786.pdf
2017-07-23
99
112
10.22059/jut.2017.203099.192
"Walking
Urban Tourism
structural equation
city of Khorramabad"
NABI
MORADPOOR
n.moradpoor@ut.ac.ir
1
UNIVERSITY OF TEHRAN
LEAD_AUTHOR
esmaeel
taghavi ziravani
e.taghavi@ut.ac.ir
2
University of pardis alborz
AUTHOR
حمید
قربانی
ghorbani@yahoo.com
3
دانشگاه علم و فرهنگ
AUTHOR
بازوندی، فرشاد و شهبازی، مهرداد(1393)، نقش سرزندگی در ایجاد تصویر ذهنی شهروندان و میزان بهرگیری از فضای شهری (مطالعه موردی: پیادهراه خیابان سپهسالار تهران)، دو فصلنامه پژوهشهای منظر شهر، سال اول، شماره 1، بهار و تابستان 1393، صص 43-33.
1
جباری، منا، 1388، پیادهمداری در شهر، ماهنامه بین المللی راه و ساختمان شماره 64، صص 87-80.
2
حافظنیا، محمد رضا، (1393)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ شانزدهم زمستان 1393، انتشارات سمت، تهران.
3
حبیبپور، کرم و صفری شالی،(1391)، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی(تحلیل دادههای کمی)، انتشارات متفکران.
4
حبیبی، محسن(1378)، مسیر پیاده گردشگری، هنرهای زیبا، شماره 9، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، صص 51-43.
5
حضوری، حمید(1381)، الگوی ارزیابی منابع طبیعی گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
6
سعیدی رضوانی، نوید و مقدس، لیلی(1389)، توسعه تورهای گردشگری پیاده گامی به سوی گردشگری پایدار، درنگستان، صص 72-76.
7
سلطانی، علی و پیروزی، رضا (1391)، پیمایش قابلیت پیاده مداری محورهای فرهنگی تایخی مطالعه موردی: محور حافظ شیراز، نشریه شهر و معماری بومی، شماره 3، صص 77-65.
8
قرخلو، مهدی، حیدری نیا، سعید، مرادپور، نبی و هادی الاصل، فاطمه، (1394)،بررسی وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی شاغالن بخش گردشگری شهر خرمآباد، نشریه گردشگری شهری، دوره دوم، شماره 1، صص 33-44.
9
کاشانی جو، خشایار (1389)، پیادهراههاازمبانیطراحیتاویژگیهایکارکردی ، تهران ، انتشارات آذرخش.
10
معینی، سید مهدی (1390)، شهرهای پیادهمدار، نشر آذرخش.موحد، علی، (1386)، گردشگری شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ اول.
11
مهندسان مشاور زادبوم(1372)، مطالعات جامع ساماندهی پیاده رو های شهر تهران، تهران: انتشارات زیبا سازی شهر تهران، جلد اول.
12
محمدیزاده (1395)، ارزیابی نقش مولفه کیفیت فضای شهری در مطلوبیت محورهای پیاده گردشگری (مطالعه موردی: محور ورودی بازار شهر کرمان)، نشریه مطالعات نواحی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال سوم، شماره 2، پیاپی 7، صص 111-93.
13
محمدی؛ محمود و چنگلویی، یونس (1391)، ارزیابی مولفههای کیفیت فضای شهری بر میزان مطلوبیت مسیرهای پیاده گردشگری (مورد پزوهش اولویت بندی مسیرهای گردشگری پیاده در شهر اصفهان)، نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 5، صص 32-15.
14
یان گل(1394)، شهر انسانی، ترجمه غفاری، علی و غفاری، لیلا، انتشارات موسسه علم معمار، دانشگاه شهید بهشتی، قطب علمی طراحی شهری، تهران.
15
Adyngtn, J. I. (1995), ecotourism, translated by Ismail Kahrom, published by the Department of Environment, Tehran
16
Gee, c, y. (1944). Residents Attitudes Towards Tourism: a longitudinal study. Spey valley Scotland tourism management, Vol. 15, No 4, PP. 247-258.
17
Harssel, V. (1944). Tourism an Exploration. London: Routledge
18
Zakaria, J & Norsidah U,(2014), Comfort of Walking in the City Center of Kuala Lumpur, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 170, PP. 642 – 652.
19
Law, C.M. (1994) Urban Tourism: Attracting Visitor to Large Cities, UK: Mansell
20
Litman, T. (2004). Economic Value of Walkability. World Transport Policy and Practice, 10(1), 5-14.
21
MacCannell, Dean (1976) The Tourist: A new theory of the leisure class, New York: The Macmilan Press LTD.
22
Southworth, M. (2005).Designing the Walkable City. Journal of Urban Planning and Development, Vol. 131, PP. 246-257.
23
Timothy, Dallen J & Geoffrey W, (1995), Tourist Accommoddation in an Asian Historic city. The Journal of tourism Studies, Vol.6, No. 2, PP. 63-73/.
24