دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Investigating the effect of tourists' mental image of Qamsar and Niasar Flower & Golab Festival on quality and perceived value of servicesبررسی اثر تصویر ذهنی گردشگران فستیوال گل و گلاب قمصر و نیاسر بر کیفیت و ارزش ادراک شده از خدمات1176710810.22059/jut.2018.250298.440FAمحسنشاطریاناستاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران0000-0002-4125-0837صدیقهکیانیاستادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانفاطمهشیخ زادهکارشناسی ارشدجغرافیا و برنامه ریزی شهری پیام نور تهرانJournal Article20190110The issue of urban tourism in large cities such as Tehran has great importance for the leisure of the people in the city. One of the most important recreation destinations in the city, which has attracted tourists in recent years, is Chitgar recreation Area, located in the west of Tehran. In present study according to the goal of study which is assessing the recreation development status in mentioned area, two models that are COPRAS and BOCR models were used. In order to combine both models, main criteria of BOCR which means economical, social and environmental issues considered as model’s inputs in COPRAS model. Results reveal that in BOCR model, economical and social advantages with allocation of 0.46 score have taken most impact while economical costs (0.16 score) have taken lowest impact in compare to others. Results from COPRAS model shows economical, social and environmental issues with allocation of 0.052, 0.021 and 0.013 COPRAS score have most influence from recreation development respectively. However, in contrast to the BOCR model, Effectiveness of sub-criteria will not be recognizable. In both methods environmental issues identified in undesirable condition and due to this matter recreation development in this area needs to pay attention and develop the environmental conditions. تأثیرگذارترین مؤلفههای توسعه گردشگری تصویر ذهنی گردشگران میباشد. تصویر ذهنی مجموعهای از باورها و نظراتی است که یک فرد نسبت به یک مقصد دارد. فستیوال گلابگیری بهعنوان رویدادی تأثیرگذار در توسعه گردشگری هرساله در مناطق گردشگری شهرستان کاشان برگزار میشود و بدین روی گردشگران زیادی را به خود جلب میکند. هدف این پژوهش بررسی اثر تصویر ذهنی گردشگران فستیوال گلابگیری بر کیفیت ادراکشده از عناصر ملموس، ناملموس و ارزش خدمات در دو منطقه قمصر و نیاسر است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است. روش بررسی توصیفی- تحلیلی و پیمایشی میباشد. دادههای گردآوریشده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرمافزارهای spss و Amos تجزیهوتحلیل و مدلسازی شده است. نتایج حاکی از آن است که تصویر ذهنی گردشگران از مقصد بر کیفیت ادراکشده از عوامل ملموس و ناملموس با بارهای عاملی 87/0 و 86/0 اثر معناداری داشته است. اما اثر تصویر ذهنی مقصد بر ارزش ادراکشده با سطح معناداری بالاتر از 05/0 مورد تأیید قرار نگرفته است. همچنین اثرگذاری نقش واسط کیفیت عوامل ناملموس ادراکشده بر ارزش ادراکشده از خدمات با کسب بار عاملی 64/0 مورد تأیید قرار میگیرد. اما کیفیت عوامل ملموس ادراکشده بر ارزش ادراکشده اثر معناداری نداشته است.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Assessment of Urban-recreation development status using combination of COPRAS and BOCR models (Case study: Chitgar district in Tehran city)ارزیابی وضعیت توسعه تفرج شهری با استفاده از ترکیب مدلهای کوپراس و بوسیار (مطالعه موردی: منطقه چیتگر شهر تهران)19326809610.22059/jut.2018.243643.397FAحسینیوسفیدانشیار انرژی های نو و محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد اکو هیدرولوژی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد حسینجهانگیراستادیار انرژی های نو و محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190111<strong>Abstract </strong> <br />The issue of urban tourism in large cities such as Tehran has great importance for the leisure of the people in the city. One of the most important recreation destinations in the city, which has attracted tourists in recent years, is Chitgar recreation Area, located in the west of Tehran. In present study according to the goal of study which is assessing the recreation development status in mentioned area, two models that are COPRAS and BOCR models were used. In order to combine both models, main criteria of BOCR which means economical, social and environmental issues considered as model’s inputs in COPRAS model. Results reveal that in BOCR model, economical and social advantages with allocation of 0.46 score have taken most impact while economical costs (0.16 score) have taken lowest impact in compare to others. Results from COPRAS model shows economical, social and environmental issues with allocation of 0.052, 0.021 and 0.013 COPRAS score have most influence from recreation development respectively. However, in contrast to the BOCR model, Effectiveness of sub-criteria will not be recognizable. In both methods environmental issues identified in undesirable condition and due to this matter recreation development in this area needs to pay attention and develop the environmental conditions. موضوع گردشگری شهری در شهرهای بزرگی ازجمله تهران، دارای اهمیتی فراوانی برای گذران فراغت شهروندان محسوب میشود. یکی از نقاط تفرجی مهم شهر تهران که در سالهای اخیر بسیار موردتوجه مردم قرارگرفته است، منطقه تفرجی چیتگر میباشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت توسعه تفرج محیطی چیتگر، با استفاده از مدل کوپراس و بوسیار میباشد. بهمنظور ترکیب هر دو مدل، معیارهای دخیل در مدل بوسیار یعنی مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در مدل کوپراس بهعنوان ورودی مدل در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که در مدل بوسیار، مزیت مسائل اقتصادی و اجتماعی با اختصاص نمره 46/0 بیشترین تأثیر را از رشد تفرج در این منطقه پذیرفتهاند درحالیکه هزینههای اقتصادی آن (نمره 16/0) کمترین تأثیرپذیری را داشته است. نتایج بهدستآمده از روش کوپراس نیز نشان داد که مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به ترتیب با کسب نمره کوپراس 052/0، 021/0 و 013/0 بیشترین تأثیرپذیری را داشتهاند. با این تفاوت که برخلاف روش بوسیار اثربخشی زیر معیارها در این روش قابلتشخیص و ارزیابی نیستند. در هر دو روش جنبههای محیطزیستی منطقه دارای شرایط نامطلوبی شناسایی شدند که بر اساس آن توسعه تفرج در این منطقه ملزم به توجه و ارتقای شرایط محیطزیستی منطقه میباشد.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Examining affecting tourism typology on the tourism development in Aras free zoneبررسی گونه های گردشگری موثر بر توسعه ی گردشگری منطقه آزاد ارس33466809710.22059/jut.2018.245041.427FAرفعتشهماری اردجانیاستادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، آستارا، ایرانجوادکاموسی علمداریدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، آستارا، ایرانJournal Article20190112Present study is done with the aim of affecting tourism typology on development of tourism in Aras free zone. The tourist’s demographic research is on 22 of May to 21 of June.2017 in the Aras free zone that the volume of the sample is obtained with simple random sample method 100 people. To analyze is used the data model at least squares part in software Warp - PLS. Findings indicate that the effectiveness of the independent variables dependent variables tourism typology and tourism development. In the structural model as the coefficients obtained higher show that the variable is considered more influence. In the structural model obtained, recreational tourism has the most affected tourism typology by a factor of the variable impact of the 0.59. After such tourism, historical tourism, natural tourism, trade tourism and city tourism have the most affected, respectively, by an impact factor of 0.49, 0.36, 0.26 and 0.21. Also a minimal impact factor is related to adventure tourism by 0.01. In connection with tourism development variables, most influential variables related to setting opportunities for the private sector to invest, increase the attention of the free zone Aras to invest in the tourism sector in the region and facilities in the field of visas for foreign tourists. Minimal impact factor is r provide strengthening variable for tourism attractions in the vicinity of the Aras free zone with 0.19 impact factor. Impact on tourism typology coefficient against tourism development is 0.29. Also Stone - Geiser test that the model has capacity and predictive power.پژوهش حاضر با هدف شناسایی گونههای گردشگری موثر بر توسعهی گردشگری منطقه آزاد ارس انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران حاضر در منطقه آزاد ارس در خردادماه سال 96 است.، که حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده 100 نفر بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدل حداقل مجذورات جزئی در نرم افزار Warp-PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اثرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته گونههای گردشگری و توسعهی گردشگری مورد تایید قرار گرفته است. در مدل ساختاری بدست آمده، گردشگری تفریحی با ضریب تاثیر 59/0بیشترین تاثیر را یر متغیر گونههای گردشگری گذاشته است. بعد از این گونه گردشگری، گونههای گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعت، گردشگری تجاری و گردشگری شهری به ترتیب با ضریب تاثیر 49/0، 36/0، 26/0 و 21/0 بیشترین تاثیر را دارند، کمترین تاثیر نیز مربوط به گونه گردشگری ماجراجویانه با ضریب 01/0 است. در ارتباط با متغیرهای توسعهی گردشگری، بیشترین تاثیر مربوط به متغیرهای زمینهسازی ایجاد فرصت برای سرمایهگذاری بخش خصوصی، افزایش توجه سازمان منطقه آزاد ارس به سرمایه گذاری در بخش گردشگری این منطقه و ایجاد تسهیلات در زمینه صدور ویزا و روادید برای گردشگران خارجی است. کمترین ضریب تاثیر را متغیر تقویت ارائه امکانات در مجاورت جاذبههای گردشگری منطقه آزاد ارس با ضریب تاثیر 19/0 به خود اختصاص داده است. ضریب تاثیر گونههای گردشگری بر توسعهی گردشگری برابر 29/0 است.. همچنین با توجه به آزمون استون- گیسر، می توان گفت که مدل در نظر گرفته شده در این پژوهش، ظرفیت و توان پیش بینی لازم را دارد.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Tourism marketing mix model designed with an emphasis on loyalty stakeholdersطراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با تاکید بر وفاداری ذینفعان47666810310.22059/jut.2018.256476.474FAمحمد حسننسیمیدانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانعلی اکبررضاییاستادیار مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانحسینوظیغه دوستاستاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانسید رضاصالحی امیریدانشیارمدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانفاطمهعزیز آبادی فرهانیاستادیار مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20190113This research was conducted to design a tourism marketing mix model with emphasis on stakeholder loyalty in Tehran metropolis.The research method is a combination of confirmatory exploratory type. The statistical population in the qualitative and quantitative section includes all the active people in the field of tourism and a qualitative stratified sampling method The sample size was 384 with Krejci and Morgan tables and random cluster sampling.The data collection method in the quantitative section is two researcher-made questionnaires.To analyze the data, Smart-PLS and 22 SPSS software were used and the three criteria of R2, Q2 and GOF were used to check the adequacy of the model. The results of the study confirmed the final model in the eight dimensions of the tourism marketing mix (product, price, promotion, Place, physical evidence, Productivity and Quality, people, and process).The results of the research show that there is a positive and meaningful relationship between dimensions of tourism marketing mix and attitudinal loyalty.There is a positive and significant relationship between the dimensions of the mix of tourism marketing and self-confidence. There is a positive and meaningful relationship between the supporter of the attitude of the stakeholders and the supporter of respecting personality.<br /> Key words: Marketing mix, Tourism, Attitude loyalty, Behavioral loyaltyپژوهش حاضر به منظور طراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با رویکرد وفاداری ذینفعان در کلان شهر تهران انجام پذیرفت. بر هیمن اساس محقق به دنبال پاسخ به این سوال ها میباشد که: آمیخته بازاریابی گردشگری شامل چه ابعادی بوده و آیا ابعاد آمیخته بازاریابی گردشگری بر وفاداری ذینفعان تاثیر دارد؟.روش پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی تأییدی است. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی شامل کلیه افراد فعال در حوزه گردشگری می باشند. روش نمونه گیری طبقه ای و تعیین حجم نمونه بر اساس اصل اشباع و حجم نمونه در بخش کمی 384 نفر و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای میباشد. روش جمع آوری اطلاعات در بخش کمی، دو پرسشنامه محقق ساخته می باشد. در این پژوهش برای سنجش اعتبار ابزارگردآوری داده ها، از اعتبار محتوا و شاخص لاوشه و اعتبار صوری و اعتبار سازه(تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) شامل آزمون Kmo، بارتلت استفاده شده است. برای تعیین پایایی مدل از دو معیار پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ و از شاخصهای روایی همگرا (Ave) و روایی واگرا و از نرم افزارهای آماری Smart-PLS و 22 Spss برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. برای بررسی کفایت مدل از سه معیار ، ، Gofاستفاده شده است. نتایج پژوهش مدل نهایی را در 8 بعد آمیخته بازاریابی گردشگری شامل(محصول، قیمت، ترویج، مکان، شواهد فیزیکی، بهروه وری و کیفیت، افراد و فرآیند) مورد تأیید قرار داد. نتایح تحقیق نشان می دهد بین ابعاد آمیخته بازاریابی گردشگری و وفاداری نگرشی و همچنین بین ابعاد آمیخته بازاریابی گردشگری و وفاداری رفتاری رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. در ضمن رابطه مثبت و معنیدار بین وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری ذینفعان وجود دارد.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Desirability of Urban Night Tourism from Tourists’ Viewpoint
Case Study: Shiraz City Touristsمطلوبیت گردشگری شبانهی شهری از دیدگاه گردشگران مطالعهی موردی: گردشگران شهر شیراز67856810210.22059/jut.2018.257900.477FAرعناشیخ بیگلواستادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانزهراسلطانیاستادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0001-5876-0473Journal Article20190113Tourist destinations and their societies are seeking to find new ways for competition in tourism market; as one of these ways, night tourism has been considered in recent years. Shiraz city with variety of attractions is one of the main tourist destination in Iran and has notable potentials for night tourism development. The aim of this paper was to investigate desirability of urban night tourism from Shiraz tourists’ viewpoints. Research statistical population was those tourists who arrived in Shiraz city in March 2017 and stayed there at least for three nights. Sample size was 400 and needed data was gathered through questionnaire. The questionnaire included three parts including general attributes of tourists, tourists’ viewpoint about nighttime desirability of city environment and tourist attractions, and tourists’ viewpoint about importance of environment and tourist attractions for night tourism development. Statistical methods of Wilcoxon signed-rank test, Friedman test, Mann Whitney test, Kruskal-Wallis test, Simple and multiple regression and SPSS software were applied for analyzing of data and testing hypotheses. Results showed that among urban nighttime environment criteria, the criteria of weather condition and night city beauty were more desirable for tourists. Among different attractions, historical monuments were the most desirable, and nighttime desirability of cultural attractions, gardens and parks, recreational spaces and religious places ranked second. 30.9 percent of variance of tourist satisfaction’ was explained by variances of ‘environment desirability’ and ‘nighttime tourism attractions’, and 54.4 percent of variance of tourist loyalty was explained by variance of tourist satisfaction.مقاصد گردشگری و جوامع آنها درصدد یافتن راههای جدیدی برای رقابت در بازار گردشگری هستند و گردشگری شبانه به عنوان یکی از این راهها در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. شهر شیراز به عنوان یکی از کانونهای اصلی گردشگری در کشور، پتانسیلهای قابل توجهی در این زمینه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مطلوبیت گردشگری شبانه از دیدگاه گردشگران شهر شیراز میباشد. جامعهی آماری تحقیق، گردشگران وارد شده به شهر شیراز در فروردین 1396 بوده که حداقل به مدت سه شبانهروز در این شهر اقامت داشتهاند. حجم نمونه معادل 400 نفر بوده و گردآوری دادهها از طریق تکمیل پرسشنامه صورت پذیرفته است. پرسشنامه دارای سه بخش شامل مشخصات عمومی گردشگران، ارزیابی گردشگران از میزان مطلوبیت عوامل محیطی و جاذبههای گردشگری شهر شیراز در ساعات شبانه و نظر گردشگران در خصوص میزان اهمیت عوامل محیطی و جاذبههای مختلف در توسعه-ی گردشگری شبانه بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای رتبههای علامتدار ویلکاکسون، فریدمن، من-ویتنی، کروسکال والیس، رگرسیون ساده و چندگانه صورت گرفته است. بر اساس نتایج پژوهش، در میان متغیرهای محیط شبانهی شهر شیراز، متغیرهای «آب و هوا» و «زیبایی منظر شبانه» از دیدگاه گردشگران مطلوبیت بیشتری داشتهاند. در میان جاذبههای مختلف، مطلوبیت شبانهی بناها و آثار تاریخی در رتبهی نخست و مطلوبیت شبانهی جاذبههای فرهنگی، باغها و پارکها، فضاهای تفریحی و جاذبههای مذهبی به طور مشترک در مرتبهی بعدی قرار دارند. نتایج حاصل از مدل رگرسیون نشان میدهد که 30.9 درصد از واریانس «رضایتمندی گردشگری» به وسیلهی واریانس متغیرهای «مطلوبیت محیطی» و «جاذبههای گردشگری شبانه» تبیین میشود. همچنین، 54.4 درصد از واریانس «وفاداری گردشگری» به وسیلهی «رضایتمندی گردشگری شبانه» تبیین میشود.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Identification and Prioritization of Effective Components and Processes in Performance Evaluation of Forest-Mountain Tourism Supply Chain Management (Central Mazandaranشناسایی و اولویتبندی مولفهها و فرایندهای موثر در ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین گردشگری کوهستانی-جنگلی(مورد مطالعه: منطقه مازندران مرکزی)871066810410.22059/jut.2018.254027.464FAفاطمهمحمدزاده لاریجانیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضادربان آستانهاستادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدرضارضوانیاستاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0830-3666سید حسنمطیعی لنگرودیاستاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190114The highly competitive environment in tourism services, tourism activists are forced to seek new ways to improve their competitive advantage. Tourism Supply chain management is one of the most effective strategies that tourism firms can use to increase their competitive advantage. A study on the performance evaluation of supply chain management in the service sector, such as tourism, is very limited in comparison with the manufacturing sector. This shows the necessity of further study in this field. The purpose of this study was to identify the processes and components of rural tourism supply chain management using the Delphi method and their ranking with the DANP method. For this purpose, two groups of academic experts and local managers of Mazandaran were selected by snowball sampling method. Two questionnaires were designed In the form of Likert spectrum and paired comparisons. Experts' views were used to increase formal validity. To assess the reliability of the questionnaire, the fitting coefficient of paired comparisons was used. The fitting coefficient was 0/0035 and it was of sufficient reliability. The studied area is mountainous and forest villages of central Mazandaran city including Savadkouh, Babol, Amol and Noor. A total 28 tourism routes and 164 tourist villages were identified. Finally, of 164 villages, 72 villages were identified as the main destination of tourists in tourism routes. Of the identified villages, 19 villages were located in Savdkouh, 17 villages in Babol, 19 villages in Amol and 17 villages in Noor.The results show that, according to local experts, the management process of performance assessment has the highest priority and the knowledge management process has the least importance in assessing the performance of rural tourism supply chain management.<br /> Based on the results, the rank and importance of the processes are as follows:<br /> 1) Performance Management; 2) Capacity Management; 3) Financial Management; 4) Market Management; 5) Demand Management; 6) Risk Management; 7) Customer Relationship Management; 8) Supplier Relationship Management; 9) Order Process Management; 10) information management; 11) knowledge management.محیط به شدت رقابتی در بخش گردشگری، فعالان این حوزه را وادار میکند تا به دنبال روشهای جدید برای بهبود مزیت رقابتی خود باشند. مدیریت زنجیره تامین گردشگری یکی از استراتژیهای اثربخش است که بنگاههای فعال گردشگری میتوانند برای افزایش مزیت رقابتی خود مورد استفاده قرار دهند. مطالعه در زمینه ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین در بخش خدماتی نظیر گردشگری در مقایسه با بخش تولیدی بسیار محدود است؛ این امر بیانگر ضرورت توجه به مطالعه بیشتر در این حوزه است. از این رو، این پژوهش سعی دارد تا با بررسی ادبیات مربوط به مدیریت زنجیره تامین گردشگری روستایی، فرایندها و مولفههای مدیریت زنجیره تامین در بخش گردشگری روستایی را با استفاده از روش دلفی شناسایی کرده و با استفاده از روش دنپ الگویی از تأثیرگذاری و رتبهبندی فرایندها را از دیدگاه خبرگان ارائه کند. منطقه مورد مطالعه مناطق کوهستانی- جنگلی شهرستانهای مازندران مرکزی است. جامعه آماری، خبرگان دانشگاهی و مدیران محلی هستند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. دو پرسشنامه به صورت طیف لیکرت و مقایسات زوجی طراحی و برای امتیاردهی در اختیار آنها قرار گرفت. برای افزایش روایی صوری از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب سازگاری مقایسههای زوجی صورت گرفته استفاده شد. پرسشنامه با ضریب سازگاری 0035/0، از پایایی لازم برخوردار بود. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که بنا به نظر خبرگان محلی، فرایند مدیریت ارزیابی عملکرد دارای بالاترین اولویت و فرایند مدیریت دانش دارای کمترین اهمیت در ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین مقصدهای گردشگری شهرستانهای مورد مطالعه است.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Evaluation of citizens' perception of urban tourism development and its effect on mental happiness Case study of Mashhad metropolisارزیابی ادراک شهروندان از توسعه گردشگری شهری و اثر آن بر شادمانی ذهنی نمونه موردی کلانشهر مشهد1071207137410.22059/jut.2019.238865.364FAیونسغلامیاستایار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانمریمخاکیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانسمانهصادقیاندانشجوی دکتری منابع انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانسیده فاطمهقاسمپوردانشجوی دکتری منابع انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20190115Evaluation of citizens' perception of urban tourism development and its effect on mental happiness Case study of Mashhad metropolis<br /> In this century, the tourism industry is a source of economic development in developmental and non-developmental countries. On the other hand, the development of tourism will be affected on the environmental, social and economic aspect of the citizens' life It seems it is necessary the participation and support of local residents for the sustainability of the tourism industry in each destination. Since it is essential the goodwill and cooperation of the local community for the success and sustainability of any tourism development project, Understand and request the views of the residents from such support is of great importance for government, policy makers and local businesses. The aim of this study was to evaluate the perception of tourism development on the happiness of the citizens of Mashhad. This article is including descriptive survey. We used non-random sampling method to select individuals for this survey. The sample includes all citizens around the popular places of the city of Mashhad. For determine the sample size, we used Morgan table and 384 individuals were determined. For data analysis, we used the mean test and structural equation using warp PLS software. The results indicate that urban perceived tourism development, effects on subjective happiness of Mashhad's citizens According to analyzes, tourism development has an impact on mental happiness of 40%; this effect is significant at a confidence level of 99% at different times of repossession.. The social and micro economic aspect of the perceive tourism development, impact on subjective well-being Citizens' perceptions of the socio-economic impacts of tourism development lead to their mental happiness. This moderate effect (β = 0.34) is evaluated. Also, the third hypothesis of research based on the socio-economic (micro-economic) impacts of urban tourism development has been confirmed on the citizens' mental happiness and the impact rate is 34%. The fifth hypothesis of the research is based on the social impact of urban tourism development on the citizens' mental happiness at 99% confidence level and 22% impact rate.<br /> Key words: Urban tourism, subjective well-being, tourism developmentارزیابی ادراک شهروندان از توسعه گردشگری شهری و اثر آن بر شادمانی ذهنی نمونه موردی کلانشهر مشهد<br /> چکیده<br /> صنعت گردشگری به عنوان منبعی برای توسعه اقتصادی محسوب میشود. از سوی دیگر، توسعه گردشگری علاوه بر تاثیرات اقتصادی کلان بر شرایط محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... شهروندان اثرگذار خواهد بود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ادراک از توسعه گردشگری بر شادمانی شهروندان شهر مشهد میباشد. این مطالعه یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. روش نمونهگیری غیرتصادفی بوده است. جامعه تحقیق شامل همه شهروندان مشهدی در اطراف مکانهای توریستی در شهر مشهد میباشند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 تن تعیین شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون میانگین و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار WARP PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که توسعه گردشگری شهری بر شادمانی ذهنی شهروندان مشهدی موثر است. همچنین از بین مولفه های موجود در متغیر ادراک از توسعه توریسم، تاثیرات اجتماعی و تاثیرات اقتصادی خرد بر شادمانی ذهنی شهروندان موثر هستند. همچنین باید تحقیقاتی در مورد ریشه های عدم حساسیت شهروندان به تاثیرات محیطی و فرهنگی و اقتصادی کلان توسعه توریسم انجام گیرد. <br /> <br /> واژگان کلیدی: گردشگری شهری، شادمانی ذهنی، توسعه گردشگری.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Identifying factors influencing on Sustainable Tourism Development using interpretive structural modeling (ISM) in Khorramabadشناسایی عوامل تاٌثیرگذار در توسعه گردشگری پایدار شهری با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری ( ISM ) درشهر خرم آباد1211347137510.22059/jut.2019.246390.414FAمهنازکشاورزاستادیار جغرافیا و برنامه یزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190115Tourism is regarded as a dynamic, diverse and clear activity as well as one of the growing parts in national economy system of countries. As a multi-dimension activity, tourism has many positive effects such as job creation, income acquisition, foreign exchange attraction as well as strengthening infrastructure. After oil industry and automation industry, tourism is the third source of income in the world. In spite of appropriate potential, Iranian tourism industry has not been able to reach an acceptable share in national income computation. As an attractive city, Khorramabad has created tourism potential and valuable inheritance, as a sustainable development pilot of tourism with global ID and an appropriate possibility for urban sustainable development based on tourism. The purpose of the present study was to analyze the factors influencing sustainable tourism development in Khorramabad in order to help tourism industry development and change the city into a competitive and sustainable international tourism destination. This research was an applied study with strategic developmental design. In this article, the factors affecting khorramabad tourism were firstly identified and the relative importance of key strategic factors was determined using Delphi method. Analyzing the identified factors, 14 factors with the highest important in tourism development of Khorramabad were selected. Then, using Interpretive Structural Modeling (ISM), the relation between tourism development and these factors was analyzed and the factors were rankedگردشگری یک فعالیت پویا، متنوع، پاکیزه و نیز یکی از بخشهای رشد یابنده در سیستم اقتصاد ملی به شمار میرود، گردشگری به عنوان فعالیتی چند وجهی دارای اثرات مثبت از قبیل اشتغالزایی، کسب درآمد، جذب ارز و همچنین تقویت زیرساختها است و پس از صنعت نفت و خودروسازی سومین منبع درآمدزای جهان است. صنعت گردشگری در ایران با وجود پتانسیل مناسب، نتوانسته به سهم قابل قبولی در محاسبه درآمد ملی دست یابد، شهر خرمآباد یکی از مناطق پر جاذبه، دارای پتانسیلها و میراث ارزشمند گردشگری به عنوان پایلوت توسعة پایدار گردشگری و دارای شناسنامة جهانی، امکانی مناسب برای توسعة پایدار شهری بر پایة گردشگری پدید آورده است، هدف مقاله، تحلیل عوامل موٌثر در توسعة پایدار گردشگری در شهر خرمآباد در راستای کمک به توسعه صنعت توریسم و تبدیل شهر به یک مقصد گردشگری بین المللی پایدار و رقابتی میباشد. روش پژوهش، بر اساس هدف، کاربردی و از نوع توسعه ای استراتژیک میباشد در این مقاله، ابتدا عوامل تأثیرگذار بر گردشگری خرم آباد لیست شدند، اهمیت نسبی عوامل کلیدی استراتژیک موجود به روش دلفی و با نظر کارشناسان تعیین گردیدند و 14 عامل با اهمیت بیشتر در توسعه گردشگری در شهر خرم آباد، انتخاب شدند. سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین، تحت عنوان "مدل سازی ساختاری تفسیری" (ISM) روابط بین این عوامل تعیین و بصورت یکپارچه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ضمن بررسی ارتباط و تعیین توالی عوامل موثر در گردشگری شهر خرم آباد، عواملِ مذکور سطح بندی شدند.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Tehran Tourism industry foresightآینده نگاری صنعت گردشگری در شهر تهران1351487137610.22059/jut.2019.250270.439FAعلیحسنیاستادیار مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانمعصومهرحیم زادهدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20190115Tourism will be one of the fast growing industries. Unlike many other industries that are affected by the advancement of technology, they can completely change, tourism will have a larger share of the economy of countries and cities. But the potential contribution of tourism in urban economics, such as Tehran, is fraught with uncertainties, which should be used for future prospecting to understand its future. In this regard, the present study tries to address the tourism industry's future prospects in Tehran. The focus of this article is on foreign tourists. From the perspective of the research method, this research is applied and descriptive-analytic, and uses the methods of the future workshop, panel of experts and scenario planning. Six key drivers were identified with increasing demand for travel throughout the world, foreign relations, innovative businesses, tourism freedoms, government economic and infrastructures in Tehran, with two adventurers with titles of state economics and foreign relations as uncertainty. By identifying two key uncertainties, namely, the planned economy and foreign relations, the present study was divided into four independent scenarios for the future of tourism in Tehran, respectively: The firs "scenario scary Tehran", the second "Tehran: hosting unwanted guests", the third "Awaited Tehran" and the last one "Tehran: free visit to the public". The findings of the research show that Tehran's tourism situation is not good except in free visit to the public scenario, and this industry cannot contribute to Tehran's urban economy.گردشگری یکی از صنایع رو به رشد در آینده خواهد بود. بر خلاف بسیاری از صنایع دیگر که متاثر از پیشرفت فناوری ممکن است کاملا تغییر ماهیت دهند، گردشگری حتی به شکل موجود هم می تواند سهم بزرگتری از اقتصاد کشورها و شهرها داشته باشد. اما پتانسیل بالای گردشگری در اقتصاد شهری مانند شهر تهران، مملو از عدم قطعیتهایی است که برای فهم بهتر آیندهی آن باید از روشهای آینده نگاری استفاده کرد. در این راستا پژوهش حاضر می کوشد تا به آینده نگاری صنعت گردشگری در شهر تهران بپردازد. محوریت مقاله حاضر بر روی گردشگران خارجی است. از منظر روش تحقیق این پژوهش کاربردی و توصیفی – تحلیلی است و از روشهای کارگاه آینده، پانل خبرگان و سناریونگاری بر اساس عدم قطعیتهای بحرانی بهره میبرد و شش پیشران کلیدی با عناوین افزایش تقاضا برای سفر در کل دنیا، روابط خارجی، کسب و کارهای نوآفرین، آزادیهای گردشگر، اقتصادی دولتی و زیرساختهای شهر تهران شناسایی شد که دو پیشران با عناوین اقتصاد دولتی و روابط خارجی به عنوان عدم قطعیتهای کلیدی شناخته شدند. در نهایت، تحقیق حاضر به چهار سناریوی مستقل برای آینده گردشگری شهر تهران رسید که به ترتیب: تهرانِ مخوف، تهران: میزبان مهمانان سرزده، تهرانِ چشم انتظار و تهران: بازدید برای عموم آزاد نام گذاری شدند. یافتههای پژوهش نشان می دهد که جز در سناریوی تهران: بازدید برای عموم آزاد، وضعیت گردشگری تهران خوب نیست و این صنعت نمی تواند کمکی به اقتصاد شهری تهران داشته باشد.دانشکده جغرافیا- دانشگاه تهراننشریه گردشگری شهری2423-69266120190522Investigating the Factors Affecting the Loyalty of Urban Destination
Case Study: Ramsar Cityبررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر رامسر1491677137710.22059/jut.2019.247642.426FAمصطفیمحمدیاستادیار مدیریت جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-5654-915سیّد محمّدمیرتقیان رودسریکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5064-6112Journal Article20190116Today, tourism is one of the most important and effective economic issues and is one of the prominent factors of communication, social and cultural in the world. The competition that tourist destinations are currently facing has created a need to understand the process by which these destinations generate satisfaction and loyalty. The purpose of this study was to identify and evaluate the role of factors affecting the loyalty of tourists in Ramsar tourist destination. The present study was applied, descriptive and correlation based on structural equation modeling based on partial least squares method. Population (participants) of the study consisted of Iranian tourists visiting Ramsar city tourism destination. The sample size was 400 people. Sampling method was simple random. Data were collected through a questionnaire. Validity of the questionnaire was confirmed through content validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (0.889). A confirmatory factor analysis was used to ensure the reliability of the measurement models. Data analysis was performed using SPSS24 and SmartPLS2 software packages. The results showed that all hypotheses were confirmed and determined that marketing innovation, the attractiveness of urban activities, destination image, tourism destination characteristics and perceived quality through intermediary variables such as perceived value and satisfaction played a significant role in Loyalty to the city of Ramsar. According to the analysis, the results and suggestions were presented.امروزه گردشگری یکی از مسایل مهم و موثر اقتصادی و از عوامل مهم و برجسته ارتباطی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جهان محسوب میشود. در حال حاضر، رقابتی که مقصدهای گردشگری شهری در آن قرار گرفتهاند، نیاز به درک فرآیندی است که به واسطهی آن، بتوانند نقش مهمی را در رضایت و وفاداری گردشگران خود ایفا نمایند. تحقیق حاضر با هدف شناخت و ارزیابی نقش عوامل موثر بر وفاداری گردشگران در مقصد گردشگری رامسر صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، کاربردی، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس تکنیک حداقل مربعات جزیی بوده است. جامعهی آماری تحقیق گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری شهری رامسر را در بر میگرفت. تعداد نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن با محاسبهی آلفای کرونباخ (895/0) تایید گردید. از تحلیل عاملی تاییدی برای اطمینان از اعتبار مدلهای اندازهگیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از بسته نرمافزارهای SPSS24 و SmartPLS2 صورت پذیرفت. نتایج بیانگر تایید تمامی فرضیهها بود و مشخص ساخت که نوآوری بازاریابی، جذابیت فعالیتهای شهری، تصویر مقصد، ویژگیهای مقصد گردشگری و کیفیت ادراک شده از طریق متغیرهای واسطهای چون ارزش ادراک شده و رضایت، نقش مهمی را در وفاداری به مقصد گردشگری شهری رامسر ایفا مینمایند. با توجه به تحلیل یافتهها، نتایج و پیشنهادات لازم ارایه گردید.