دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری با استفاده از شاخص CSM (مطالعۀ موردی: کلانشهر شیراز)
1
15
FA
کرامت اله
زیاری
0000-0001-9135-4768
استاد دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران
zayyari@ut.ac.ir
امیر
اشنویی
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
amir.oshnooi@gmail.com
محمد
مولایی قلیچی
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
molaei1@ut.ac.ir
10.22059/jut.2014.53140
از نماگرهای مهم در ارزیابی توسعۀ گردشگری، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت خدمات مراکز اقامتی است. بهطور طبیعی، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت آنها با رشد گردشگری، اعم از داخلی و بینالمللی، نسبت مستقیم دارد .در همین زمینه، هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت مراکز اقامتی شهر شیراز از لحاظ توان سرویسدهی مناسب به استفادهکنندگان از خدمات آنها در 7 شاخص شامل حملونقل و دسترسیها، برخورد و دانش کارکنان هتل، محل هتل و فضاهای پیرامونی، امکانات و خدمات داخلی، کیفیت تغذیۀ هتل، آموزش و امنیت و اعتماد است. بدینمنظور، پرسشنامۀ سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات در صنعت هتلداری تهیه و با روشهای آماری استاندارد شد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی و نوع آن کاربردیـ توسعهای و شیوۀ گردآوری اطلاعات به دو صورت اسنادی و پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ گردشگران داخلی شهر شیراز در 30 مرکز اقامتی در سال 1390 تشکیل میدهند که از این میان و به وسیلۀ فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه برابر با 360 نفر بهدست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و شاخص CSM تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این است که هرچند ابعاد هفتگانۀ بررسیشده از میزان متوسط اندکی بالاترند، تا رسیدن به عملکرد مورد انتظار (بر مبنای عدد100) فاصله دارند. ارزیابی میزان ارزش ادراکی در ذهن گردشگران نشان میدهد که اهمیت محل هتل و فضاهای پیرامونی برای گردشگران بیشترین اهمیت را دارد (5<sub>/</sub>65درصد). دومین عامل مهم از سوی گردشگران متغیر کیفیت تغذیه (8<sub>/</sub>61درصد) است.
رضایتمندی,کلانشهر شیراز,کیفیت خدمات,گردشگران,هتل
https://jut.ut.ac.ir/article_53140.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53140_85fb6d6606c754cc15661418628a271a.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
راهبردپژوهی در سایۀ عوامل کلان محیطی در گردشگری شهری با استفاده از مدلهای کمی و کیفی (مطالعۀ موردی: توسعۀ گردشگری شهر یزد)
17
33
FA
حسن
اسماعیل زاده
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی
amir.kh.gh@gmail.com
امیررضا
خاوریان گرمسیر
0000-0001-8609-1748
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران
amir.khavarian@yahoo.com
رضا
کانونی
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی
r.kanooni@mail.sbu.ac.ir
10.22059/jut.2014.53143
گردشگری براساس وجود جاذبههای دیدارگر شکل میگیرد و شهرها یکی از مکانهای پرجاذبۀ گردشگری هستند. گردشگری شهری یکی از عوامل مهم توسعۀ اقتصادیـ اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان است. شهر یزد از جمله شهرهای تاریخی کشور است که ویژگیهای لازم برای توسعۀ گردشگری شهری را دارد. پژوهش حاضر سعی بر این داشت که با استفاده از روش SWOT و PESTLE ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید در بخش گردشگری شهری شهر یزد، بهترین راهبردها را برای مقابله با تهدیدها و بهرهگیری از فرصتها تعیین کند. روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات با استفاده از روشهای مشاهدة مستقیم و مصاحبه و تهیة پرسشنامه انجام گرفته است. در فرایند گردآوری اطلاعات و بهخصوص در جمعآوری پرسشنامه، جامعة نمونه در سه سطح مردم، گردشگران، و مسئولان ادارات مرتبط با گردشگری شهری است. جهت نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در تدوین راهبردهای توسعة گردشگری شهری با تأکید بر عوامل خارجی باید جنبههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، قانونی، و محیط زیستی در نظر گرفته شود. در پژوهش حاضر، این عوامل دستهبندی شده و درنهایت با توجه به عوامل داخلی و خارجی راهبردهایی برای توسعة گردشگری شهری یزد از جمله پیشرفتن به سوی دولت الکترونیک و تسهیل خدماترسانی به گردشگران از طریق ایجاد خدمات الکترونیک، افزایشدادن سرمایۀ در گردش، و خروج از رکود سرمایه در شهر از طریق تصویب قوانین تضمین سود سرمایه و درنتیجه کاهش تورم ارائه شد.
برنامهریزی راهبردی,شهر یزد,گردشگری شهری,مدلهای کمی و کیفی
https://jut.ut.ac.ir/article_53143.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53143_63706b2478966787159f58da3a6a591a.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
تحلیل نقش گردشگری بر کیفیت زندگی شهروندان با تأکید بر شاخصهای ذهنی (مطالعۀ موردی: شهر فشم، شهرستان شمیرانات)
35
45
FA
مرتضی
محمدپورجابری
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان
mohammadpourj@yahoo.com
10.22059/jut.2014.53149
توسعۀ گردشگری شهری اثرها و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، و زیستمحیطی متفاوتی دارد که از جمله میتوان به نقش این فعالیت بر کیفیت زندگی شهروندان اشاره کرد. کیفیت زندگی، که امروزه از مؤلفههای مهم مورد توجه متخصصان حوزۀ برنامهریزی شهری است، مفهومی چندبعدی است و جنبههای مختلفی دارد. امروزه، فقط برآوردهشدن نیازهای جسمانی و برخورداری از امکانات رفاهی زندگی کفایت نمیکند و توجه به ابعاد ذهنی کیفیت زندگی شهروندان مورد توجه بیشتری واقع شده است. بر همین اساس، در این پژوهش، به بررسی و تحلیل توسعۀ گردشگری و نقش آن در ابعاد کیفیت زندگی شهروندان شهر فشم با تأکید بر شاخصهای ذهنی پرداخته شده است. روششناسی این تحقیق توصیفی و تحلیلی و دادههای مورد نیاز با استفاده از روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه) گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شهروندان محلی شهر مطالعهشده است که با استفاده از روش کوکران تعداد 286 سرپرست خانوار بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدهاند. همچنین با بهرهگیری از آزمونهای آماری دادههای جمعآوریشده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که توسعۀ گردشگری در شهر فشم توانسته نقش مؤثری بر بهبود کیفیت شهروندان ایفا کند که این بهبود وضعیت در میان قلمروهای مختلف کیفیت زندگی یکسان نبوده و تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که در ارزیابی اهمیت و جایگاه نقش گردشگری در شهر فشم، از میان قلمروهای مطالعهشده، تفریح و اوقات فراغت بیشترین تأثیر را بر دیدگاه شهروندان داشته است.
توسعۀ گردشگری,شاخصهای ذهنی,شمیرانات,شهروندان,فشم,کیفیت زندگی
https://jut.ut.ac.ir/article_53149.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53149_64bef971f36478eb2c949d69aa241eec.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
اخلاق گردشگری مدرن رویکردی انتقادی به ابعاد، اصول و آثار اخلاق گردشگری مدرن
47
61
FA
محمدرضا
رضوانی
0000-0003-0830-3666
استاد دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
مجید
لباف خانیکی
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهران
labbaf_majid@yahoo.com
10.22059/jut.2014.53151
گردشگری مدرن در پارادایم مدرنیته شکل گرفته و توسعه یافته است. بنابراین، بسیاری از معضلات مدرنیته دامنگیر اینگونه گردشگری نیز است. گردشگری مدرن در جستوجوی سود بیشتر در زمان کمتر و با بازدهی بیشتر است، اما در این میان ممکن است بسیاری از هزینههای پنهان نادیده گرفته شوند. گردشگری مدرن مسائل اخلاقی زیادی را پدید میآورد که عمدتاً در دو زمینة مهم قابل ردیابی و بررسیاند: طبیعت و جامعه. اگر اخلاق را به معنای کانتی آن در نظر بگیریم، بسیاری از تلقیها و کنشها در گردشگری مدرن از عقلانیت کافی برخوردار نبوده و به همین دلیل غیراخلاقیاند. گردشگری مدرن هنوز رویکردی اکتشافی و فاتحانه دارد؛ رویکردی که در سدههای گذشته و در دوران استعمار به کشف سرزمینهای جدید و دسترسی به منابع بیشتر منتهی میشد. این رویکرد متکی به مفهوم «دیگری» است؛ یعنی گردشگر و سرزمینش با مقصد گردشگری، جامعه، و طبیعت آن تفاوت ماهوی دارد و هریک سرنوشت مستقلی را پیش روی دارند. اما به نظر میرسد بتوان گردشگری مدرن را، در زمینة اخلاق، دوباره تعریف کرد و به نسخة جدیدی از گردشگری دست یافت که پایدار و مسئولانه باشد. همانگونه که در جریان تکامل اجتماعی کشاورزی با نیروی کار بردگان به کنشی غیراخلاقی بدل شده و مورد سرزنش قرار میگیرد، گردشگری مدرن نیز با آسیبهای اجتماعی و زیستمحیطی آن با همین وضعیت اخلاقی مواجه خواهد شد. در پژوهشهایی که تاکنون به زبان فارسی انجام شده است چندان ژرفای فلسفی اخلاق گردشگری مورد کنکاش قرار نگرفته و درخصوص اخلاق گردشگری بیشتر به کدهای اخلاقی و بایدها و نبایدها از منظر ایدئولوژی خاص پرداخته شده است. بنابراین، در این مقاله تلاش میشود، هرچند گذرا و مختصر، برخی چالشهای فلسفی و سؤالات اساسی اخلاق در گردشگری مطرح شود.
روش تحقیق در این مقاله، هرمنوتیک، تأویلی، و توصیفی است. با مطالعة کتابها و مقالات و اخبار مربوط به گردشگری و همچنین بررسی هنجارهای اخلاقی در برخی جوامع مقصد گردشگری به برداشتی کلی دست یافتهایم که با روش قیاسی به تحلیل ماهیت اخلاقی گردشگری مدرن میپردازد. برای سهولت تحقیق، اخلاق گردشگری در دو زمینة اصلی، که عبارتاند از طبیعت و جامعه، بررسی شده است. نتیجة تحقیق به صورت تبیین مسئله و آسیبشناسی اخلاق گردشگری مدرن صورتبندی شده است.
آسیبهای گردشگری,اخلاق,جامعه,طبیعت,گردشگری مدرن,گردشگری مسئولانه
https://jut.ut.ac.ir/article_53151.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53151_99e2c1edc0b777a9bf18c79f0a85d968.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
عوامل مؤثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری (مطالعۀ موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز)
63
78
FA
راضیه
تیموری
مدرس گروه جغرافیا دانشگاه زنجان
raziehteimouri@yahoo.com
فریبا
کرمی
عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه تبریز
fkarami@tabrizu.ac.ir
زینب
تیموری
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری دانشگاه زنجان
armanshahr.t@gmail.com
امین
صفدری
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
a_safdari@ut.ac.ir
10.22059/jut.2014.53153
گردشگری امروزه یکی از مسائل مهم و مؤثر اقتصادی و یکی از عوامل برجستۀ ارتباط اجتماعی و فرهنگی است. در این میان، مکانهای تاریخی، به دلیل نمایش هویت شهرها، از ارزش بسیار زیادی جهت جذب گردشگر برخوردارند، بازارهای سنتی و تاریخی ایران به دلیل توأمشدن وجهۀ تاریخی با کاربری تجاری اهمیتی دوچندان برای گردشگران دارند. بازار بزرگ تبریز، که بزرگترین بازار مسقف جهان است، یکی از این مکانهای تاریخی و تجاری در کشور ایران است که با داشتن شهرهای جهانی، قابلیتهای فراوانی به منظور تبدیلشدن به مکانی برای گردشگری در سطح ملی و بینالمللی دارد. <br />در این مقاله، ضمن معرفی بازار تاریخی کلانشهر تبریز، سعی شده است با استفاده از مدل SOWT، عوامل مؤثر بر جذب گردشگران داخلی و خارجی بررسی شود. اصول کار مبتنی بر شناخت قوتها و ضعفهای داخلی بازار تاریخی تبریز در جذب گردشگر و نیز شناسایی فرصتها و تهدیدهای خارج از محیط این مکان تاریخی است. <br /> درنهایت، با ارائۀ راهبردهایی برای تقویت نقاط قوت و فرصتهای آن و کاهش یا حذف ضعفها و تهدیدهای بازار تاریخی تبریز به منظور جذب گردشگر پیشنهادهایی سازنده ارائه شده است. <br />بررسیها بیانگر وضعیت متوسط بازار تاریخی تبریز به لحاظ گردشگری است؛ بهطوریکه با مرتفعکردن ضعفها و از بین بردن تهدیدهای موجود میتوان کارکرد گردشگری بازار تبریز را به سطح عالی ارتقا داد.
بازار,تبریز,گردشگری,مکانهای تاریخی
https://jut.ut.ac.ir/article_53153.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53153_033f77e75ffdc403244d82155bcdba27.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
اولویت بندی راهبردهای مدیریت مقاصد گردشگری با استفاده از مدلهای کمّی و کیفی (مطالعۀ موردی: شهر سلطانیه)
79
96
FA
حسن
رضایی نیا
0000-0001-9605-9979
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
h.rezaeinia@ut.ac.ir
فرهاد
جعفری
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
farhad.jafari@ut.ac.ir
10.22059/jut.2014.53155
شهر سلطانیه، در استان زنجان، با داشتن میراث جهانی گرانبهایی همچون گنبد سلطانیه و آثار تاریخی فرهنگی بسیار از مقاصد مهم گردشگری استان است. ولی تاکنون نتوانسته است آنچنانکه باید در عرصۀ گردشگری جایگاه مناسبی بهدست آورد. یکی از دلایل این مسئله توجه به معماری و تاریخ شهر بیش از مسائل مربوط به گردشگری است که پیامد آن عدم شناخت بازار گردشگری شهر است. ازاینرو، در این تحقیق با استفاده از مدلهای برنامهریزی استراتژیک از جمله SWOT و QSPM به اولویتبندی راهبردهای مؤثر در مدیریت بازار گردشگری شهر سلطانیه پرداخته شد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و گردآوری دادهها به روش اسنادی، پیمایشی، مصاحبه با کارشناسان گروه دلفی، و گردشگران در قالب تهیۀ پرسشنامه صورت گرفته است. سپس آرای گروه دلفی و گردشگران در ماتریس عوامل درونی و بیرونی و ماتریس برنامهریزی راهبردهای کمّی بهکار گرفته شد و راهبردهای مؤثر اولویتبندی شد. نتایج نشان میدهند که بازار گردشگری شهر از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد. به همین دلیل نیز راهبردهای تدافعی (WT) در اولویت اول و راهبردهای محافظهکارانۀ (WO) در اولویت دوم برنامهریزی قرار گرفتند. ارتقای تبلیغات، واگذاری تسهیلات به بخش خصوصی جهت ساخت هتل و اقامتگاه، تسریع در بازسازی بناهای تاریخی از گروه WT، و حفظ بازار گردشگری شهرهای نزدیک همراه با شناساندن جاذبههای شهر در استانهای دور و استفاده از پتانسیل طبیعی منطقه برای ایجاد تأسیسات تفریحی از گروه WO در اولویتاند.
برنامه ریزی راهبردهای کمی,زنجان,سلطانیه,مقاصد گردشگری
https://jut.ut.ac.ir/article_53155.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53155_836170e8629c80c4c53411e3b15135bb.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
بررسی رابطۀ میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری (مطالعۀ موردی هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز)
97
112
FA
مهدی
کروبی
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
mahdi_karoubi@yahoo.com
مهدی
ابراهیمی
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
ebrahimistgm@yahoo.com
فائزه
قاسم پور
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
faezeh_ghasempour@yahoo.com
10.22059/jut.2014.53158
بالابردن رضایت مشتری و وفادارکردن او عنصری مهم و اساسی در صنعت هتلداری است. هدف این تحقیق بررسی رابطۀ میان رضایت و وفاداری مشتریان هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز است. برای این منظور، با استفاده از ادبیات پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری شناسایی شده است. در این پژوهش، که از نوع تحقیقات توصیفیـ پیمایشی است، جامعۀ آماری مسافران هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز است و ابزار سنجش، پرسشنامه است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده 112 پرسشنامه بین مسافران هتلها توزیع و تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL تحلیل شده و درنهایت مشخص شد که بین رضایت مشتری و وفاداری او در صنعت هتلداری رابطۀ معنادار وجود دارد. اما همۀ شاخصهای رضایت به یک اندازه برای مشتری اهمیت ندارند. مهمترین عامل در وفاداری مشتریان، کیفیت (شامل اعتبار، پاسخگویی، اطمینان، عوامل محسوس، و همدلی) و کماهمیتترین آنها قیمت است. سرانجام، براساس یافتهها، جهت افزایش رضایت و وفاداری مشتریان پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
رضایت مشتری,نارضایتی مشتری,وفاداری مشتری,هتلهای 4 و 5 ستاره.
مقدمه
https://jut.ut.ac.ir/article_53158.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53158_644e4b2e7a16cfdfd6ab2ebb65d6d2da.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
1
1
2014
12
22
مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس جهت ایجاد فضای توریستی
113
126
FA
سیما
طاهری بجگان
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردی
a.sima.taheri@gmail.com
فاطمه
هادی اصل
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردی
fhadiasl@yahoo.com
پانته آ
صیقلانی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردی
pani.feb1988@yahoo.com
10.22059/jut.2014.53160
پژوهش حاضر به مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس برای ایجاد فضاهای توریستی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی و بررسی لایههای جغرافیایی شهر بندرعباس میپردازد. هدف مطالعۀ حاضر این است که با توجه به معیارها و لایههای اطلاعاتی موجود در فرایند برنامهریزی گردشگری شهر ساحلی بندرعباس مکانهای مستعد جهت احداث پروژههای گردشگری تعیین شوند. برای مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس لایههای محدودۀ ساحل، تأسیسات گردشگری و هتلهای موجود، حملونقل و پارکهای موجود ارزیابی شده، و وزن و ارزش هریک از این لایهها در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است. درنهایت، با بهرهگیری از مدل تصمیمگیری تحلیل سلسلهمراتبی مکانیابی مناسب برای ایجاد پروژههای گردشگری مشخص شد و با تجزیه و تحلیل انجامشده، با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، مستعدترین نقاط در نزدیکی محدودۀ ساحل و کماستعدادترین منطقه منطبق بر اراضی که فاصلۀ زیادی از محدودۀ ساحل دارند تعیین شد. بااینحال، مکانیابی مناسبتر مستلزم معیارها و استانداردهای دقیقتر برای تصمیمگیری و برنامهریزی گردشگری شهری است. درواقع، چالش اساسی در مدیریت گردشگری شهری بندرعباس فقدان استانداردها و معیارهای مناسب جهت احداث سایتهای گردشگری است. این امر مستلزم ساختار سازمانی و مدیریتی مناسب و همچنین سلسلهمراتبی از برنامهریزی و طراحی فعالیتها در راستای توسعۀ پایدار گردشگری با رعایت همۀ استانداردهاست.
برنامهریزی شهری,پروژة گردشگری,شهر بندرعباس,مکانیابی گردشگری
https://jut.ut.ac.ir/article_53160.html
https://jut.ut.ac.ir/article_53160_2bd671d138775d2c8e796816d7421e6b.pdf