دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
30
ارزیابی مدیریت استفاده از فرصتهای ناشی از زلزله 1382 بم از دیدگاه گردشگران ایرانی
1
20
FA
حسین
یغفوری
دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان
yaghfoori@gep.usb.ac.ir
ابوذر
پایدار
استادیار جغرافیا و برنامهریزی دانشگاه سیستان و بلوچستان
aboozarpaidar@gep.usb.ac.ir
محسنه
هادیزاده
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
aboozarpaidar@gmail.com
10.22059/jut.2018.220858.266
<strong>بحرانهای محیطی بر گردشگری تأثیرات مثبت و منفی دارد که تأثیرات مثبت آن شامل فرصتهایی در زمینة گردشگری سیاه، فرهنگی و مذهبی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی فرصتهای ناشی از زلزلة دیماه 1382 برای توسعة گردشگری و میزان استفاده مؤثر از این فرصتها بهمنظور توسعة گردشگری شهر بم است. نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی، و شیوة گردآوری دادهها اسنادی و میدانی است. </strong><strong>بهمنظور سنجش روایی و پایایی پرسشنامه، از نظرات کارشناسان و آلفای کرونباخ استفاده، و </strong><strong>دادههای گردآوریشده در محیط </strong><strong>SPSS</strong><strong> تحلیل شده است. جامعة نمونه </strong><strong>270 نفر از گردشگران داخلی هستند که در سال 1393 به شهر بم وارد شدند. روش توزیع جامعة نمونه تصادفی ساده است و </strong><strong>یافتهها نشان میدهد مردم جهان بم را با ارگ و زلزله میشناسند و زلزله جزئی از هویت شهر شده است. درنتیجه، خرابههای ناشی از زلزله فرصتهای مناسبی برای توسعة گردشگری شهر بم ایجاد کرده که البته هنوز بالفعل نشده و بهطور مؤثر بهکار نرفته است، با این حال مدیران بهمنظور بازگرداندن بازارها و محصولات گردشگری مقصد به پیش از فاجعه، بر رویکرد بازسازی کامل تأکید دارند. در این رویکرد گردشگرانی که بهدلیل تغییر در ویژگیهای مقصد افزایش مییابند، نادیده گرفته میشوند؛ مانند افرادی که به دیدن سایتهای فاجعه و خرابیهای ناشی از زلزله علاقهمند هستند یا افرادی که تمایل دارند روز گرامیداشت قربانیان را ببینند. درمجموع، زلزلة بم ویژگیهای مقصد گردشگران این شهر را تغییر داده و فرصتهای نوینی را در زمینة توسعة گردشگری ایجاد کرده است.</strong>
توسعة گردشگری,زلزله,شهر بم,گردشگر ایرانی,گردشگری نوستالژیک
https://jut.ut.ac.ir/article_65851.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65851_d04af1cf9d18cc73a92132c147875108.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
تحلیل شبکهای جاذبهها در برنامهریزی گردشگری ( مطالعه موردی: جاذبه های شهرستان کاشان)
21
34
FA
ایرج
قاسمی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
i_ghasemi@yahoo.com
گلسا
واشقانی فراهانی
کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای گردشگری
g.farahani123@gmail.com
10.22059/jut.2018.229137.291
<strong>برنامهریزی گردشگری نیازمند درک تعامل میان عرضه و تقاضا و تأثیر و تأثر هریک در ارتباط با دیگری است؛ از اینرو، برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی مقصد گردشگری از عوامل مهم برنامهریزی توسعه است. در سیستم گردشگری تنها تقاضا و افزایش تقاضا اهمیت ندارد، بلکه بهعنوان عرضهکنندة مدیریت مقصد به هماهنگ</strong><strong></strong><strong>کردن و همیاری عناصر گردشگری نیاز است. در این بین، تحلیل شبکه از جمله بهروزترین و کارآمدترین تحلیل</strong><strong></strong><strong>هاست که از طریق پیوند کانونهای کوچک، قدرت آنها را در برابر مراکز برتر افزایش می</strong><strong></strong><strong>دهد. با توجه به ضعف قدرت جاذبه و پراکندگی بسیاری از مقاصد گردشگری، ساماندهی آنها در قالب شبکه به هم</strong><strong></strong><strong>افزایی توان این مقاصد کمک می</strong><strong></strong><strong>کند؛ از اینرو، تحلیل شبکه</strong><strong></strong><strong>ای و کاربردهای آن در توسعة گردشگری منطقه</strong><strong></strong><strong>ای ضروری است. تاکنون جایگاه واقعی شهرستان کاشان با وجود جاذبه</strong><strong></strong><strong>ها و پتانسیل</strong><strong></strong><strong>های فرهنگی و گردشگری هنوز مشخص نشده و پراکندگی جاذبه</strong><strong></strong><strong>ها و نزدیکی به کلانشهرهایی چون تهران و اصفهان سبب شده است بیشتر گردشگران سفری یکروزه به این شهر داشته باشند. در این مطالعه با هدف افزایش قدرت رقابت این جاذبه</strong><strong></strong><strong>ها در چارچوب نظریة شبکه از </strong><strong>روش</strong><strong>توصیفی</strong><strong>-</strong><strong>تحلیلی</strong><strong>استفاده، و دادههای پژوهش با </strong><strong>روش</strong><strong>پیمایش میدانی گردآوری شده است</strong><strong>. جامعة آماری را یک میلیون و 164 هزار و 124 گردشگر شهرستان کاشان در مدت یک سال گذشته تشکیل دادهاند که با استفاده از مدل نمونهگیری کوکران، داده</strong><strong></strong><strong>های این مطالعه از نمونهای به تعداد 483 جمعآوری شده است. داده</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong>با استفاده از نرمافزارهای </strong><strong>SPSS</strong><strong>, </strong><strong>NODEXL,UCINET,GIS</strong><strong> تحلیل، و </strong><strong>تراکم،</strong><strong>درجه،</strong><strong>تقابل</strong><strong>،</strong><strong>انتقالپذیری و </strong><strong>E-I</strong><strong> محاسبه و گراف روابط</strong><strong>جاذبهها ترسیم شده است</strong><strong>.</strong><strong> نتایج نیز بیان میکند که میزان ارتباط جاذبه</strong><strong></strong><strong>ها ضعیف و کم است؛ به همین دلیل بیشتر گردشگران از جاذبههای شاخص منطقه بازدید میکنند. درنتیجه رسوب هزینههای گردشگران در منطقه کم، و برای توسعة منطقه ناکافی است؛ از اینرو باید در مدیریت توسعة منطقه و گردشگری تلاش کرد تا با تقویت ارتباط بین جاذبه</strong><strong></strong><strong>های منطقه، این شکاف کاهش یابد و با برقراری شبکة کامل و هم</strong><strong></strong><strong>پیوند زمینه برای استفادة بهینه از جاذبههای منطقه فراهم شود.</strong>
تحلیل شبکه,جاذبه,شهرستان کاشان,ظرفیت گردشگری
https://jut.ut.ac.ir/article_65845.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65845_a2275026540e74aa4c684077155b8036.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
واکاوی دلایل تمایل اندک گردشگران به ماندگاری در شهر رشت
35
51
FA
مهدی
حسام
0000-0002-9556-6167
استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان
mhesam@guilan.ac.ir
اسماعیل
آقائی زاده
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه گیلان
aghaeizadeh@guilan.ac.ir
10.22059/jut.2018.232906.313
<strong>شکلگیری گردشگری شهری الگویی فضایی است که نتایج مختلفی در شهرها دارد. در این بین یکی از موضوعهای مهم گرایش روزافزون شهرها، افزایش گردشگران و مدت ماندگاری آنان در شهرها بههمراه تلاش برای فراهمکردن شرایط محیطی و انسانی مناسب است؛ بنابراین، تمایل گردشگران برای ماندگاری بیشتر شاخصی مهم در ارزیابی توان شهرها در بهرهبرداری مناسب از مزایای گردشگری بهشمار میآید. در این پژوهش، رشت یکی از مقصدهای گردشگری کشور در سالیان متمادی برای مطالعة موردی انتخاب شده است. از آنجا که بهنظر میرسد یکی از مشکلات اساسی در گردشگری این شهر، ماندگاری اندک گردشگران است، در پژوهش حاضر با بهکارگیری روش کیفی، دلایل تمایل اندک گردشگران به ماندگاری در این شهر با استفاده از تئوری بنیانی بررسی میشود. براساس روش نمونهگیری هدفمند، 43 نفر از گردشگران، متخصصان و شهروندان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. فنون بهکار گرفتهشده برای گردآوری دادهها و اطلاعات لازم نیز بر مصاحبة نیمه ساختاریافته و مشاهدات میدانی تمرکز یافت و مصاحبهها تا حاصلشدن مرحلة اشباع تئوریک ادامه پیدا کرد. بر مبنای نظریة بنیانی، دادهها در سه مرحلة کدگذاری تحلیل شدند و استخراج هفت مقولة هستهای شامل تبلیغات، کیفیت مراکز اقامتی، هزینه، مدیریت و برنامهریزی، ایجاد جاذبهها، میراث فرهنگی و دسترسی به مکانها از نتایج بهدست آمده بود</strong>
تئوری بنیانی,رشت,گردشگری پایدار,گردشگری شهری,ماندگاری
https://jut.ut.ac.ir/article_65850.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65850_17413b1b794cc673ee9fe75f0ebcb407.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
ارزیابی کیفیت اجزای مقاصد گردشگری شهری از جنبه مدیریت مقصد (مطالعه موردی: شهرتوس، خراسان رضوی)
53
68
FA
پریسا
بیکی
0000-0003-1122-2373
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
pbeiki@yahoo.com
زهرا
تردست
0000-0000-0000-0000
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
ztardast.52@gmail.com
10.22059/jut.2018.232874.312
<strong>نواحی شهری به</strong><strong></strong><strong>علت داشتن جاذبههای تاریخی و فرهنگی بسیار، اغلب مقصد گردشگری</strong><strong>مهمی بهشمار میآید، البته در صنعت نوین گردشگری دنیا یک مقصد تنها به</strong><strong></strong><strong>دلیل وجود اماکن تاریخی، جلبکنندة گردشگران نیست. مجموعة آرامگاه فردوسی واقع در شهر تاریخی توس، یکی از جاذبههای تاریخی مشهور است که علیرغم استقبال گردشگران و توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری (بهعنوان مهمترین متولی امور گردشگری ایران) هنوز جایگاه ویژهای بین مقاصد گردشگری پیدا نکرده است. یکی از دلایل عمدة این مسئله بیتوجهی به عناصر کلیدی مقصد و نشناختن و ارزیابینکردن آنها بهمنظور بهبود کیفیت مدیریت مقصد گردشگری این شهر است که در پژوهش حاضر به این مسئله پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات به روشهای کتابخانهای و تکمیل پرسشنامه از گردشگران صورت گرفته است. جامعة آماری پژوهش نیز گردشگران داخلی بازدیدکنندة توس در سال 1395 هستند که به روش تصادفی ساده 383 نفر از آنها نمونهگیری شدند، همچنین پرسشنامه با استفاده از مقیاسگذاری لیکرت پنج</strong><strong></strong><strong>گزینهای در قالب شش مؤلفه و نوزده پرسش طراحی، و با استفاده از آزمون </strong><strong>T</strong><strong> تک</strong><strong></strong><strong>نمونهای و روش تحلیل مطلوبیت تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که بهطورکلی مدیریت مقصد گردشگری در توس موفق نبوده است و گردشگران به بیشتر پرسشها، نمراتی کمتر از میانگین دادهاند. بر اساس این، بهترین وضعیت مؤلفة جاذبههای گردشگری مقصد با میانگین رتبهای 07/4، و نامطلوبترین مؤلفه نیز مدیریت منابع انسانی و قیمت است. مؤلفههای دسترسی، تصویر ذهنی گردشگران و تسهیلات رفاهی قلمروهایی است که وضعیت نسبتاً مطلوبی دارند.</strong>
آرامگاه فردوسی,شهر توس,مدیریت مقصد,مقصد
https://jut.ut.ac.ir/article_65852.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65852_c1d530fa7eff3db4ab6566b434e8b9bd.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات تفرجگاه های پیراشهری مطالعه موردی : پارک آبیدر سنندج
69
82
FA
حامد
قادرمرزی
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران
ghadermarzi61@yahoo.com
10.22059/jut.2018.253120.459
<strong>سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات مقاصد گردشگری، بسیار مهم است؛ زیرا تمایز در این کیفیت سبب توجه بیشتر گردشگران به مقصد و رونق اقتصادی شهرها میشود. در پژوهش حاضر به سنجش عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی گردشگران از تفرجگاه پیراشهری پارک</strong><strong>آبیدر سنندج پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری مورد مطالعه نیز گردشگرانی بودند که تفرجگاه گردشگری آبیدر را مقصد گردشگری خود انتخاب کردند. حجم</strong><strong>نمونه</strong><strong>384</strong><strong>نفر محاسبه</strong><strong>شد و نمونهگیری نیز تصادفی ساده بوده است. دادهها با استفاده از نرمافزار </strong><strong>spss</strong><strong> تحلیل شد و نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان داد کیفیت خدمات تفرجگاه آبیدر (دسترسی، جذابیت، تصویر مقصد، تسهیلات) با رضایتمندی گردشگران از نظر آماری معنادار است و همبستگی مثبتی دارد؛ بهطوریکه همبستگی بین جذابیت، دسترسی، تصویر ذهنی و تسهیلات با میزان رضایت گردشگران به</strong><strong></strong><strong>ترتیب 845/0، 831/0، 762/0 و 691/0 است که نشان میدهد این عوامل بیشترین همبستگی را با عامل رضایتمندی گردشگران داشته است، همچنین نتایج حاصل از مدل رگرسیون چندمتغیره بیانگر رابطة مثبت و معناداری بین متغیرهای کیفیت خدمات تفرجگاه آبیدر با رضایتمندی گردشگران است.</strong>
تفرجگاه پیراشهری,پارک آبیدر,رضایتمندی,کیفیت خدمات
https://jut.ut.ac.ir/article_66777.html
https://jut.ut.ac.ir/article_66777_02bb5ae2cb568305ddbb1fbacf45c196.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
بررسی اثربخشی تبلیغات دیداری بر انتخاب شهرستان رامسر بعنوان مقصد گردشگری
83
99
FA
شکوفه
اسدی
0000-0002-0745-6989
کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی سمنگان، مازندران، ایران
asadi.sh1990@gmail.com
مصطفی
محمدی
0000-0001-5654-915
استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانشگاه مازندران
m.mohammadi@umz.ac.ir
10.22059/jut.2018.232364.305
<strong>یکی از عوامل اساسی رکود گردشگری در ایران اطلاعرسانینکردن و تبلیغات نامناسب در عرصة داخلی و خارجی است. با توجه به نقش تبلیغات در جذب و حفظ گردشگران، و مبالغ زیادی که سالانه صرف امور تبلیغاتی میشود، مصرف صحیح اعتبارات و اثربخشی این مسئله اهمیت بسیاری دارد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی است. اثربخشی تبلیغات در این پژوهش در چهار بعد توجه، علاقه، تمایل و اقدام ارزیابی شده است. جامعة آماری این پژوهش نیز گردشگرانی بودند که در دورة زمانی اسفندماه 1394 و فروردینماه 1395 رامسر را مقصد گردشگری خود انتخاب کرده بودند.</strong><strong>در این پژوهش حجم نمونه از طریق </strong><strong>فرمول کوکران</strong><strong>384 نفر محاسبه شد و برای</strong><strong>تجزیهوتحلیل دادهها آزمون معادلسازی معادلات ساختاری </strong><strong>(</strong><strong>SEM</strong><strong>)</strong><strong>و تحلیل عاملی تأییدی </strong><strong>(</strong><strong>CFA</strong><strong>)</strong><strong>در دو بستة نرمافزاری </strong><strong>SPSS</strong><strong> و </strong><strong>LISRE</strong><strong> بهکار رفت. یافتهها نشان داد تبلیغات دیداری بر جلب توجه افراد، ایجاد تمایل و درنهایت انتخاب مقصد اثرگذار است، اما بر علاقة گردشگران به مقصد تأثیری ندارد، همچنین تأثیر توجه به متغیرهای جمعیت</strong><strong></strong><strong>شناختی بر میزان اثربخشی تبلیغات از دیگر نتایج این پژوهش است. در میان تبلیغات دیداری مورد آزمون نیز تلویزیون، بیلبوردها، تبلیغات اینترنتی و بوروشور و مجلات به</strong><strong></strong><strong>ترتیب بیشترین درجة اهمیت را در جذب گردشگران دارند. علاوه</strong><strong></strong><strong>بر این، باید توجه داشت که برنامهریزی بازاریابی و تبلیغات گردشگری باید مستمر و بهطور فرایندی صورت گیرد و بهطور دائم با روشها و ابزارهای جهانی و بینالمللی و با نگاه منطقهای بهروز شود.</strong>
تبلیغات دیداری,شهرستان رامسر,گردشگری,مقصد گردشگری
https://jut.ut.ac.ir/article_65846.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65846_9bb98cd8d900381f8798dbf920563dfb.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح گردشگری دره گردو اراک
101
111
FA
آزاده
کاظمی
استادیار گروه محیط زیست دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک
a_kazemi@ut.ac.ir
محمدرضا
گیلی
کارشناسی ارشد، مربی گروه محیط زیست دانشکدة منابع طبیعی، دانشگاه ملایر
rsgreza@yahoo.com
10.22059/jut.2018.223917.275
<strong>علیرغم مزایای فراوان صنعت گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم، چنانچه گسترش این صنعت با سیاستگذاریها و برنامههای منطبق بر نگرش زیستمحیطی همراه نباشد، همچنین بر پایداری توسعه تأکید نکند و بهصورت مجموعهای همهجانبه و پویا مدنظر قرار نگیرد، در میانمدت تأثیرات منفی فراوانی بر محیط زیست میگذارد. در همین راستا</strong><strong>انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی، از جمله روشهای مطلوب دستیابی به اهداف</strong><strong>توسعة پایدار به</strong><strong></strong><strong>شمار میرود. منطقة نمونة گردشگری دره</strong><strong></strong><strong>گردو با وسعت 100 هکتار در جنوب شهر اراک قرار دارد. بهمنظور ارزیابی اثرات زیستمحیطی اجرای پژوهش حاضر ابتدا وضعیت موجود این منطقه شناسایی، سپس با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز (شامل موقعیت جغرافیایی اقلیم منطقه، زمینشناسی، مسائل زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره) اثرات اجرای پروژه در دو فاز ساختمانی و بهرهبرداری مشخص شده است، همچنین براساس تجزیهوتحلیل چکلیست، اثرات گزینة اجرا یا اجرانکردن پروژه با ملاحظات زیستمحیطی بررسی، و روش ماتریس ایرانی (ماتریس لئوپلد اصلاحشده) برای ارزیابی زیستمحیطی پروژه انتخاب شد</strong><strong>.</strong><strong> نتایج نشان داد آثار پروژه در فاز ساختمانی 95/0+، در فاز بهرهبرداری 62/0+ و جمع جبری 57/1+ است؛ بنابراین، در صورت رعایت تمام ملاحظات محیط زیستی و پایش مداوم، امکان اجرای این طرح میسر است.</strong>
ارزیابی اثرات,درهگردو,گردشگری,ماتریس ایرانی
https://jut.ut.ac.ir/article_65849.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65849_5807fc34f7a15c293d732138b34f4898.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
تحلیل و سطح بندی جاذبه های گردشگری استان اردبیل
113
125
FA
لیلا
صیاد بیدهندی
دکترای جغرافیا و برنامهریزی روستایی، استادیار دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران
sayyadl@yahoo.com
مهدی
قرخلو
دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران
mehdegh@yahoo.com
10.22059/jut.2018.220882.267
<strong>گردشگری بهمثابه پدیدهای تمدنی، با تأثیرات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی همراه است و رونق و رشد آن به عواملی متعددی مانند وضعیت آب</strong><strong></strong><strong>و</strong><strong></strong><strong>هوایی مطلوب، فرهنگ غنی ملتها، مناظر دیدنی، بهرهمندی از شبکههای ارتباطی، دردسترس</strong><strong></strong><strong>بودن مراکز تفریحی و از همه مهمتر آثار تاریخی و تمدنهای گذشته بستگی دارد. در این بین، استان اردبیل از جمله استانهایی است که پتانسیلهای بسیار زیادی در زمینة گردشگری دارد و ارزیابی ویژگیهای جغرافیایی گردشگری و جاذبههای تاریخی و معماری شهرستانهای این استان گامی برای ورود به توسعة نواحی محروم این منطقه است. گفتنی است شناخت جاذبههای گردشگری موجود و رتبهبندی نواحی گردشگری از ابعاد مهم و گامهای اولیه برای برنامهریزی گردشگری بهشمار میآید. در پژوهش حاضر با استناد به منابع کتابخانهای و مشاهدات میدانی و بهمنظور رتبهبندی شهرستانهای استان اردبیل از نظر جاذبههای گردشگری، از نوزده شاخص در سه گروه جاذبههای ژئوتوریستی، جاذبههای تاریخی- معماری و حیاتوحش و مناطق حفاظتشده استفاده شده است. روش تحلیل سلسله</strong><strong></strong><strong>مراتبی نیز بهمنظور تعیین اوزان شاخصها و روش پرومته، برای رتبهبندی شهرستانها بهکار رفته است. از بین شاخصهای استفادهشده در انجام رتبهبندی، وجود چشمهها و آبگرمهای معدنی، مهمترین و تأثیرگذارترین شاخص از بین شاخصهای ژئوتوریستی و تاریخی- معماری تلقی میشود. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد شهرستان سرعین با وجود کمبود برخی جاذبههای مهم تاریخی- معماری، در رتبة اول شهرستانهای استان قرار گرفته و شهرستانهای اردبیل، مشکینشهر، نمین، پارسآباد، بیله</strong><strong></strong><strong>سوار، نیر، گِرمی، کوثر و خلخال در رتبههای بعدی این مقایسه جای گرفتهاند. درنهایت بهمنظور افزایش توانمندی جذب گردشگران با عنایت به نتایج مطالعه، پیشنهادهایی ارائه شده است.</strong>
استان اردبیل,تحلیل سلسلهمراتبی,سطحبندی,گردشگری,مدل پرومته
https://jut.ut.ac.ir/article_65844.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65844_a65fb89a25d453cbd7750af0e451bc6c.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
تدوین مدل رضایتمندی جامعة میزبان از توسعة گردشگری (مورد مطالعه: ساکنان شهر لاهیجان)
127
141
FA
نسیبه
محمدپور
دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران
nmp_imgu80@yahoo.com
علی
رجب زاده
دانشیار گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت تهران
alirajabzadeh@gmail.com
عادل
آذر
استاد گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس تهران
azara@modares.ac.ir
حمید
ضرغام بروجنی
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
dr.zargham@ymail.com
10.22059/jut.2018.209574.227
<strong>امروزه صنعت گردشگری یکی از مهمترین فعالیتهای درآمدزا و اشتغالزا در سطح بینالمللی است. در این بین، یکی از ذی</strong><strong></strong><strong>نفعان مهم در این حوزه، جوامع و ساکنان مقاصد گردشگری هستند که هم از این صنعت تأثیر بسیاری میپذیرند و هم در توسعه و پیشرفت آن تأثیرگذار هستند. در این پژوهش تلاش شده است عوامل تأثیرگذار بر سطح رضایت جوامع محلی از توسعة گردشگری با استفاده از روش تحلیل مسیر و آزمون مدل مفهومی مستخرج از ادبیات بررسی شود. متغیرهای اصلی مدنظر با توجه به پرسشهای پژوهش عبارت است از ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی در جوامع میزبان و اثرات ادراکشدة مثبت و منفی ساکنان محلی؛ همچنین تلاش شده است تا چگونگی تأثیرپذیری این متغیرها بر یکدیگر و نیز تأثیرات آنها بر میزان رضایت جامعة میزبان از گردشگری بررسی شود. برای بررسی روایی، پایایی و شناسایی متغیرهای اصلی و تأثیرگذار از روش تحلیل عامل استفاده شده است و بهمنظور بررسی چگونگی روابط بین متغیرهای پنهان این پژوهش بر یکدیگر، روش مدلسازی معادلات ساختاری بهکار رفته؛ تحلیل دادههای پژوهش نیز با بهرهگیری از نرمافزارهای </strong><strong>SPSS23</strong><strong> و</strong><strong> AMOS 18</strong><strong> صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد یکی از عوامل مهم در میزان رضایتمندی، بعد اجتماعی با ضریب تأثیر 9/0 است و آثار ادراکشدة مثبت نیز با ضریب تأثیر 748/0 بهصورت مستقیم بر رضایتمندی تأثیرگذار است؛ یعنی آثار اجتماعی و متعاقب آن آثار مثبتی که ساکنان محلی درک کردهاند، بهاندازهای تأثیرگذار است که موجب رضایت میشود و آنها را برای مشارکت در فعالیتهای مرتبط با توسعة گردشگری ترغیب میکند.</strong>
اثرات مثبت و منفی گردشگری,جامعة میزبان,رضایت از توسعة گردشگری,گردشگری
https://jut.ut.ac.ir/article_65848.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65848_2554823cf55f438869160663b04690ae.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
1
2018
04
21
رهیافتهای ساماندهی اقامتگاههای گردشگری غیررسمی در ایران با رویکرد ایمنی و امنیتی
143
159
FA
ناصر
بیات
0000-0002-2607-8899
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین
n_bayat@ut.ac.ir
مهدی
مقیمی
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین
m60_moghimi@yahoo.com
محمد
اسدی فرد
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین
m.fard919@gmail.com
10.22059/jut.2018.240252.376
<strong>از نیمه دوم سده بیستم میلادی خدمات صنعت گردشگری به یکی از عوامل کلیدی برای پیشرفت اجتماعی-اقتصادی تبدیلشده است و امنیت گردشگری یکی از مهمترین نیازهای اساسی رشد و توسعه آن شناخته میشود. مسئله پژوهش حاضر بر رشد اقامتگاههای گردشگری غیررسمی بهعنوان یکی از عوامل تهدید ساز ایمنی و امنیت گردشگری در ایران تمرکز دارد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمّی) در چارچوب روششناسی ترکیبی کیو است. در مرحله مطالعه کیفی هرگونه سند و مدرک و اثر علمی مرتبط با موضوع بهعنوان منبع داده گردآوری و سرانجام 25 رهیافت استخراج گردید. در مرحله کمّی از مشارکت 40 نفر از اهالی فضای گفتمان برای مرتبسازی نمودار بهرهگیری شد و روشهای تحلیل خوشهای و تحلیل تشخیص برای تجزیهوتحلیل به کار رفت. یافتههای پژوهش دربردارنده 4 الگوی ذهنی درزمینۀ ساماندهی اقامتگاههای گردشگری غیررسمی است. گروه یک 6 نفر، گروه دو 26 نفر، گروه سه 2 نفر، و گروه چهار 4 نفر از مشارکتکنندگان را در برمیگیرد. از مجموع 25 گزارۀ کیو در 20 مورد تفاوت معناداری میان دیدگاه 4 گروه یا خوشه مشاهده شد. رهیافتهای مبتنی بر "آموزش ذینفعان" در اولویت گروه یک، رهیافتهای مبتنی بر "تعامل و وحدت رویه بین سازمانی" در اولویت گروه دوم بهعنوان الگوی ذهنی غالب با اکثریت 70 درصدی از مشارکتکنندگان، رهیافتهای مبتنی بر "آموزش ذینفعان" در کنار "مدیریت یکپارچه" در اولویت الگوی ذهنی گروه سوم، رهیافتهای مبتنی بر"آموزش ذینفعان" و "کنترل انتظامی پلیس" در اولویت گروه چهارم جای دارند.</strong>
اقامتگاه غیررسمی,گردشگری,ایمنی و امنیت,ساماندهی,روش کیو
https://jut.ut.ac.ir/article_66958.html
https://jut.ut.ac.ir/article_66958_b4bbdb2e178b2425bc3b4f676821bd4a.pdf