دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Measuring tourist satisfaction with the quality of hotel services using the CSM index
Case Study: Shirazسنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری با استفاده از شاخص CSM (مطالعۀ موردی: کلانشهر شیراز)1155314010.22059/jut.2014.53140FAکرامت الهزیاریاستاد دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران0000-0001-9135-4768امیراشنوییدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی کاشانمحمدمولایی قلیچیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزJournal Article20140513Important indicators in the evaluation of tourism development, infrastructure capacity and quality of the hotel. Normally, capacity and quality hotel facilities with both domestic and international tourism growth are directly linked. In this context, the aim of the present study was to investigate the status of a city hotel for the good service to the users of its services in 7 includes transport and accessibility index, collision, and know-how the hotel staff to, site of the area around the hotel, local facilities and services, the quality of the hotel food, education, security and trust. For this purpose, questionnaires of satisfaction with the quality of tourist services in the hotel industry were prepared using standard statistical methods. Analytical methods and the type of application - development and methods of data collection and survey were conducted in two forms. Population of the study, domestic tourists all 30 hotels in Shiraz in 1390 and by the form of the formula Cochran sampling, sample size was 360 people. Data were analyzed using SPSS software and analyzed CSM index. The results show that although targeted seven dimensions studied, slightly higher than the average, but to achieve the expected performance (on 100) apart. Assess the importance of perception in the minds of tourists indicates that the area around the hotel and most important for tourists (65.5 %). The second important variable quality of the tourists feeding (61.8 %). <br /> از نماگرهای مهم در ارزیابی توسعۀ گردشگری، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت خدمات مراکز اقامتی است. بهطور طبیعی، رشد ظرفیت تأسیسات اقامتی و کیفیت آنها با رشد گردشگری، اعم از داخلی و بینالمللی، نسبت مستقیم دارد .در همین زمینه، هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت مراکز اقامتی شهر شیراز از لحاظ توان سرویسدهی مناسب به استفادهکنندگان از خدمات آنها در 7 شاخص شامل حملونقل و دسترسیها، برخورد و دانش کارکنان هتل، محل هتل و فضاهای پیرامونی، امکانات و خدمات داخلی، کیفیت تغذیۀ هتل، آموزش و امنیت و اعتماد است. بدینمنظور، پرسشنامۀ سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات در صنعت هتلداری تهیه و با روشهای آماری استاندارد شد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی و نوع آن کاربردیـ توسعهای و شیوۀ گردآوری اطلاعات به دو صورت اسنادی و پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ گردشگران داخلی شهر شیراز در 30 مرکز اقامتی در سال 1390 تشکیل میدهند که از این میان و به وسیلۀ فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه برابر با 360 نفر بهدست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و شاخص CSM تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این است که هرچند ابعاد هفتگانۀ بررسیشده از میزان متوسط اندکی بالاترند، تا رسیدن به عملکرد مورد انتظار (بر مبنای عدد100) فاصله دارند. ارزیابی میزان ارزش ادراکی در ذهن گردشگران نشان میدهد که اهمیت محل هتل و فضاهای پیرامونی برای گردشگران بیشترین اهمیت را دارد (5<sub>/</sub>65درصد). دومین عامل مهم از سوی گردشگران متغیر کیفیت تغذیه (8<sub>/</sub>61درصد) است.https://jut.ut.ac.ir/article_53140_85fb6d6606c754cc15661418628a271a.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Strategy Study under Macro Environmental Factors in Urban Tourism Using SWOT & PESTLE Analysis (a case study: development of tourism in Yazd city)راهبردپژوهی در سایۀ عوامل کلان محیطی در گردشگری شهری با استفاده از مدلهای کمی و کیفی (مطالعۀ موردی: توسعۀ گردشگری شهر یزد)17335314310.22059/jut.2014.53143FAحسناسماعیل زادهاستادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتیامیررضاخاوریان گرمسیردانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران0000-0001-8609-1748رضاکانونیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20141112 Nowadays, Tourism is the third largest economy in the world and has developed into one of the world’s most important industrial sectors, growing faster than the world’s gross domestic product for the last 30 years. Such a rapid development has been coupled with the negative impacts on the social and environmental aspects of the communities where tourism has developed. In current study regarding to the intity of topic, the dominant space of research is analytical and descriptive, that for providing the teoritical basis and a litrature reviw partake from documentary and liberary and field study methods. Statistical society of this research include 486152 of Yazd city, tourists and tourism autorities. Sample valuse calculated using cochran about 322 that include all of people with at least 18 years old. Used from cluster method for cillecting requered datas. In order to analysing datas has been useed SWOT & PESTLE. This study try to introduce this model to tourism planning studies in Iran. Finally, this strategies presented: moving to electronic governance and presenting the services by internet, providing, guarantee the profits of capital return and etc.گردشگری براساس وجود جاذبههای دیدارگر شکل میگیرد و شهرها یکی از مکانهای پرجاذبۀ گردشگری هستند. گردشگری شهری یکی از عوامل مهم توسعۀ اقتصادیـ اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان است. شهر یزد از جمله شهرهای تاریخی کشور است که ویژگیهای لازم برای توسعۀ گردشگری شهری را دارد. پژوهش حاضر سعی بر این داشت که با استفاده از روش SWOT و PESTLE ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید در بخش گردشگری شهری شهر یزد، بهترین راهبردها را برای مقابله با تهدیدها و بهرهگیری از فرصتها تعیین کند. روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات با استفاده از روشهای مشاهدة مستقیم و مصاحبه و تهیة پرسشنامه انجام گرفته است. در فرایند گردآوری اطلاعات و بهخصوص در جمعآوری پرسشنامه، جامعة نمونه در سه سطح مردم، گردشگران، و مسئولان ادارات مرتبط با گردشگری شهری است. جهت نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در تدوین راهبردهای توسعة گردشگری شهری با تأکید بر عوامل خارجی باید جنبههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، قانونی، و محیط زیستی در نظر گرفته شود. در پژوهش حاضر، این عوامل دستهبندی شده و درنهایت با توجه به عوامل داخلی و خارجی راهبردهایی برای توسعة گردشگری شهری یزد از جمله پیشرفتن به سوی دولت الکترونیک و تسهیل خدماترسانی به گردشگران از طریق ایجاد خدمات الکترونیک، افزایشدادن سرمایۀ در گردش، و خروج از رکود سرمایه در شهر از طریق تصویب قوانین تضمین سود سرمایه و درنتیجه کاهش تورم ارائه شد.https://jut.ut.ac.ir/article_53143_63706b2478966787159f58da3a6a591a.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Analyzing the role of tourism in citizens life quality with emphasis on subjective Indicators
Case study: Fasham City (Shemiranat County)تحلیل نقش گردشگری بر کیفیت زندگی شهروندان با تأکید بر شاخصهای ذهنی (مطالعۀ موردی: شهر فشم، شهرستان شمیرانات)35455314910.22059/jut.2014.53149FAمرتضیمحمدپورجابریدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20141209Tourism development has various implications on social, economic, physical and environmental conditions including its role on citizens’ life quality. Life quality which is now of the most important components studied by civil planning researchers, is a multi-dimensional conception and has different aspects. It is not only now necessary to be satisfied everyday needs and welfare conditions, but also subjective aspects of citizens’ life quality has received a much more attention in recent years. So, in this study we address to study and analyze tourism development and its role on quality life of Fasham citizens with emphasis on subjective Indicators. Our methodology is descriptive and analytical and our data has been collected using questionnaires. Our statistical population are local citizens of the city under study and we choose 286 households as our statistical sample using Cochran formula. We also analyze our collected data using statistical tests. Our findings suggest that tourism development in Fasham has played an effective role on citizens’ life quality and this life quality improvement has not been the same between different realms of life quality and there is a significant difference between them. Our results also show that in analyzing the stance and importance of tourism role in Fasham , leisure and recreation among other realms of life quality are the most effective cases have an effect on citizens’ viewpointsتوسعۀ گردشگری شهری اثرها و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، و زیستمحیطی متفاوتی دارد که از جمله میتوان به نقش این فعالیت بر کیفیت زندگی شهروندان اشاره کرد. کیفیت زندگی، که امروزه از مؤلفههای مهم مورد توجه متخصصان حوزۀ برنامهریزی شهری است، مفهومی چندبعدی است و جنبههای مختلفی دارد. امروزه، فقط برآوردهشدن نیازهای جسمانی و برخورداری از امکانات رفاهی زندگی کفایت نمیکند و توجه به ابعاد ذهنی کیفیت زندگی شهروندان مورد توجه بیشتری واقع شده است. بر همین اساس، در این پژوهش، به بررسی و تحلیل توسعۀ گردشگری و نقش آن در ابعاد کیفیت زندگی شهروندان شهر فشم با تأکید بر شاخصهای ذهنی پرداخته شده است. روششناسی این تحقیق توصیفی و تحلیلی و دادههای مورد نیاز با استفاده از روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه) گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شهروندان محلی شهر مطالعهشده است که با استفاده از روش کوکران تعداد 286 سرپرست خانوار بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدهاند. همچنین با بهرهگیری از آزمونهای آماری دادههای جمعآوریشده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که توسعۀ گردشگری در شهر فشم توانسته نقش مؤثری بر بهبود کیفیت شهروندان ایفا کند که این بهبود وضعیت در میان قلمروهای مختلف کیفیت زندگی یکسان نبوده و تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که در ارزیابی اهمیت و جایگاه نقش گردشگری در شهر فشم، از میان قلمروهای مطالعهشده، تفریح و اوقات فراغت بیشترین تأثیر را بر دیدگاه شهروندان داشته است.https://jut.ut.ac.ir/article_53149_64bef971f36478eb2c949d69aa241eec.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Ethics of Modern Tourism
(A Critical Approach to the Aspects, Principals and Effects of the Ethics of Modern Tourism)اخلاق گردشگری مدرن رویکردی انتقادی به ابعاد، اصول و آثار اخلاق گردشگری مدرن47615315110.22059/jut.2014.53151FAمحمدرضارضوانیاستاد دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران0000-0003-0830-3666مجیدلباف خانیکیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهرانJournal Article20140929
Modern tourism has formed and burgeoned within the paradigm of modernity. Therefore many of the problems of modernity apply to this type of tourism too. Modern tourism is in favor of maximum profit with maximum proficiency in minimum time, though many hidden expenses may be overlooked in this process. Modern tourism poses many ethical issues which can be traced and studied in two main categories: nature and society. If we see the ethics from Kant’s standpoint, many of the notions and actions taking place in the modern tourism do not enjoy enough rationality, so they can be considered even immoral. Modern tourism still has an exploratory and triumphal soul, something that led to the discovery of new lands and then access to more resources during the colonial era over the past centuries. This approach emanates from the concept of “other” and distinguishes the tourists and their home lands from their tourist destination whose nature and society are believed to be different essentially from that of the tourists and pursue a different destiny. Nevertheless it seems that one can re-define the modern tourism in the context of ethics in order to come up with a new version of tourism which would be more sustainable and responsible. In the course of social history, agriculture with the labor of slaves has turned into an immoral activity, and accordingly hope remains high that modern tourism with its social and environmental backlashes would go down the same path.
In the Persian literature of tourism ethics, the philosophical depth of this issue has not been examined, but most of the articles ever published have been focused on the ethical codes from the viewpoint of a particular ideology. Therefore this article in a nutshell tries to examine some philosophical challenges and key questions revolving around the ethics of modern tourism. In this article, the research method is hermeneutic and interpretive through studying some books, articles and documents on tourism and its impact on the environment and social norms of the destination communities. To facilitate our research, the ethics of tourism has been investigated in two conceptual fields of nature and society. گردشگری مدرن در پارادایم مدرنیته شکل گرفته و توسعه یافته است. بنابراین، بسیاری از معضلات مدرنیته دامنگیر اینگونه گردشگری نیز است. گردشگری مدرن در جستوجوی سود بیشتر در زمان کمتر و با بازدهی بیشتر است، اما در این میان ممکن است بسیاری از هزینههای پنهان نادیده گرفته شوند. گردشگری مدرن مسائل اخلاقی زیادی را پدید میآورد که عمدتاً در دو زمینة مهم قابل ردیابی و بررسیاند: طبیعت و جامعه. اگر اخلاق را به معنای کانتی آن در نظر بگیریم، بسیاری از تلقیها و کنشها در گردشگری مدرن از عقلانیت کافی برخوردار نبوده و به همین دلیل غیراخلاقیاند. گردشگری مدرن هنوز رویکردی اکتشافی و فاتحانه دارد؛ رویکردی که در سدههای گذشته و در دوران استعمار به کشف سرزمینهای جدید و دسترسی به منابع بیشتر منتهی میشد. این رویکرد متکی به مفهوم «دیگری» است؛ یعنی گردشگر و سرزمینش با مقصد گردشگری، جامعه، و طبیعت آن تفاوت ماهوی دارد و هریک سرنوشت مستقلی را پیش روی دارند. اما به نظر میرسد بتوان گردشگری مدرن را، در زمینة اخلاق، دوباره تعریف کرد و به نسخة جدیدی از گردشگری دست یافت که پایدار و مسئولانه باشد. همانگونه که در جریان تکامل اجتماعی کشاورزی با نیروی کار بردگان به کنشی غیراخلاقی بدل شده و مورد سرزنش قرار میگیرد، گردشگری مدرن نیز با آسیبهای اجتماعی و زیستمحیطی آن با همین وضعیت اخلاقی مواجه خواهد شد. در پژوهشهایی که تاکنون به زبان فارسی انجام شده است چندان ژرفای فلسفی اخلاق گردشگری مورد کنکاش قرار نگرفته و درخصوص اخلاق گردشگری بیشتر به کدهای اخلاقی و بایدها و نبایدها از منظر ایدئولوژی خاص پرداخته شده است. بنابراین، در این مقاله تلاش میشود، هرچند گذرا و مختصر، برخی چالشهای فلسفی و سؤالات اساسی اخلاق در گردشگری مطرح شود.
روش تحقیق در این مقاله، هرمنوتیک، تأویلی، و توصیفی است. با مطالعة کتابها و مقالات و اخبار مربوط به گردشگری و همچنین بررسی هنجارهای اخلاقی در برخی جوامع مقصد گردشگری به برداشتی کلی دست یافتهایم که با روش قیاسی به تحلیل ماهیت اخلاقی گردشگری مدرن میپردازد. برای سهولت تحقیق، اخلاق گردشگری در دو زمینة اصلی، که عبارتاند از طبیعت و جامعه، بررسی شده است. نتیجة تحقیق به صورت تبیین مسئله و آسیبشناسی اخلاق گردشگری مدرن صورتبندی شده است.https://jut.ut.ac.ir/article_53151_99e2c1edc0b777a9bf18c79f0a85d968.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Affecting Factors in Urban Historical Sites Tourism
Case Study: Tabriz Metropolis Historic Marketعوامل مؤثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری (مطالعۀ موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز)63785315310.22059/jut.2014.53153FAراضیهتیموریمدرس گروه جغرافیا دانشگاه زنجانفریباکرمیعضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه تبریززینبتیموریدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری دانشگاه زنجانامینصفدریدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهرانJournal Article20140513Today tourism is as the most extensive industry service in the world, and has special position in the economic, cultural, social and political realm. Historical attractions include the historic and cultural places that are important in terms of cultural heritage, and therefore they are very attractive and interesting for tourists. The historically and architecturally importance of Tabriz Marke in the world and national level, and in addition, the commercial aspect of it for the people of Tabriz metropolitan and other cities in the area, is the enough reasons to attract local and foreign tourists to this historic place. These reasons and investigation the tourism potential and limitations of this ancient place form the basis of this research.The research method in this study is descriptive – analytical. Data collected have been conducted through surveys of documents and libraries and also field studies have been done.And according to the obtained data by using SWOT technique strengths and weaknesses and the opportunities and threats in Tabriz historic market has been discussed and assessed. <br />Tabriz old market due to the global reputation, and also because of the local value, has the potential to attract tourists from all over the world. Although, due to internal weaknesses and threats from outside the market, could not be so successful. At this stage, according to the tables of strengths and weaknesses and the opportunities and threats, final strategy to strengthen internal strengths and for reduce or eliminate tourism weaknesses including and also to strengthen opportunities strategies and also for reducing the threats; strategies is provided. <br />According to findings, considering the Tabriz historic Market by having an ancient history and by having international reputation and also with trans-regional function and many other strengths and opportunities, Requires attention by people and the authorities in order to reduce and eliminate weaknesses and threats to this valuable historical place. In this respect, considering the guidelines that presented in this study could be a step towards promoting and attracting tourism in the historic market in the city of Tabriz.گردشگری امروزه یکی از مسائل مهم و مؤثر اقتصادی و یکی از عوامل برجستۀ ارتباط اجتماعی و فرهنگی است. در این میان، مکانهای تاریخی، به دلیل نمایش هویت شهرها، از ارزش بسیار زیادی جهت جذب گردشگر برخوردارند، بازارهای سنتی و تاریخی ایران به دلیل توأمشدن وجهۀ تاریخی با کاربری تجاری اهمیتی دوچندان برای گردشگران دارند. بازار بزرگ تبریز، که بزرگترین بازار مسقف جهان است، یکی از این مکانهای تاریخی و تجاری در کشور ایران است که با داشتن شهرهای جهانی، قابلیتهای فراوانی به منظور تبدیلشدن به مکانی برای گردشگری در سطح ملی و بینالمللی دارد. <br />در این مقاله، ضمن معرفی بازار تاریخی کلانشهر تبریز، سعی شده است با استفاده از مدل SOWT، عوامل مؤثر بر جذب گردشگران داخلی و خارجی بررسی شود. اصول کار مبتنی بر شناخت قوتها و ضعفهای داخلی بازار تاریخی تبریز در جذب گردشگر و نیز شناسایی فرصتها و تهدیدهای خارج از محیط این مکان تاریخی است. <br /> درنهایت، با ارائۀ راهبردهایی برای تقویت نقاط قوت و فرصتهای آن و کاهش یا حذف ضعفها و تهدیدهای بازار تاریخی تبریز به منظور جذب گردشگر پیشنهادهایی سازنده ارائه شده است. <br />بررسیها بیانگر وضعیت متوسط بازار تاریخی تبریز به لحاظ گردشگری است؛ بهطوریکه با مرتفعکردن ضعفها و از بین بردن تهدیدهای موجود میتوان کارکرد گردشگری بازار تبریز را به سطح عالی ارتقا داد.https://jut.ut.ac.ir/article_53153_033f77e75ffdc403244d82155bcdba27.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Prioritization of the tourism destinations management strategies using qualitative and quantitative models (Case Study: city of Soltanieh)اولویت بندی راهبردهای مدیریت مقاصد گردشگری با استفاده از مدلهای کمّی و کیفی (مطالعۀ موردی: شهر سلطانیه)79965315510.22059/jut.2014.53155FAحسنرضایی نیادانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران0000-0001-9605-9979فرهادجعفریدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهرانJournal Article20140513The city of Soltanieh, one of the most important tourism destinations in the Zanjan province, has precious global heritages and cultural monuments such as the Dome of Soltanieh. However, it has failed to reach a proper place in tourism industry so far. One reason for this problem is that attention has been paid to the antiquity and architecture of the city more than the issue of tourism itself. Thus logical consequence of this, is lack of understanding of the tourism marketing. In this paper, effective strategies in Soltanieh city’s tourism market were prioritized using strategic planning models, including SWOT and QSPM. This study is an applied research and its research methodology is descriptive – analytic. Library and document study used for data gathering, while field study, direct observation and survey, interview with experts in the fields (Delphi method) and interview with tourists using questionnaires were other tools for gleaning the information. Views of Delphi Group and tourists were applied in the matrix of internal and external factors as well as matrix of planning quantitative strategies while effective strategies were prioritized. The results show that the city's tourism marketing is not in a proper place in terms of internal and external factors. Therefore, defensive strategies (WT) and conservative strategies (WO) were considered as first and second priority respectively. Promoting advertisements, transferring the facilities to the private sectors to build hotels and resorts, expediting renovation of monuments were among priorities of WT strategies while maintaining tourism marketing of nearby cities along with the introduction of the tourism attractions to remote provinces and also using the natural potential of the region to establish recreational facilities were among priorities of WO strategies.شهر سلطانیه، در استان زنجان، با داشتن میراث جهانی گرانبهایی همچون گنبد سلطانیه و آثار تاریخی فرهنگی بسیار از مقاصد مهم گردشگری استان است. ولی تاکنون نتوانسته است آنچنانکه باید در عرصۀ گردشگری جایگاه مناسبی بهدست آورد. یکی از دلایل این مسئله توجه به معماری و تاریخ شهر بیش از مسائل مربوط به گردشگری است که پیامد آن عدم شناخت بازار گردشگری شهر است. ازاینرو، در این تحقیق با استفاده از مدلهای برنامهریزی استراتژیک از جمله SWOT و QSPM به اولویتبندی راهبردهای مؤثر در مدیریت بازار گردشگری شهر سلطانیه پرداخته شد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و گردآوری دادهها به روش اسنادی، پیمایشی، مصاحبه با کارشناسان گروه دلفی، و گردشگران در قالب تهیۀ پرسشنامه صورت گرفته است. سپس آرای گروه دلفی و گردشگران در ماتریس عوامل درونی و بیرونی و ماتریس برنامهریزی راهبردهای کمّی بهکار گرفته شد و راهبردهای مؤثر اولویتبندی شد. نتایج نشان میدهند که بازار گردشگری شهر از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد. به همین دلیل نیز راهبردهای تدافعی (WT) در اولویت اول و راهبردهای محافظهکارانۀ (WO) در اولویت دوم برنامهریزی قرار گرفتند. ارتقای تبلیغات، واگذاری تسهیلات به بخش خصوصی جهت ساخت هتل و اقامتگاه، تسریع در بازسازی بناهای تاریخی از گروه WT، و حفظ بازار گردشگری شهرهای نزدیک همراه با شناساندن جاذبههای شهر در استانهای دور و استفاده از پتانسیل طبیعی منطقه برای ایجاد تأسیسات تفریحی از گروه WO در اولویتاند.https://jut.ut.ac.ir/article_53155_836170e8629c80c4c53411e3b15135bb.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Exploring the relationship between
Customer satisfaction and customer loyalty in hotel industry
Case study of 4 and 5 star hotels of Shirazبررسی رابطۀ میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری (مطالعۀ موردی هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز)971125315810.22059/jut.2014.53158FAمهدیکروبیدانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییمهدیابراهیمیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییفائزهقاسم پورکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141112Increasing customer satisfaction and loyaltyis an important issue in hotel industry. The purpose of this research is to explore the relationship between customer satisfaction and loyalty in 4 and 5 star hotels of Shiraz. For this purpose, by reviewing literature of the research, the factors affecting satisfaction and loyalty are distinguished. In this study which is a descriptive- survey research, customers of 4 and 5 star hotels of Shiraz are studied and assessment tool is questionnaire. The questionnaires have been distributed and completed among 112 hotel customers in Shiraz using simple random sampling methodand it is discovered that there is a significant relationship between satisfaction and loyalty. But not all of the satisfaction variables have the same importance for customers. The most important factor in customer loyalty is quality (reliability, responsiveness, assurance, tangibles and empathy) and the less important one is price. Finally, based on the achievements, some suggestions are mentioned for increasing customer satisfaction and loyalty.بالابردن رضایت مشتری و وفادارکردن او عنصری مهم و اساسی در صنعت هتلداری است. هدف این تحقیق بررسی رابطۀ میان رضایت و وفاداری مشتریان هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز است. برای این منظور، با استفاده از ادبیات پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری شناسایی شده است. در این پژوهش، که از نوع تحقیقات توصیفیـ پیمایشی است، جامعۀ آماری مسافران هتلهای 4 و 5 ستارۀ شهر شیراز است و ابزار سنجش، پرسشنامه است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده 112 پرسشنامه بین مسافران هتلها توزیع و تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL تحلیل شده و درنهایت مشخص شد که بین رضایت مشتری و وفاداری او در صنعت هتلداری رابطۀ معنادار وجود دارد. اما همۀ شاخصهای رضایت به یک اندازه برای مشتری اهمیت ندارند. مهمترین عامل در وفاداری مشتریان، کیفیت (شامل اعتبار، پاسخگویی، اطمینان، عوامل محسوس، و همدلی) و کماهمیتترین آنها قیمت است. سرانجام، براساس یافتهها، جهت افزایش رضایت و وفاداری مشتریان پیشنهادهای لازم ارائه شده است.https://jut.ut.ac.ir/article_53158_644e4b2e7a16cfdfd6ab2ebb65d6d2da.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69261120141222Positioning Tourism Sites in Bandar Abbas in order to Make Tourist Sitesمکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس جهت ایجاد فضای توریستی1131265316010.22059/jut.2014.53160FAسیماطاهری بجگاندانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردیفاطمههادی اصلدانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردیپانته آصیقلانیدانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت جهانگردیJournal Article20140903The present study investigate the positioning of tourism sites in Bandar Abbas in order to create tourism places using hierarchical analysis and Geographical Information System (GIS) and exploring the geographical layers of Bandar Abbas. The study aims to determine potential locations for tourism projects with regard to the existing criteria and information layers in the planning process of Bandar Abbas. For positioning the tourism sites of Bandar Abbas coastal areas, tourism facilities and existing hotels, transportation system, existing parks, plus the value of each of these factors have been evaluated and considered. The type of the study is applied. The methodology of the study is -descriptive-analytical. Finally, by employing the analytic hierarchy process (AHP) model, the appropriate positioning was performed in order to build tourism destination. Then, by the performed analysis using GIS, the most potential spots and the least potential spots were determined close to the beach and far from the beach, respectively. However, a more appropriate positioning would require more precise standards for decision-making and planning urban tourism. The major challenge in the management of urban tourism in Bandar Abbas is the lack of standards and criteria for the establishment of tourism sites. This requires an appropriate organizational structure and management as well as a hierarchy of activity planning towards sustainable development of tourism in compliance with the entire standard.پژوهش حاضر به مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس برای ایجاد فضاهای توریستی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی و بررسی لایههای جغرافیایی شهر بندرعباس میپردازد. هدف مطالعۀ حاضر این است که با توجه به معیارها و لایههای اطلاعاتی موجود در فرایند برنامهریزی گردشگری شهر ساحلی بندرعباس مکانهای مستعد جهت احداث پروژههای گردشگری تعیین شوند. برای مکانیابی سایتهای گردشگری شهر بندرعباس لایههای محدودۀ ساحل، تأسیسات گردشگری و هتلهای موجود، حملونقل و پارکهای موجود ارزیابی شده، و وزن و ارزش هریک از این لایهها در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است. درنهایت، با بهرهگیری از مدل تصمیمگیری تحلیل سلسلهمراتبی مکانیابی مناسب برای ایجاد پروژههای گردشگری مشخص شد و با تجزیه و تحلیل انجامشده، با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، مستعدترین نقاط در نزدیکی محدودۀ ساحل و کماستعدادترین منطقه منطبق بر اراضی که فاصلۀ زیادی از محدودۀ ساحل دارند تعیین شد. بااینحال، مکانیابی مناسبتر مستلزم معیارها و استانداردهای دقیقتر برای تصمیمگیری و برنامهریزی گردشگری شهری است. درواقع، چالش اساسی در مدیریت گردشگری شهری بندرعباس فقدان استانداردها و معیارهای مناسب جهت احداث سایتهای گردشگری است. این امر مستلزم ساختار سازمانی و مدیریتی مناسب و همچنین سلسلهمراتبی از برنامهریزی و طراحی فعالیتها در راستای توسعۀ پایدار گردشگری با رعایت همۀ استانداردهاست.https://jut.ut.ac.ir/article_53160_2bd671d138775d2c8e796816d7421e6b.pdf