TY - JOUR ID - 80639 TI - بررسی گردشگری چند حسی در شهر تبریز با رویکرد حس مکان JO - نشریه گردشگری شهری JA - JUT LA - fa SN - 2423-6926 AU - فرجی, مهسا AU - تبریزی, نازنین AU - میرزائی, روزبه AD - دانشجوی کارشناس ارشد جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران AD - دانشیار جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران AD - استادیار جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 4 SP - 61 EP - 74 KW - گردشگری چند حسی KW - حس مکان KW - شهر تبریز DO - 10.22059/jut.2020.291303.741 N2 - در چند سال اخیر بازار گردشگری در شهر تبریز رشد قابل‌توجهی داشته و جذابیت چند حسی در این شهر می‌تواند قدرت جذب گردشگران داخلی و خارجی را افزایش دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حس مکان به‌عنوان یکی از شاخصه‌های گردشگری حسی و جذب گردشگر، به دنبال پاسخ سؤال است که بین ابعاد حس مکان و جذب گردشگر در شهر تبریز چه ارتباطی وجود دارد؟ خصوصیات کالبدی، معانی و فعالیت‌ها، سه‌پایه هویت مکانرا شکل می‌دهند و تعامل انسان با این سه عنصر، حس مکان را خلق می‌نماید؛ بر این اساس، در این پژوهش، حس مکان با سه بعد کالبدی، معنایی و فعالیتی سنجیده شده و رابطه آن با جذب گردشگر موردبررسی قرارگرفته است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی بوده و کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران داخلی و بین‌المللی شهر تبریز در سال 97-98 و روش نمونه‌گیری احتمالی بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS و SmartPLS استفاده‌شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که بین متغیر کالبدی حس مکان و جذب گردشگر، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیر معنایی و فعالیتی حس مکان با متغیر جذب گردشگر نیز ارتباط معناداری برقرار است و در این‌ بین، متغیر معنایی بیشتر از دو متغیر دیگر، تغییرات متغیر وابسته را تبیین می‌کند و متغیر کالبدی و فعالیتی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند. نتایج این پژوهش آن دسته از شاخص‌های حس مکان را که در جذب گردشگر شهری نقش بیشتری را ایفا می‌کنند، شناسایی نموده است. UR - https://jut.ut.ac.ir/article_80639.html L1 - https://jut.ut.ac.ir/article_80639_5cc92b1a59d9820e06519b33ed9f170a.pdf ER -