2024-03-29T04:24:40Z
https://jut.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9523
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
سنجش ظرفیتهای گردشگری خلاق در کلانشهر تبریز
فرشته
دوستی
محمد حسن
زال
مهدی
رمضان زاده
گردشگران امروزی از تکرار خسته شدهاند و به دنبال تجربه و لمس حس تازگی هستند. فعالیتهای مربوط به گردشگری خلاق به گردشگران اجازه میدهد که به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارتهای محلی، سنتها و کیفیتهای منحصربهفرد مکانهای مورد بازدید بپردازند. شهرهای امروزی در حال تغییر هستند و همواره ناظر تبدیل شهرهای مدرن به شهرهای خلاق در کشورهای توسعهیافته هستیم. مسئولین این شهرها به خلاقیت بهعنوان نیروی محرکه اقتصاد شهری و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی مینگرند و درصدد هستند که با توسعه خلاقیت به پویایی اقتصاد و حفظ فرهنگ و سننشان در عرصه جهانیشدن کمک وافری نمایند. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و متغیرهای مربوط به خلاقیت از ادبیات پژوهشی این حوزه گردآوری ودر همین راستا پرسشنامهای تنظیم گردیده است. پرسشنامه تائید شده در بین 60 کارشناس امر گردشگری این شهر بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی توزیعشده است. درنهایت از بین 29 متغیر، پنج عامل کیفیت زندگی، استعداد خلاق، اعتماد اجتماعی، محیطِ آموزنده و محدودیتهای توسعه گردشگری خلاق استخراج گردید. نتایج نشان میدهد از دیدگاه کارشناسان، این شهر نهتنها دارای ظرفیت گردشگری خلاق میباشد بلکه با سرمایهگذاری در امور فرهنگی و غنای فضای شهری میتواند در کنار تبدیلشدن به مکانی برای جذب طبقه خلاق، سرمایههای انسانی ارزشمندی را پرورش داده و سرانجام به شهر خلاق تبدیل شود.
Capacity Assessment
creative tourism
creative city
Tabriz City
2019
07
23
1
13
https://jut.ut.ac.ir/article_68094_43a91073aa4b134f6997ae01134bf490.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
تاثیر نوستالژی و بازاریابی تجربی بر رضایت مشتریان از طریق تبیین ارزش های تجربی: مطالعه ای از مکان های گردشگری شهر اصفهان
سپیده
اشفاق
سید حمید
خداداد حسینی
فرشته
منصوری موید
رضایت مشتری امروزه بهعنوان موضوعی راهبردی و تأثیرگذار، نقشی ویژه در موفقیت کسبوکارهای مختلف ایفا میکند. از طرفی صنعت گردشگری بهعنوان متنوعترین و بزرگترین صنایع در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصتهای شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. بر این اساس تحقیق حاضر با در نظر گرفتن متغیرهای نوستالژی، بازاریابی تجربی و ارزشهای تجربی بهعنوان مفاهیمی نسبتاً جدید به بررسی تأثیر این متغیرها بر سطح رضایت در صنعت گردشگری پرداخته است. جامعه آماری این مطالعه را گردشگران بازدیدکننده از آثار تاریخی-فرهنگی شهر اصفهان تشکیل میدهند. تعداد نمونه معادل 384 نفر محاسبه گردید. انتخاب اعضای نمونه از روش نمونهگیری اتفاقی از جامعه در دسترس بوده است. با توجه به موضوع موردبررسی، تحقیق حاضر ازنظر روش توصیفی -پیمایشی میباشد. از سویی دیگر، این تحقیق از نوع همبستگی است. بهمنظور بررسی نتایج حاصل از پرسشنامه از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد لیزرل استفاده شد. نتایج بهدستآمده کلیه فرضیههای پژوهش را تائید نمود و نشان داد که اگرچه متغیرهای نوستالژی و بازاریابی تجربی هم بهصورت مستقیم و هم از طریق متغیر ارزشهای تجربی بر رضایت گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارند، تأثیر نوستالژی بر رضایت گردشگران از طریق ارزشهای تجربی بیشتر از اثر مستقیم بوده است. اما بازاریابی تجربی بهصورت مستقیم تأثیر بیشتری بر رضایت گردشگران داشته است.
Nostalgia
Experiential Marketing
Experiential Values
Customer Satisfaction
Tourism
2019
07
23
15
32
https://jut.ut.ac.ir/article_72079_ce6c67fd8782cd75dc626620dff2a178.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
واکاوی و تحلیل عوامل موثر بر گردشگری شهر تبریز از منظر گردشگران داخلی
ایرج
تیموری
هادی
حکیمی
محمدعلی
کوشش وطن
فاطمه
دولتی
صنعت گردشگری نقش مهمی را در چرخه اقتصادی کشورها بر عهده دارد و با پیشبینیهای صورت گرفته توسط برخی از سازمانها در سطح جهان، صنعت گردشگری باگذشت زمان نقش و اهمیت بیشتری را در اقتصاد شهرها پیدا خواهد کرد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رشد، توسعه و رونق گردشگری شهر تبریز میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی میباشد که جهت جمعآوری دادههای آن از روش پیمایش با ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. از آزمون آلفای کرونباخ، روایی و پایایی برای ابعاد مختلف آن محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش، یکمیلیون گردشگر داخلی میباشد که در سال 1396 به شهر تبریز سفر کردهاند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر با میزان خطای 05/0 و ضریب اطمینان 95 درصد انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه نیز از روش تحلیل عاملی اکتشافی بر پایه مؤلفههای اصلی و آزمون کروسکال والیس در نرمافزار SPSS24 استفاده شد. در نهایت تحلیل عاملی متغیرهای پژوهش را در 14 عامل خلاصه کرد که این عوامل بهصورت تجمعی 26/62 درصد از عوامل مؤثر بر رشد، توسعه و رونق گردشگری شهر تبریز را تبیین میکرد. نتایج بهدستآمده نشان دادهاند که اولین عامل در رونق و یا عدم رونق گردشگری شهر تبریز در ارتباط با تبلیغات و یا عدم تبلیغات جاذبههای گردشگری شهر تبریز، مسائل فرهنگی-اجتماعی ازجمله زبان و سبک متفاوت زندگی در شهر تبریز، کیفیت خدمات و مهماننوازی جامعه میزبان، تأثیر زیادی را در ارتقا و رونق گردشگری شهر تبریز دارد. همچنین نتایج بهدستآمده از یافتههای تحقیق نشان داد که تأثیر شاخصهای پژوهش برخلاف فرضیه تحقیق بر روی گردشگران با گروههای درآمدی و تحصیلی متفاوت، یکسان میباشد.
Tourism
Tourism Boom
Domestic Tourists
factor analysis
Tabriz City
2019
07
23
33
43
https://jut.ut.ac.ir/article_68105_f77613bdab8ec451f74314bd0f1f0805.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
واکاوی نقش تصویر ذهنی گردشگران از برند بر شهرت مقصد گردشگری مطالعه موردی: شهر یزد
محمد
غفاری
امیررضا
کنجکاو منفرد
باقر
عسگر نژاد نوری
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع درآمدزا در دنیا مطرح است. یکی از راهبردهای توصیهشده توسط متخصصان بازاریابی برای جذب سهم بیشتر بازار، ایجاد یک برند قدرتمند میباشد. در این راستا افزایش شهرت برند را میتوان بهعنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف توصیه کرد. بنابراین، پژوهش حاضر درصدد بررسی تأثیر تصویر ذهنی گردشگران خارجی از برند مقصد گردشگری بر شهرت آن است. به این منظور ابتدا ابعاد تصویر ذهنی برند مقصد گردشگری شناسایی و سپس تأثیر این ابعاد بر شهرت مقصد گردشگری موردبررسی قرار گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل آن دسته از گردشگران خارجی است که در فروردینماه سال 1396 به شهر یزد سفرکردهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 300 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه استفادهشده است. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده گردید. نتایج پژوهش نشانمیدهد تصویر ذهنی برند مقصد گردشگری از سه بعد تشکیلشده است که شامل تصویر ذهنی عاطفی، شناختی و رفتاری از برند مقصد گردشگری میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد که تصویر ذهنی عاطفی و شناختی از برند مقصد گردشگری تأثیر معنیداری بر تصویر ذهنی رفتاری از برند مقصد گردشگری دارد. ضریب t برای این دو فرضیه برابر با 96/14 و 87/13 است. همچنین ضریب t برای فرضیه 3، 4 و 5 برابر با 11/2، 25/2 و 83/3 محاسبه گردید. بنابراین، میتوان گفت که تصویر ذهنی عاطفی، شناختی و رفتاری از برند مقصد گردشگری تأثیر مثبت و معنیداری بر شهرت مقصد گردشگری دارند.
Tourism Destination Brand
Tourism Destination Brand Image
Tourism Destination Reputation
Yazd
2019
07
23
45
59
https://jut.ut.ac.ir/article_72081_b39d720231bc42df17b1c683061d04fd.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
ارزیابی عناصر مؤثر بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر ارومیه
میر نجف
موسوی
فاطمه سادات
کهکی
اسحاق
جلالیان
لازمه ابقا و توسعه گردشگری عوامل و عناصری است که گردشگری بر اساس آنها شکل میگیرد و با عنوان عناصر اولیه (جاذبههای گردشگری) و عناصر ثانویه (خدمات گردشگری) شناخته میشوند و گردشگری بدون در نظر گرفتن این عناصر اعتباری ندارد. این عوامل در گردشگری شهری و توسعه آن نقش مهمی دارند و عامل مهمی در جذب و ماندگاری گردشگر در شهرها بهحساب میآیند. در این راستا هدف تحقیق حاضر ارزیابی عناصر مؤثر بر توسعه گردشگری شهر ارومیه میباشد. در این تحقیق به دو عنصر خدمات گردشگری و جاذبههای گردشگری که در توسعه گردشگری شهری تأثیر دارند پرداختهشده است. نوع تحقیق کاربردی و روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. طبق نتایج مدلسازی تخمین معادلات ساختاری جاذبههای گردشگری با ضریب مستقیم و مثبت 99/0 و خدمات گردشگری با ضریب مستقیم و مثبت 85/0 در توسعه گردشگری شهری شهر ارومیه نقش دارند. نتایج تحقیق نشان میدهد وضعیت جاذبههای طبیعی به دلیل آبوهوای مطبوع و وجود جاذبههای طبیعی و منابع و توانمندیها بهویژه به دلیل طبیعت بکر و توانهای طبیعی و آبوهوای مطبوع که به دلیل موقعیت جغرافیای که دارد، مناسب ارزیابیشده است ولی وضعیت خدمات و امکانات ارائهشده گردشگری شهری این شهر آنچنانکه باید توجه نشده است.
Tourism
Tourist Attractions
Tourism Services
Urmia
2019
07
23
61
77
https://jut.ut.ac.ir/article_72080_0a61dda74e899a443ca25151fe2a6614.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
اولویتبندی توان توسعه گردشگری در مناطق کویری و بیابانی مطالعه موردی: استان کرمان
سید مصطفی
هاشمی
سجاد
کریمی پاشاکی
ابراهیم
خلیفه
استان کرمان از جمعیت بالای جوان، وسعت قابلتوجه و زمینهای حاصلخیز بهویژه در حوزه جنوبی، منابع زیرزمینی غنی و ارزشمند و قابلیتها و جاذبههای متنوع گردشگری (طبیعی و انسانی) برخوردار میباشد. بااینوجود، معضلات متعدد اجتماعی– فرهنگی، اقتصادی و کالبدی- فضایی و توسعه ناپایدار (بهخصوص در مناطق کویری و بیابانی) بهعنوان چالشی اساسی فراروی مدیران و برنامهریزان ملی، منطقهای و محلی میباشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن، از نوع کاربردی است. روش پژوهش بهصورت اکتشافی و توصیفی - تحلیلی است. برای گردآوری دادههای موردنیاز از روشهای کتابخانهای و میدانی استفادهشده است. در پژوهش حاضر، برای نخستین بار، بهمنظور اولویتبندی و پهنهبندی منطقه موردمطالعه (استان کرمان) ازنظر توان توریسم، از پیادهسازی مدل تصمیمگیری چند شاخصه ویکور (Vikor) در محیط GIS استفادهشده است. کارایی بسیار بالای مدل ویکور نسبت به مدلهای پیشین (تاپسیس، و ...) در کسب نتایج با کمترین خطا و درنهایت قابلیت بهکارگیری این نتایج در تصمیمگیریهای نهایی توسط مدیران باعث انتخاب مدل مزبور گردیده است. نتایج حاصله از بررسی خروجی نهایی مدل ویکور حاصل از تلفیق و تحلیل لایههای مختلف اطلاعاتی نشان میدهد که شهرستانهای کرمان، بم، جیرفت، سیرجان و رفسنجان به دلیل داشتن جاذبههای انسانی- فرهنگی و طبیعی گوناگون از توان بالاتری نسبت به سایر مناطق استان برخوردار هستند. همچنین، مناطق محرومتر و کمتر توسعهیافته استان مانند: فهرج، ریگان، رودبار جنوب، قلعهگنج، منوجان، کهنوج و ...، که با محدودیتهای طبیعی و همچنین چالشهای انسانی مواجه هستند؛ با توجه به وجود جاذبههای طبیعی و جاذبههای انسانی- فرهنگی مناطق مستعدی جهت توسعه انواع توریسم (طبیعتگردی، فرهنگی، قومی، روستایی، ورزشی، سلامت، رویداد، برای دیدار بستگان، کشاورزی، نیاشناسی، فروشگاه کتاب، و ...) میباشند.
Prioritization
Desert Tourism
Vikor Model
Kerman province
2019
07
23
79
98
https://jut.ut.ac.ir/article_72078_9dc13424dc5ec4990af0ca6fd434241d.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانسهای مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری
حسین
مختاری
مرتضی
اکبری
محمد علی
مرادی
تشدید رقابت بینالمللی، تسریع سیر تکاملی فناوری و انتظارات بیشتر و کاملتر مشتریان، باعث ایجاد چالش بیسابقه در بخش خدمات و تغییر در محیط کسبوکار جهانی شده است. از اینرو در پاسخ به چالش ناشی از جهانیشدن خدمات، شدتیافتن رقابت در بازار و افزایش انتظارت مشتریان، شرکتهای خدماتی به طور فزایندهای توسعهی خدمات جدید را به عنوان یک هدایتکننده رقابتی برای افزایش درآمد و جذب مشتری جدید به کار گرفتهاند. این مطالعه به بررسی تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانسهای مسافرتی با توجه به نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری در شهر تهران میپردازد. تحقیق به صورت پیمایشی و همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش مدیران آژانسهای مسافرتی شهر تهران بودند که تعداد 179 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای استاندارد بود که دادههای حاصل با نرمافزار SPSS و PLS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که نوآوری خدمات تأثیر مستقیم و مثبتی بر عملکرد غیرمالی آژانسهای مسافرتی در شهر تهران (198/0) دارد. همچنین نتایج نشان داد نوآوری خدمات به واسطه متغیر میانجی کیفیت خدمات نیز تأثیر غیرمستقیم مثبت و معناداری بر عملکرد غیرمالی آژانسهای مسافرتی در شهر تهران (211/0) دارد. در نهایت نوآوری خدمات به واسطه متغیرهای میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری نیز تأثیر غیرمستقیم مثبت و معناداری بر عملکرد غیرمالی آژانسهای مسافرتی در شهر تهران (192/0) دارد.
Service innovation
Service quality
Customer Satisfaction
firm performance
travel agency
2019
07
23
99
116
https://jut.ut.ac.ir/article_72083_72c2b7479bd083f755122338416d4600.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
شناسایی مؤلفههای شهروندی تأثیرگذار بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر یزد
مجید
حیدری کوشکنو
حامد
فلاح تفتی
مسعود
احمدخانی
گردشگری شهری عاملی بسیار مهم در توسعه شهرها محسوب میشود و همواره گردشگران جهت بازدید از جاذبههای مادی و غیرمادی شهرها قصد سفر میکنند. گردشگری بر اساس وجود جاذبههای تاریخی، فرهنگی–هنری و غیره شکل میگیرد و یکی از پرجاذبهترین مکانهای گردشگری شهرها همین امکانات و سازهها میباشند لذا توسعه گردشگری شهری و مدیریت خردمندانه آن، نیازمند برنامهریزی میباشد. در این میان شهروندان تأثیر بسزایی در این توسعه دارند به این دلیل که در بیشتر کلانشهرهای جهان در ساختارهای سیاستگذاری و مدیریت، همسو با فرآیندهای جهانیسازی، خواهان مشارکت و حضور بیشتر شهروندان میباشند. این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفههای مؤثر شهروندی بر توسعه گردشگری شهری در شهر یزد انجامشده است. با اجرای این پیمایش میان نمونه منتخب از شهروندان یزد، با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی/تائیدی اقدام به استخراج مؤلفههای شهروندی گردید. با نامگذاری مؤلفهها و اعتبارسنجی مدل ساختاری، نتایج پژوهش نشان میدهد که میتوان مؤلفههای شهروندی را در پنج عامل دستهبندی کرد که این پنج عامل 056/59 درصد از واریانس کل را تبیین مینمایند. اهمیت عامل وظایف شهروندی با 579/31 درصد واریانس نسبت به دیگر عاملها چشمگیرتر است به این دلیل که از دید شهروندان شهر یزد مؤلفههای وظایف شهروندی میتواند بیشترین تأثیر را در پیشبرد اهداف شهری بهسوی توسعه گردشگری شهری داشته باشند. عوامل سواد فناوری، تفکر هدفمند، مشارکت اجتماعی و آگاهی جهانی از دیگر عوامل تأثیرگذار در شکلگیری شخصیت شهروندی هستند.
Tourism Destination Brand
Tourism Destination Brand Image
Tourism Destination Reputation
Yazd city
2019
07
23
117
132
https://jut.ut.ac.ir/article_72082_e6d3d58f2fe5ab1d2509f9ba9c098d88.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
ارزیابی ارتباط فضایی در عناصر گردشگری کلانشهر تهران مطالعه موردی: مناطق 1 و 12
مرضیه
خیرخواه
صفر
قائدرحمتی
عبدالرضا
رکن الدین افتخاری
ناصر
رضائی
شناخت و تحلیل ارتباط فضایی میان عناصر گردشگری یکی از مهمترین و ضروریترین عواملی است که ارتباط تنگاتنگی با نوع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری گردشگران از محیط شهری دارد. هدف از این پژوهش تحلیل ارتباط فضایی در عناصر گردشگری مناطق یک و دوازده کلانشهر تهران میباشد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات اسنادی و در تحلیل تجربی از ابزارهای میدانی پرسشنامه و همچنین دادههای ثانویه استفاده گردید. بدینسان در ابتدا شاخصها و نماگرها تنظیم گردید و با توجه به نظر نخبگان شاخصها و نماگرهایی که بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند برای تنظیم پرسشنامه انتخاب شدند. در این پژوهش از آزمونT تک نمونهای در محیط SPSS برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامهها و همچنین از مدل میانگین نزدیکترین همسایگی و تحلیل خوشهای فضایی چند فاصلهای در محیط GIS برای تجزیه و تحلیل دادههای ثانویه و برای بدست آوردن الگوی توزیع و پراکنش فضایی عناصر گردشگری در مناطق استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی فضایی عناصر گردشگری در مناطق یک و دوازده کلانشهر تهران از نوع خوشهای است و همچنین نتایج حاصل از آزمونT تک نمونهای نشان میدهد که شاخصهای موردنظر میانگینی کمتر از مقدار T Value را که عدد 3 میباشد را بدست آوردهاند و همچنین سطح معناداری برابر است با 000/0، که نشاندهندهی وجود ارتباط ضعیف میان عناصر گردشگری در نظر گرفته شده در هر دو منطقه و تایید فرضیه تحقیق میباشد.
Spatial Associations
Tourism Elements
Spatial Analysis
Tehran Metropolis
2019
07
23
133
150
https://jut.ut.ac.ir/article_72650_32c224b9251d47153b2f1b4052dedbed.pdf
urban tourism
jut
2423-6926
2423-6926
1398
6
2
بررسی جاذبههای گردشگری ادیان توحیدی در کلانشهر تهران جهت توسعه صنعت گردشگری
بهار
بیشمی
مهدی
سقایی
سارا
بهادرخان
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از سودآورترین صنایع خدماتی نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا میکند. کلانشهر تهران بهعنوان یکی از مناطق مستعد گردشگری مذهبی، به دلیل برخورداری از جاذبههای مختلف گردشگری ادیان توحیدی توانمندیهای بالایی برای جذب گردشگران برخورداراست. این پژوهش باهدف بررسی جاذبههای گردشگری ادیان توحیدی در کلانشهر تهران جهت توسعه صنعت گردشگری صورت گرفت. تحقیق حاضر ازنظر دستهبندی تحقیقات بر اساس روش، یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه، از 20 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری مذهبی که بالای ده سال سابقه خدمت دارند، جمعآوری شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد. نتایج نشان داد، اختلاف مشاهدهشده بین میانگینهای سؤالات مختلف بهجز سؤالهای وضعیت پارکینگ مجموعهها، کمیت و کیفیت وسیله نقلیه برای گردشگران و دسترسی به مکانهای گردشگری، تجهیزات بینشهری ازجمله رستوران، توالت، استراحتگاه، هماهنگی و مشارکت میان سازمانهای دولتی و خصوصی مرتبط با گردشگران مذهبی، تهیه تابلو و اتیکت در مورد مکانها، کتابهای جیبی، بروشور، نقشه و عکس، آموزش نیروهای متخصص در زمینه گردشگری ادیان توحیدی، تهیه فیلمهای در مورد ادیان توحیدی و آثار باستانی موجود در کلانشهر تهران و ارتقاء کمیت و کیفیت آموزشی مردم نسبت به گردشگران از طریق رسانههای گروهی در سطح خطای کوچکتر از 05/0 معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد،80 درصد پاسخدهندگان میزان جاذبههای گردشگری ادیان توحیدی در کلانشهر تهران را متوسط به بالا ارزیابی کردند و 85 درصد آنها نیز توانمندیهای مذهبی ادیان توحیدی در کلانشهر تهران را متوسط و زیاد ارزیابی کردند. با توجه به مطالب ذکرشده و مستندات ارائه شد، میتوان گفت کلانشهر تهران قابلیت تبدیلشدن بهعنوان یکقطب بزرگ گردشگری مذهبی ادیان توحیدی را دارا است.
Monotheistic religions
tourism industry
Attract Tourists
Tehran Metropolis
2019
07
23
151
161
https://jut.ut.ac.ir/article_72529_257255afc255cffe28fcaccf5de7629c.pdf