TY - JOUR ID - 66780 TI - ارزیابی تأثیر رسانه‌های مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکه‌های مجازی JO - نشریه گردشگری شهری JA - JUT LA - fa SN - 2423-6926 AU - مشکینی, ابوالفضل AU - علیپور, سمیه AU - حاجی زاده, مریم AD - دانشگاه تربیت مدرس تهران AD - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، زنجان، دانشگاه زنجان AD - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، زنجان ، دانشگاه زنجان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 2 SP - 53 EP - 69 KW - گردشگری KW - رسانه‌های مجازی KW - شبکه‌های اجتماعی KW - کاربران مجازی DO - 10.22059/jut.2018.237603.351 N2 - دومین اقتصاد جهان پس از نفت با عنوان صنعت گردشگری شناخته شده که درآمدهای بسیاری را برای کشورهای مختلف در پی دارد و از طرفی گسترده‌ترین صنعت دنیا در حال حاضر به یکی از مؤلفه­های تفکیک ناپذیر زندگی انسان تبدیل شده است. از صنعت گردشگری به علت سازوکار منحصر به فرد اقتصادی خود به عنوان صادرات نامرئی نیز یاد می‌شود. گردشگری به عنوان پدیده ای چند بعدی و فرا بخشی از عناصر و اجزایی تشکیل شده است که ارتباطات متقابل و چند سویه‌ی آن‌ها در قالب یک سیستم یکپارچه، قابل درک و شناخت است. هدف تحقیق ارزیابی تأثیر رسانه­های مجازی با استفاده از نظرات و دیدگاه کاربران شبکه­های مجازی داخلی در راستای توسعه گردشگری می‌باشد. نوع تحقیق کاربردی و ماهیت آن توصیفی تحلیلی می‌باشد. گردآوری اطلاعات صورت اسنادی و پیمایشی و استفاده از پرسشنامه می­باشد. جامعه آماری تعداد 8 گروه از شبکه­های مجازی داخلی با کارکردهای مختلف و متوسط 2500نفر عضو می‌باشد. تعداد 258 نمونه پرسشنامه صحیح از بین تمام نمونه‌ها انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی می‌باشد. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد که بین توسعه صنعت گردشگری و استفاده از رسانه­ها و شبکه­های مجازی یک خلأ یا فاصله وجود دارد ولی با توجه به دیدگاه پرسش شونده‌ها می‌توان گفت که با افزایش فعالیت آن­ها و گسترش دامنه تبلیغات و خدمات در صنعت گردشگری می‌توان امید داشت که کاربران این شبکه­ها و گردشگران به استفاده از این رسانه­ها روی بیاورند و شاهد توسعه نوآورانه گردشگری باشیم. UR - https://jut.ut.ac.ir/article_66780.html L1 - https://jut.ut.ac.ir/article_66780_94aeb08561ec2bf38a0112926901f44b.pdf ER -