دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023The Study of Effective Factors in Introduction of Tabriz Market as a Tourism Brandبررسی عوامل مؤثر در معرفی بازار تبریز به عنوان برند گردشگری1166711010.22059/jut.2018.242559.391FAابوالفضلقنبریعضو هیات علمی دانشگاه تبریز0000-0001-6225-0433فرشتهاحمدیاندانشجوی کارشناسی ارشدJournal Article20180510Brands are one of the most valuable and intangible assets. Place branding, proposed the idea of creating a unique feature to differentiate one place from another, to achieve competitive equity. Branding is one of the essential components of tourism programs and tools for development of societies. To be successful in the field of branding, the first step is identifying the factors. Therefore in this research we used structural equation modeling to study the effects of factors in introduction of Tabriz market as a tourism brand. LISREL and SPSS software are applied in this research. This research is applied and analytic and questionnaires are used for data collection. The statistical society are, the residents of over 15 years old of Tabriz. Cochran method is used for sample size determination and Choronbach alpha has tested the validity and reliability utilizing of the questionnaire. Due to results, coefficient beta of brand identity is equal to 0.318, for tourism facilities is 0.311, destination image is 0.247 and differentiation is 0.147. These factors have the maximum to minimum impacts on the brand constructing of Tabriz market.برندها به عنوان یکی از با ارزشترین داراییهای ناملموس به حساب میآیند. برندسازی ایدهی خلق ویژگی منحصر به فرد برای متمایزسازی، یکی از اجزای ضروری در برنامههای گردشگری و از ابزارهای مهم توسعهی جوامع است. همانگونه که یک محصول و یا خدمت برند میشود و فرآیند برندسازی را طی میکند تا در ذهن و قلب مشتری قرار بگیرد و سهمی از ذهن و فکر مشتری را به خود اختصاص دهد، مکانهای گردشگری هم از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به این که برای موفقیت در زمینهی ساخت برند، شناسایی عوامل آن یکی از گامهای نخستین است، در تحقیق حاضر سعی شده است با استفاده از مدل معادلات ساختاری، به بررسی عوامل مؤثر در معرفی بازار تاریخی تبریز به عنوان برند گردشگری پرداخته شود. برای این منظور از نرمافزارهای LESREL و SPSS 22 کمک گرفته شده است. این تحقیق بر مبنای نوع پژوهش، کاربردی و روش پژوهش توصیفی و تحلیلی است. در این تحقیق جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای انجام گرفته است. جامعهی آماری این تحقیق، ساکنان محلی بالای 15 سال شهر تبریز است که برای تعیین حجم نمونه و روش نمونهگیری، به ترتیب از روش تعیین حجم نمونهی کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، اهمیت نسبی، هویت برند با ضریب بتای (318/0)، تسهیلات با ضریب بتای (311/0)، تصویر مقصد با ضریب بتای (247/0) و تمایز با ضریب بتای (147/0) میباشد و این متغیرها به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر را در ساخت برند بازار تبریز داشتهاند.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Assessing effect of Urban Identity on Satisfaction & loyalty of tourist
(case study: Kerman)ارزیابی تأثیر هویت شهر بر رضایت و وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: شهر کرمان)17316710910.22059/jut.2018.240434.378FAلیلاوثوقیگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دنشگاه سمنانمحمدرضایزدانیعضو هیئت علمی و رییس دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنانعاطفهتواناییدانش آموخته، رشته برنامه ریزی توسعه گردشگری، دانشگاه سمنانJournal Article20180511Urban spaces are one of the most significant areas which are visited by tourists, and create many chances in order to develop and to advance cities. Yet, urban areas make main significant part of ingredients and components of identity for different levels of society. Identity is a factor which differ a city from the other. Urban identity is an important factor of development and advance. The value of urban identity and tourism development is that these urban identity components act as tourist attractions and sightseeing, so we should pay special attention to the satisfaction of the tourism, resulting in loyalty. Although there are many researches about urban identity, none of them are studying the relation of urban identity with destination satisfaction and tourist loyalty. Purpose of this research is study influence of urban identity on tourism develop by measurement of amount of satisfaction and loyalty in Kerman city. The conceptual model of study is measured by pattern of the structural equation by use of Lisrel software. The results of the structural equations model show that the urban identity is an important factor of destination and tourist relationship, and influence straightly and meaningfully on the destination satisfaction (0.43), and on the tourist loyalty (0.58). The destination satisfaction (0.38) influences straightly and meaningfully on tourists’ loyalty. Also urban identity influences indirectly and meaningfully on loyalty with intermediation satisfactionفضاهای شهری از مهمترین فضاهایی هستند که همواره موردتوجه و بازدید گردشگران قرار دارند و فرصتهای بسیاری را جهت رشد و توسعه شهرها فراهم میآوردند. درعینحال فضاهای شهری بخش مهمی از عناصر و اجزاء اصلی هویت را برای گروههای مختلف جامعه میسازند. هویت عامل تمایز و تفاوت یک شهر با شهرهای دیگر است. ارزش و اهمیت هویت شهر و توسعه گردشگری در این است که اغلب، مؤلفههای هویت شهر بهعنوان جاذبههای گردشگری عمل میکنند؛ لذا در راستای توسعه گردشگری، باید به رضایت گردشگران توجه ویژهای داشت. با توجه به اهمیت هویت شهر در توسعه گردشگری، هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر ابعاد هویت شهر بر توسعه گردشگری با سنجش میزان رضایت و وفاداری در شهر کرمان است. روش تحقیق، تحلیلی – همبستگی است. دادههای موردنیاز بهصورت میدانی از طریق پرسشنامه و همچنین بهصورت کتابخانهای جمعآوریشده است. 285 نفر از گردشگران ورودی به شهر کرمان در فروردین ماه 1396، بر اساس جدول مورگان به روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه نزد آنان توزیع و تکمیل شد. مدل مفهومی پژوهش بر اساس الگوی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل موردسنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد هویت شهر عامل بسیار مهمی در ارتباط گردشگر و مقصد است و بر رضایت از مقصد (43/0) و وفاداری گردشگر (58/0) اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین رضایت از مقصد بر وفاداری (38/0) و هویت شهر بر وفاداری با میانجیگری رضایت (81/0) اثر غیرمستقیم و معناداری دارند.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Comparative analysis of CVM economic valuation of urban tourism destinations
(Case study: Elgoli and Baghlar Baghi Gardens in Tabriz megalopolis)مقایسه تطبیقی ارزشگذاری اقتصادی CVM مقاصد گردشگری شهری (مطالعه موردی: پارکهای ائلگلی و باغلارباغی کلانشهر تبریز)33486710510.22059/jut.2018.232584.309FAعادلشری زادهگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایرانرحیمحیدریگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایرانمازیارحسین پوردانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانمهدیهریسچیاندانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20180512According to a report from International Tourism Organization, after oil industry tourism industry, as the second prosperous industry of the world, is followed by many revenues for different countries and on the other hand whereas it has been converted into the widest industry of world therefore it is turned into one of the integrated elements in contemporary human life as well. In the course of taking economic strategies and policies, valuation of touristic zones in cities is assumed as one of the foremost contexts of development and planning of tourism industry. Elgoli and Baghlar Baghi Parks locating in Tabriz in Eastern Azerbaijan Province are some of important touristic regions of this city due to possessing a lot of attractiveness. Thus, study on touristic value of this region may be efficient in prediction of requirements and removal of shortages and developing tourism in this city. The method of current research is of descriptive- analytic type. The present study aims to estimate touristic value of Elgoli and Baghlar Baghi Parks using CVM conditional valuation technique where in this regard it examines the effective factors in acceptance of tendency to pay for visiting of these parks by means of LOGIT model and double- choice questionnaire. Using randomized simple sampling method, 320 samples were selected from Elgoli Garden and 150 samples from Baghlar Baghi Garden. The results of study indicate that 65% of visitors in Elgoli Garden and 67% of visitors from Baghlar Baghi were inclined in payment of fund to visit these touristic attractive regions. These variables include offered fund, educational degree, income, satisfaction, family dimension, age, and gender which are effective factors in probable acceptance for payment for these parks by the visitors. The average fund for which the visitors are inclined to pay to use touristic services by any person is 12’000 Rials and 10’000 Rials respectively to visit Elgoli and Baghlar Baghi Parks. By considering this mean payment rate, the total annual recreational values are estimated 1’069’409’952’000 Rials and 63’894’732’000 Rials respectively for Elgoli and Baghlar Baghi Parks. Thus with respect to high value and importance of these parks, the planners should more notice development of tourism and enhancing welfare for the visitors of this region.بنا به گزارش سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت به عنوان دومین اقتصاد جهان، درآمدهای بسیاری را برای کشورهای مختلف در پی دارد و از طرفی چون به گستردهترین صنعت دنیا نیز تبدیل شده است، لذا به یکی از مؤلفههای تفکیکناپذیر زندگی انسان معاصر نیز تبدیل شده است. ارزشگذاری مناطق توریستی در شهرها در راستای اتخاذ راهبردها و سیاستهای اقتصادی از مهمترین مقولات توسعه و برنامهریزی صنعت گردشگری به شمار می-آید. پارکهای ائلگلی و باغلارباغی واقع در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به دلیل دارا بودن جاذبه های زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم شهر تبریز می باشند. لذا مطالعة ارزش توریستی آن میتواند در پیشبینی نیازها و رفع کمبودها و توسعة گردشگری در این شهر مؤثر باشد. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. هدف پژوهش حاضر برآورد ارزش توریستی پارکهای ائلگلی و باغلارباغی با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط CVMبوده که در این راستا با استفاده از مدل لوجیت و پرسشنامه انتخاب دوگانه به بررسی عوامل مؤثر در پذیرش تمایل به پرداخت برای بازدید از این پارکها میپردازد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 320 نمونه برای پارک ائلگلی و تعداد 150 نمونه برای پارک باغلارباغی انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که 65 درصد بازدیدکنندگان پارک ائلگلی و 67 درصد بازدیدکنندگان پارک باغلارباغی حاضر به پرداخت مبلغی برای بازدید از این جاذبه های توریستی میباشند. متغیرهای مبلغ پیشنهادی، میزان تحصیلات، درآمد، رضایت، بعدخانوار، سن و جنسیت عوامل مؤثر در احتمال پذیرش تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان از این پارکها میباشند. متوسط تمایل به پرداخت گردشگران در ازای استفاده از خدمات گردشگری پارک ائلگلی 12000 ریال برای هر نفر و پارک باغلارباغی 10000 ریال برای هر نفر است و با در نظر گرفتن این میزان متوسط ارزش کل تفریحی سالانه پارک ائلگلی 1.069.409.952.000 میلیارد ریال و ارزش کل تفریحی سالانه پارک باغلارباغی 63.894.732.000 میلیارد ریال برآورد میشود.. لذا با توجه به ارزش و اهمیت بالای این پارکها، میبایست برنامهریزان برای توسعة گردشگری و بالا بردن رفاه بازدیدکنندگان به این منطقه توجه بیشتری داشته باشنددانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Evaluation Efective Authors On satisfaction For tourist destinations
The Case of coastal Cities of Boushehr provinceارزیابی مولفههای تاثیرگذار بر رضایتمندی از مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: شهر های ساحلی استان بوشهر)49646710710.22059/jut.2018.247569.425FAحسینجمالیدانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیسجادیژیلاگروه جغرافیای انسانی- دانشکده علوم زمین-دانشگاه شهید بهشتی-تهران- ایرانمحمد تقیرضویانگروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم زمین،دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانجهانگیرحیدریگروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20180513Urban tourism is formed by combination of environmental capacities and by provision of suitable services in obtaining tourists’ satisfaction. This type of tourism is the most profitable type of one in the advanced countries and has significant effects on urban spaces in different economic, social, cultural, ecologic fields. But urban attractions development for the sustainable use of tourism sources and its development requires special attention to provide possibilities and equipment facilitating access to the attractions and to cause drawing the tourists’ satisfaction. So, the cities which possess the necessary capacities including environmental attractions and enough infrastructures for development will be successful in tourism. In fact, urban capacities are considered to be a ground-maker for tourism cycle development, but what makes these capacities economic and sustainable is the customer’s (tourism) satisfaction. This requires a systematic approach relative to tourism activity to provide its development ground through creating and supplying the required facilities. Bushehr province coasts have a high potential for the tourism and are considered among the coastal tourism attractions in the province and the region. Since the required facilities are the first step to attract and keep the tourists means their re-demand, the cognition of the region situation in terms of the existence of a level of these factors provides a ground to get familiar with the region’s tourism situation and its pathology and development in order to create their satisfaction and loyalty to the destination meeting the tourists’ needs and expectations. The aim of this research is to evaluate the components affecting on satisfaction with tourism destinations in coastal cities of Bushehr province. The method of the present research is descriptive-analytical in which collecting the components affecting on satisfaction with tourism destinations has been conducted through the questionnaire. Measuring the relationship amount of components affecting on satisfaction was analyzed using factor analysis model and Pearson correlation test. According to the results of Pearson correlation test, the correlation among the infrastructure possibilities’ quality, the host community’s behavior quality, service quality and environment quality with tourists’ satisfaction amount are 0.723, 0.684, 0.855 and 0.560 respectively in which the services quality, infrastructure possibilities’ quality, the host community’s behavior quality, and environment quality components respectively show the most and the least correlation amount with tourists’ satisfaction factor. This is an indicative of community host’s culture and their attitude towards tourists entering these cities rooting in hospitality culture of the residents of this region of the country and can be a base for planning and developing coastal tourism.گردشگری شهری ترکیب پیچیدهای از فعالیتهای مختلفی است که از بههم پیوستن ویژگیهای محیطی و میزان توانمندی جاذبههای شهری در جذب بازدیدکنندگان و ارائه خدمات مناسب شکل میگیرد. نخستین شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری، وجود زیرساختهای مناسب شهری، یکپارچگی همه سازمانهای ذیربط و مدیریت عاقلانه و مدبرانه در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. از طرف دیگر تنسیق و آمایش جاذبههای شهر، استفاده پایدار از منابع گردشگری، ایجاد امکانات و تسهیلاتی است که دسترسی به جاذبهها را تسهیل میکند، دومین شرط لازم در توسعه گردشگری رضایت خاطر بازدیدکنندگان و کنترل محلی است. هـدف ایـن تحقیـق، ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی گردشگران از توسعه گردشگری پایدار در شهرهای ساحلی استان بوشهر است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات از طریق روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه میباشد. دادههای پژوهش از350 پرسشنامه گردآوری و با روش آمار توصیفی و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که چهار عامل، کیفیت امکانات و خدمات زیرساختی، کیفیت محیطی، کیفیت رفتار جامعه میزبان و کیفیت خدمات میتوانند بیش از 59 درصد واریانس کل متغیرهای مورد بررسی را تبیین نمایند. به این ترتیب با وجود تعداد زیاد متغیرهـای مـورد مطالعه، عوامل شناسایی شده مـیتواننـد تصـویر نسـبتاً روشــنی از دیــدگاههــا و میــزان رضــایت گردشگران وارد شده به شهرهای ساحلی استان بوشهر را ارائه نمایند. همچنین دراین تحقیق مشخص گردید که بین شاخصها و میزان رضایت گردشگران همبستگی معناداری وجود دارد. در پایان تحقیق راهکارهایی جهت افزایش میزان رضایت گردشگران و توسعه گردشکری پایدار شهرهای ساحلی استان بوشهر ارائه شده است.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Analysis of tourism infrastructure in the Space cities
(A case study: Zanjan city)تحلیلی بر سنجش زیرساختهای گردشگری در فضاهای شهری (مطالعه موردی: شهر زنجان)65826678610.22059/jut.2018.239413.367FAعلیشمس الدینیاستادیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت0000-0001-9757-4331سروشسنایی مقدمدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20180513However residential element are not an attraction on tourist to cities but always plays significant role in the survival and consequently at tourist spending The purpose of this research, to evaluate and ranking hotels and motels in the city of Zanjan. The research method is descriptive-comparative and its type is applicable. The information gathering method is also a library-documentary. by preparing a questionnaire for tourists and executives on both relevant and effective measures were determined based on international standards for residential elements. Then with compared binary hierarchical analysis was to determine the relative weight of each indicator. Compare the cost of living index showed the greatest impact on tourists choose to stay in hotels and motels in the city of Zanjan. This reflects the fact that most of the tourists who come into the city of Zanjan are from lower or middle class are willing to pay high fees and do not have the luxury of staying in places. Then TOPSIS model was used to rank the residential elements. The results from TOPSIS model showed that Great hotel weight 0.72 have very high differences with compared to other hotels in Zanjan and had first rank. This hotel is considered as an important indicator of physical beauty and space inside the hotel, with suites, restaurant, coffee shop, internet and satellite has the highest weight among other hotels. Also Hafez motel with 0.694 weighing have first rank in among motels. Better quality of guest room, suites and a crew of the most important advantages compared to other motels.عناصر اقامتی اگرچه عامل جذب گردشگر به شهرها نمیباشند؛ اما همواره نقش بارزی در ماندگاری و به تبع آن هزینههای توریست ایفا میکند. هدف این پژوهش ارزیابی و رتبهبندی هتلها و مسافرخانههای شهر زنجان میباشد. روش تحقیق توصیفی – مقایسه ای و نوع آن کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای – اسنادی است. در این پژوهش ابتدا با تهیهی پرسشنامه در دو سطح برای گردشگران و مدیران ذیربط و همچنین بر اساس استانداردهای بینالمللی شاخصهای مؤثر برای عناصر اقامتی مشخص گردید. سپس با انجام مقایسهی دو دویی در مدل تحلیل سلسله-مراتبی وزن نسبی هر یک از شاخصها تعیین شد. مقایسهی بین شاخصها نشان داد که هزینهی اقامت بیشترین تأثیر را در انتخاب گردشگران برای اقامت در هتلها و مسافرخانههای شهر زنجان دارا میباشد. این مسئله حاکی از این واقعیت است که اکثر گردشگرانی که وارد شهر زنجان میشوند؛ از طبقهی متوسط یا حتی پایینتر میباشند که تمایل چندانی برای پرداخت هزینههای بالا و اقامت در مکانهای لوکس ندارند. در مرحلهی بعد به منظور رتبه بندی عناصر اقامتی از مدل TOPSIS استفاده گردید. نتایج حاصله از مدل تاپسیس نشان داد که هتل بزرگ با وزن 72/0 با اختلاف فاحش نسبت به سایر هتلهای شهر زنجان در رتبهی اول قرار دارد. این هتل از نظر شاخصهای مهمی همچون زیبایی ظاهری و فضای داخل هتل، داشتن سوئیت، رستوران، کافیشاپ، اینترنت و ماهواره بالاترین وزن را در بین سایر هتلها برخوردار است. مسافرخانه حافظ نیز با وزن 694/0 در بین مسافرخانهها در رتبه اول قرار دارد. کیفیت بهتر فضای میهمانسرا، داشتن سوئیت و تعداد خدمه از جمله مهمترین امتیازات این مسافرخانه نسبت به سایر مسافرخانههای دیگر میباشد.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Assessment of elderly Tourists' views about mashhad through “age-friendly city” factoresسنجش نگرش گردشگران سالمند به شهر مشهد از نظر شاخص های شهر دوستدار سالمند83996808810.22059/jut.2018.235473.337FAنازنینتبریزیهیات علمی گروه گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-9367-704Xسهندنوذراصلکارشناس ارشد اکوتوریسم، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمریمنقویکارشناس ارشد اکوتوریسم، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمجیداسماعیلیکارشناس ارشد اکوتوریسم، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20180514The pattern of the global population growing trend toward older adults and this has led to a global phenomenon in the 21st century. The increasing burden of demographic aging presents unique challenges to families, communities, and nations, as well as to the promotion of health and well-being in later life. The process of ageing goes on in parallel with today’s trends of urbanization. The risks of city living impact everyone but seniors (defined as those aged 65 years or above) are particularly vulnerable due to age-related needs and preferences (e.g. to stay in their own homes, and/or near their children and grandchildren). Tourism is one of the Suitable activities for the elderly in order to improve their physical and mental aspects. Tourism compels them to mobility and come out of isolation and inactivity. Urban tourism becomes one of the main functions of the cities. If it can provide the demand and expectations of elderly tourist and create age-friendly city, it will lead to Tourist Satisfaction of tourism Destination. Making cities more age-friendly is a necessary and logical response to promote the wellbeing and contributions of older people and keep cities thriving. An age-friendly city encourages active ageing by optimizing opportunities for health, participation and security in order to enhance quality of life as people age.
This study seeks to examine the relationship and effectiveness of the components of age-friendly city on satisfaction and loyalty of Mashhad elderly tourist based on the European Customer Satisfaction Index (ECSI) model. 183 questionnaires answered by the elderly tourist of this destination were investigated. Data were tested based on the proposed conceptual model and European model to measure correlation by using Spearman test and Regression path analysis. The results show a positive association between image destination, expectations, and perceived quality and, perceived value in the level of satisfaction and loyalty of destination. By increasing the amount of each of the four factors, satisfaction and subsequently loyalty index increase. In the Following the path analysis, image destination is the most influential factor on loyalty of this destination directly and indirectly. In addition, Satisfaction directly and perceived quality indirectly have been effective to create elderly tourists loyalty to the religious and cultural destinationالگوی جمعیت جهانی روندی رو به رشد به سوی سالمندی دارد و این منجر به یک پدیده جهانی در قرن 21 شده است. روند پیری به صورت موازی با روند امروز شهرنشینی پیش میرود. یکی از فعالیتهای مناسب برای افراد مسن بهمنظور ارتقا ابعاد جسمانی و روحی خود، گردشگری است. گردشگری موجب تحرک این افراد شده و آنها را وادار میسازد از انزوا و خانهنشینی خارج شوند. گردشگری شهری یکی از کارکردهای اصلی از شهرها میباشد و در صورتی که بتواند تقاضا و خواستههای گردشگران سالمند را فراهم آورند و شهری دوستدار سالمند را ایجاد کند رضایتمندی آنان را از مقصد گردشگری موجب میشود. این پژوهش در پی آن است که اثرگذاری مؤلفههای شهر دوستدار سالمند بر میزان رضایت و وفاداری گردشگران سالمند شهر مشهد بر مبنای مدل اروپایی بررسی کند. تعداد 183 پرسشنامه پاسخ داده شده توسط گردشگران سالمند این مقصد مورد بررسی قرار گرفت؛ و دادهها بر اساس مدل مفهومی پیشنهادی بر مبنای مدل اروپایی و با استفاده از نرمافزار spss جهت سنجش وجود رابطه از آزمون اسپیرمن و تحلیل مسیر رگرسیون مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان از وجود رابطه مثبت میان فاکتورهای تصویر مقصد، انتظارات، کیفیت مقصد و ارزش درک شده در میزان رضایتمندی و وفاداری به مقصد میباشد. رابطهای که با افزایش میزان هریک از چهار عامل نامبرده و دو شاخص رضایتمندی و در پی آن وفاداری افزایش مییابند. در ادامه تحلیل مسیر، اثرگذارترین عامل بر وفاداری به این مقصد بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تصویر مقصد میباشد؛ و علاوه بر آن رضایتمندی بهصورت مستقیم و کیفیت درک شده بهصورت غیرمستقیم در ایجاد وفاداری گردشگران سالمند به این مقصد مذهبی و فرهنگی مؤثر بودهاند.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Environmental Impact Assessment of Urban Recreation (Case Study: Morvarid Tourism Area of Neka)ارزیابی اثرات زیست محیطی تفرجگاه های شهری (منطقه موردی: منطقه گردشگری مروارید شهر نکا)1011156754910.22059/jut.2018.255297.467FAشهربانوگلچوبی دیوابرنامه ریزی و محیط زیست، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی،دانشگاه تهران، تهران، ایراناسماعیلصالحیدانشیار گروه برنامه ریزی مدیریت و آموزش محیط زیست دانشگاه تهرانJournal Article20180516With the increase in population and the reduction of citizens' access to open and natural environments, the need to circulate and recreate urban sprawl is felt more and more. The tourism industry has several advantages. One of these benefits is the industry's remarkable role in improving the economic and social conditions of the people. Tourism is conducted in the natural, cultural and social environment, and has many and varied impacts that impact on the environment is one of them. If tourism development does not develop on the basis of environmental and sustainable development, over time, many negative impacts on the environment will be generated and destroyed. Environmental impact assessment studies are among the ways to identify potential impacts of development and reduction of environmental disruptions and ensure the sustainability of tourism development. One of the most common methods for assessing environmental impacts is the Leopold matrix. The effects of project implementation were identified in two phases of construction and operation. The effects checklist was also analyzed. The results of the research showed that the project, both in the construction phase and in the exploitation phase, has no negative outcomes with a mean score of 1/3, as a result of the development of the Nevada pearl tourism area taking into account environmental considerations and negative impact reduction strategies, poorly approved.با افزایش جمعیت و کاهش دسترسی شهروندان به محیط های باز و طبیعی، نیاز به گردش و تفریح و توسعه تفرجگاه های شهری بیش از پیش احساس می شود. صنعت گردشگری دارای مزایای متعددی است. از جمله این مزایا نقش چشمگیر این صنعت در بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی مردم است. گردشگری در محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی صورت می پذیرد و دارای تاثیرات متعدد و متنوعی است که تاثیر بر محیط زیست یکی از آن هاست. چنانچه توسعه گردشگری بر اساس نگرش های زیست محیطی و پایداری توسعه نباشد در طول زمان اثرات منفی بسیاری بر محیط زیست وارد می شود و تخریب ان را بدنبال دارد. انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی از جمله روش های شناسایی اثرات محتمل توسعه و کاهش اختلالات زیست محیطی و اطمینان از پایداری توسعه گردشگری است.یکی از رایج ترین روش های ارزیابی اثرات زیست محیطی، ماتریس لئوپولد است. اثرات اجرای پروژه در دو فاز ساختمانی و بهره برداری مشخص گردید. همچنین چک لیست اثرات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که پروژه چه در مرحله ساختمانی و چه در مرحله بهره برداری دارای پیامد منفی با میانگین رده بندی 1/3- نمی باشد، در نتیجه توسعه منطقه گردشگری مروارید شهر نکا با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و راهکارهای کاهش اثرات منفی و ضعیف تایید می شود.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Evaluation of Medical Tourism Structure Based on Porter's Diamond Model in Mashhad Metropolisارزیابی ساختار گردشگری پزشکی بر اساس مدل الماس پورتر در کلان شهر مشهد1171306808910.22059/jut.2018.238599.359FAمحمد حسینسراییگروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمیثمافشاری پورگروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد،یزد،ایرانJournal Article20180516Medical tourism has been a combination of two major branches, tourism and treatment services, and has become a multibillion-dollar industry in the global arena. The subject of medical tourism varies according to the policies and programs of each country, and it is a matter of urgency to carry out thorough and comprehensive research within the country to determine the reality.
The city of Mashhad is the second largest metropolis and spiritual capital of Iran, Moreover Mashhad has specific capabilities including medical infrastructure, Razavi Super Speciality Hospital and its unique history of the medical sciences university and the infrastructure for attracting medical tourism along with religious tourism in the city.
The purpose of this study was to evaluate the structure of medical tourism based on the porter's diamond model in Mashhad from the perspective of domestic tourists. The present research is an applied and descriptive-survey target. The statistical society includes domestic tourists were taken by Cochran Model. The sample of 380 people was selected randomly by referring to hotels, hospitals and health centers in Mashhad. To analyze the data, a single sample t test was used. The results of the research indicate that Porter's diamond variables are influential in shaping the tourism structure of Mashhad. In terms of assessing the status quo, the variable of competitiveness has the best performance and in the context of the impact of the variable, the operating conditions are considered as the most important factors and priorities. Also, The results show that the dimensions of operating conditions and desirable demand have made Mashhad's metropolis more beneficial for the progress of the medical tourism industry at the national and regional levels, but requires strategic development in a strategic and competitive dimension. It should also be strengthened in terms of supporting industries.گردشگری پزشکی از ترکیب دو شاخه پردرامد، گردشگری و خدمات درمان به وجود امده و به یک صنعت چند میلیارد دلاری در عرصه جهانی تبدیل شده است. موضوع گردشگری پزشکی با توجه به سیاست ها و برنامه ها هر کشوری متفاوت است و انجام پژوهش های دقیق و جامع در داخل کشور برای مشخص شدن واقعیت مسئله لازم و ضروری است. شهر مشهد دومین کلانشهر و پایتخت معنوی ایران است که توانمندیهای پزشکی، قدمت دانشگاه علوم پزشکی و زیرساخت های درمانی ازجمله بیمارستان فوق تخصصی رضوی و زیرساختهای جذب گردشگری پزشکی در کنار گردشگری مذهبی را داراست. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ساختار گردشگری پزشکی براساس مدل الماس پورتر در مشهد از منظر گردشگران داخلی است. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری شامل گردشگران داخلی است که حجم نمونه طبق فرمول کوکران 380 نفر به دست امد و با مراجعه به هتل ها، زائرسراها و مراکز درمانی در مشهد، به صورت تصادفی انتخاب و گزینش شدند. جهت تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای الماس مزیت پورتر در شکل گیری ساختار گردشگری پزشکی مشهد تاثیرگذار است. در زمینه سنجش وضع موجود، متغیر رقابت پذیری بهترین عملکرد را داشته و در زمنیه ی تاثیرگذاری، متغیر شرایط عامل از مهم ترین فاکتورها و اولویت اول تلقی شده است. همچنین یافته ها نشان داد، ابعاد شرایط عامل و تقاضای مطلوب، باعث شده تا کلان شهر مشهد از مزایای متعددی برای پیشرو بودن صنعت گردشگری پزشکی در سطح ملی و منطقه ای برخوردار باشد؛ اما در ابعاد راهبردی و رقابتی نیازمند توسعه است. همچنین باید از نظر صنایع وابسته و پشتیبان، تقویت شود.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Examining Impact of Pedestrian Zones Establishment on Sustainable Tourism Development (Case Study Panzdah-e-Khordad pedestrian in Iran)بررسی نقش پیادهراه های شهری در توسعه گردشگری پایدار مطالعه موردی؛ خیابان 15 خرداد شهر تهران1311426808710.22059/jut.2018.233368.314FAعیسیابراهیم زادهUniversity of Sistan and Baluchestanحمیدهاسفندیاری مهنیدانشگاه خوارزمیJournal Article20180520Introduction: In recent years the development and organization of pedestrian spaces, particularly in big cities, have been greatly considered. In Tehran and in the area of 12 of Tehran road with pedestrian streets since of 15 Khordad good opportunity for development and urban tourism facilities are provided. This is a significant point in research on Pedestrian, Yet Particular the effects of tourism on city sidewalks nothing has been done; So do the necessary research To check how much effectiveness necessary to improve the level of tourism.Materials and Methods: This work is a descriptive-analytic research and The survey method was conducted.Information Information Required from Various sources of literature AndField studies. By using three types of questionnaires to three groups of tourists, businessmen and experts are Achieved data analysis Spss21 software using statistical methods such as one-sample t-test, ANOVA, multiple regression was done.Discussion and Results: The findings indicated the undeniable impact of Panzdah-e-Khordad pedestrian zone in the social, economic and spatial development of District 12, Tehran. The mean of each component represents the above-average impact of pedestrian zones on area security, tourist attraction, and increased awareness of people to the tourism attractions as well as the socio-cultural development of Panzdah-e-Khordad Street from the viewpoints of tourists.The effects of the implementation of Pedestrian in increasing employment diversification, adjustment of prices of goods, creating new job opportunities and economic development Region is too moderate;So in terms of tourists sidewalks of 15 Khordad could not play an important role in the economic development of the Zone of 15 Khordad From the perspective of experts, the impact of pedestrian zones establishment on the spatial, economic and socio-cultural development is above average. Pearson correlation coefficient findings show that there is a significant and positive relationship between pedestrian zones establishment and spatial, economic and socio-cultural development of District 12, Tehran, from the perspective of shopkeepers.Conclusions: One of the urban tourism development solutions is the use of various potentials of pedestrian zones, as the tourists often walk in urban areas to perceive the landscape, aesthetic elements, and historical, cultural, artistic and social influence of the city. Today in Iran, with gradual domination of cars over the urban spaces and roads, the socio-cultural values and attractions of the urban spaces have been declined. Hence, the development and organization of pedestrian spaces, particularly in big cities, have been greatly considered. In 2009, the Panzdah-e-Khordad Street turned to the pedestrian zone by blocking the passage of vehicles from Galoobandak Crossroads to Naser Khosrow Street. This article entitled “Examining Impact of Pedestrian Zones Establishment on Sustainable Tourism Development” evaluates the Panzdah-e-Khordad pedestrian zone in the economic, socio-cultural and spatial development of District 12, Tehran.خیابان مخصوص عابر پیاده یک شکل از برنامهریزی حملونقل است که بهطور گستردهای با فرهنگ شهری مرتبط است. امروزه در ایران، با سلطه تدریجی حرکت سواره بر فضاها و معابر شهری، از ارزشها و جاذبههای اجتماعی فرهنگی فضاهای شهری رو به نزول رفته است، ازاینرو موضوع گسترش فضاهای پیاده و ساماندهی آنها بهویژه در شهرهای بزرگ، موردتوجه بیشتری قرار گرفته است. از سال 1388 خیابان 15 خرداد در شهر تهران، با ارائه طرح مسدود شدن عبور وسایل نقلیه از چهارراه گلوبندک تا خیابان ناصرخسرو، به پیاده راه تبدیل شد. مقاله حاضر با عنوان بررسی نقش پیاده راهسازی در توسعه گردشگری پایدار در پی ارزیابی این پیاده راه در توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و کالبدی منطقه 12 تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و دادههای آماری آن به روش پیمایشی جمعآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها بـا اسـتفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری همچون آزمونt تک نمونهای، آزمون ANOVA، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافتههای بهدستآمده از توزیع پرسشنامه میان گردشگران مؤید تأثیر غیرقابلانکار پیاده راه 15 خرداد در توسعه اجتماعی، اقتصادی و کالبدی منطقه 12 تهران است. میانگینهای هر یک از مؤلفهها بیانگر اثرگذاری بالاتر از حد متوسط پیاده راهها در امنیت منطقه، جذب گردشگران و افزایش آگاهی مردم نسبت به جاذبههای گردشگری و بیانگر توسعه اجتماعی- فرهنگی این محور از دید گردشگران است. از دید کارشناسان نیز نقش پیادهسازی در توسعه اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی بالاتر از حد متوسط است همچنین بین پیادهراهسازی و توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی در منطقه 12 تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه پیاده راه 15 خرداد جز تأثیر در افزایش امکانات و خدمات موجود در منطقه توانسته است هم ازنظر اقتصادی (وجود بازار) و هم ازنظر اجتماعی و فرهنگی موجبات گسترش و تسهیل گردشگری شهری و توسعه منطقه 12 تهران را فراهم آورد.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69265320181023Spatial pattern analysis of business tourism in the North West cities of Iran, Case Study ; Baneh cityتحلیل فضایی بازتاب های گردشگری تجاری در شهرهای شمال غرب کشور،( مطالعه موردی شهر بانه)1431606679110.22059/jut.2018.234619.330FAعلیاحمدیگروه جغرافیا، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعلیشماعیدانشگاه خوارزمیاسماعیلعلی اکبریگروه جغرافیا، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعلیموحددانشگاه خوارزمی0000-0001-8500-8340Journal Article20180521One of the most important issues in the field of tourism, urban and spatial analysis of the effects, reflections and spatial patterns in urban spaces is. So that it can be a valuable means of understanding the impact of space tourism and created patterns obtained from it.Baneh in the middle of one of the parts of the North West in recent years due to the growth of business tourism in the city has witnessed vast changes in its own space. These changes follow a specific pattern that according to studies create new applications or applications growing tourism growth of tourism in the town of Baneh.The purpose of this paper is to analyze spatial patterns of tourism and the creation of geographic locations and geographic phenomena. The purpose of this paper is to analyze spatial patterns of tourism and the creation of geographic locations and geographic phenomena. In this study, using spatial models such as Moran Moran National and local tourism study of the distribution and spatial patterns of land use in the city studied.The result of research and spatial analysis showed a cluster of tourism in the city of Baneh secondary distribution applications.Tourism land use related to tourism or tourism cluster pattern followed in one or two parts of the city have been distributed.The distribution of land in relation to the position and functional relationship they have with each other.So tourism urban space and land in the city of Baneh form of tourism in certain parts of the city and in close proximity to each other.یکی از مهمترین مسائل در حوزه گردشگری شهری و تحلیل فضایی اثرات، بازتابها و الگوهای فضایی آن در فضاهای شهری می باشد. به نحوی که می توان به این وسیله شناخت با ارزشی را از نحوه تأثیر گذاری گردشگری و الگوهای خلق شده فضایی حاصل از آن بدست آورد. شهر بانه یکی از شهرهای میانه اندام شمال غرب کشور است که طی سالهای اخیر بر اثر رشد گردشگری تجاری در سطح شهر شاهد تغییرات وسیع فضایی در داخل خود بوده است. این تغییرات از الگوی خاصی پیروی کرده اند که با توجه به تحلیل ها و مطالعات صورت گرفته کاربریهای جدید و یا رشد کاربری های مرتبط با گردشگری از بارزترین اثرات رشد این صنعت در شهر بانه بوده است. هدف از مقاله حاضر تحلیل الگوهای فضایی گردشگری و نحوه خلق آثار و پدیده های جغرافیایی در مکانهای جغرافیایی می باشد. در این تحقیق با استفاده از مدل های فضایی مانند موران سراسری و موران محلی به بررسی نحوه توزیع کاربری های گردشگری و الگوهای فضایی آنها در سطح شهر پرداخته ایم. که نتیجه بررسی ها و تحلیل های فضایی نشاندهنده خوشه ای بودن نحوه توزیع کاربریهای ثانویه گردشگری در شهر بانه است. کاربریهای گردشگری و یا مرتبط با بخش گردشگری از الگوی خوشه ای تبعیت کرده و در یک یا دو بخش از شهر توزیع شده اند. که این توزیع در رابطه با موقعیت کاربریها و ارتباط کارکردی آنها با همدیگر می باشد. به عبارتی فضای شهری متأثر از فعالیت گردشگری در شهر بانه شکل گرفته و کاربریهای گردشگری تحت تأثیر این فعالیت در بخش خاصی از شهر و در مجاورت همدیگر قرار گرفته اند.