2024-03-29T14:31:09Z
https://jut.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8875
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
تأثیر تصویر ذهنی ساکنان از محل سکونت خود بر میزان حمایت آنان از گردشگری (مطالعه موردی: شهر تبریز)
پرویز
محمدزاده
حسین
پناهی
سعیده
صمدزاد
تصویر ذهنی (مثبت یا منفی) که ساکنان یک منطقه از محل سکونت خود دارند بر میزان حمایت آنها از گردشگری در آن منطقه تأثیر بسزایی داشته و میتواند بر توسعه گردشگری نقش تعیینکنندهای داشته باشد. بنابراین در این مطالعه بهبررسی میزانحمایتساکنانازتوسعهگردشگری و تبیین عوامل مؤثر بر سطح حمایت (تصویر ذهنی) پرداخته شده است. تحقیقحاضرازنظرهدف، کاربردیوازنظرشیوه گردآوریاطلاعات،تحقیقیتوصیفی – تحلیلیاست. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است. ابزاراصلیگردآوری اطلاعات نیز پرسشنامهمیباشد. بدین منظور تعداد 384 پرسشنامه بهروش نمونهگیری طبقهای ساده، در سهماهه دوم سال 1395 (تیرماه الی شهریورماه) بین جامعهآماری تحقیق که شامل سهگروهخانوارهایساکنمعمولی،فعالانبخشتجاری-خدماتیومسئولینبخشعمومیبوده، توزیع گردیده است. نتایجتحقیقنشانمیدهد ارتباط مثبت و معناداری بین تصویر ذهنی ساکنان از شهر تبریز و حمایت آنان از توسعه گردشگری وجود دارد. بالاترین میزان حمایت از توسعه گردشگری به ترتیب مربوط به ساکنان شاغل در بخش تجاری و خدماتی (ضریب مسیر 376/0)، ساکنان شاغل در بخش عمومی (ضریب مسیر 227/0) و درنهایت خانوارهای ساکن معمولی (ضریب مسیر 212/0) میباشد. حمایتاندکساکناناز توسعهگردشگری میتواند ناشی ازنگرانیهای آنهانسبتبه اثراتوپیامدهاینامطلوبتوسعهگردشگرییا عدم بهرهمندی از منافع حاصل از گردشگری در جامعه میزبان باشد. بنابراین علیرغم اینکه هر سه گروه از توسعه گردشگری حمایت میکنند، میزان این حمایت اندک بوده و مسئولان امر باید سیاستگذاریهای مناسبی جهت افزایش حمایت جامعه میزبان ترتیب دهند.
residents' image of local community
Tourism Development
support of tourism
Tabriz City
2018
07
23
1
16
https://jut.ut.ac.ir/article_66783_e69cb3d02e33626d337e84a57f29c08f.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
شناسایی و تحلیل انگیزههای گردشگران جنگ در استان کردستان
سعدی
محمدی
سوران
منوچهری
گردشگری جنگ بهعنوان گونهای جدید از بازار پرتنوع گردشگری است. برای جذب آنها به مقصد موردنظر باید نیازها و انگیزههای گردشگران را برآورده نمود. بهمنظور دستیابی به این امر در ابتدا نیاز است که مطالعات امکانسنجی بهمنظور شناسایی این انگیزهها در مقاصد گردشگری انجام و سپس به دنبال حصول این شناخت؛ سعی در برآوردن آنها نمود. ضرورت این امر در گونههای جدید و خاص گردشگری بهمانند گردشگری جنگ، اهمیتی دوچندان دارد. پژوهش کاربردی حاضر نیز که آمیختهای از هر دو روش کمی و کیفی بوده، بهمنظور دستیابی به این هدف یعنی شناسایی انگیزههای گردشگران جنگ و برآوردن آنها در استان کردستان، با روش توصیفی-پیمایشی انجامگرفته است. در بخش کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با گردشگران، جهت شناسایی انگیزههایشان و سپس تحلیل این مصاحبهها با تکنیک تئوری بنیادی و در بخش کمی نیز، با توزیع پرسشنامهای بهصورت تصادفی در میان 400 نفر از گردشگرانی که به روش کوکران از حجم جامعه 360 هزارنفری بازدیدکنندگان مقاصد گردشگری جنگ استان کردستان، انتخاب شدند، اطلاعات گردآوری و مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامهها با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری در نرمافزار لیزرل، نشان داد که مهمترین انگیزههای گردشگران، در قالب 41 مفهوم، 10 مقوله؛ شامل: انگیزههای یادگیری، نشر و یادآوری، جاذبهها، کنجکاوی، نوستالژی و بزرگداشت، خودشکوفایی، ملیگرایانه، ایدئولوژی و عقیده، مذهبی، کسب آرامش و لذت و درنهایت دو مقوله و بعد اصلی انگیزههای کششی و فشاری که در بخش کیفی شناسایی و دستهبندی گردیدند؛ دارای ارتباط و اثر معنیداری با عوامل و سازه مرتبط با خود بوده و در این میان، انگیزههای ملیگرایانه در بخش انگیزههای فشاری با بار عاملی 14/1 و مقدار t محاسبهشده برابر 47/6 و انگیزههای مربوط به بازدید از جاذبهها در بخش انگیزههای کششی با مقدار بار عاملی برابر 06/1 و مقدار t برابر 18/8، بیشترین تأثیر را در هدایت و ایجاد تقاضای گردشگران به مقاصد گردشگری جنگ استان کردستان، دارا هستند.
War Tourism
Tourists’ Motivations
Kurdistan
Province
2018
07
23
17
33
https://jut.ut.ac.ir/article_66779_f1582351f7335b4b46d3018ac4dae660.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
تحلیل موانع توسعه گردشگری سیاه در ایران نمونه موردی: (منطقه زلزلهزده بم)
ماندانا
مسعودی راد
عبدالمجید
احمدی اورامان
مریم
رضائی
یکی از گونههای نوظهور و نوین در جهت جذب گردشگر و افزایش مناطق دارای پتانسیل گردشگری در جهان، گردشگری سیاه یا تلخ(Dark Tourism) است. گردشگری سیاه یا تلخ در دنیا مفاهیم و معانی متفاوتی دارد؛ ولی بیشتر از مصیبتهای غیرعادی همچون زلزله، جنگ، زندان و ... بحث میکند. اینگونه از گردشگری در صورت بومیسازی و استفاده بهینه از پتانسیلهای موجود در کشورمان میتواند یکی از گزینههای مناسب جهت توسعه گردشگری و جذب گردشگر باشد. لذا هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه گردشگری سیاه در مناطق زلزلهزده ایران با تأکید بر منطقه بم و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضع موجود است. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی توصیفی- تحلیلی است. برای جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و کتابخانهای استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و بهرهگیری از آزمونهایی همچون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T تک نمونهای و نیز رگرسیون چندگانه است. نتایج آزمون T بیانگر آن است که ابعاد بازاریابی و ابعاد زیرساختی هر دو با میانگین (20/4) و ابعاد اقتصادی- سرمایهگذاری (10/4) بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند؛ کمترین میزان میانگین نیز به شرایط طبیعی منطقه (55/3) و ابعاد فرهنگی منطقه گردشگر پذیر (58/3) متعلق بوده است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد، عواملی همچون بازاریابی- تبلیغات، ابعاد اقتصادی و سرمایهگذاری و ابعاد و زیرساختهای توسعه، با ضریب بتای (568/0) بیشترین نقش را در عدم توسعه گردشگری سیاه در محدوده موردمطالعه داشتهاند؛ همینطور نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد ابعاد بازاریابی- تبلیغات (با ضریب همبستگی 731/0) ابعاد و زیرساختهای توسعه (با ضریب همبستگی 50/0) بیشترین میزان همبستگی را با عدم توسعه گردشگری سیاه در منطقه بم داشتهاند.
Dark Tourism
Obstacles in development
Bam earthquake
earthquake-torn regions
Iran
2018
07
23
35
51
https://jut.ut.ac.ir/article_66785_5055e35d6c6072da9fe2fed593d122a9.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
ارزیابی تأثیر رسانههای مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکههای مجازی
ابوالفضل
مشکینی
سمیه
علیپور
مریم
حاجی زاده
دومین اقتصاد جهان پس از نفت با عنوان صنعت گردشگری شناخته شده که درآمدهای بسیاری را برای کشورهای مختلف در پی دارد و از طرفی گستردهترین صنعت دنیا در حال حاضر به یکی از مؤلفههای تفکیک ناپذیر زندگی انسان تبدیل شده است. از صنعت گردشگری به علت سازوکار منحصر به فرد اقتصادی خود به عنوان صادرات نامرئی نیز یاد میشود. گردشگری به عنوان پدیده ای چند بعدی و فرا بخشی از عناصر و اجزایی تشکیل شده است که ارتباطات متقابل و چند سویهی آنها در قالب یک سیستم یکپارچه، قابل درک و شناخت است. هدف تحقیق ارزیابی تأثیر رسانههای مجازی با استفاده از نظرات و دیدگاه کاربران شبکههای مجازی داخلی در راستای توسعه گردشگری میباشد. نوع تحقیق کاربردی و ماهیت آن توصیفی تحلیلی میباشد. گردآوری اطلاعات صورت اسنادی و پیمایشی و استفاده از پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تعداد 8 گروه از شبکههای مجازی داخلی با کارکردهای مختلف و متوسط 2500نفر عضو میباشد. تعداد 258 نمونه پرسشنامه صحیح از بین تمام نمونهها انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمونهای آماری توصیفی و استنباطی میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین توسعه صنعت گردشگری و استفاده از رسانهها و شبکههای مجازی یک خلأ یا فاصله وجود دارد ولی با توجه به دیدگاه پرسش شوندهها میتوان گفت که با افزایش فعالیت آنها و گسترش دامنه تبلیغات و خدمات در صنعت گردشگری میتوان امید داشت که کاربران این شبکهها و گردشگران به استفاده از این رسانهها روی بیاورند و شاهد توسعه نوآورانه گردشگری باشیم.
Torism
Virtual megial
Virtual user
Social network
2018
07
23
53
69
https://jut.ut.ac.ir/article_66780_94aeb08561ec2bf38a0112926901f44b.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
زمانبندی سفر در گردشگری شهری بر مبنای متغیّرهای اقلیمی (مطالعه موردی: شهرهای استان سیستان و بلوچستان)
مرتضی
اسمعیل نژاد
صادق
کریمی
فهمیه
شهرکی
از آنجا که گردشگران با هر انگیزهای، معمولاً در جستجوی آب و هوای مطلوب هستند؛ لذا، اقلیم از دیدگاه برنامهریزی گردشگری بسیار با اهمیت است. استان سیستان و بلوچستان با گستردگی 5 درجه عرض جغرافیایی، داشتن شهرهایی با تنوع فرهنگی و طبیعی، تاریخی و برخورداری از سواحل زیبا در جنوب، از پتانسیل بالایی در زمینۀ جذب گردشگر برخوردار است. در این پژوهش شهرهای مهم گردشگرپذیر استان که دارای مهمترین مکانهای طبیعی، ملّی، مذهبی و انسانساخت جاذب گردشگر است، با کمک مطالعات میدانی و طرح جامع گردشگری استان شناسایی شد. سپس دادههای مورد نیاز برای محاسبۀ 12 شاخص اقلیمی مؤثر بر زمانبندی اقلیمی سفر در یک دورۀ 20 ساله (1391-1371) تهیه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد شرایط مساعد اقلیمی برای گردشگری در شهرهای استان طی زمستان، بهار و پاییز برقرار است؛ در حالی که، شهرهای استان در فصل تابستان به علت دارا بودن بیشترین تنش حرارتی، مستعد گردشگری نیست. در دورۀ سرد سال، شهرهای جنوبی مانند چابهار، کنارک و سرباز مقصد گردشگری تعیین شد. در بهار و پاییز نیز شهرهای عرضهای بالاتر یعنی زاهدان، خاش و زابل به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شد؛ بنابراین، میتوان بر اساس زمانِ سفر بر پایۀ خروجی مدلهای زیست – اقلیمی، مقصد سفر را تعیین کرد. با توجه به شاخصهای زیست – اقلیمی، کانون گردشگری زمستانه، جنوب استان و کانونهای گردشگری بهاره و پاییزه، مرکز و شمال استان است.
Climate Calendar
Timing of Trips
climate comfort
Urban Tourism
2018
07
23
71
85
https://jut.ut.ac.ir/article_66778_c41ea15c31fd27bff5a3b97de6f6ce05.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
عوامل مؤثر بر وفاداری در گردشگری مطالعه موردی: شهر قشم
سعیدرضا
اکبریان رونیزی
سید عباس
رجایی
گردشگری به عنوان یکی از فعالیتهای مهم در جهان بشمار میآید که همواره توسعه آن مورد توجه کشورها و صاحبنظران میباشد. در فرآیند توسعه و بازاریابی گردشگری، وفاداری به مقصد از عوامل کلیدی و مهم بشمار میآید. باید توجه داشت عوامل مختلفی میتواند بر وفاداری گردشگران به مقصد تاثیرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی و سنجش وفاداری گردشگران در شهر قشم و عوامل موثر بر آن است. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی تحلیلی است. اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش اسنادی و میدانی(پرسشنامه) تهیه شده است. جامعه آماری پژوهش را گردشگرانی تشکیل میدهند که از شهر قشم دیدن کردهاند. نمونه آماری پژوهش شامل 322 گردشگر میباشد. دادههای گردآوری شده بر اساس روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد پردازش قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که سطح وفاداری گردشگری در قشم بالاتر از حد متوسط میباشد و در بین مولفههای موثر بر وفاداری بیشترین میزان تاثیر مربوط به مولفه آگاهی از مقصد و کمترین میزان تاثیر مربوط به مولفه تصویر مقصد می باشد.
Loyalty
Satisfaction
Destination image
Destination Awareness
Perceived value
Qeshm
2018
07
23
87
99
https://jut.ut.ac.ir/article_66781_692c52bf45a18bfd0a701ed1734c022a.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
مکان یابی دهکده های گردشگری در شهرهای ساحلی (مورد مطالعه: جزیره قشم)
سمیه
شهرکی ده دسوخته
مصطفی
خبازی
سمانه
سارانی
دردهههایاخیررشدوگسترشسریعشهرنشینیواستفادهازوسایلحملونقل،سببافزایشچشمگیربازدیدازمناطق طبیعیشدهاست. دراینپژوهش جهت مکانیابی دهکده گردشگری 12 معیار تأثیرگذار در مکانیابی، جهت ایجاد دهکده گردشگری تعیین شد و از طریق فرایند تحلیل شبکهای که یکیازجدیدترینروشهایتصمیمگیریدراینحوزهبهحسابمیآید ارتباط بین معیارها و میزان اهمیت آنها در مکانیابی مشخص شد. سپس در GIS برای هر معیار نقشه موردنظر تهیه و با ترکیب نقشهها با استفاده از شاخص همپوشانی و روش منطق فازی با عملگرهای AND و GAMMA، نقشه نهایی مکانهای بهینه جهت ایجاد دهکده گردشگری مشخص شد. روشتحقیقدراینپژوهشترکیبیازروشهای تحلیلی،توصیفی،اسنادیومیدانیاست. برایتکمیلدادههاواطلاعاتازمطالعاتمیدانیوتکمیلپرسشنامهجهت تجزیهوتحلیلاستفادهشدهاست. نتایج نشان دادند که استفاده از عملگر AND و GAMMA مناطق مساعدتر و بهینهتری نسبت به شاخص همپوشانی مشخص میکنند درنهایت با استفاده از پرسشگری شرطی در GIS مکان موردنظر در ضلع شمالی جزیره قشم در کنار چشمانداز ساحلی و جنگلهای حرا میباشد که علاوه بر داشتن قابلیت بهمنظور ساختن تأسیسات و تجهیزات رفاهی و گردشگری، میتواند در زمینه توسعه جاذبههای طبیعتگردی، ورزشی و تفریحی مکمل نیز کارآمد باشند. بهطورکلی، میتوان بیان داشت که تسهیلات موردنیاز گردشگران با استقرار در نواحی شمالی کارایی بیشتری خواهند داشت. همچنین نتایج مباحث آماری در نرمافزار SPSS نشان داد کهسطحمعنیداری آنبرابربا صفر است،بنابراین میتواننتیجهگرفتکه توانمندیها و پتانسیلهای جزیره قشم، توانایی و پتانسیل ایجاد دهکده گردشگری را دارا میباشد.
Qeshm Island
Tourism Village
Tourism
City tour
2018
07
23
101
119
https://jut.ut.ac.ir/article_66784_6e5de766d831afee027c14db72f104d1.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات شهری با استفاده از مدل کانو (مطالعه موردی بوستان نهجالبلاغه تهران)
اسماعیل
نصیری هنده خاله
نسرین
گنجی
بوستان نهجالبلاغه کلانشهر تهران به دلیل جاذبههای گردشگری و تفریحی، توانمندی بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد. و علیرغم دارا بودن زمینههای مناسب برای جذب گردشگری شهری، متأسفانه هنوز از جایگاه مناسبی برای افزایش و توسعه گردشگری شهری برخوردار نیست. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در این مقوله، نارضایتی گردشگران از کیفیت خدمات شهری در فضای بوستان نهجالبلاغه است.این پژوهش در پی بررسی سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات شهری بر اساس مدل کانو در سه طیف نیازهای انگیزشی، اساسی و عملکردی گردشگران است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش گردشگرانی هستند که برای گذران اوقات فراغت به بوستان شهری نهجالبلاغه مراجعه مینمایند. تعداد نمونه بر اساس روش کوکران 360 نفر تعیین شدند. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای-پیمایشی است. دادههای جمعآوریشده از طریق پرسشنامه مدل کانو بعد از کد گزاری در نرمافزار SPSS واردشده و از آمار ناپارامتری و پارامتری جهت تحلیل یافتهها استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، گردشگران از بازدید از بوستان نهجالبلاغه در زمینه تأمین نیازهای اساسی، با سنجش شاخصهای امنیت (۶۱۵/۰)، کیفیت شرایط زیستمحیطی مناظر و چشماندازها (۶۱۰/۰) و زیبایی و طراحی محیط بوستان نهجالبلاغه (۶۰۳/۰) بیشترین رضایتمندی را داشتهاند و کمترین رضایتمندی در قالب نیازهای عملکردی با شاخص نیازسنجی رفتار فضایی گردشگران (۴۹۳/۰) فضای آرام همراه بانشاط (۴۲۸/۰) و برپایی نمایشگاههای هنری و صنایع اقوام مختلف (۴۷۰/۰) اظهارشده است.بیشترین نارضایتی گردشگران در ردیف نیازهای عملکردی طبقهبندی میشوند، همچنین تحلیل آماری آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که، همبستگی معناداری بین شاخص امنیت (۹۲/۰)، کیفیت و شرایط محیطی (۸۴۳/۰) و زیبایی طراحی بوستان (۶۱۸/۰) وجود دارد.
Satisfaction
Tourism
urban services
Kano Model
Nahjolbalaghe Boostanah
2018
07
23
121
134
https://jut.ut.ac.ir/article_66790_42f2faaff51a2ae14b7ef77cf126c91d.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
تحلیلی بر ماهیت فضای عمومی در پروژههای بزرگمقیاس گردشگری شهری بر اساس نظریه «تولید اجتماعی فضا» (مطالعه موردی: شهر تهران)
احمد
پوراحمد
کرامت اله
زیاری
حسین
حاتمی نژاد
حسن
رضایی نیا
یکی از چالشهای حاکم بر فضاهای عمومی معاصر که پیامدهای آن در سالهای اخیر، گردشگری شهری را تحت تأثیر قرار داده است، خصوصیسازی فضای عمومی است که از بارزترین نمودهای آن، میتوان به ظهور و توسعه پروژههای بزرگمقیاس گردشگری شهری اشاره کرد. در این مقاله باهدف شناخت ویژگیهای این نوع فضای عمومی و نحوه تولید آن، به مطالعه دو پروژه بزرگمقیاس باغ کتاب تهران و بوستان ولایت پرداخته شد. در این راستا، نظریه تولید اجتماعی فضا بهعنوان مدل نظری پشتیبان پژوهش، مورد آزمون تجربی قرار گرفت. گردآوری دادهها بر اساس روش اسنادی، مشاهده، گفتگو و پرسشگری انجام گردید. نمونه آماری تحقیق شامل اسناد، گزارشها، سخنرانیها و متون موجود در خصوص دو پروژه مذکور و همچنین 100 نفر از کاربران فضای عمومی هر سایت بودند. برای تجزیهوتحلیل از روشهای آماری و روش تحلیل محتوای کیفی بر مبنای نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان دادند که بازنمایی فضای عمومی در محیط فکری سازندگان پروژه باغ کتاب مبتنی بر سه گفتمان «فضای یاد دهنده»، «ماندگاری پروژه»، «مقیاس انسانی طراحی و معماری» و در پروژه بوستان ولایت شامل «توسعه جنوب شهر»، «کنترل فضای عمومی»، «تفریحی سازی فضای عمومی» و «توجه به ایدئولوژی اسلامی در طراحی فضای عمومی» میباشد. این گفتمانها هرکدام به نحوی، منجر به شکلگیری، هدایت و کنترل کنشهای فضایی در این دو پروژه شدهاند. این کنشهای فضایی به دلیل داشتن برخی ویژگیهای منفی، موجب نارضایتی کاربران از تجربه حضور در این فضاها شده و نهایتاً به طرد کاربران و عدم استفاده دائمی و مستمر آنها از فضای عمومی منجر شدهاند.
"Large Scale Project"
"Urban Tourism"
"Quality of Public Space"
"Social Production of Space"
2018
07
23
135
159
https://jut.ut.ac.ir/article_66782_5cbe77bc41384fd599425968473de714.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1397
5
2
تعیین و طبقهبندی الزامات رضایتمندی گردشگران با استفاده از مدل کانو و مدلسازی معادلات ساختاری(مطالعه موردی: گردشگران باغ بهادران)
صدیقه
کیانی سلمی
محسن
شاطریان
علی
مهرابی
رضایت گردشگرمقولهای است که سبب وفاداری گردشگر برای تداوم مسافرت به مقصد و تشویق و ترغیب دوستان و آشنایان به دیدار از شهر مقصد میگردد بهاینترتیب موجب رونق، تداوم و پایداری گردشگری در مقاصد گردشگری فراهم میآید. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران باغ بهادران است. بدین منظور از مدل سنجش رضایتمندی کانو استفادهشده و در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری عوامل اثرگذار بر رضایتمندی گردشگران اولویتبندی شده است. جامعه آماری کلیه گردشگران وارد شده به شهر باغ بهادران میباشد و حجم نمونه محاسبهشده با فرمول کوکران 381 نفر است. عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران با توجه به مدل کانو به سه بخش الزامات عملکردی، اساسی و انگیزشی تقسیمبندی شده است. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است، الزامات عملکردی با بار عاملی 98/0 بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی گردشگران داراست. الزامات انگیزشی با بار عاملی 91/0 و الزامات اساسی با بار عاملی 89/0 به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرارگرفتهاند. همچنین با توجه به نتایج حاصل از مدل کانو در بین عوامل عملکردی، امنیت با ضریب رضایتمندی 765/0 بیشترین اثر را بر رضایتمندی گردشگران داشته است. در بین عوامل الزامات انگیزشی، سیستمهای ارتباطی مناسب با ضریب رضایت 536/0 و در بین الزامات اساسی تنوع در فعالیتها با ضریب رضایت 339/0 اثرگذارترین عامل برانگیزاننده احساس رضایت تشخیص داده شد.
Motivational factors
Functional factors
Major factors
Kano Model
2018
07
23
161
179
https://jut.ut.ac.ir/article_66792_93349a97f567121fe12d5c9432e96545.pdf