دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622Tourism sustainability assessment of historical- cultural buildings by use of Ecological Footprint Model, the case of Khaneh-Kurd building, Sanandajارزیابی پایداریِ گردشگری در اماکن تاریخیـ فرهنگی با استفاده از مدل جاپای بومشناختی (مطالعة موردی: خانة کرد، شهر سنندج)1051205582810.22059/jut.2015.55828FAکیومرثحبیبیاستادیار گروه شهرسازی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه کردستانآرمانرحیمی کاکه جوبکارشناس ارشد برنامهریزی شهری، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه کردستانمحمدحامدعبدیکارشناس ارشد برنامهریزی شهری، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه کردستانJournal Article20150611In two last decades, after appearance of Sustainable Development (SD) in tourism industry, growing concern was declared about unfavorable effects of Tourism in scientific and executive and national and international levels. To do this, many studies and executive actions have been done on SD concept and its evaluation models. As these actions occurred, results of going to sustainability are inappropriate. In other hand, Earlier studies in Iran show existence of great challenges in achieving SD of tourism especially in historical- cultural building. Hence, this study tries to by using descriptive-analytical approach with emphasis on documental and field surveys, evaluates tourism sustainability of "Khaneh- Kurd" building as one of historical and cultural buildings of Sanandaj. To do this, in addition to collecting primary data of this place, a questionnaire has distributed among tourists for gaining information about their produced wastes and fuel consumption. Regarding to 11034 annual tourists, size of statistics sample was estimated 371 people with the formula. In this research Ecological Footprint (EF) model has been used to assessing sustainability level. This model can establish level of sustainability quantitatively by determining amount of land which provides needs of tourists. Results of this paper have shown that the level of tourism EF for Khaneh- Kurd building in 2012 was 1783.39 global hectares. Regarding to 3850.6 hectares area of this building, we can say that this place haven't coefficient ability for compensation of tourism environmental pressures and need to backer spaces for the compensation. Among varied parts of EF, fuel consumption of transportation has most level of EF.در دو دهة اخیر، با ظهور پارادایم توسعة پایدار در صنعت گردشگری، در عرصههای علمی و اجرایی و در سطح ملی و بینالمللی نگرانیهای فزایندهای درخصوص تأثیرات نامطلوب و مخرب گردشگری انبوه مطرح شد. بنابراین، مطالعات و اقدامات تجربی زیادی برای عملیاتیکردن مفهوم توسعة پایدار و مدلهای ارزیابی آن صورت پذیرفته است. اما بهرغم همة این اقدامات، نتایج حاصل از پیشرفت بهسوی پایداری مطلوب نبوده است. از طرف دیگر، مطالعات نخستین در کشور نیز حاکی از وجود چالشهای عمده در جهت دستیابی به پایداری توسعة گردشگری بهویژه در اماکن تاریخیـ فرهنگی است. بنابراین، در این پژوهش سعی شده با روشی توصیفیـ تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهایـ اسنادی و مطالعات میدانی، پایداری گردشگری در ((خانة کرد)) شهر سنندج بهمنزلة یکی از اماکن تاریخیـ فرهنگی ارزیابی شود. به این منظور، علاوه بر گردآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز اولیه در مورد این مکان تاریخیـ فرهنگی، پرسشنامهای نیز در میان گردشگران مراجعهکننده به این مکان (در سال 1391) توزیع شد تا خود میزان تولید زباله و استفاده از سوختهای مختلف برای حملونقل را بیان کنند. با توجه به اینکه تعداد گردشگران خانة کرد بهطور متوسط سالیانه 11034 نفر است، بنابراین حجم نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران 371 نفر برآورد شد. بهمنظور ارزیابی سطح پایداری نیز از مدل جاپای بومشناختی استفاده شده است. این مدل میتواند میزان پایداری را بهصورت کمّی و در قالب میزان زمینی که تأمینکنندة نیازهای گردشگران به این مکان است مشخص کند. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان جاپای بومشناختی گردشگری برای خانة کرد در سال 1391 برابر با 39/1783 هکتار جهانی بوده است. با توجه به مساحت 6/3850 هکتاری این عمارت، میتوان گفت این مکان توانایی جبران فشارهای زیستمحیطی گردشگری را ندارد و برای جبران این تأثیرات به فضاهای پشتیبان نیازمند است. در میان بخشهای مختلف جاپا نیز، مصرف سوخت برای حملونقل بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.https://jut.ut.ac.ir/article_55828_f99323daa9f1949abbe6d1a2b98046ff.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622Providing ecotourism development strategy based on SWOT analysis and analysis network process (ANP) (Case study of Abidar Jungle Park in Sanandaj province)تدوین استراتژی توسعة طبیعتگردی براساس تحلیل SWOT و فرایند تحلیل شبکهای (ANP) مطالعة موردی (پارک جنگلی آبیدر در شهر سنندج)1211365582910.22059/jut.2015.55829FAجاهدهتکیهخواهدانشجوی دکتری علوم جنگل، دانشکدة منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس، نور، ایراناکبرنجفیاستادیار گروه جنگلداری دانشکدة منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس، نور، ایرانآزاداصغریکارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی اقلیم در برنامهریزی محیطی، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20150503Todays, tourism industry, specifically that of ecotourism, as a new strategy in the development of symbiosis of human and society in order to establish economic attainment, has found an evolving place in the development of areas. This development necessitates enough knowledge of the effective economic, social and cultural issues and factors in each area. Covering 1555 hectares, Abidar Jungle Park is located on the west south of Sanandaj province. It has relative advantages due to natural attractions. Present study tries to investigate the internal factors (cons and pros), external factors (opportunities and threats) as well as providing the ecotourism development strategy for Abidar Jungle Park. For this purpose, SWOT eclectic model and analysis network process (ANP) are employed. ANP allows for the measurement of the conditions governing strategic factors. Network model presented in this study, is composed of four levels: target (best strategy) in the first level, SWOT factors and SWOT sub-factors in the second and third levels, appropriately, and strategic options in the fourth level, for the purpose of analysis. To determine the effect of SWOT factors, following the ANP method, a questionnaire of paired comparison with nine measures was developed and completed. Super Decision software was employed to analyze the data. As a result, WT strategies were known as the best strategies to develop ecotourism within the area under study.صنعت گردشگری، بهویژه طبیعتگردی، بهمنزلة رویکردی جدید برای توسعة همزیستی انسان و اجتماع، بهمنظور بهرهوری اقتصادی، امروزه در توسعة مناطق جایگاه چشمگیری یافته است که توسعة آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی هر منطقه است. پارک جنگلی آبیدر با مساحت 1555 هکتار در جنوب غربی شهر سنندج واقع شده است که به سبب جاذبههای طبیعی از مزیت نسبی برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل داخلی (قوتها و ضعفها)، عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها)، و تدوین استراتژی توسعة طبیعتگردی پارک جنگلی آبیدر انجام گرفته و بدینمنظور از مدل تلفیقی SWOT و فرایند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. فرایند تحلیل شبکهای اجازة اندازهگیری را در شرایطی که بین عوامل استراتژیک وابستگی وجود دارد میدهد. مدل شبکهای ارائهشده در این تحقیق بهمنظور تجزیهوتحلیل SWOT از چهار سطح، هدف (بهترین استراتژی) در سطح اول، عوامل SWOT و زیرمعیارهای SWOT بهترتیب در سطوح دوم و سوم، و آخرین سطح از گزینههای استراتژی تشکیل شده است. جهت تعیین وزنهای عوامل SWOT براساس روش ANP پرسشنامهای بهصورت مقایسة زوجی با مقیاس نهتایی طراحی و تکمیل شد. پس از آن، دادههای جمعآوریشده با نرمافزار Super Decision تجزیهوتحلیل و استراتژیهای WTبهمنزلة بهترین استراتژیها، برای توسعة طبیعتگردی منطقه مشخص شد. نتایج نشان داد که آسیبپذیری منطقة مطالعهشده (پارک جنگلی آبیدر) به لحاظ توسعة طبیعتگردی بالاست و همچنین توزیع و تخصیص مجدد منابع در سطح پارک جنگلی آبیدر، با توجه به محدودبودن فرصتها و بالابودن ضعفها، امری الزامی است. بنابراین، درپایان راهکارهایی جهت توسعة طبیعتگردی در منطقه ارائه شد.https://jut.ut.ac.ir/article_55829_ebc2b624ebf438eb2b5fda53e0ad6efb.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622Evaluation of tourism industry and the use of SWOT and ANP for introducing of appropriate strategies based on sustainable development in Bandar Anzaliارزیابی فعالیتهای گردشگری در شهرستان انزلی و ارائة راهبردهای بهینه در راستای برنامهریزی گردشگری پایدار منطقه با استفاده از ANP و SWOT1371525583010.22059/jut.2015.55830FAسیده سمیهعظیمی گهرازکارشناس ارشد برنامهریزی و مدیریت محیط زیست، دانشگاه تهرانایرجتیموریدکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، پردیس ارسJournal Article20141117Extended Abstract: <br />Tourism activity if desired may be designed to improve the conservation and management of natural indigenous communities and local economic benefits in addition. Otherwise if the development of policies and programs which are consistent with environmental attitudes and emphasis on sustainable development, it will certainly cause negative effects on the environment. This article tends to evaluate the tourism activities in Bandar-e- Anzali with SWOT method and then using the combination of ANP and SWOT to provide optimum strategies for sustainable tourism in the city of Bandar-e- Anzali pay. This study is an applied descriptive and analytical. The data for analysis were obtained from library sources and surveys. The results show that the combination of ANP and SWOT fully participatory planning process in accordance with the will of the people and local communities. The result of the SWOT matrix analysis shows that the best strategy for sustainable development of tourism in the city of Bandar-e- Anzali is the Invasive strategy. <br />Key words: <br />Evaluation of tourism industry, city of Bandar-e- Anzali, ANP, SWOT, Sustainable Tourism <br />1. Introduction: <br />Today the aim of tourism industry is beyond the economical, political and recreational goals. These days the tourism is a mean for better understanding of the world, nation’s friendship, secure economy and the better use of environment and nature. The tourism industry which planned in a suitable manner could preserve nature for the local community and economy, in contrast the tourism industry was unplanned the tourism industry may have negative effects on both nature and also society. The tourism industry in Iran could cause occupation's for different groups not only for local housing but also for hand crofts, transportation and others, this fact have a huge incomes for the Iranian economy. The tourism industry and the natural environment have a close relationship with each other. The new paradigm of the tourism industry introduced with regard to the whole nature and environment, i.e. the gestalt. The sustainable tourism development is a new paradigm for tourism industry which introduce in the mid 1980. This article want to evaluate the impacts tourism industry in the Bandar-e- Anzali and present the new strategies based on sustainable development for tourism planning in this region, hence this research seek to answer these questions: <br /> <br />What is the environmental impact of tourism in the city of Bandar-e-Anzali? <br />What strategies are suitable for the sustainable development of tourism in the city of Bandar-e-Anzali? <br /> <br />Thus this research have many goals, the main goals which the research want to reach them are: <br /> <br />provide a model for sustainable development of tourism city of Anzali <br />Identifying the affective factors and areas of strengths and weaknesses, opportunities and threats for the sustainable development of tourism city of Bandar-e-Anzali. <br />Plan for improving tourism facilities based on the views of local people, experts, officials and tourists <br />Provide the optimal solution for the management of tourism in the region and choose an important strategy. <br /> <br />2. The Methodology <br />This research is an applicable research and uses the analytical descriptive method for the analyses of the research data and information. The necessary data gathered from the field work and questioners and the others gathered from the Iranian Center for Static or tourism organization. The sample numbers estimated via Cochran model, and the number of samples was about 200 people. The information of questionnaires analyzed in Excel and SPSS. After that the SWOT matrix formed for the further analysis, the element of matrix priority synthesized with ANP model. Finally the strategies for the tourism sustainable development introduced. <br />3. The study Area <br />The city of Bandar-e-Anzali is in the Gilan province, the boundary of the city in the North limited to the Caspian Sea, in the west its neighborhood county is the Rezvanshar. The county area is about 304/78 km2. The population of the county is about 133134. The urbanization rate in the county is about 83/11 percent. <br />4. Data and analysis: <br />The first part of the study is the environmental impact evaluation via check list method, in this stage research showed that the tourism industry in the region has different effects on nature and social and economical environment. The second stage of the research is the identifying SWOT matrix’s element, i.e. the S (Strong), W (weak), O (opportunity) and the T (thread). This stage completed with field work and questionnaires. Each matrix contains different elements. For the priority of the elements here we used the ANP model. This model handled in the super decision software, after the formation of Super matrix the weighted super matrix gained and finally the weights resulted. In the SWOT matrix the element of W1 has highest priority. Based on the results the invaded strategy could be appropriate for the research goal. <br />5. Results: <br />This research evaluate the environmental effects of tourism industry in the Bandar Anzali via check list method, the study showed that the tourism have a varied effects on natural , social and economical environmental. For the presentation of the appropriate strategies based on sustainable development paradigm, the SWOT matrix formed. The element of the matrix extracted from the field work and the questionnaires. The ANP models used for prioritize of the SWOT’s matrix. The results showed that the most appropriate strategy for the tourism industry in the region is the strategies’ with invaded goal. <br />These strategies are <br /> <br />The application of conservation policies and strategies and the use of natural and cultural heritage for presentation of valuable tourism elements in the county with aid of advertising. <br />Attraction of investment and financial resource for activation of the job opportunities in the field of tourism <br />the giving of services for the passing tourists <br />the attraction of tourist by giving high services with low costs from the high populated centers of Tehran and Karaj <br />the holding of combined tour with the neighbor regions <br />the identification of art and handy craft <br />the use of port and jetty facilities for attraction of the touristsفعالیت گردشگری، چنانچه بهطور مطلوب طرحریزی شده باشد، میتواند ضمن حفاظت و مدیریت بهینة طبیعت، منفعتهای اضافی نیز برای جوامع بومی و اقتصاد محلی به همراه داشته باشد. در غیر این صورت، چنانچه توسعة آن همراه سیاستگذاریها و برنامهریزی منطبق بر نگرش زیستمحیطی و با تأکید بر توسعة پایدار نباشد، بهطور حتم، تأثیرات منفی زیادی بر محیط زیست خواهد گذاشت. در این تحقیق، در ابتدا به ارزیابی فعالیتهای گردشگری شهرستان بندر انزلی با استفاده از SWOT میپردازیم و سپس با تلفیق آن با روش ANP راهبردهای بهینهای در راستای گردشگری پایدار در شهرستان بندر انزلی ارائه میشود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی و تحلیلی است. آمار و اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل از منابع کتابخانهای و پیمایش بهدست آمد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران و به تعداد 200 نفر مشخص شد و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تلفیق روش ANP و SWOT فرایند برنامهریزی را کاملاً مشارکتی و منطبق با خواست مردم و جوامع محلی میکند. همچنین، نتایج بهدستآمده از تجزیه و تحلیل ماتریس SWOT نشان میدهد که بهترین راهبرد برای توسعة پایدار گردشگری در شهرستان بندر انزلی استفاده از راهبرد تهاجمی است.https://jut.ut.ac.ir/article_55830_df958b1ed95ee068040de2512cc08d09.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622SURVEY OF INFLUENCING FACTORS ON BRAND LOYALTY AND ITS RELATIONS TO ORAL ADVICE TO OTHERS Case study: Incoming tourists of Isfahanبررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند و ارتباط آن با توصیة شفاهی به دیگران (مطالعة موردی گردشگران ورودی شهر اصفهان)1531655583110.22059/jut.2015.55831FAمهدیهقاسمیدانشجوی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه سمنانمحمدنجارزادهاستادیار و عضو هیئت علمی/ دانشگاه سمنانJournal Article20141220Extended Abstract <br />Brand loyalty is ‘Create a deep commitment to repurchase or promote a product or service of the preferred continually in the future; and repeating the regular purchases contrary to the environmental affect and marketing efforts in which possibly may lead to the behavior change’. <br />In recent years, customer loyalty increasingly has been focused by researchers and nowadays loyalty is a recipe for increasing revenue. Brand loyalty, so called to the degree to which particular trademark that a buyer frequently in recent years has purchased. Brand loyalty can be achieved through higher performance than expected buyer, so the purchasers of that earn worth, feelings of wonder, and specified the values above expectations. <br />In this research, we try to study some type of loyalty: behavior loyalty, attitudinal loyalty. Another important concept has been considered in this paper which is Perceived quality. It is based on Consumers judgments about the higher quality. Oral recommendation to buy is the information provided by the consumer or a person other than the main sponsor's promotion. <br />The aim of this study is to investigate the causes of affective and cognitive brand loyalty in Isfahan and also the share of brand loyalty to oral advice to others. Statistical population of study were 152 tourists who visited Isfahan. Questionnaire has been used as the instrument of the study which its validity and reliability were tested. Cronbach's alpha coefficient (0.816) was obtained. The findings indicate that the destination image, perceived quality and satisfaction factors affect both behavioral and attitudinal loyalty, and tourists would recommend the destination to others verbally. <br />Desired data through sampling, carried out to examine the distribution of features. This research is part of a cross-sectional survey which has been done. Since the purpose of this study was to investigate the antecedents of behavioral loyalty and attitudinal loyalty to a destination and also share the loyalty of oral advice to others, analysis of the questionnaires were used for statistical analysis. To determine the validity of research, 30 questionnaires initially were distributed among tourists. Reliability or credibility of the question answers the questions about measuring instrument and how much it can assay desired properties. One of the methods to determine the validity is content validity. To determine the validity, the questionnaire was given to university professor's expert in the field of marketing management to comment on Integrity and transparency of questionnaire, therefore ultimately they confirmed this questionnaire. <br />Some of the result confirmed our Assumptions. Of the total respondents 46/1 percent were men and 53/7 percent were women. Also 9.3 % were under 20 years old, 3/55 of 20 to 30 years, 25.7% of 30 to 40 years and 1.15 percent for 40 years and up. <br />The findings of the study illustrate that Brand loyalty play a significant role in creating long-term benefits, because companies need some little activities for attract of loyal customers than others. They would gladly pay more for benefits and the quality of their favorite brands. On the other hand, a larger share of the market by helping organizations can be achieved by brand loyalty, because Loyal customers are frequently purchased and stand up to the organization and the position of competitors marketing efforts. The findings of this study suggest that enhancing the perceived quality; will increase brand loyalty's behavior. <br />Another finding of the study is that the destination image has a direct relationship with the dimensions of behavioral and attitudinal brand loyalty. These findings also have confirmed some of the former findings. One of the subjects that verified in this study is the impact of brand loyalty on destination image. Based on the finding of the study, when a tourist become loyal to a particular destination, he/she will suggest it others, therefore due to this type of marketing it can be called oral marketing which is one of the most effective marketing in researcher opinion and may be more successful in attracting destination of tourists. This study recommends that destinations should try to make tourist satisfy and loyal through increased quality, satisfaction and improve their destination image.یکی از موضوعات مهم در علم بازاریابی، مبحث رفتار مصرفکننده است. فرهنگ مصرفکننده در سالهای اخیر بهتدریج به سمت یکی از عناصر قدرتمند و عاملی مؤثر در شکلدهی به افراد و جوامع گسترش پیدا کرده است. از منظر استراتژی بازاریابی، درک الگوهای خرید برندهای مختلف از سوی مصرفکنندگان بسیار مهم است و یکی از اهداف بازاریابان در مطالعة رفتار و یادگیری مصرفکنندگان، تشویق آنها به وفاداربودن به برند است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل ایجادکنندة وفاداریِ رفتاری و وفاداریِ نگرشی در یک مقصد و همچنین سهم این وفاداریها در توصیة شفاهی به دیگران است. تحقیق حاضر توصیفیـ پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق را گردشگران ورودی به شهر اصفهان در اردیبهشت و خرداد 1392 تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول آماری تعداد 152 نفر بهدست آمد. برای این پژوهش، پرسشنامة محققساختهای به گردشگران ورودی شهر اصفهان داده شد و روایی و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ 816/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که تصویر مقصد، کیفیت ادراکشده و رضایت از جمله عوامل تأثیرگذار بر وفاداری رفتاری و نگرشی گردشگران است و همچنین، وفاداری گردشگران سبب توصیة شفاهی مقصد به دیگران میشود.https://jut.ut.ac.ir/article_55831_9d9a3f0ea7ebd38b99f2345050fbc04a.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622Strategic Planning of Tourism Development Baneh Cityبرنامه ریزی راهبردی توسعة گردشگری شهرستان بانه1671905583210.22059/jut.2015.55832FAحسینحاتمی نژاداستادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران0000-0002-6896-7141عبدالهشیخیکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهرانخسرورحمتیکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریزابراهیمشریف زاده اقدمکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجانJournal Article20150512Tourism is an important factor in regional development. It is a profitable activity that turnovers currency and causes economic and social development in a region. Tourism development based on a proper tourism planning has always been an important factor to alleviate poverty and unemployment and improves quality of life. This study tries to identify both natural and man-made tourism potentials in Baneh County and to determine strategies for tourism development in the county in a national and international level. Method was based on objective, functional and based on nature is descriptive - analytical. Method of data collection as well as documentary and field techniques using a questionnaire that Thus, data from three group's statistical population (officials and elites) were collected. Also, for analysis internal and external factors affecting on city and formulate of development strategies, SWOT and prioritize strategies for combinatorial model ANP-SWOT and software Super Decision used. Based on the results, "Emphasis on the development of tourism shopping- commercial because 1) the special trade status of Baneh in the North West 2) having a cross-border markets 3) Capable the city to develop this type of tourism in order to increase the number of tourists motivated business trip and Purchase" With the highest score (SO1: 0/357) as the best strategy and the main strategy of tourism development in Baneh city was determined. The strategy of "planning in order to attract foreign tourists from Iraqi Kurdistan due to the the large volume passenger traffic between the autonomous Iraqi Kurdistan and the Islamic Republic of Iran and the use of commercial chances occurred in Iraqi Kurdistan" by (SO2: 0/336) was chosen as an alternative strategy.گردشگری از عوامل مهم عمران نواحی و فعالیتی ارزآور و متعادلکننده است که موجب توسعة اقتصادی و اجتماعی در سطح منطقه میشود و توسعة آن بر پایة برنامهریزی صحیح گردشگری همواره عامل مؤثری در بهبود کیفیت زندگی مردم بوده است. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی پتانسیلهای طبیعی و انسانی گردشگری شهرستان بانه و اتخاذ استراتژیهایی برمبنای این پتانسیلها، جهت توسعة گردشگری این شهرستان است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز مبتنی بر روشهای اسنادی و پیمایشی است. بدینترتیب، دادههای تحقیق از دو گروه جامعة آماری (مسئولان و نخبگان) جمعآوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شهرستان بانه و تدوین استراتژیهای توسعه، مدل SWOT و برای اولویتبندی استراتژیها نیز مدل ترکیبی ANP-SWOT و نرمافزار Super Decision بهکار رفته است. بر پایۀ نتایج اولویتبندی، استراتژیِ «تأکید بر توسعة گردشگری تجاری ـ خرید به دلیل 1. موقعیت تجاری ویژة بانه در شمال غرب کشور، 2. داشتن بازارچة مرزی، و 3. توانمند بودن شهرستان برای توسعة این نوع گردشگری جهت افزایش تعداد گردشگران با انگیزة سفر تجاریـ بازرگانی و خرید» با بالاترین امتیاز (357/0SO1:) بهمنزلة <span style="text-decoration: underline;">بهترین استراتژی</span> و درواقع استراتژی اصلی توسعة گردشگری شهرستان بانه مشخص شد. همچنین استراتژیِ «برنامهریزی در راستای جذب گردشگران خارجی از کردستان عراق با توجه به حجم بالای تردد مسافر بین حکومت خودمختار کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فرصتهای تجاری بهوجودآمده در اقلیم کردستان عراق» با (336/0SO3:) بهمنزلة استراتژی جایگزین انتخاب شد.https://jut.ut.ac.ir/article_55832_8d4062299f071562a506fca3a3e0e310.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622The Typology of Hotels' Services For Travel Agencies, Case Study: The Five-Star Hotels in Mashhadگونه شناسی خدمات هتلها برای آژانسهای مسافرتی، مطالعة موردی: هتلهای پنجستارة شهر مشهد1912045583310.22059/jut.2015.55833FAمهدیابراهیمیعضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییابوالفضلتاج زاده نمیندانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایینسیممحمدیان محمودجیقکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150414Accommodations and hotels are among the most important components of any tourist attraction. Hotels' managers must review concepts of their marketing strategies. This necessitates the analysis of the characteristics which are considered by their customers, including business intermediaries (specially, travel agencies or tour operators) or end users (tourists), to distinguish a hotel's brand from others. Then they can define their product. Based on the literature and interviews with some members of the population and some academic experts, research's conceptual model was developed. This paper is aimed to offer a typology for services of Five-star hotels in Mashhad for travel agencies' managers, their most important industrial customers. This research is an applied research and in terms of data collecting, it is a descriptive survey. All the travel agencies' managers in Tehran, which directly offer travel packages to Mashhad with staying in Five-star hotels, are the population of this survey. Here, manager means, CEO, B technical manager, internal manager & tour manager. Size of the sample was estimated 218 by Cochran's formula. To gain the objectives of the research, after a review of the past researches and developing the conceptual model, research's questionnaire was designed. The questionnaire contained 31 main questions about the importance the identified service attributes. The questionnaire was distributed among travel agencies' managers in Tehran. The collected data was analyzed by applying confirmatory factor analysis (CFA) and a software, named Lisrel. According to the results, different kinds of hotels’ services for travel agencies can be categorized respectively as "core product", "facilitating services" and "enhancing services". Using SPSS, we found out that the involvement of females is more than males. Most of the respondents were young, high educated, but in irrelevant fields of studies. The percentage of the questionnaires which were fulfilled by tour managers were more than other ones. It is wonderful that more than half of the respondents had work experience less than five years. On the other hand, respectively, hotels' web site, visit the hotels, and the attitudes of the costumers of the agents, were the most common tools to get information about the hotels under study.اقامتگاهها و هتلها از جمله عناصر مهم هر مقصد گردشگریاند. مدیران هتلها باید مضامین استراتژیهای بازاریابی خود را بازبینی کنند. این کار مستلزم بررسی ویژگیهایی است که مشتریان آنها، اعم از واسطههای تجاری (بهویژه، آژانسهای مسافرتی و تور اپراتورها) و مصرفکنندگان نهایی (گردشگران و مسافران)، برای تفاوت قائلشدن بین برند یک هتل با برندهای دیگر بهکار میبرند و بر پایة آنها، محصول خدماتی خود را تعریف میکنند. هدف اصلی از پژوهش حاضر این است که گونهشناسی مناسبی از خدمات ارائهشده از سوی هتلهای پنجستارة مشهد به آژانسهای مسافرتی شهر تهران تعریف شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفیـ پیمایشی است. کلیة مدیران آژانسهای مسافرتی تهران، که بهطور مستقیم خدمات «سفر به شهر مشهد با اقامت در هتلهای پنجستاره» را ارائه میدهند، جامعة آماری پژوهش را تشکیل میدهند. منظور از مدیر، مدیرعامل، مدیر فنی بند ب، مدیر تور و مدیر داخلی است. با استفاده از فرمول کوکران برای جامعة محدود، حجم نمونه 218 نفر برآورد شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، پرسشنامة پژوهش با دربر داشتن 31 سؤال اصلی طراحی و بین اعضای جامعة آماری توزیع شد. دادههای گردآوریشده با بهرهگیری از نرمافزار لیزرل و آزمون تحلیل عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هتلها سه نوع خدمت را در قالب «هستة اصلی محصول»، «خدمات تسهیلکننده» و «خدمات فزاینده» به آژانسهای مسافرتی ارائه میدهند. تحلیل دادههای جمعیتشناختی با استفاده از نرمافزار SPSS حاکی از آن است که میزان مشارکت زنان در پژوهش بیش از مردان بوده است. درصد بیشتری از پاسخدهندگان، مدیران تور بودهاند و بیش از نیمی از آنها، سابقة کاری کمتر از پنج سال داشتهاند. از طرف دیگر، «وبسایت هتل»، «بازدید از هتل»، و «نظرهای مشتریان آژانس مسافرتی» رایجترین منابع کسب اطلاعات دربارة هتلهای مطالعهشده بودهاند.https://jut.ut.ac.ir/article_55833_1111f5c23d7d62deb8dbab2e06aca672.pdfدانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69262220150622Evaluating the sustainability of tourism development from the perspective of the local community(Case Study: The City of Tabriz)سنجش پایداری توسعة گردشگری از نگاه جامعة محلی (مطالعة موردی: شهر تبریز)2052185583410.22059/jut.2015.55834FAابوالفضلقنبریدانشیار گروه پژوهشهای جغرافیای دانشگاه تبریز0000-0001-6225-0433معصومهآدمیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تبریزسمیراهاشمی امیندانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تبریزJournal Article20150615The purpose of this study was to evaluate the sustainability of tourism development in Tabriz city. The present article was descriptive, analytical and data collection was conducted through literature studies and field observations (questionnaires). The population consisted of 400 residents of Tabriz in 1393. To determine the sample size and sampling techniques are used Cochran method and simple random sampling method and to evaluate the validity and reliability of the questionnaire, the validity of the content (opinions of urban and tourism-related professors and experts) and Cronbach's alpha coefficient was used. From questionnaires completed by tourists as well as AMOS software factors were extracted the needs of the people and coordinate measures with sustainable development. To assess and evaluate the criteria for sustainable tourism operations, was used the second order factor analysis. The results show that all considered indicators have a positive and significant relationship with the second order structure, namely the sustainability of tourism in Tabriz and the “Hygiene & Health" by a standard factor of 1.003 has the greatest influence on sustainable tourism.هدف از این پژوهش، سنجش پایداری توسعة گردشگری شهر تبریز بود. مقالة حاضر از نوع توصیفیـ تحلیلی است و جمعآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و مشاهدة میدانی (توزیع پرسشنامه) انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش 400 نفر از ساکنان محلی شهر تبریز در سال 1393 بود که برای تعیین حجم نمونه و روش نمونهگیری، به ترتیب از روش تعیین حجم نمونة کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه بهره گرفته شد. به منظور روایی و پایایی پرسشنامه، به ترتیب از روایی محتوا (نظر استادان و کارشناسان مرتبط با مسائل شهری و گردشگری) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. از طریق پرسشنامههای تکمیلشده از سوی گردشگران و همچنین بهکارگیری نرمافزار AMOS، نیازهای این افراد و هماهنگی شاخصها با عوامل توسعۀ پایدار استخراج شدند. برای ارزیابی گردشگری پایدار و ارزیابی شاخصهای عملیاتی، روش تحلیل عاملی مرتبۀ دوم بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد که شاخصهای در نظر گرفته شده همه ارتباط مثبت و معناداری با ساختار مرتبة دوم، یعنی پایداری گردشگری شهر تبریز، دارند و عامل «بهداشت و سلامت» با ضریب استاندارد 003<sub>/</sub>1 بیشترین اثر را بر گردشگری پایدار دارد.https://jut.ut.ac.ir/article_55834_4231c31fe810770eb956bd57739ff7d7.pdf