An Investigation on the barriers to the development of Mahabad tourism industry

Document Type : Research Article

Authors

Abstract

Abstract
Tourism as a an Activity that has shown the power of influence on the process of an equal and intellectual development on a worldwide scale in Modern times, has drawn the attention of a wide spectrum of politicians and political system programmers and executive managers from different countries and cities. In this research an Investigation on the barriers to the development of Mahabad tourism industry, ‍is studied . this research’s goal category is functional , its research method is analysis-descriptive ,and its data accumulation method is documentary-survey. For analyzing the available Data and information a questionnaire was edited and distributed in relation to several perspectives in relation to Tourism development and urbane Economics in Mahabad. The results indicate that Legal barriers, economical and skeletal ‍barriers ,natural and geographical barriers are three serious barriers to the Tourism development of Mahabad city . legal barriers ( bylaw and regulations) are the most important barriers that face the Tourism development ‍of Mahabad. Then skeletal barriers, natural and geographical , economical , educational and preparatory barrier, cultural barriers and lack of enough Tourism attractions , if put in order, are the most important obstacles to the development of tourism and urbane tourism attractions and accordingly to the urbane economics of Mahabad city .
 
 

Keywords


  1.  

    1. آزادواری، سیاوش (1389). «درآمدی بر گردشگری شهری و تأثیرات این پدیده بر اقتصاد کلان‌شهرها (نمونة موردی کلان‌شهرهای ایران)»، ویژه‌نامة اقتصاد گردشگری شهری، ص47ـ50
    2. ابراهیم‌زاده، عیسی و همکاران (1386). فهرست نقشه‌های منابع، پتانسیل‌ها و خدمات موجود گردشگری شهرستان چابهار، طرح جامع گردشگری استان سیستان و بلوچستان، زاهدان.
    3. حاجی‌نژاد، علی؛ احمدی (1389). «تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری بر مناطق شهری؛ مطالعة موردی شهر بانه»، فصل‌نامة جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، س اول، ش 2، ص5ـ24.
    4. روچ، جودیت (1389). «گردشگری شهری، عوامل جذب گردشگران به شهرها»، ترجمة علی عریاضی‌دانا، ویژه‌نامة اقتصاد گردشگری شهری، ص 56ـ58.
    5. رهنمایی، محمدتقی (1385). جغرافیای توریسم، تهران: دانشگاه تهران.
    6. زاهدی، شمس السادات (1385). مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار، تهران: دانشگاه علامه.
    7. زنگی‌آبادی، علمی؛ محمدی، جمال؛ زیرک‌باش، دیبا (1385). «تحلیل بازار گردشگری داخل شهر اصفهان»، مجلة جغرافیا و توسعه، ص131ـ156.
    8. سازمان جهانی جهانگردی ( 1379). برنامه‌ریزی ملی، منطقه‌ای و جهانگردی، ترجمة محمود عبدالله‌زاده، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    9. سرور، هوشنگ (1386). «بررسی ابعاد اقتصادی گردشگری»، ماهنامة شهرداری‌ها، ش 87.
    10. سیف‌الدینی، فرانک؛ شعبانی‌فرد، محمد؛ حسینی، علی؛ رشیدی، مصطفی (1389). «سنجش کیفیت و ظرفیت گردشگری شهری براساس الگوی رفتاری گردشگران و جامعة میزبان، نمونه موردی: شهر اصفهان»، پژوهش‏های جغرافیایی انسانی، ش71، ص 67ـ87.
    11. شکوئی، حسین (1387). دیدگاه‌های نو در جغرافیای شهری، ج اول، تهران: سمت.
    12. شهرداری مهاباد (1391).
    13. صباغ کرمانی، اصغر (1375). بررسی وضعیت صنعت توریسم و تخمین تقاضا و عرضة توریسم، تهران: مرکز پژوهش‏های بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    14. فرمانداری مهاباد (1391).
    15. کاظمی، مهدی (1387). «تحلیل ادراک شهروندان زاهدانی در توسعة گردشگری چابهار»، مجلة جغرافیا و توسعه، س6، ش12، پاییز و زمستان.
    16. مرکز آمار ایران (1391). نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن شهرستان مهاباد.
    17. مهندسین مشاور پویا نقش شهر و بنا (1386). طرح جامع مهاباد.
    18. نوربخش، سیدمرتضی؛ اکبرپورسر اسکانرود، محمد (1389). «نقش گردشگری شهری در توسعة اقتصادی کلان‌شهرها»، ویژه‌نامة ‏اقتصاد گردشگری شهری، ص 34ـ20.
    19. هال، پیتر (1391). کلان‌شهرهای چند‌هسته‌ای، ترجمة کرامت‌اله زیاری، تهران: دانشگاه تهران.

     

    1. Higham,J. Lueck, M(2002), Urban ecotourism: a contradiction in terms? Journal of ecotourism. 1: 36- 51.
    2. Hall.M.C, (2000) Tourism Planning, Policies, Processes and Relationship. Pearson Education.Harlow.
    3. Holijevac, A. I., (2003), A Vision of Tourism and Hotel Industry in The 21st Century, Hospitality Management, Vol.22.
    4. Mcintosh, W., Robert, Charles R. Golden, (1995) , Tourism Principle, Practices, Philosophies, United States of American, John Wiley & Sons, Inc.