TY - JOUR ID - 71374 TI - ارزیابی ادراک شهروندان از توسعه گردشگری شهری و اثر آن بر شادمانی ذهنی نمونه موردی کلانشهر مشهد JO - نشریه گردشگری شهری JA - JUT LA - fa SN - 2423-6926 AU - غلامی, یونس AU - خاکی, مریم AU - صادقیان, سمانه AU - قاسمپور, سیده فاطمه AD - استایار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری منابع انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 1 SP - 107 EP - 120 KW - گردشگری KW - شهری KW - شادمانی KW - ذهنی DO - 10.22059/jut.2019.238865.364 N2 - ارزیابی ادراک شهروندان از توسعه گردشگری شهری و اثر آن بر شادمانی ذهنی نمونه موردی کلانشهر مشهد چکیده صنعت گردشگری به عنوان منبعی برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، توسعه گردشگری علاوه بر تاثیرات اقتصادی کلان بر شرایط محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... شهروندان اثرگذار خواهد بود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ادراک از توسعه گردشگری بر شادمانی شهروندان شهر مشهد می‌باشد. این مطالعه یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. روش نمونه‌گیری غیرتصادفی بوده است. جامعه تحقیق شامل همه شهروندان مشهدی در اطراف مکان‌های توریستی در شهر مشهد می‌باشند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 تن تعیین شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون میانگین و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار WARP PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که توسعه گردشگری شهری بر شادمانی ذهنی شهروندان مشهدی موثر است. همچنین از بین مولفه های موجود در متغیر ادراک از توسعه توریسم، تاثیرات اجتماعی و تاثیرات اقتصادی خرد بر شادمانی ذهنی شهروندان موثر هستند. همچنین باید تحقیقاتی در مورد ریشه های عدم حساسیت شهروندان به تاثیرات محیطی و فرهنگی و اقتصادی کلان توسعه توریسم انجام گیرد. واژگان کلیدی: گردشگری شهری، شادمانی ذهنی، توسعه گردشگری. UR - https://jut.ut.ac.ir/article_71374.html L1 - https://jut.ut.ac.ir/article_71374_aa10179c0a34546d6733090a8b9d8d94.pdf ER -