TY - JOUR ID - 84434 TI - توسعه ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی در شهر تهران با تکیه‌بر مصرف فیلم‌های هنری JO - نشریه گردشگری شهری JA - JUT LA - fa SN - 2423-6926 AU - نعمت بخش آبکنار, فرزین AU - علیقلی, منصوره AU - صفرزاده, حسین AU - نوربخش, سید کامران AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 3 SP - 33 EP - 46 KW - توسعه ظرفیت‌های گردشگری KW - گردشگری فرهنگی KW - مصرف فیلم‌های هنری KW - شهر تهران DO - 10.22059/jut.2021.326979.925 N2 - در سال‌های گذشته استفاده از ابزارهای گوناگون جهت توسعه ظرفیت‌های گردشگری در کانون توجه برنامه‌ریزان این بخش قرارگرفته و تلاش‌هایی برای شناسایی آن‌ها صورت گرفته است. مبتنی بر این دیدگاه و ضرورت استفاده از ابزارهای فرهنگی همچون مصرف فیلم و رویدادهای فیلم از ابزارهای توسعه ظرفیت‌های گردشگری بخصوص گردشگری فرهنگی به شمار می‌رود. بر این اساس جایابی مقاصد در فیلم‌ها می‌تواند تصویر ذهنی مثبت از مقاصد خلق نموده و مقاصد گردشگری را در میان رقبا متفاوت سازد. در طول چند دهه گذشته فیلم و تلویزیون به یکی از پرکاربردترین سیستم ارتباطات رسانه‌ای تبدیل‌شده و به‌نوبه خود صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده است. مبتنی بر این دیدگاه نیز در این تحقیق تلاش شد توسعه ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی در شهر تهران با تکیه‌بر مصرف فیلم‌های هنری موردبررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر ازنظر هدف، کاربردی و نظری و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه گردشگران ورودی به شهر تهران در سال 1399 بوده‌اند، حجم جامعه آماری بر اساس روش کوکران 384 نفر از گردشگران تعیین شد و روش نمونه‌گیری نیز به روش تصادفی انجام گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه‌شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS با روش آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. مطابق ضرایب مثبت به‌دست‌آمده از مدل ساختاری پژوهش و نیز مقدار T برای روابط تحقیق بر اساس داده‌های این مدل که بیشتر از 96/1 بوده‌اند، متغیرهای مصرف فیلم‌های هنری تأثیر معنی‌دار و مثبتی بر توسعه ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی (B=0/56 و T=3/71) و بعد فرهنگی و اجتماعی (B=0/41 و T=4/89)، زیرساختی (B=0/38 و T=3/55) و نهادی (B=0/44 و T=3/25) داشته و می‌تواند از طریق بهبود ظرفیت فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان، ارتقای زیرساخت‌های پذیرایی از گردشگران فرهنگی و مدیریت بهتر جاذبه‌های گردشگری فرهنگی به توسعه ظرفیت‌های این نوع از گردشگری در شهر تهران کمک نماید. UR - https://jut.ut.ac.ir/article_84434.html L1 - https://jut.ut.ac.ir/article_84434_3ef4ab5137b9f3834d8eda0d20d03c83.pdf ER -