TY - JOUR ID - 68101 TI - ارزیابی شاخص های موثر بر ارزش ویژه برند مقصد در شهرهای تاریخی ایران از منظر گردشگران خارجی JO - نشریه گردشگری شهری JA - JUT LA - fa SN - 2423-6926 AU - رزقی, مریم AU - شهابیان, پویان AU - مدیری, آتوسا AU - احمدیان, رضا AD - دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران، AD - عضو هیات علمی و استاد یار دانشکده شهرسازی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تهران AD - استاد یار دانشکده شهرسازی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - عضو هیات علمی و استادیار شهرسازی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 4 SP - 137 EP - 152 KW - ارزیابی KW - شهرهای تاریخی ایران KW - گردشگران خارجی KW - بندسازی مقصد DO - 10.22059/jut.2018.258398.485 N2 - هر شهری با توجه به دارایی‌های خود به دنبال توسعه و تثبیت جایگاهش در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. شهرهای تاریخی ایران با داشتن دارایی‌های بی‌نظیر می‌توانند قابلیت‌های منحصربه‌فردی را ارائه نمایند. این پژوهش با توجه به شناسایی شاخص‌های مؤثر بر ارزش ویژه برند به ارزیابی وضعیت سه شهر اصفهان، شیراز و یزد می‌پردازد تا بتوان با بررسی وضعیتشان به بهبود وضعیت گردشگری کمک نمود. اطلاعات با الهام از رویکرد نظری و مصاحبه با گردشگران خارجی که از این سه شهر بازدید کردند جمع‌آوری شد. روش تحلیل در پژوهش ترکیبی است. در ابتدا تحلیل اطلاعات مصاحبه به روش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. شاخص‌های به‌دست‌آمده از مبانی نظری و مصاحبه در قالب پرسشنامه تدوین شد. سپس برای تحلیل داده‌ها از روش کمی و از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در ادامه از آزمون تحلیل آنووا وضعیت شاخص‌ها در شهرها مقایسه گردید. حجم نمونه در هر دو مرحله 384 گردشگر خارجی است که از این سه شهر بازدید کردند. نتایج نشان می‌دهد که اصفهان در برخورداری از ارزش‌های به‌دست‌آمده وضعیت بهتری دارد که این تفاوت بیشتر مربوط به بعد آگاهی است. البته متأسفانه به‌طور میانگین آگاهی گردشگران از ویژگی‌های شهر و مردم در همه شهرها ضعیف ارزیابی شد. در این میان اصفهان ازلحاظ خدماتی نظیر سرویس‌های بهداشتی نسبت به دو شهر دیگر وضعیت بدتر، در ارائه مراکز اقامتی ناموفق‌تر و شیراز را تمیزتر ارزیابی کردند. یزد را امن‌تر و در کسب تجربه جدید مؤثرتر و در برگزاری جشن‌ها و رویدادها موفق‌تر دانستند. در کل وضعیت شهرها ازنظر شاخص‌های مؤثر متوسط تا خوب ارزیابی‌شده است. شهرها ازلحاظ ابعاد منافع و وفاداری و بعد دارایی‌های ذاتی برخوردارتر از سایر ابعاد می‌باشند.    UR - https://jut.ut.ac.ir/article_68101.html L1 - https://jut.ut.ac.ir/article_68101_3afc04a3ce857cf6f50d599b14e804b1.pdf ER -