Survey Effective factors On the value special Brand at Tourism destination Case Study: Marivan City

Document Type : Research extracted From projects

Author

Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

Today, the tourism industry is considered one of the most important and diversified income generating industries in the world. Meanwhile, the most important factor for tourists to determine the destination of their tourism based on their mental image of different places. The lack of proper image of the destination for tourism in many parts of Iran has led to limited travel to these areas. Therefore, it is important to pay attention to the factors affecting the brand value for tourism purposes. Therefore, the aim of this study is to investigate the factors affecting brand equity in the destination of tourism in Marivan. The purpose of this study is applied in terms of its nature and method in terms of descriptive-analytical research. Field data (survey) and library have been used to collect information. The statistical population of this study is all the tourists who visited Marivan in the spring of 1397. The data gathering tool was a questionnaire. Statistical analysis of confirmatory factor was used to analyze the results. The results of this research show that in addition to brand image, brand loyalty, perceived quality and awareness of the brand of tourism destination, they directly affect the brand equity of Marivan.

Keywords


1)      امیرحاجلو، الهام؛ تولایی، سیمین؛ زنگانه، احمد؛ زنگانه، ابوالفضل (1392) ارزیابی و اولویت‌بندی اثرات گردشگری در سطح ملی با استفاده از تکنیکTopsis ، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دوره 3، شماره 10، صص.26-15.
2)      ایمانی خوشخو، محمدحسین و ایوبی یزدی، حمید (1389) عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 5، شماره 13، صص.137-113.
3)      تاج‌زاده نمین، ابوالفضل و اسمعیل مشرفی، فاطمه (1392) اولویت‌بندی مؤلفه‌های ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 8، شماره 24، صص.58-35.
4)      پروازی، فرشته (1395) تحلیل ارزش ویژه برند گردشگری شهری (موردمطالعه شهر مرزی بانه)، فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دوره 7، شماره 1، صص.69-49.
5)      جعفری، وحیده؛ نجار زاده، محمد؛ کیانی فیض‌آبادی، زهره (1396) در پژوهش خود به بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری موردمطالعه: شهرستان سوادکوه، فصلنامه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دوره 6، شماره 20، صص.93-75.
6)      زارعی، قاسم؛ باشکوه اجیرلو، محمد؛ محمودی پاچال، زینب (1397) تحلیل همبستگی همه‌جانبه ابعاد ارزش ویژه برند مشتری محور مقصد گردشگری سرعین، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 13، شماره 42، صص.185-161.
7)      نظری، محسن؛ میرا، سید ابوالقاسم؛ اسماعیلی، سعیده (1397) تأثیر پیشبرد قیمتی بر ارزش ویژه برند مطالعه موردی: آژانس‌های مسافرتی شهر تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 13، شماره 41، صص.82-57.
8)      زرگری، محبوبه (1395) بررسی ابعاد ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی (موردمطالعه: گردشگران مذهبی ورودی به شهر مشهد)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت گردشگری، به راهنمایی جعفر آهنگران، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ.
9)      شمس‌الدینی، علی؛ امینی، زهرا؛ پیروزی، الناز؛ رضایی، مریم (1395) برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری در شهرستان کازرون با استفاده از روش‌های سوات و باتلر، مجله آمایش جغرافیایی فضا، دوره 6، شماره 22، صص 25-42.
10)   شیرخدایی، میثم؛ نجات، سهیل؛ اسفیدانی، محمدرحیم؛ شاهی، محبوبه (1394) بررسی تأثیر برجستگی برند بر وفاداری برند مقصد گردشگری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 10، شماره 32، صص.129-111.
11)   طباطبایی نسب، سید محمد و ماه آورپور، فهیمه (1396) مدل‌سازی ساختاری عوامل مؤثر بر شهرت مقصد گردشگری و تأثیر آن بر ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 4، شماره 1، صص.86-71.
12)   غفاری، محمد و کنجکاو منفرد، امیررضا (1397) اثر مسئولیت‌های اجتماعی بر توسعه ارزش ویژه برند مقصدهای گردشگری (موردمطالعه: شهر اصفهان)، فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، دوره 6، شماره 11، صص.162-139.
13)   غفاری، محمد؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید. (1393). ارائه مدلی جهت تبیین ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 4، صص 852-846.
14)   قاسمی، مهدیه و نجار زاده، محمد (1394) عوامل مؤثر بر وفاداری به برند و ارتباط آن با توصیه شفاهی به دیگران (مطالعه موردی گردشگران ورودی شهر اصفهان)، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 2، شماره 2، صص.165-155.
15)   قنبری، ابوالفضل و احمدیان، فرشته (1397) بررسی عوامل مؤثر در معرفی بازار تبریز به‌عنوان برند گردشگری، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 5، شماره 3، صص.16-1.
16)   کریمی، مرتضی و وفایی، علی‌اکبر (1392) امنیت سازی با توسعه پایدار در مناطق مرزی مطالعه موردی: شهر مریوان، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، سال 4، شماره 15، صص.112-95.
17)   دلاور، علی (1389) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ 19، تهران: نشر ویرایش.
18)   کوزه‌گر کالجی، لطفعلی، آقایی، پرویز؛ رئیسی، حسین (1396) تحلیل سنجش ابعاد احساس امنیت گردشگران در شهرهای مرزی مطالعه موردی: شهر مریوان، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، سال 5، شماره 18، صص.50-31.
19)   محمودی پاچال، زینب (1395) ارائه مدل ارزش ویژه برند مشتری محور منطقه گردشگری سرعین، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی، به راهنمای قاسم زارعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
20)   نساجی کامرانی، مهدی؛ کریمی، اوژن؛ محمودی میمند، محمد؛ درویش، حسن (1396) تبیین مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء برند گردشگری جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، دوره 5، شماره 4، صص.106-95.
21)   همتی، رضا و زهرانی، داود (1393) بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی و وفاداری گردشگران خارجی به اصفهان به‌مثابه برند گردشگری، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال 3، شماره 10، صص.204-182.
22) de Oliveira Santos, Glauber Eduardo. & Glauber Eduardo, Janaina de Moura. (2017) Reciprocal effect of tourist destinations on the strength of national tourism brands, Tourism Management, Vol. 61, pp.443-450.
23) Duman, Teoman. & Ozbal, Okai. & Duerod, Malcolm. (2018) The role of affective factors on brand resonance: Measuring customer‐based brand equity for the Sarajevo brand, Journal of Destination Marketing & Management, Vol.8, pp.359-372.
24)  Ekinci, Yuksel. & Sirakaya-Turkc, Ercan. & Preciado, Sandra. (2013) Symbolic consumption of tourism destination brands, Journal of Business Research, Vol.66, No.6, pp.711-718.
25) Kani, Yusuf. & Yuhanis, Abdul.Aziz. Sambasivan, Murali. & Bojei, Jamil. (2017) Antecedents and outcomes of destination image of Malaysia, Journal of Hospitality and Tourism Management,Vol.32, pp.89-90.
26) Liu, Chih-Hsing Sam. & Chou, Sheng-Fang. (2016) Tourism strategy development and facilitation of integrative processes among brand equity, marketing and motivation, Tourism Management, Vol.54, pp.298-308.
27) Zenker, Sebastian. & Braun, Erik. & Petersen, Sibylle. (2017) Branding the destination versus the place: The effects of brand complexity and identification for residents and visitors, Tourism Management, Vol. 58, pp.15-17.
28) Zenker, Sebastian. & Braun, Erik. & Petersen, Sibylle. (2017) Branding the destination versus the place: The effects of brand complexity and identification for residents and visitors, Tourism Management, Vol.58, pp.15-17.