2024-03-29T08:44:58Z
https://jut.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9891
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
تحلیل توزیع فضایی مراکز اقامتی در مقصدهای گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر رشت
مهدی
حسام
اسماعیل
آقائی زاده
گردشگری شهری در راستای دستیابی حداکثری به گردشگران ورودی ازیکطرف و افزایش ماندگاری آنها از طرف دیگر، نیازمند پیشنیازهایی است. ازجمله عمدهترین این پیشنیازها، وجود جاذبههای گردشگری و همچنین انواع مراکز اقامتی برای آنهاست. آنچه در کنار وجود این مراکز در شهرها اهمیت دارد، نحوه مکانیابی، توزیع فضایی و جهت پراکنش آنهاست که نیازمند مطالعه و بررسی است. ازاینرو این پژوهش توزیع فضایی مراکز اقامتی شامل هتلها، مهمانپذیرها و خانههای مسافر را در کنار جاذبههای گردشگری شهر رشت را بررسی کرده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. برای تحلیل یافتهها از روش میانگین نزدیکترین همسایه، تحلیل خوشهای فضایی چند فاصلهای، میانگین مرکزی و بیضی انحراف معیار استفادهشده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر اساس میانگین نزدیکترین الگوی پراکنش واحدهای اقامتی بهصورت کلی و خانه مسافرها بهصورت خوشهای بوده و پراکنش هتلها بهصورت پراکنده است. همچنین بر اساس تحلیل خوشهای فضایی چند فاصلهای پراکنش جاذبههای گردشگری بهصورت خوشهای، خانه مسافرها بهصورت خوشهای و هتلها و مهمانپذیرها در شهر رشت بهصورت پراکنده میباشد همچنین در صورت یکسان در نظر گرفتن مراکز اقامتی، توزیع آنها دارای جهت شمال شرقی- جنوب شرقی میباشد. درمجموع نیاز به توسعه هماهنگ مراکز اقامتی در شهر رشت کاملاً محسوس است. به نظر میرسد که متولیان امر مراکز اقامتی در شهر رشت، نیازمند تدوین برنامهای هماهنگ و از پیش تعیینشده برای توسعه چنین مراکزی هستند و باید از هرگونه برخورد فوری و ضربتی خودداری شود.
توزیع فضایی
مراکز اقامتی
مقاصد گردشگری
شهر رشت
2020
01
21
1
16
https://jut.ut.ac.ir/article_75406_3bdacbf69c817c8da5d80880da74a187.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
ارزیابی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران رویدادهای بومی- فرهنگی در مقصد گردشگری رامسر
مصطفی
محمدی
سیّد محمّد
میرتقیان رودسری
مهشید
ناسوتی
رویدادها بهعنوان یکی از رو به رشدترین بخشها و مهمترین محصول گردشگری و نیز راهحلی برای جوانسازی مقصدهای گردشگری و جذب گردشگران بیشتر به آن شناخته میشوند. در این راستا، شناخت فرآیندی که بهواسطه آن، یک رویداد بتواند نقش مهمی را در رضایت و وفاداری گردشگران ایفا نماید، ضرورت دارد. تحقیق حاضر باهدف شناخت و ارزیابی نقش عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به رویدادهای منتخب مقصد گردشگری رامسر صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، کاربردی، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس تکنیک حداقل مربعات جزیی بوده است. جامعه آماری تحقیق، گردشگران بازدیدکننده ازاینرویدادهای بودند. تعداد نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS25 و SmartPLS2 صورت پذیرفت. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ (895/0) تأیید گردید. از تحلیل عاملی تأییدی برای اطمینان از اعتبار مدلهای اندازهگیری استفاده شد. نیکویی برازش مدل (GOF) برابر با 364/0 بود که نشان از اعتبار قوی مدل تحقیق داشت. بر اساس یافتهها، بهجز فرضیه اول (تأثیر اصالت رویدادها بر کیفیت رویدادها)، هشتم (تأثیر کیفیت رویدادها بر ارزش رویدادها) و یازدهم (تأثیر کیفیت رویدادها بر اعتماد به رویدادها)، سایر فرضیهها تأیید شدند و مشخص گردید متغیرهای مربوطه نقش مهمی را در وفاداری به رویدادهای منتخب مقصد گردشگری رامسر ایفا مینمایند.
گردشگری رویدادها
رویدادهای فرهنگی- بومی
وفاداری
مقصد رامسر
2020
01
21
17
31
https://jut.ut.ac.ir/article_67106_b991b59738842659857d91b6248e5286.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
بررسی نقش گردشگری در کیفیت زندگی شهری مطالعه موردی: شهر تبریز
ابوالفضل
قنبری
محمد باقر
علیزاده اقدم
معصومه
آدمی
هدف این پژوهش، تشریح نقش گردشگری بر کیفیت زندگی ساکنان شهر تبریز بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) بود که نشاندهنده ارتباطات مستقیم بین تأثیرات گردشگری، قلمرو زندگی خاص و کیفیت زندگی ساکنان میباشد، برای این منظور از نرمافزارهای LESREL و SPSS 22 کمک گرفتهشده است. این تحقیق بر مبنای نوع پژوهش، کاربردی و روش پژوهش توصیفی و تحلیلی است. در این تحقیق جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای انجامگرفته است. جامعه آماری این تحقیق، عموم مردم محلی بالای 15 سال شهر تبریز است که برای تعیین حجم نمونه و روش نمونهگیری، به ترتیب از روش تعیین حجم نمونه کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. یافتههای تحقیق، نشان از وجود رابطه معنادار و تأیید فرضیههای تأثیرات اقتصادی گردشگری روی قلمرو رفاه مادی با ضریب 29/0، تأثیرات اجتماعی گردشگری روی قلمرو اجتماع محلی با ضریب 31/0، تأثیرات فرهنگی گردشگری روی قلمرو رفاه هیجانی با ضریب 26/0، تأثیرات محیطی گردشگری روی قلمرو رفاه سلامت و امنیت با ضریب 46/0 داشت. تأثیر اقتصادی گردشگری روی کیفیت کلی زندگی مثبت 01/0، و همچنین تأثیر فرهنگی گردشگری روی کیفیت کلی زندگی مثبت 30/0 ارزیابی شد. تأثیرات قلمرو رفاه مادی روی کیفیت کلی زندگی مثبت 05/0، تأثیرات قلمرو رفاه هیجانی روی کیفیت کلی زندگی 49/0 و تأثیرات قلمرو رفاه سلامت و امنیت روی کیفیت کلی زندگی 19/0 برآورد شد. همچنین مدل کلی ساختار نظری فرضیههای اصلی تحقیق با ضریب مستقیم تأثیرات گردشگری روی کیفیت کلی زندگی 08/0 به دست آمد. یافتههای کلی نشان داد که رابطه مثبتی بین تأثیرات گردشگری و قلمروهای خاص زندگی وجود دارد. بدان معنی که وقتی درک مثبت ساکنان از آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی گردشگری افزایش مییابد و رضایت آنها از رفاه مادی، اجتماع محلی، رفاه هیجانی و سلامت و امنیت نیز افزایش مییابد که همین افزایش کیفیت کلی زندگی را تحت تأثیر قرار میدهد.
گردشگری
قلمروهای زندگی خاص
تأثیرات گردشگری
رضایت از زندگی
شهر تبریز
2020
01
21
39
56
https://jut.ut.ac.ir/article_68100_39c988c5d3bb7e71f388d77bdda99174.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی مطالعه موردی: حرم حضرت بیبی حکیمه (س)
جواد
ده ده جانی
حسین
خلیلی
محمدصادق
میرزا ابوالقاسمی
صنعت گردشگری در کشور ما، بهویژه در نوع گردشگری مذهبی، به دلیل قابلیتها و مراکز مذهبی زیاد و همچنین موضوع سیر و سیاحت در فرهنگ و تمدن اسلامی که با اندیشه و باور مسلمانان پیوندی محکم دارد نقش تعیینکنندهای در توسعهیافتگی کشور میتواند داشته باشد. ازاینرو یکی از راههای دستیابی به چنین امری شناسایی راهبردهای اثرگذار بر روند توسعه گردشگری مذهبی است. بر این اساس، پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و پیمایشی، باهدف شناسایی راهبردهای اثرگذار بر توسعه گردشگری مذهبی در حرم مطهر بیبی حکیمه (س) و اولویتبندی آنها بر اساس میزان اهمیتشان پرداخته است. برای این منظور، پرسشنامهای محقق ساخته که از تفسیر دادههای آن بتوان به مهمترین نقاط قوت و فرصت و آرمانها و درنهایت راهبردهای اصلی دستیافت تنظیم گردید و در این راستا ازنظرت خبرگان و کارشناسان امر بهره گرفتهشده است. بدین منظور نیز از چارچوب جامع تدوین استراتژی بر اساس مدل SOAR استفادهشده است. سپس نتایج حاصل از این مدل بر اساس نظرات خبرگان و با روش SWARA مورد ارزیابی و قضاوت قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای بهبود و کیفیت زیرساختها و افزایش مراکز خدمات رستوران و مراکز پذیرایی و برگزاری مراسمهای مذهبی در حرم بهعنوان بهترین استراتژی برای محدوده موردمطالعه انتخاب شدند. درنهایت با توجه به نتایج حاصله، راهکارها و تدابیر لازم بهمنظور بهرهگیری از قوتها و فرصتهای گردشگری مذهبی در حرم مطهر بیبی حکیمه (س) جهت توسعه گردشگری مذهبی بیانشده است.
حرم بیبی حکیمه (س)
گردشگری مذهبی
مدل soar و swara
2020
01
21
57
71
https://jut.ut.ac.ir/article_75407_a383e11bf254fb04fed5884a6050663a.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
مدیریت راهبردی توسعه گردشگری تفرجی شهرستان شهریار با اتکا به مدل PESTEL
محمدامین
خراسانی
قاسم
حیدری
گردشگری تفرجی را میتوان یکی از کمهزینهترین انواع گردشگری نام برد. همچنین در گردشگری تفرجی یا همان روزانه میتوان گردشگریهای متفاوتی را جای داد مانند گردشگری کشاورزی، گردشگری شهری و گردشگری روستایی و... که میتوان در یک گشتوگذار روزانه از آن لذت برد. منطقه موردمطالعه در این تحقیق شهریار است که با روستاهای خود پیوند نزدیک دارد و همچنین دارای باغات فراوانی در داخل خود شهر نیز میباشد. اما این باغات نیز با توجه به درخواست افراد برای مسکن و سایر نیازهای شهری روزبهروز از بین رفته است. ازاینرو میتوان پیوندی از گردشگری شهری، روستایی و کشاورزی را داشت و از ترکیب این سه نوع فعالیت گردشگری برای پیشبرد منطقه در زمینه گردشگری استفاده کرد تا بتوان جلوی تخریب باغات و اراضی مستعد کشاورزی را گرفت. ازآنجاکه این پژوهش به دنبال شناسایی راهکارهای رونق گردشگری تفرجی بوده است، در زمره پژوهشهای توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد و با بهرهگیری از مدلهای SWOT و PESTEL مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. همچنین عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیطزیستی و حقوقی مؤثر بر توسعه گردشگری تفرجی مورد تحلیل قرارگرفته و طبقهبندیشده است و به این نتیجه نشان داد شهریار پتانسیل گردشگری تفرجی را دارد و بهینه در محدوده راهبرد تهاجمی قرار میگیرد.
مدیریت راهبردی
گردشگری تفرجی
شهرستان شهریار
مدل PESTEL
2020
01
21
73
94
https://jut.ut.ac.ir/article_75408_e08ba047539f605d46fea35e2491974b.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
گردشگری بازتابی از زیست جهان شهری در دنیای مدرن
یونس
نوربخش
عبدالحسین
کلانتری
احسان
فرهادی
فرض بنیادین گردشگری بهمثابه پدیدهای در زندگی شهری و برگرفته از نظمهای مدرن در طی چند دهه اخیر رشد چشمگیری یافته است. توسعه نظریهها در این زمینه به حدی قابلتوجه بوده است که نظریهپردازان این حوزه، تئوریهای موجود را رقیبی قدرتمند برای بنیانهای کلاسیک نظریههای علوم اجتماعی در شناخت امر اجتماعی ارزیابی میکنند. مقاله حاضر از نوع مقالات مروری است. نوع تحقیق نظری است که با استفاده از روش اسنادی، به ارزیابی مفاهیم اصلی و جاافتاده اندیشه اجتماعی در متون مربوط به گردشگری پرداخته است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد، گردشگری صرفاً در پرتو نظام مدرنیته و زایشهای مثبت و منفی و یا وجوه تاریک و روشن آن در زندگی شهرنشینان قابل تبیین است. از یکسو زایش اجتماعی گردشگری جاذبه مدرنیته است؛ لذا ظهور گردشگر با بالندگی شرایط مدرنیته و مظاهرش همچون تعطیلات سازی، سبک زندگیِ شهری مبتنی بر جدایی کار از اوقات فراغت، جهانیشدن، ارضای اروس بهواسطه نهادهای نظم شهری، مصرف، ارضای کنجکاوی در فضای دور از شهر و اگزوتیسم مصادف است؛ از سوی دیگر، گردشگری نوعی فرار ازخودبیگانگیِ مدرنیته، رهایی از نظم لوگوسی، زیست افسون زدوده شهری و کشف اصالت و خود اصیل در جهان غیرشهری درک میشود.
مدرنیسم
ازخودبیگانگی
لوگوس- اروس
کالای شدن
گردشگری
2020
01
21
95
110
https://jut.ut.ac.ir/article_74631_3278d31d3a00e68b6774bfb57e756376.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
ارزیابی توزیع فضایی زیر ساخت های اولیه گردشگری با تأکید بر تحرک محورگردشگری_تاریخی در محدوده بافت تاریخی –فرهنگی شهر ارومیه
مظفر
عباس زاده
نسیم
شمس الدینی
علی
پوراسد
گردشگری پدیده مهم قرن بیستم است که در چارچوب الگوهای فضایی خاصی عمل میکند. یکی از این الگوهای فضایی گردشگری شهری است. چگونگی پراکنش و توزیع فضایی زیرساختهای گردشگری در شهر، موجب تقویت تحرک گردشگر در این الگوی فضایی میشود. به صورتی که تحرک گردشگری، نقشی اساسی در پیشبینی مسیر احتمالی تحرکات گردشگران، مدیریت و طراحی مقصد، برنامهریزی سفر و بازاریابی جاذبهها دارد. هدف پژوهش حاضر سنجش و ارزیابی توزیع فضایی زیرساختهای اولیه با توجه به تحرک محور گردشگری تاریخی میباشد. این پژوهش با کاربست روش توصیفی-تحلیلی بر آن است که با استفاده از روش مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS و تحلیل تصمیمگیری چند معیارِ فازی FUZZY به تجزیهوتحلیل تحرک گردشگران در بافت تاریخی ارومیه پرداخته و اهمیت اثرات فضایی زیرساختهای گردشگری را جهت تقویت تحرک گردشگران، برجسته نماید. شاخصهای کمی نشاندهنده وضعیت متعادل و مطلوب الگوی پراکنش زیرساختها در هسته تاریخی شهر میباشند، چراکه زیرساختهای گردشگری در محدوده خیابان امام که مرکز اصلی محور گردشگری-تاریخی شهر است، متمرکزشدهاند. همچنین با استفاده از اطلاعات موجود میتوان نتیجه گرفت که اماکن تاریخی، مراکز تجاری_ خدماتی و هتلها، بیشترین تأثیر را در تحقق تحرک پذیری گردشگران در این محور داشتهاند. طی این تحقیق، فرضیه پژوهش، مبنی بر توزیع مناسب و متوازن زیرساختهای گردشگری در بافت مرکزی شهر ارومیه، مورد اثبات و تأیید قرار میگیرد.
تحرک گردشگری
زیرساختهای اولیه گردشگری
مدل منطق فازی
شهر ارومیه
2020
01
21
111
128
https://jut.ut.ac.ir/article_75809_5e63b4d893929fad90f7d06daf1f77a5.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
اولویتبندی ذینفعان گردشگری مذهبی کلانشهر مشهد
علی
رضایی مقدم
ابوالفضل
مشکینی
عبدالرضا
رکن الدین افتخاری
گردشگری یکی از پررونقترین فعالیتهای اقتصادی جهان بوده و بهقدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهادهاند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی بهویژه دین مبین اسلام جایگاه خاصی را ایفا مینماید. در راستای دستیابی به گردشگری مذهبی پایدار الزامی است کنشگران و ذینفعان در آن موردتوجه قرار بگیرند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی ذینفعان کلیدی حوزه گردشگری مذهبی کلانشهر مشهد و اولویتبندی آن تعیین گردید. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع پیمایش است. با استفاده از روشهای کمی و کیفی، گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی (با استفاده از ابزار پرسشنامه) صورت پذیرفته است. بهمنظور تحلیل دادهها برای اولویتبندی معیارها از روش AHP-Fuzzy استفادهشده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش جامعه میزبان (با وزن نرمال شده 191/0)، سازمانها و نمادها (با وزن نرمال شده 184/0)، جامعه میهمان (با وزن نرمال شده 179/0)، رقبا (با وزن نرمال شده 162/0)، عرضهکنندگان کالا و خدمات گردشگری (با وزن نرمال شده 152/0) و محققین و کارشناسان (با وزن نرمال شده 130/0) به ترتیب مهمترین اهمیت را دارا میباشند.
اولویتبندی
گردشگری مذهبی
ذینفعان
کلانشهر مشهد
2020
01
21
129
143
https://jut.ut.ac.ir/article_75992_2475947801e5c56012d39e8d3248c8f2.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
جایگاه فضاهای ورزشی در توسعه گردشگری شهرستان نهاوند مطالعه موردی: مجموعه ورزشی علیمرادیان
ناصر
رضائی
لیلا
علیمرادیان
جاذبههای انسانساخت یکی از مهمترین جاذبههایی هستند که درنتیجه دخالت انسان در محیط شکلگرفتهاند. این نوع جاذبهها طیف وسیعی از چشماندازهای جغرافیایی را به خود اختصاص میدهند که فضاهای ورزشی نمونهای از آنها هستند. مجموعه فرهنگی - ورزشی علیمرادیان با چشماندازی زیبا، معماری مناسب و امکانات ورزشی مجهز برابر با استانداردهای جهانی، شرایط مطلوبی برای جذب گردشگر در شهرستان نهاوند فراهم آورده است. در این پژوهش ضمن معرفی پتانسیلهای گردشگری شهرستان نهاوند، به معرفی مجموعه فرهنگی- ورزشی علیمرادیان و ارائه راهکارهایی برای توسعه گردشگری ورزشی، اشتغالزایی و ارتقاء سطح اقتصادی، در این شهرستان پرداختهشده است. روش کار تحقیق حاضر کتابخانهای، توصیفی و تحلیلی، بازدید میدانی و تکمیل پرسشنامه بوده است. جامعه آماری شامل 100 نفر از ورزشکاران، کارشناسان و گردشگران ورزشی بوده که با توجه به مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه، از جدول حجم نمونه مورگان به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخابشدهاند. متغیرها بهصورت کیفی و کمی تجزیهوتحلیل و از نرمافزار SPSS ویرایش 21 بهره گرفتهشده، برای نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف و جهت بررسی فرضیههای تحقیق از آزمون T استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که پتانسیلهای ورزشی شهرستان بهدرستی شناسایی نشدهاند و اینکه فضاهای ورزشی تأثیر فراوانی در ارتقاء گردشگری ورزشی داشته که در صورت توجه و داشتن برنامه، رونق گردشگری ورزشی در این شهرستان سبب اشتغالزایی و ارتقاء سطح اقتصادی جامعه خواهد شد.
گردشگری ورزشی
مجموعه ورزشی علیمرادیان
توسعه اقتصادی
شهرستان نهاوند
2020
01
21
145
156
https://jut.ut.ac.ir/article_76192_6cdd2506351b1ac8307d1ed35023eaf2.pdf
نشریه گردشگری شهری
2423-6926
2423-6926
1398
6
4
تحلیل روابط ساختاری تصویر مقصد، وفاداری و رضایت گردشگران در کلانشهر تبریز
رحیم
حیدری چیانه
مهدی
احمدیان
تصویر درک شده گردشگران از مقاصد گردشگری یکی از عواملی مؤثر در جذب گردشگران برای بازدید از یک مکان و انتخاب مقصد سفر میباشد. همچنین تصویر، بهویژه یک تصویر مثبت از مقصد، نقش مهم و مؤثری نیز در رفتارهای آتی گردشگران ازجمله رضایتمندی و وفاداری آنان به مقاصد گردشگری دارد. بر این اساس تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر تصویر درک شده گردشگران از کلانشهر تبریز بر رضایتمندی و وفاداری آنان به این شهر انجام پذیرفته است. ابزار اصلی گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته است. برای این منظور تعداد 388 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در فصل تابستان سال 1397 بین گردشگران در حال بازدید از کلانشهر تبریز توزیع و تکمیل گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات تحقیق نیز از روش مدلسازی تحلیل معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS20 و Amos24 استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان میدهد که کیفیت تصویر درک شده گردشگران از شهر تبریز بهطور مستقیم بر رضایتمندی و وفاداری آنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین رضایتمندی گردشگران نیز بهنوبه خود بر وفاداری گردشگران تأثیر مستقیم و معنادار داشته و نهایتاً اینکه تصویر مقصد علاوه بر تأثیر مستقیم بهصورت غیرمستقیم و از طریق رضایتمندی نیز بر وفاداری گردشگران تأثیر میگذارد.
تصویر مقصد
رضایتمندی
وفاداری به مقصد گردشگری
کلانشهر تبریز
2020
01
21
157
174
https://jut.ut.ac.ir/article_75808_aeba89f78921e3f8d631b1961576c485.pdf