TY - JOUR ID - 85623 TI - سنجش شبکه برند سازی بافت تاریخی شهرها با رویکرد گردشگری مطالعه موردی: شهر دزفول JO - نشریه گردشگری شهری JA - JUT LA - fa SN - 2423-6926 AU - مودت, الیاس AD - استادیار شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول، دزفول، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 4 SP - 13 EP - 27 KW - برند سازی KW - گردشگری KW - بافت تاریخی KW - مدل Promethee KW - دزفول DO - 10.22059/jut.2022.326985.926 N2 - وجود یک صنعت می‌تواند در زمینه‌سازی و شکل‌گیری یک تصویر مناسب از شهر تأثیرگذار باشد. صنعت گردشگری در هزاره سوم از صنایع پاکی است که به یکی از پررونق‌ترین و پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل‌شده است. درنتیجه می‌توان با استفاده از این صنعت اقدام به یک برند سازی شهری نمود، بافت تاریخی دزفول از مهم‌ترین بخش‌های هویتی شهر محسوب می‌شود و پیدایش آن پیرو اطلاعات از ساختارهای اقلیمی و فرهنگی است. برای بسیاری از شهرها این تغییر نگرش به بافت شهری و شکل‌گیری برند شهری به تأکید به روی صنعت گردشــگری به‌عنوان موتور رشد اقتصادی و درنتیجه، احیای اجتماعی و کالبدی بافت تاریخی شــهری می‌شود. پژوهش حاضر ماهیت توسعه‌ای – کاربردی و ازنظر روش تحقیق (توصیفی – تحلیلی – کتابخانه‌ای – میدانی) است که از طریق تکنیک PROMETHEE اقدام به بررسی موضوع نموده است. همچنین شاخص‌های موردنظر در سه بعد تجاری (اقتصادی)، جامعه‌شناسی و فرهنگی بین 28 محله بافت تاریخی شهر دزفول تقسیم و توزیع گردیده است. همچنین جهت تحلیل و ترسیم از نرم‌افزارهای Pherafer، VISIO و VPAPRO استفاده گردیده است. بر اساس یافته‌ها تحقیق که حاصل بررسی سه بعد تجاری، جامعه‌شناسی و فرهنگی در بافت دزفول است محله سید محمد به‌عنوان الگو در صنعت گردشگری دزفول ازنظر شاخص‌های اشاره‌شده در بالاترین سطح قرارگرفته است. لذا نتایج نشان داده است در طرح برند سازی دزفول فضا به‌صورت صفحه‌ای نمی‌باشد بلکه محلات به‌صورت خطی بوده است. و ازنظر برند شاخص گردشگری نیز در بافت قدیم شهر دزفول معیار جامعه‌شناختی با 42 درصد بیشترین امتیاز را دارا می‌باشد. و محله قلعه شهر دزفول با میزان 733/0- درصد پایین میزان برند سازی گردشگری در هر سه بخش دارا می‌باشد. UR - https://jut.ut.ac.ir/article_85623.html L1 - https://jut.ut.ac.ir/article_85623_79c39839c3e3ccd2385a9e513ca50d58.pdf ER -