2024-03-29T09:47:06Z
https://jut.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8364
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
تحلیل چالشهای توسعه گردشگری تجاری در شهر مرزی بانه از دیدگاه تسهیلات و زیرساختهای گردشگری
خدر
فرجی راد
مجید
پریشان
ارسطو
یاری حصار
در بین انواع گونههای گردشگری، گردشگری تجاری با توجه به تاثیرات گسترده اقتصادی توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. در ایران نیز گردشگری تجاری در توسعه شهری و منطقهای مورد توجه قرار گرفته است. در این میان، شهر مرزی بانه بنا به موقعیت خاص خود با تبدیل شدن به یک کانون تجارتی-گردشگری مرزی اهمیت شایان توجهی کسب نموده و گردشگری تجاری در آن رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که رشد گردشگری تجاری در این منطقه به صورت برنامهریزی نشده صورت گرفته است. در این راستا، این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که چالشهای پیش روی توسعه گردشگری تجاری در شهر بانه از دیدگاه تسهیلات و زیرساختهای گردشگری کدامند؟ برای پاسخ به این سوال از روش توصیفی- تحلیلی استفاده است. جامعه آماری تحقیق گردشگران تجاری شهر بانه در 20 روز اول تعطیلات نوروزی سال 1393 میباشند که این تعداد گردشگر بر اساس نرخ رشد و روند افزایشی سه سال قبل از آن محاسبه شده است. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد نمونه 323 نفری به دست آمد که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که گران بودن خانههای اجارهای، تخصصی نبودن بازارها و پاساژها، کمبود مراکز اقامتگاهی برای گردشگران، کمبود مراکز مذهبی، امنیت جانی به دلیل فرهنگ نادرست رانندگی، کمبود امکانات تفریحی و سرگرمی، تبلیغات و اطلاعرسانی ضعیف جهت شناسایی مراکز خرید و مکانهای اقامتی، کمبود مراکز پذیرایی، عدم ساماندهی دستفروشان، کمبود پارکینگ، کمبود امکانات بهداشتی، مکانیابی نامناسب مراکز خرید، نامناسب بودن جادهها و راههای منتهی به شهر، کمتوجهی به رعایت بهداشت عمومی محیط، یک باندی بودن ورودی خیابانهای بانه و و به تبع آن ایجاد ترافیک زیاد، نبود تابلوهای راهنما در جادهها و داخل شهر در زمره مهمترین چالشهای پیش روی توسعه گردشگری تجاری در شهر مرزی بانه هستند. بنابراین، انجام اقدامات لازم و فراهم کردن امکانات و خدمات گردشگری در منطقه میتواند در سطح خرد زمینهساز توسعه شهر بانه و در سطح کلان توسعه منطقه شود و با توجه به حجم بالای تعداد گردشگران ورودی به منطقه، لزوم برنامهریزی همه جانبه برای تامین خدمات، امکانات و زیرساختهای مورد نیاز توسعه گردشگری (در سطح شهر و منطقه بانه) و ساماندهی کالبدی و محیطی داخل شهر وجود دارد.
business tourism
Facilities and infrastructure
Border City
Baneh
2017
07
23
1
15
https://jut.ut.ac.ir/article_63831_8fb9759ece18b3ab32ee1fc089d2c7b6.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
تدوین و اولویت بندی استراتژی های توسعه گردشگری با رویکرد پایداری (نمونه موردی: شهر کاشان)
یونس
غلامی
نسترن
خلجی
امروزه با توجه به افزایش مشکلات مسئله گردشگری توجه به رویکرد پایداری در گردشگری الزامی است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری شهر کاشان و اولویت بندی استراتژی های مناسب انجام گرفته است. در این زمینه، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق،پنج شاخص اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، محیطی، نهادی و کالبدی- زیرساختی شناسایی و تجزیه و تحلیل شدند که این شاخص ها بر گردشگری پایدار شهر کاشان موثر هستند.این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران و کارشناسان صنعت گردشگری و جامعه محلی شهر کاشان تشکیل می دهد.در این راستا ابتدا نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده به وسیله مدلPIP شناسایی و سپس بر اساس روش ANP اولویت بندی گردیدند. در مرحله بعد مناسب ترین استراتژی های توسعه گردشگری پایدار استان به ازاء مهمترین نیروها تدوین شدند. در نهایت جهت اولویت بندی استراتژی ها، بین استراتژی های تدوین شده بر اساس زیر شاخص های تحقیق مقایسه زوجی برقرار شد و اولویت ها رتبه بندی شدند.نتایج تحقیق نشان داد "ایجاد اشتغال و درآمد زایی" و "افزایش هزینه کالاها و خدمات" مهم ترین نیروها میان نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده بودند. در نهایت" بهره گیری بهینه و هدفمند از افزایش انگیزه مسافرت در بین مردم" و "نظارت بر قیمت اجناس از طرف سازمانهای مرتبط در طول فصول پر گردشگر" مناسب ترین استراتژی پیشنهاد داده شد.
Tourism
Sustainable Tourism
Kashan
the PIP
network analysis process (ANP)
2017
07
23
17
30
https://jut.ut.ac.ir/article_63923_ec7114002f6deca7ab9ddef21479878f.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
تجزیه و تحلیل انگیزه های سفر گردشگران نوروزی به شهرستان مریوان
فاتح
حبیبی
حسنی
محمودی
توجه به انگیزه های گردشگران از آن رو اهمیت دارد که به برنامه ریزان و سیاستگذاران این شناخت را می دهد که مقصد های عمده گردشگری کجاست و چه ویژگیهایی باید داشته باشد. به این ترتیب مدیریت مقاصد گردشگری خواهد توانست بازار هدف خود را به گونه ای مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار هدف تجهیز کند. آگاهی از انگیزه ها و خصوصیات روانی گردشگران و الگوهای رفتاری آنان ، به عنوان اولویت در برنامه های دست اندرکاران و متولیان صنعت گردشگری بایستی قرار گیرد. در این میان گردشگری به عنوان فعالیتی خدماتی و بازرگانی، نقش به سزایی در توسعه اقتصادی دارد. بنابراین در این مقاله سعی شده است که انگیزه های گردشگران نوروزی شهرستان مریوان مورد نظر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی انگیزه های گردشگران در راستای دستیابی به الگوی مناسب برای بازاریابی و تدوین راهبردهای توسعه محصولات در شهرستان مریوان با توجه به عوامل تاثیر گذار بر انگیزه های گردشگران صورت گرفته است. پرسشنامه حاوی 20 گویه در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت بوده که به تعداد 250 پرسشنامه در بین گردشگران نوروزی سال 1394 شهرستان مریوان توزیع شد و 230 پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل بر روی آنها صورت گرفت. برای اطمینان از پایایی ابزار تحقیق، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر این اساس قابلیت اعتماد پرسشنامه با ضریب 0.86 درصد بسیار مناسب بوده است. یافته های تحقیق از طریق تحلیل نتایج حاصل از 230 پرسشنامه به روش تحلیل عاملی، برای شناسایی انگیزه ها و با استفاده از آزمون های T-test و تحلیل واریانس یک طرفه، برای آزمون فرضیات مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که در انگیزه های گردشگران، چهار عامل 05/57 درصد واریانس کل گویه های مورد بررسی را تبیین می کنند؛ از این میان عامل فرهنگی- تاریخی و اکوتوریستی – تفریحی بالاترین درصد واریانس ها را به خود اختصاص داده اند. همچنین نتایج آزمون فرضیات نشان می دهد که رابطه بین جنسیت و گونه های انگیزشی گردشگران تنها در عامل انگیزشی خرید کمتر از 0.05 می باشد، بنابراین در بین جنس زن و مرد در مورد عامل انگیزشی خرید تفاوت معناداری مشاهده می شود و در مورد سایر انگیزه ها، تفاوتی بین جنس زن و مرد مشاهده نمی شود. همچنین نتایج آزمون Anova نشان می دهد که تفاوت معناداری بین سطح درآمد و انگیزه های گردشگری مشاهده نمی شود.
Tourism motivations
Marketing
Nowruz
Marivan
2017
07
23
31
46
https://jut.ut.ac.ir/article_63925_68f5664c45310d97f75ead3009c9c0de.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
موانع و چالشهای تحقق مدیریت یکپارچه گردشگری در کلان شهر مشهد
فرهاد
عزیزپور
فرح
فتحی زاده
در یک مقصد گردشگری، ذینفعان و ذینفوذان مختلف با وابستگیهای متقابل وجود دارند که گاهاً با یکدیگر همکاری نمیکنند و اغلب دیدگاههایشان در مورد توسعه بسیار متفاوت است. البته، این تفاوت نگاهها، در برخی مواقع که بستر نقد سیاست ها را بدنبال داشته باشد زمینه توسعه مقصد گردشگری را فراهم می نماید. اما، در اغلب موارد موانع و چالشهایی را برای آن بوجود می اورد. از اینرو، نقش مدیریت مقصد گردشگری در راستای همکاری بین سازمانهای متولی گردشگری برای ایجاد بسترهای لازم بهمنظور توسعه پایدار گردشگری برجسته میگردد. لذا پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی چالشها و واکاوی موانع تحقق مدیریت یکپارچه گردشگری مشهد این موضوع را از منظر همکاری سازمانی مورد مداقه قرار دهد. در این مطالعه از روششناسی کیفی و برای جمعآوری دادهها از تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. جامعه هدف، کلیه مدیران و کارشناسان ارشد سازمانهای متولی گردشگری شهر مشهد در سال 1394 هستند که از بین آنها 15 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. نتایج حاکی است عمدهترین عوامل تأثیرگذار بر عدم همکاری بین سازمانهای متولی گردشگری در شهر مشهد عدم مدیریت یکپارچه در گردشگری، ضعف نگرش سیستمی، ضعف ساختار حقوقی، ضعف نظام برنامهریزی، و ضعف نظام سیاستگذاری است که چالشهایی از جمله عدم شفافیت در وظایف قانونی دستگاهی، برخورد سلیقهای، کمبود منابع، فقدان نیروی انسانی متخصص، همکاری غیر رسمی و مقطعی، ضعف تقسیم کار، ضعف در توزیع و تخصیص بهینه منابع و عدم توانمندی مدیران را به دنبال داشته است.
integrated management
Tourist Destination
Organizational Collaboration
Mashhad Metropolis
2017
07
23
47
60
https://jut.ut.ac.ir/article_63926_5e4d319707865705242bcc395b07b3a8.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
سطحبندی شهرستانهای استان هرمزگان در بهرهمندی از زیرساختهای گردشگری با استفاده از مدل تلفیقی کاندرست
حسین
نظم فر
علی
عشقی چهاربرج
سعیده
علوی
توزیع نامناسب و نابرابر زیرساختهای گردشگری در اکثر نواحی ایران ازجمله استان هرمزگان، یکی از چالشهای مدیریت گردشگری است که موجب آسیبهای زیستمحیطی در نقاط پرجاذبه و محروم ماندن دیگر نواحی از مزایای گردشگری شده است. سطحبندی زیرساختهای گردشگری در شهرستانهای یک استان و توزیع متعادل زیرساختها و تعدیل نابرابری، بهعنوان بخشی از برنامهریزی فضایی و منطقهای گردشگری اهمیت بسیاری دارد. براین اساس پژوهش حاضر با ماهیت کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی بهمنظور ارزیابی و رتبهبندی شهرستانهای استان هرمزگان در بهرهمندی از زیرساختهای توسعه گردشگری انجامشده است. بهمنظور ارزیابی و اولویتبندی 22 متغیر با استفاده از آنتروپی شانون وزندهی و در نهایت جهت تعیین میزان برخورداری شهرستان ها از زیرساخت های گردشگری از مدلهایHAW، و ویکور استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که شهرستانهای بندرعباس، بندرلنگه و میناب جزء شهرستانهای برخوردار، شهرستانهای بشاگرد، رودان و قشم جزء شهرستانهای نیمه برخوردار و شهرستانهای بستک، حاجیآباد، جاسک، پارسیان، خمیر، سیریک و ابوموسی جزء شهرستانهای محروم میباشند. یافتههای پژوهش حاضر، عدم انطباق در توزیع و شکاف عمیق در برخورداری از زیرساختهای گردشگری در شهرستانهای استان هرمزگان را نشان میدهد. به طوری که براساس نتایج مدل تلفیقی کاندرست اختلاف برخوردارترین شهرستان (بندرعباس) با محرومترین شهرستان (ابوموسی) استان عدد 24 میباشد. بنابراین مدیریت گردشگری استان هرمزگان، نیازمند توجه به شهرستانهای محروم از زیرساختهای گردشگری می باشد.
: infrastructure
Tourism Development
Hormozgan Province
Kandrst
2017
07
23
61
79
https://jut.ut.ac.ir/article_63927_8a3d9ef3df9a574b3e74307e01a9915b.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
بررسی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری ورزشی استان اصفهان
سمیه
رهبری
ابوالفضل
گودرزی
هدف از انجام این پژوهش بررسی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری ورزشی استان اصفهان از دیدگاه مدیران و کارشناسان حوزه ورزش و گردشگری استان بود. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل مدیران ادارات استان در دو حوزه ورزش و گردشگری و روسای هیاتهای ورزشی استان به عنوان مدیر و اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در دانشگاههای سطح استان به عنوان کارشناس، بودند که تعداد 137 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند (39 کارشناس و مدیر گردشگری و 98 کارشناس و مدیر ورزشی). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل ویژگیهای جمعیت شناختی (11گویه) و جاذبههای گردشگری مقصد، با 24 گویه که روایی صوری و محتوایی آن را تعداد نه نفر از اساتید آگاه و آشنا با جاذبههای گردشگری استان اصفهان تایید و روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی مورد تایید قرار گرفت، اعتبار درونی آن با آلفای کرونباخ سنجیده شد(α=0/84) ، برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون K-S برای تعیین نرمال بودن دادهها، t تک متغیره برای مقایسه وضع موجود با وضع پیشبین و آزمون فریدمن جهت اولویت بندی عوامل استفاده گردید. نتایج نشان داد جاذبههای مقصد شامل جاذبههای غیرورزشی (تاریخی و فرهنگی)، جاذبههای طبیعی– ورزشی و جاذبههای ورزشی (رشتهها و قهرمانان ورزشی) استان اصفهان برای جذب و توسعه گردشگری این استان در حد مطلوبی قرار دارند و در جذب گردشگران ورزشی نقش مثبتی دارند و نتایج آزمون فریدمن برای اولویت بندی جاذبههای گردشگری (ورزشی/غیرورزشی) حاکی از آن بود که، جاذبههای طبیعی- ورزشی در رتبه اول، جاذبههای غیرورزشی (تاریخی و میراث فرهنگی) در رتبه دوم و جاذبههای ورزشی در رتبه سوم اهمیت برای توسعه گردشگری ورزشی و جذب گردشگر قرار دارند. بنابراین لازم است مدیران، برنامههای منسجمتر و گستردهتری برای توسعه گردشگری استان اصفهان به ویژه در حوزه جاذبههای طبیعی-ورزشی برنامهریزی نمایند.
Sports Tourism
Sports Attractions
Target Attractions
Isfahan
2017
07
23
81
98
https://jut.ut.ac.ir/article_63928_47001e63144996e65c114c11f0a4c26e.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1396
4
2
تبیین تاثیرشاخصهای پیادهمداری برتوسعه گردشگری شهری (نمونه موردی: شهر خرمآباد)
نبی
مرادپور
اسماعیل
تقویی زیروانی
حمید
قربانی
پیادهروی قدیمیترین شکل جابجایی انسان در فضاست و شهرها از دیرباز بر اساس حرکت پیاده بنا شدهاند. گردشگری پیاده شهری از آنجا که موجب پیدایش تعامل اجتماعی بین شهروندان میشود بسیار مهم میباشد. همزمان در حال حاضر گردشگری شهری یکی از مهمترین ابزارهای توسعه مناطق و کشورها تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران تمایل دارند که جذابیتهای تاریخی یک محدوده را از نزدیک درک کرده و آن را لمس نمایند که نقش پیادهروها در این زمینه بسیار مهم میباشد. به خصوص در مناطق فرهنگی- تاریخی می تواند زمینه مطلوبیت بیننده و گردشگری پیاده فراهم نماید. هدف پژوهش حاضرتبیین تاثیر شاخصهای پیادهمداری بر توسعه گردشگری شهری در شهر خرمآباد میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است و از ابزار پرسشنامه برای کسب نظر شهروندان استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را، کلیه ساکنان شهر خرمآباد تشکیل میدهند، که به صورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب شده است. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهایSpss و Lisrelاستفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ارتباط بین شاخصهای پیادهمداری و توسعه گردشگری شهری مستقیم (مثبت) است. علاوه بر این، نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر این است کهتاثیر شاخصهای پیادهمداری بر توسعه گردشگری شهری در شهر خرمآباد معنیدار میباشد و مقدار بارهای عاملی در تمام شاخصها بالای 30/0 است. بطوریکه مقدار بار عاملی برای شاخص پویایی و جذابیت 67/0، دسترسی81/0، ایمنی 71/0، راحتی 34/0، امنیت 82/0، پیوستگی 64/0و تنوع کاربری 59/0می-باشد. در این بین شاخص امنیت و دسترسی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر گردشگری پیاده شهری دارند. همچنین با توجه به ضرایب استاندارد مشخص شد شاخصهای پیادهمداری 61/0 از واریانس گردشگری شهری در شهر خرمآباد را تبیین میکنند.
"Walking
Urban Tourism
structural equation
city of Khorramabad"
2017
07
23
99
112
https://jut.ut.ac.ir/article_63929_32cf02605f302920c55332bc64825786.pdf