2024-03-29T14:24:53Z
https://jut.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8189
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
تحلیل محتوای کیفی گفتمان توسعه گردشگری ادبی در ایران
علیرضا
اسدی
ناصر
بیات
در جهان کنونی بخش گردشگری از اهمیت بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی برخوردار است. کشور ایران علیرغم برخورداری از پتانسیلهای فراوان به لحاظ جاذبههای گوناگون طبیعی و انسانی-فرهنگی تا کنون نتوانسته است به موقعیت قابل توجهی در این زمینه دست یابد. در این شرایط"گردشگریادبی" به عنوان یکی از زیربخشهای گردشگری فرهنگ و میراث شناخته میشود که در مقایسه با دیگر اشکال گردشگری از مزیت نسبی برای کشور برخوردار می باشد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی، از طریق گردآوری فضای گفتمانی موجود پیرامون گردشگری ادبی در ایران، به واکاوی، بازنمایی و تحلیل و استنتاج در این باره میپردازد. هر گونه متنی یا نوشتهای که به طور مستقیم و غیر مستقیم به موضوع گردشگری ادبی در ایران میپردازد، به عنوان منبع داده گردآوری گردید، مانند: مقاله، متن سخنرانی، متن مصاحبههای منتشر شده در انواع رسانهها، گزارشهای علمی و خبری، یاداشتها و نوشتههای شخصی و غیره. بر اساس یافتههای پژوهش گزاره های مطرح در گفتمان گردشگری ادبی در ایران ذیل چهار موضوع کلی قابل دسته بندی است. مفهوم و تعریف گردشگریادبی؛ مسائل و مشکلات و موانع توسعه گردشگریادبی؛ راهکارهای توسعه و ترویج گردشگریادبی؛ کارکردها و پیامدهای گردشگریادبی. نتایج پژوهش دربردارنده دستاوردهای نظری و کاربردی برای مجموعه ذینفعان توسعه گرشگری ادبی است.
Keywords: Literary tourism
literary heritage
cultural tourism
Qualitative Content Analysis
2017
05
22
1
14
https://jut.ut.ac.ir/article_61994_869b29f5f0714c982cad86cafabc2480.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
رهیافتی بربهبودکیفیت خدمات گردشگری شهری با استفاده از مدل سرکوال (مطالعه موردی:شهریاسوج)
فریبا
کرمی
الهام
درخشان
مهرشاد
حسن زاده
امید
صفایی
صنعت گردشگری در جهان امروز به سرعت در حال رشد است. رشد روز افزون و شتابنده صنعت گردشگری باعث شده است که بسیاری از صاحب نظران قرن 21 را قرن گردشگری بدانند. شهریاسوج ازشهرهایی است که به لحاظ برخورداری از منابع گردشگری طبیعی از قابلیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با بررسی عوامل سازمانی و محیطی موثردررضایت گردشگران شهریاسوج، درصددفراهم آوردن زمینه های مناسب برای توسعه گردشگری است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است وبه روش همبستگی انجام شده و از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری گردشگرانی هستند که در بازه ی زمانی شهریورماه به شهر یاسوج سفر کرده اند. با توجه به نامشخص بودن تعداد گردشگران از نمونه گیری تصادفی قابل دسترس استفاده شد. برای تحلیل سوال ها جهت تایید یا رد فرضیه ها ازضریب همبستگی استفاده شد. ازآنجا که این بررسی با هدف ارزیابی کیفیت خدمات با مولفه رضایت از خدمات گردشگری انجام شده است،عوامل موثردرگردشگری شناسایی ودردوطبقه عوامل محیطی وسازمانی قرارگرفتند. سپس با استفاده از مدل سرکوال(تحلیل شکاف) به بررسی شکاف انتظارات و ادراک گردشگران پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد بین عوامل محیطی و سازمانی و رضایت گردشگران به ترتیب با ضریب512/0و 676/0رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Urban Tourism
Yasuj city
servequal model
Tourism Services
2017
05
22
15
28
https://jut.ut.ac.ir/article_62000_5b6f6c82026496ab6d95d0b7d4c6e2ac.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
ارزیابی عملکرد مدیریت دانش سازمانهای مؤثر در فرآیند مدیریت بحران مقصدهای گردشگری(مطالعه موردی: شهر اردبیل)
مهدی
ابراهیمی
الناز
سخندان
مدیریت دانش در صنعت گردشگری به راهبردهای دانشگرا اشاره دارد و یکی از راهبردهای تجاری معاصر و مطلوب میباشد. تحقیقات اخیر که از تئوریهای مدیریت راهبردی بر مبنای هوش و دانش الهام گرفتهاند، نشان دادهاند که ساخت و پایداری مزیت رقابتی از طریق مدیریت دانش یک موضوع مشترک برای شرکتهای خدماتی میباشد. نظر به این که مقصدهای گردشگری قادر نیستند تا خود را از تحولات محیط بیرونی مصون نگه دارند، این ویژگی نیاز به یک سیستم مدیریت دانش در سراسر مقصد گردشگری که برای همه انواع سازمانها در دسترس باشد را تأکید مینماید به نحوی که زیرساخت لازم را برای همکاری بین سازمانها فراهم آورد. مدیریت دانش به عنوان یک سازماندهنده مهم شناخته شده است که میتواند به مدیریت بحران مقصدهای گردشگری کمک شایانی نماید. بدین جهت پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت دانش سازمانهای مؤثر در فرایند مدیریت بحران شهر اردبیل پرداخته و بدین منظور پنج مؤلفه شامل کسب،خلق،ذخیرهسازی، تسهیم و بکارگیری دانش را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی با ابزار پرسشنامه میباشد. نمونه آماری تحقیق، تعداد 120 نفر از مدیران و کارشناسان 19سازمان موثر در فرایند مدیریت بحران شهر اردبیل میباشد. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههابا استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون T و با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از ارزیابی ضعیف وضعیت مدیریت دانش میان سازمانهای موثر در فرایند مدیریت بحران شهر اردبیل می باشد به نحوی که کلیه مؤلفههای مدیریت دانش پایینتر از حد متوسط ارزیابی شده است. براساس یافتهها تسهیم دانش میان سازمانهای موثر در فرایند مدیریت بحران شهر اردبیل نزدیک به حد متوسط ارزیابی شده و بقیه مؤلفهها به ترتیب شامل کسب دانش، بکارگیری دانش، خلق دانش و ذخیرهسازی دانش میباشد.
Knowledge Management
performance appraisal
Crisis Management
tourism destination
Ardabil City
2017
05
22
29
40
https://jut.ut.ac.ir/article_61995_c3a765685300321245992b4b1bc63ee3.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
بازفرینی بافت های فرسوده شهرى با رویکرد گردشگرى پایدار با تلفیق مدل های برنامه ریزی استراتژیک و تحلیل شبکه(ANP- SWOT) مطالعه موردى: بافت فرسوده شهر خوى
محمدحسن
یزدانی
صفیه
حاضری
پروین
ده ده زاده سیلابی
فرسودگى واقعیتی است که تاکنون بیشتر شهرهای با سابقه ایران تحـت تـأثیر آن قرار گرفتهاند. آنچه مسلم است، در اینگونه شهرها، این مساله رشد بافت شـهری را مختـل کرده و افزون بر نابودی بافتهای درونی، هزینههای هنگفتی را با ایجاد بافتهای نوظهور بر گردهى شهر تحمیل میکنـد. بنابراین توجه به بافتهای فرسوده، لزوم مداخله و رفع ناپایداری آنها، موضوعی جدى و محوری مىباشد. در این راستا، رویکردهای مرمت و بهسازی بافتهاى فرسوده در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، باز زندهسازی، نوسازی و توسعه مجدد به بازآفرینى شهری تکامل یافته و در این مسیر، از حوزه توجه صرف به کالبد به عرصه تاکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز گذری داشته است. از آنجا که بازآفرینى این مراکز نیازمند سرمایهگذاری قابل توجهی مىباشد به نظر میرسد میتوان با استفاده از ظرفیتهای بالقوه گردشگری به منظور تشویق همزمان بخش خصوصی و حمایتهاى بخش دولتی جهت سرمایهگذارى برای تحققپذیرى بازآفرینى بافتهاى فرسوده شهرى بهرهبردارى نمود. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی با اهداف کاربردی- توسعهای است. ابتدا برای رسیدن به عوامل چهارگانهی SWOT از روش مصاحبه با کارشناسان استفاده شده تا مهمترین عوامل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید موجود در گردشگری بافتهای فرسوده شهر خوى جمعآوری گردد. سپس راهبردهای حاصل از فن سوات، با استفاده از مدل تحلیل شبکهای (ANP) اولویتبندی گردید. نتاج حاصله نشان میدهد راهبردهایST1 ، WO2 و ST2 سهراهبرد دارای اولویت می باشند. همچنین امتیازهای کسب شده نشان میدهد در وضعیت فعلی، استراتژی رقابتی با کسب بیشترین امتیاز باید در اولویت و توجه قرار گیرد.
Regeneration
old texture
Feasibility tourism
Khoy
strategic planning
network analysis
2017
05
22
41
56
https://jut.ut.ac.ir/article_61996_f4fd7eac885e35a567a8670dad54436d.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
ارزیابی جاذبه های گردشگری شهری با روش ارزش گذاری مشروط(CVM) مطالعه موردی جاذبه شورابیل اردبیل
رحیم
حیدری چیانه
حسین
راحلی
فاطمه
فکری
دلبستگی و علاقه انسان به جاذبه های طبیعی در حاشیه ی شهرها ریشه در نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی او دارد. دریاچه ی شورابیل واقع در شهر اردبیل با پتانسیل بالای اکوتوریسم است که از جاذبه های گردشگری در استان و منطقه محسوب می شود. هدف این پژوهش برآورد ارزش گردشگری جاذبه ی شورابیل اردبیل با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط است که تعیین میانگین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و عوامل مؤثر در تمایل به پرداخت آنها با بهره گیری از پرسشنامه انتخاب دوگانه انجام گرفت. برای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت از مدل رگرسیونی لاجیت استفاده شده است که بر اساس روش حداکثرنمایی، پارامترهای مدل برآورد شده است. بدین منظور داده های مورد نیاز با مطالعات میدانی و تکمیل 232 پرسشنامه با روش تصادفی ساده در جاذبه مذکور در خرداد و تیر ماه 1393 جمع آوری گردیدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماریSPSS و Shazam و نرم افزار ریاضی Maple استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد 68 درصد بازدیدکنندگان حاضر به پرداخت مبلغی برای بازدید تفرجگاه شورابیل هستند. متغیرهای میزان تحصیلات، جنسیت، رضایت بازدیدکنندگان، مبلغ پیشنهادی، بعد خانوار و میزان درآمد عوامل مؤثر در تمایل به پرداخت هستند، در حالی که متغیر سن معنی دار نبود. میانگین تمایل به پرداخت در بین بازدیدکنندگان 12000ریال و ارزش تفریحی این جاذبه 72/18میلیارد ریال برآورد گردید. نتایج نشان می دهد تفرجگاه های طبیعی در شهرها برای مردم دارای اهمیت و ارزش قابل توجهی هستند که این ارزش برای سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان توجیهی فراهم می کند تا برای توسعه ی گردشگری پایدار و بالا بردن رفاه گردشگران و همچنین برای حفاظت اکوسیستم این گونه جاذبه های طبیعی مدیریت کارآمدتری در راستای توسعه گردشگری پایدار داشته باشند.
: urban tourism
Ardabil
Shorabil attraction
Contingent Valuation Method (CVM)
Logit Model
2017
05
22
57
70
https://jut.ut.ac.ir/article_61999_1dd426b6b45b61691d60bd26de69e89a.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
مدلسازی ساختاری عوامل موثر بر شهرت مقصد گردشگری و تاثیرآن بر ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: شهراصفهان)
سید محمد
طباطبایی نسب
فهیمه
ما ه آورپور
شهرت مقصد گردشگری به عنوان عامل اثر گذار بالقوه در صنعت گردشگری و وفاداری به مقصد شناخته شده است. تحقیقات اندکی به مطالعه سابقه شهرت مقصد گردشگری و اهمیت مسائل بازاریابی آن پرداخته است. بر این اساس، با توجه شناخت مبهمی که در ادبیات شهرت مقصد گردشگری هست و نقش مهم آن در صنعت گردشگری، در این پژوهش سعی میشود، به مدل سازی ساختاری عوامل موثر بر شهرت مقصد گردشگری و تاثیر آن بر ارزش ویژه برند مقصد بپردازیم. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش از نوع توصیفی – پیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. حجم نمونه آماری متشکل از 313 نفر از میان کلیه گردشگران شهر اصفهان، به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و تائید از مدل سازی معادلات ساختاری spss20 و Smart PLS2 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، که شهرت مقصد گردشگری با اعتماد به مقصد گردشگری و تبلیغ دهان به دهان مقصد رابطه مثبت و معنا داری دارد. همچنین، شهرت مقصد از طریق تصویر ذهنی مقصد بر وفاداری برند مقصد، آگاهی برند مقصد و ارزش ادراک شده برند مقصد تاثیر میگذارد. متغیر شناخت بر شهرت مقصد گردشگری تاثیر گذاشته و 46/0 تغییرات شهرت مقصد با شناخت تبیین میشود. همچنین، متغیر شناخت به نوبه خود با 33/0ادراک شناختی و 31/0ارزیابی احساسی توصیف میگردد، که به منظور افزایش شهرت مقصد گردشگری از طریق ادراک شناختی و ارزیابی احساسی باید بر متغیر میانجی شناخت تاکید گردد. این مطلب بیانگر اهمیت نقش شناخت در بین ذینفعان است، که به منظور ارتقا شهرت مقصد گردشگری باید تقویت گردد.
Tourism Destination Reputation
Destination image
destination brand equity
Cognitive Perception
Affective Evaluation
2017
05
22
71
86
https://jut.ut.ac.ir/article_61998_83f9e23dd2b5eef88b3eb08abcf1ddaf.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
1
تبیین مدل جذب گردشگر سلامت: با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک
عطاءاله
هرندی
پیوند
میرزائیان خمسه
گردشگری به عنوان یکی از صنایع ممتاز دارای اهمیت بسیار فراوانی است. امروزه سفر برای درمان از اهداف مهم گردشگری است، بنابراین گردشگری سلامت و مراقبتهای بهداشتی در دنیا رشد سریعی دارد. مساله اصلی که این پژوهش به دنبال پاسخی علمی و سیستماتیک برای آن می باشد، این است که مدل جذب گردشگر سلامت در ایران چیست؟ چه عوامل و مولفه هایی سبب جذب گردشگر سلامت در کشور ایران می شود؟ و کارکرد این عوامل به چه صورت است؟ مطالعه پیش رو با استفاده از روش پژوهش کیفی و با اتکا بر فلسفه تفسیری نمادین به دنبال استخراج چیستی و چرایی مدل جذب گردشگر سلامت در کشور ایران است. در این راستا از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک از طریق کد گذاری باز، انتخابی و نظری به منظور تبیین استقرایی نظریه جذب گردشگر سلامت استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از گردشگران خارجی سلامت کلانشهر مشهد از طریق نمونه گیری نظری و تا رسیدن به نقطه اشباع نظری جمع آوری شده است و بعد از تحلیل باز، انتخابی و نظری، مدل جذب گردشگر سلامت کشور ایران تبیین شده است. مدل جذب گردشگر سلامت در ایران از پنج مقوله اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: کیفیت و ارزش آفرینی درمان، تبلیغات سلامت، ارزش ویژه برند شهری، خدمات درمان اسلامی و زیرساخت و جاذبههای گردشگری است.
health tourism؛ Classic Grounded Theory Strategy؛ medical tourisim
tourisim strategy
2017
05
22
87
98
https://jut.ut.ac.ir/article_61997_8d862721fedbba79fe9fc09038811291.pdf