Structural Modeling factors affecting on tourism destination reputation and its impact on brand equity (Case study: Isfahan)

Document Type : Research Article

Abstract

Destination Reputation is known as a potential impact on the tourism industry and loyalty to Destination. little research has studied the antecedents of a tourism destination reputation and issue import to marketers. Accordingly, regarding vaguely identified within the reputation literature and important role in the tourism In this study we will try to deal Structural Modeling factors affecting on tourism destination reputation and its impact on Destination brand equity. The purpose of current study is Practical And based on of Type descriptive – survey. Required date of research collected by questionnaire. Volum of sampl formed of 313 persons among all of Tourist in isfahan city was chosen at random. for analyze data and confirm, structural equation modeling with Smart PLS2 is used.The results research show that Destinations reputation on Trust in Tourist Destinations and word of mouth destination has positive and significant relationship.Also Destination Reputation via Destination image affected on destination brand loyalty, destination brand awareness and destination brand perceived value. Familiarity affected on the reputation destination and 46% of a destination's reputation is explained by familiarity. Familiarity in turn, is explained by cognitive perception (33%) and affective evaluation (31%).Findings confirmed that to enhance the reputation Destination through cognitive perception and Affective Evaluation should emphasiz on mediator Familiarity. Given the important mediating role of familiarity, the various stakeholders in the tourism industry should strengthen fa miliarity in order to develop and enhance their reputation. Familiarity can be defined as the knowledge of what,why, where, and when others do what they do In fact, familiarity can be taken as the knowledge and the affective evaluations of the organization Therefore, familiarity is a broad construct where knowledge about the organization can be resourced from sources as varied as the individual's prior visits to the destination, the media, word of mouth or publicity From the point of view of tourism, it is very important that a place be considered more familiar than others. Familiarity plays a very important role in various tourists' decisions. For example, it has been argued that familiarity strengthens the tourist’s closeness to the place and on the vacation choice.

Keywords


1)       امیر حاجلو، الهام؛ تولایی, سیمین؛ زنگانه، احمد؛ زنگانه، ابوالفضل (1392)ارزیابی و اولویت بندی اثرات گردشگری در سطح ملی با استفاده از تکنیکTopsis، فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، سال3، شماره10، صص26-.15.
2)       تاج زاده نمین، ابوالفضل و اسمعیل مشرفی،فاطمه (1392) اولویت بندی مولفه های ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی، مجله مطالعات مدیریت گردشگری،دوره24، شماره8،صص 58-35.
3)       داوری، علی و رضازاده، آرش(1392) مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار نمونه سازی معادلات ساختاری نرم افزار، تهران : انتشارات جهاد دانشگاهی.
4)       دهدشتی، زهره؛ خانی، سجاد؛ اجلی، امیر (1394) نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقاء ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان، مطالعات مدیریت گردشگری، سال8، شماره25، صص68-34.
5)       زیتونلی، عبدالحمید؛ اسدی، حسن؛ فراهانی، ابوالفضل؛ رضایی صوفی، مرتضی (1392)الگوی تحلیلی ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی ایران، مجله پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره5، شماره3، صص72-59.
6)       سقایی، محسن؛  امینی نژاد، غلام­رضا؛ صبوحی، غلام­رضا(1394) تأثیرات صنعت گردشگری بر توسعه اجتماعی-فرهنگی شهر بوشهر، فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، دوره5، شماره 18، صص 140-131.
7)       غفاری، محمد؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید (393)ارائه مدلی جهت تبیین ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، مجله مدیریت بازرگانی،دوره6، شماره4، صص 866-845.
8)       کاظمی، علی؛ غفاری، محمد؛ کنجکاو منفرد، امیررضا؛ تسلیمی بابلی،امین (1394) بررسی تأثیر احساس تعلق به مقاصد گردشگری بر رضایت و وفاداری گردشگر مطالعه‌ی موردی: گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره4، شماره12، صص52-34.
9)       ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ بلوچی, حسین؛ فارسی زاده، حسین (1394) بررسی تاثیر تصویر مقصد و رضایت از مقصد بر نیت‌های بازدید گردشگران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره4، شماره12، صص33-11.
10)   همتی،رضا و زهرانی، داوود (1393) بررسی عوامل موثر بر رضامندی و وفاداری گردشگران خارجی به اصفهان به مثابه برند گردشگری، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره3، شماره10، صص204-182.
11) Aaker, D. A. (1991) Managing Brand Equity, New York: Free Press, NYAaker
12) Aaker, D. A. (1996) Measuring brand equity across products and markets, California Management Review,Vol 38, No3, pp.102-120.
13)  Artigas, E. M., & Chasco, C., & Pozo, V. V. (2015) Benefit Perceived by Tourists. Role of the Hospitality Offered by the Tourist Destination, International Journal of Business and Social Science, Vol 6, No 2, pp.53-64
14) Artigas, E. M., & Vilches-Montero, S., & Yrigoyen, C. C. (2015) Antecedents of tourism destination reputation: The mediating role of familiarity, Journal of Retailing and Consumer Services, No 26, pp.147-152.
15) Bianchi, C., & Pike, S., & Lings, I. (2014) Investigating attitudes towards three South American destinations in an emerging long haul market using a model of consumer-based brand equity (CBBE), Tourism Management, No 42,pp.215-233.
16) Callarisa, L., & García, J. S., & Cardiff, J., & Roshchina, A. (2012) Harnessing social media platforms to measure customer-based hotel brand equity, Tourism Management Perspectives, No 4, pp.73-79.‏
17) Foroudi, P., & Melewar, T. C., & Gupta, S. (2014) Linking corporate logo, corporate image, and reputation: An examination of consumer perceptions in the financial setting, Journal of Business Research, Vol 67, No 11, pp.2269-2281.‏
18) Gómez, M., & Lopez, C., & Molina, A. (2015) A model of tourism destination brand equity: The case of wine tourism destinations in Spain, Tourism Management, No 51, pp.210-222.
19) Keh, H. T., & Xie, Y. (2009) Corporate reputation and customer behavioral intentions: The roles of trust, identification and commitment, Industrial Marketing Management, Vol 38, No 7,  pp.732-742.
20) Kim, H. W., & Xu, Y., & Koh, J. (2004) A comparison of online trust building factors between potential customers and repeat customers, Journal of the Association for Information Systems, Vol 5, No 10, pp.392-420.
21) Lee, T. H. (2009)\ A structural model to examine how destination image, attitude, and motivation affect the future behavior of tourists, Leisure Sciences, Vol 31, No 3, pp.215-236.‏
22) Litvin, S. W. & Goldsmith R. E., & Pan, B. (2008) Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management, Tourism management, Vol 29, No 3, pp. 458-468.‏
23) Marinao, E. & Torres, E. & Chasco, C. (2012) Trust in tourism destinations. The role of local inhabitants and institutions, Academia: Revista Latinoamericana de Administración, No 51, pp.27-47
24)  Maser, B. & Weiermair, K. (1998) Travel decision-making: from the vantage point of perceived risk and information preferences, Journal of Travel and Tourism Marketing, No 7, pp.107–121.
25) Morgan, N. & Pritchard, A. (2014)Destination reputations and brands: Communication challenges, Journal of Destination Marketing & Management, Vol 1, No 3, pp.1-1.
26) Nguyen, N., Leclerc, A., & LeBlanc, G. (2013). The Mediating Role of Customer Trust on Customer Loyalty, Journal of Service Science and Management, Vol 6, No1, pp. 96-109
27) Sirakaya-Turk, E.  & Ekinci, Y., & Martin, D. (2015)  The efficacy of shopping value in predicting destination loyalty, Journal of Business Research, Vol 68, No9,  pp. 1878-1885.
28) Walsh, G., & Mitchell, V. W.,  & Jackson, P. R., & Beatty, S. E. (2009) Examining the antecedents and consequences of corporate reputation: A customer perspective, British Journal of Management, Vol 20, No 2, pp.187-203.