دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
سنجش میزان رضایتمندی از کیفیت محیط مکانهای گردشگری (مطالعه موردی شهر گرگان)
1
18
FA
صادق
برزگر
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور ،تهران، ایران
s_barzegar1386@yahoo.com
10.22059/jut.2019.268238.553
یکی از مهم ترین موضوعاتی که در مدیریت سازمان های گردشگری و بخش های مرتبط با صنعت گردشگری پذیرفته شده است، موضوع رضایت گردشگران است. به طوری که بسیاری از کشورها با ایجاد زمینه ها و زیر ساخت های مناسب در صدد افزایش میزان رضایت مندی گردشگران از کیفیت محیط مکانهای گردشگری شان می باشند. این شرایط در مناطقی که قابلیت مناسبی در ارتباط با گردشگری دارند، بسیار چشم گیر و حائز اهمیت است. شهر گرگان به لحاظ دارا بودن پتانسل ها و ظرفیت های طبیعی و انسانی در بخش گردشگری از قابلیت گردشگری بالایی برخودار است و می تواند جایگاه ویژه ای در سطح کشور در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی به خود اختصاص دهد، که این امر مستلزم برنامه ریزی جامع گردشگری و تدارک زیرساخت ها و شناخت خدمات مورد نیاز گردشگری در این شهر می باشد. نوشته حاضر با هدف سنجش میزان رضایت مندی از کیفیت محیط مکانهای گردشگری شهر گرگان تدوین شده است. برای این منظور از روش جمع آوری میدانی داده ها و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از تعیین حجم نمونه به تعداد 250 نفر، پرسشنامه ها تکمیل و داده های آن استخراج گردیده و سپس نسبت به تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل عاملی اقدام شده است. شاخص های انتخابی در این پژوهش نیز از مدل آکاما استخراج شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد از بین شاخص های سنجش رضایت مندی گردشگران، دو شاخص اطمینان و قابلیت اعتماد، به ترتیب با میانگین امتیاز ۴.۴۳ و 3.۸۷ مهمترین عومل تأثیرگذار در میزان رضایت مندی گردشگران از کیفیت محیط مکانهای گردشگری شهرگرگان بوده اند. در این راستا توجه و برنامه ریزی در جهت تقویت سایر شاخص ها حائز اهمیت می باشد. همچنین همبستگی میان متغیرهای پنج گانه پژوهش به عنوان متغیرهای تأثیرگذار و رضایت مندی گردشگران به عنوان متغیر وابسته همگی معنی دار و مثبت بوده است. به طوری که همبستگی بین عامل های عناصر ملموس، قابلیت اعتماد، مسئولیت پذیری، همدلی و اطمینان با میزان رضایت گردشگران، به ترتیب ۸۶/. ، ۸۵/. ، ۸۶/. ، ۷۷/. و ۸۲/. می باشد. در پایان راهکارهایی جهت افزایش میزان رضایت گردشگران و توسعه گردشگری شهر گرگان ارائه شده است.
گردشگری,گردشگری شهری,رضایت مندی,شهر گرگان
https://jut.ut.ac.ir/article_69866.html
https://jut.ut.ac.ir/article_69866_9bace14f875d85d6999ee3cc6b0a7da8.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
سنجش اثرات گردشگری یادمان های تاریخی با رویکرد شکوفایی شهری (مطالعه موردی: تپه های کنار صندل شهرستان جیرفت)
19
36
FA
حجت الله
شرفی
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه شهید باهنر کرمان
hsharafi@uk.ac.ir
مصطفی
خبازی
استادیار جغرافیای طبیعی دانشگاه شهید باهنر کرمان
mostafakhabazi@yahoo.com
مجتبی
سلیمانی دامنه
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنرکرمان
10.22059/jut.2018.228569.290
امروزه آثار باستانی، تاریخی و جاذبههای فرهنگی، عوامل مهمی در جذب گردشگر است؛ چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعه ای معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگیها و ارزشهایی در خور توجه همان مملکت و مردم مرز و بوم است. این آثار دارای ارزشهای معنوی بسیار زیاد برای اقوام و جاذبهای برای دیگران است در نتیجه باعث جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبهها و آثار میشود. در این راستا، هدف پژوهش سنجش اثرات گردشگری آثار باستانی و تاریخی تپههای کنار صندل و میزان تأثیرگذاری آن بر شکوفایی شهری شهرستان جیرفت میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی-علی بر مبنای شیوه میدانی(پرسشنامه و مشاهده) میباشد. جامعه آماری منطقه مورد مطالعه 277.748نفر و حجم نمونه به وسیله جدول مورگان380 نفر محاسبه گردیده است. پایایی دادههای مورد استفاده با بهرهگیری از آلفای کرونباخ به میزان 761/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای T-test و رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان میدهد تأثیر گردشگری منطقه کنار صندل در شکوفایی شهر جیرفت و پیرامون در همه ابعاد و مؤلفهها از نظر جامعه نمونه پایینتر از سطح مطلوب میباشد. به طوری که مقدار محاسبه شده تأثیر کلی گردشگری در شکوفایی شهری کلی جامعه65/2 کمتر از حد مبنا (3) میباشد. در نهایت نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان میدهد که از میان شاخصهای شکوفایی شهر جیرفت، شاخص زیستپذیری با ضریب بتا(375/0)، بیشترین تأثیر را از گردشگری منطقه کنار صندل را پذیرفته است، سپس به ترتیب شاخص زیرساختی، تولیدگری، عدالت مکانی با ضریب بتای 365/0، 360/0 و 339/0 و در انتها شاخص کیفیت زندگی با ضریب بتا 236/0 کمترین سهم را از اثرات گردشگری منطقه مورد مطالعه داشته است.
"گردشگری","شکوفایی شهری","یادمان های تاریخی","تپه های کنار صندل","شهرستان جیرفت"
https://jut.ut.ac.ir/article_65847.html
https://jut.ut.ac.ir/article_65847_abf3be31266f6341bcde4608fc220ff4.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
نقش تصویر ذهنی برند مقصد بر تمایلات رفتاری گردشگران مطالعه موردی: گردشگران غرب استان مازندران
37
50
FA
محمد جواد
تقی پوریان
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، داشنگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
mj.pourian@iauc.ac.ir
رضا
یزدانی
دانشجوی دکتری کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
reza.yazdani@gmail.com
محمد زمان
آقایی فر
مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
aghaii.1361@gmail.com
10.22059/jut.2018.241050.380
ازآنجای که تصویر مقصد، انگیزهای قوی برای سفرها به شهرها به شمار میآید، موفقیت یا شکست توسعه گردشگری بسیاری از مقصدها در سرتاسر جهان به تصویر ذهنی گردشگر نسبت به مقصد و چگونگی مدیریت این نگرش توسط دولت محلی و برنامه ریزان گردشگری وابسته است. هدف این پژوهش ارزیابی اثرات تصویر برند مقصد و نگرش به مقصد بر تمایل به بازدید و تمایل به پیشنهاد مقصد گردشگران میباشد. بدین منظور پرسشنامهها در بین گردشگران شهرهای معروف غرب استان مازندران (از نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباسآباد، تنکابن و رامسر) پخش و 389 پرسشنامه قابلتحلیل جمعآوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی با LISREL و برای پایایی نیز از آلفای کرونباخ به کمک نرمافزار SPSS استفادهشده است. آزمون فرضیهها نیز با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار LISREL مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که تصویر برند مقصد و نگرش به مقصد تأثیر مثبت و معنیداری بر تمایل به بازدید و تمایل به پیشنهاد گردشگران دارد درحالیکه نگرش به مقصد بر تمایل به پیشنهاد تأثیری ندارد.
تصویر برند مقصد,تصویر منحصربهفرد,تصویر شناختی,تصویر عاطفی,استان مازندران
https://jut.ut.ac.ir/article_68091.html
https://jut.ut.ac.ir/article_68091_1259db43f8c1e1f772c45f3d1d9416b8.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
ارزیابی فضاهای گردشگری شهر یزد با تأکید بر بحرانهای گردشگری
51
72
FA
سعیده
مؤیدفر
0000-0001-9545-1354
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه میبد، میبد، ایران
smoayedfar@yahoo.com
10.22059/jut.2018.245550.406
گردشگری پدیدهای نوین، بهعنوان یکی از فرایندهای تولیدکننده فضا، از مختصات بنیادین جوامع شهری است که نسبت به بحرانهای مختلف بسیار آسیبپذیر است. فضاهای گردشگری شهری بهعنوان زیرمجموعهای از فضاهای شهری و مرتبط با گردشگران در برابر بحرانهای انسانی و طبیعی بسیار حساس هستند. با توجه به جاذبههای گردشگری فراوان در ایران و همچنین در شهرهای سنتی مانند یزد، توجه به بحث امنیت کالبدی فضاهای گردشگری و همچنین امنیت گردشگران ضروری به نظر میرسد. این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن شهر یزد در زمره شهرهای جهانی دنیا و استقبال بیشتر گردشگران، نیاز به برنامهریزیهای جامعی جهت مقابله با بحرانهای احتمالی در این مکانها بیشتر احساس میشود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است که در آن با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، معیارهای مرتبط با بحرانخیزی فضاهای گردشگری استخراج و با نظر کارشناسان، بومیشده که شامل معیارهای مکانیابی، ویژگیهای کالبدی، تأسیسات و نیروی انسانی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و کارشناسان سازمانهای مرتبط با تحقیق بوده که با توجه به نامشخص بودن دقیق تعداد کارشناسان، از نمونهگیری تصادفی قابلدسترس استفاده گردیده است. برای تحلیل سؤالات تحقیق از مدلهای AHP و پرومته، استفادهشده که نتایج حاکی از آن است که از بین معیارها، معیار مکانیابی نقش اول را در جهت مقابله با بحران دارد و از بین فضاها، عناصر خدماتی گردشگری مانند پارکها و فضاهای سبز در رتبه اول و فضاهای مذهبی و تجاری در رتبههای بعدی ازنظر وضعیت مناسب در مقابل بحرانها قرار دارند. بر همین مبنا راهکارهای ساماندهی و تجهیز محورهای گردشگری و فضاهای شاخص گردشگری در محدوده بافت قدیم در جهت ارتقاء امنیت کالبدی-انسانی و ارتقاء جنبههای زیباییشناسی این فضاها پیشنهاد میگردد.
فضاهای گردشگری,امنیت,بحران گردشگری,برزن تاریخی,شهر یزد
https://jut.ut.ac.ir/article_68098.html
https://jut.ut.ac.ir/article_68098_a5af5362d7b09055088fdc9ec14811c1.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری مطالعه موردی : شهر مریوان
73
86
FA
سید اسحاق
جلالیان
1111-1111-1111-1111
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
jalaliyan_e@yahoo.com
10.22059/jut.2019.261360.507
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین و متنوعترین صنایع درآمدزا در دنیا مطرح است. در این بین مهمترین عاملی که گردشگران بر اساس تصویر ذهنی خود از مکان های مختلف اقدام به تعیین مقصد گردشگری مورد نظر خود می کنند. نبود تصویر مناسب از مقصد گردشگری برای بسیاری از نقاط ایران منجر به محدود شدن سفر به این مناطق شده است. از این رو لزوم توجه به عوامل موثر بر ارزش برند در مقاصد گردشگری اهمیت چشم گیری دارد. لذا هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر مریوان است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و از جنبه ماهیت و روش از دسته پژوهش های توصیفی-تحلیلی است. جهت جمع آوری اطلاعات از روشهای میدانی(پیمایشی) و کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه گردشگرانی است که در بازه زمانی بهار سال 1397 از شهر مریوان دیدن کرده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روشهای آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که علاوه بر تصویر برند، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهر مریوان تاثیر دارند.
تصویر برند,وفاداری به برند,کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند,شهر مریوان
https://jut.ut.ac.ir/article_70472.html
https://jut.ut.ac.ir/article_70472_fdfea297586f14c31f4958f20966dc99.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
ارزیابی میزان رضایت گردشگران از محصول گردشگری با استفاده از مدل HOLSAT مطالعه موردی: استان ایلام
87
104
FA
نادر
شوهانی
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور، ایران.
nadershohani.52@gmail.com
مهدی
نیک سرشت
مربی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور، ایران.
niksereshmehdi@yahoo.com
زهرا
تردست
0000-0000-0000-0000
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
ztardast.52@gmail.com
مهدی
مقیمی
استادیار گروه جرم شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین تهران
m60_moghimi@yahoo.com
10.22059/jut.2018.259899.498
افزایش روزافزون و گسترش گردشگری در مناطق مختلف دنیا سبب شده که، گردشگری بهعنوان بزرگترین صنعت جهان معرفی گردد و توجه برنامهریزان را به خود جلب کند و به یکی از فعالیتهای اقتصادی که دارای پتانسیل بالا میباشد تبدیل شود که با نیروی قدرتمند خود سبب تغییرات در اقتصاد کشورها میشود. در این راستا رضایت گردشگران تأثیر بسیاری بر جهتگیری منافع اقتصادی آن دارد. از این رو پژوهش حاضر درصدد سنجش رضایت گردشگران از محصول گردشگری استان ایلام با استفاده از مدل HOLSAT است، برای این منظور از روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بهره گرفته است. جامعه آماری پژوهش گردشگرانی هستند که به قصد گردشگری به استان ایلام سفر کردهاند. حجم نمونه 250 نفر از گردشگران هستند که بهصورت تصافی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و Excel استفاده شده است. نتایج حاصل از سنجش رضایت گردشگران در مدل HOLSAT گویای سطوح متفاوت رضایت گردشگران از ابعاد محصول گردشگری است. بهطوریکه مولفههای ابعاد مورد بررسی جاذبه مقصد، دسترسی مقصد و تصویر از مقصد رضایت گردشگران از محصول گردشگری استان ایلام در روی سناریوی ( Win) و در بعضی از مولفههای ابعاد تسهیلات و هزینههای مقصد در روی سناریوی (Lose) قرار دارد. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت گردشگران تا حدود بسیاری از محصول گردشگری استان ایلام رضایت دارند.
"رضایتمندی گردشگران","محصول گردشگری",'مدل HOLSAT","استان ایلام"
https://jut.ut.ac.ir/article_68095.html
https://jut.ut.ac.ir/article_68095_a86bc0423d5b39f9d5f22091edc721f0.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
عوامل موثّر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران(مورد مطالعه: شهرکاشان)
105
120
FA
زهره
کیانی فیض آبادی
گروه آموزشی مدیریت جهانگردی. دانشکده گردشگری. دانشگاه سمنان
zkiani@semnan.ac.ir
10.22059/jut.2018.239030.366
وفاداری به مقصد گردشگری یکی از چالشهای کلیدی بازاریابی گردشگری است. درواقع رضایتمندی گردشگر که یکی از شروط لازم برای موفقیت صنعت گردشگری است؛ در صورتی منافع بلندمدت ایجاد میکند که زمینه ساز وفاداری گردشگران باشد. وفاداری گردشگر به یک مقصد بطور خلاصه عبارت است از قصد گردشگر به بازدید مجدد از مقصد و همچنین توصیه به دیگران جهت سفر به مقصد. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری با اتکا به تئوری برند و با نقش میانجی رضایت گردشگران انجام شده است. به این منظور، 300 پرسشنامه بطور تصادفی بین گردشگران در شهر کاشان توزیع و 274 پرسشنامه بازگشت داده شد. داده ها با استفاده از سازوکارهای آمار توصیفی و استنباطی و با بکارگیری نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تصویر مقصد گردشگری بر شخصیت مقصد، رضایتمندی گردشگران و وفاداری آنها به مقصد، تاثیر مثبت و معناداری دارد. این امر بیانگر ضرورت توجه متولیان مدیریت مقصد گردشگری به تقویت تصویر مقصد می باشد. از سوی دیگر، برخلاف تحقیقات پیشین، نتایج تحقیق حاضر نشان داد ارتباط میان شخصیت مقصد و رضایت گردشگران در سطح جامعه مورد بررسی معنادار نمیباشد. با این وجود، گردشگران ویژگی های شخصیتی برای مقصد در نظر دارند و شخصیت مقصد به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاثیر تصویر مقصد است.
"وفاداری به مقصد","رضایت از مقصد","تصویر برند مقصد", "شخصیت مقصد","شهر کاشان"
https://jut.ut.ac.ir/article_68090.html
https://jut.ut.ac.ir/article_68090_e658584f0e46dc8597714c96224ad191.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
تبیین راهبردهای توسعه گردشگری پیراشهری جامعه محور،مطالعه موردی منطقه کن - سولقان
121
135
FA
فضیله
دادور(خانی)
استاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fazileh.khani@gmail.com
منصور
غنیان
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، خوزستان، ایران
m_ghanian@yahoo.com
10.22059/jut.2019.225404.279
رشد بدون برنامه گردشگری در مناطق پیرا شهری و عدم توجه به خواست و نظرات مردم محلی که درنهایت منجر به تمرکزگرایی برنامهها میشود میتواند آسیبهای جدی بر روستاها وارد سازد. این پژوهش باهدف تدوین استراتژیهای مناسب برای توسعه گردشگری در نواحی پیرا شهری بخش کن در استان تهران انجامشده است. پژوهش با روش اکتشافی و با ماهیت کیفی و ازلحاظ نوع تحقیق، کاربردی و توسعهای انجامشده است. جامعه آماری پژوهش متصدیان فعالیتهای گردشگری، مدیران محلی و متولیان جاذبههای گردشگری هفت روستا از دهستان سولقان در بخش کن که دارای طیف گستردهای از جاذبههای گردشگری هستند، تعیین گردید. با توجه به ماهیت کیفی مطالعه، بهمنظور جمعآوری اطلاعات و دادههای موردنیاز، گروههای کانونیدر سه گروه مردم محلی، مدیران و گردشگران و در قالب گروههای 9 الی 12 نفره تشکیلشده و در کارگاههای جداگانهای که در روستای مرکزی (سولقان) برگزار شد، شرکت کردند. از تحلیل SWOT برای جمعآوری دادههای موردنیاز استفاده شد و استراتژیهای مرتبط تعیین شد. ماتریس نقاط قوت، فرصتها، ضعفها و تهدیدها ازنظر سه گروه مشارکتکننده در تحقیق همسویی بیشتر نظرات بین مردم محلی و مدیران و تفاوت در نگرش در بین متولیان گردشگری را نشان میدهد. از سوی دیگر تفاوت در نگرشها در خصوص نقاط قوت و ضعف که برگرفته از نیازها و عملکردهای متفاوت است، منجر به ارائه راهبردهای متفاوتی میشود.<br /> <br /> <br /><br />
برنامهریزی راهبردی,گردشگری پیراشهری,جوامع محلی,مدل سوات,منطقه کن- سولقان
https://jut.ut.ac.ir/article_70599.html
https://jut.ut.ac.ir/article_70599_d6d2fbd0693f6f56cf69de0fe5683166.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
ارزیابی شاخص های موثر بر ارزش ویژه برند مقصد در شهرهای تاریخی ایران از منظر گردشگران خارجی
137
152
FA
مریم
رزقی
دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران،
maedehrezghi@yahoo.com
پویان
شهابیان
0000-0002-3757-4387
عضو هیات علمی و استاد یار دانشکده شهرسازی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تهران
rezghi.maryam@yahoo.com
آتوسا
مدیری
استاد یار دانشکده شهرسازی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
atmodiri@gmail.com
رضا
احمدیان
عضو هیات علمی و استادیار شهرسازی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
rahmadian2001@gmail.com
10.22059/jut.2018.258398.485
هر شهری با توجه به داراییهای خود به دنبال توسعه و تثبیت جایگاهش در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی است. شهرهای تاریخی ایران با داشتن داراییهای بینظیر میتوانند قابلیتهای منحصربهفردی را ارائه نمایند. این پژوهش با توجه به شناسایی شاخصهای مؤثر بر ارزش ویژه برند به ارزیابی وضعیت سه شهر اصفهان، شیراز و یزد میپردازد تا بتوان با بررسی وضعیتشان به بهبود وضعیت گردشگری کمک نمود. اطلاعات با الهام از رویکرد نظری و مصاحبه با گردشگران خارجی که از این سه شهر بازدید کردند جمعآوری شد. روش تحلیل در پژوهش ترکیبی است. در ابتدا تحلیل اطلاعات مصاحبه به روش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. شاخصهای بهدستآمده از مبانی نظری و مصاحبه در قالب پرسشنامه تدوین شد. سپس برای تحلیل دادهها از روش کمی و از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در ادامه از آزمون تحلیل آنووا وضعیت شاخصها در شهرها مقایسه گردید. حجم نمونه در هر دو مرحله 384 گردشگر خارجی است که از این سه شهر بازدید کردند. نتایج نشان میدهد که اصفهان در برخورداری از ارزشهای بهدستآمده وضعیت بهتری دارد که این تفاوت بیشتر مربوط به بعد آگاهی است. البته متأسفانه بهطور میانگین آگاهی گردشگران از ویژگیهای شهر و مردم در همه شهرها ضعیف ارزیابی شد. در این میان اصفهان ازلحاظ خدماتی نظیر سرویسهای بهداشتی نسبت به دو شهر دیگر وضعیت بدتر، در ارائه مراکز اقامتی ناموفقتر و شیراز را تمیزتر ارزیابی کردند. یزد را امنتر و در کسب تجربه جدید مؤثرتر و در برگزاری جشنها و رویدادها موفقتر دانستند. در کل وضعیت شهرها ازنظر شاخصهای مؤثر متوسط تا خوب ارزیابیشده است. شهرها ازلحاظ ابعاد منافع و وفاداری و بعد داراییهای ذاتی برخوردارتر از سایر ابعاد میباشند.<strong> </strong>
ارزیابی,شهرهای تاریخی ایران,گردشگران خارجی,بندسازی مقصد
https://jut.ut.ac.ir/article_68101.html
https://jut.ut.ac.ir/article_68101_3afc04a3ce857cf6f50d599b14e804b1.pdf
دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهران
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6918
5
4
2019
01
21
برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری با محوریت باغات (مطالعه موردی: باغات سنتی شهر قزوین)
153
170
FA
حسین
فرهادی خواه
0000-0002-8454-7542
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
farhadikhah@yahoo.com
کرامت اله
زیاری
0000-0001-9135-4768
استاد دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
zayyari@ut.ac.ir
محمود
آروین
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری - دانشگاه تهران
arvin.mahmood@ut.ac.ir
مسعود
ظفری
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری - دانشگاه تهران
s,m.z@ut.ac.ir
10.22059/jut.2018.247257.421
امروزه یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی در سطح شهرها و کشورها، صنعت گردشگری میباشد. این صنعت روز به روز در حال گسترش میباشد و کشورها هر یک با توجه به پتانسیلهای خود سعی در جذب هر چه بیشتر گردشگران دارند. در این میان یکی از پتانسیلهای منحصر به فرد در کشور ما در جهت جذب گردشگران، وجود باغات واقع در حاشیه و داخل شهرها می باشد. باغهای اطراف شهر قزوین نیز یکی از این پتانسیلها میباشد که در صورت برنامه ریزی درست میتواند ضمن ایجاد محیطی گردشگری برای شهروندان قزوین، به عنوان جاذبه گردشگران دیگر نقاط کشور وحتی خارج کشور باشد. در همین راستا هدف از این پژوهش، ارائه راهبردهای توسعه گردشگری باغات اطراف شهر قزوین میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، جزء تحقیقات توصیفی - تحلیلی محسوب میشود. روش گردآوردی دادهها به صورت اسنادی – پیمایشی بوده است. حجم نمونه این پژوهش 30 از نفر کارشناسان و مدیران می باشد. به منظور تحلیل داده های گردآوری شده و ارائه راهبرد مناسب از مدل swot بهره گرفته شد. سپس برای اولویت بندی استراتژی های حاصل از تکنیک سوات، 5 نفر از اساتید و کارشناسان به پرسشنامه دوم پاسخ دادهاند و برای رتبه بندی راهبردها از تکنیک دیمتل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که گردشگری باغات شهر قزوین، در موقعیت رقابتی قرار دارد. در نهایت جهت بهبود وضعیت گردشگری باغات قزوین، راهبردهای متناسب ارائه گردید.
گردشگری,گردشگری باغات سنتی,قزوین,SWOT,DEMATEL
https://jut.ut.ac.ir/article_68106.html
https://jut.ut.ac.ir/article_68106_fcec032ddda09eb17619e88142f23415.pdf