Affecting Factors in Urban Historical Sites Tourism Case Study: Tabriz Metropolis Historic Market

Document Type : Research Article

Authors

1 Teacher at Geography in Zanjan University

2 Academic member of Geography in Tabriz University

3 M.A Student in Geography and Tourism Planning ijn Zanjan University

4 M.A Student Geagraphy and Urban Planning in Tehran University

Abstract

Today tourism is as the most extensive industry service in the world, and has special position in the economic, cultural, social and political realm. Historical attractions include the historic and cultural places that are important in terms of cultural heritage, and therefore they are very attractive and interesting for tourists. The historically and architecturally importance of Tabriz Marke in the world and national level, and in addition, the commercial aspect of it for the people of Tabriz metropolitan and other cities in the area, is the enough reasons to attract local and foreign tourists to this historic place. These reasons and investigation the tourism potential and limitations of this ancient place form the basis of this research.The research method in this study is descriptive – analytical. Data collected have been conducted through surveys of documents and libraries and also field studies have been done.And according to the obtained data by using SWOT technique strengths and weaknesses and the opportunities and threats in Tabriz historic market has been discussed and assessed.
Tabriz old market due to the global reputation, and also because of the local value, has the potential to attract tourists from all over the world. Although, due to internal weaknesses and threats from outside the market, could not be so successful. At this stage, according to the tables of strengths and weaknesses and the opportunities and threats, final strategy to strengthen internal strengths and for reduce or eliminate tourism weaknesses including and also to strengthen opportunities strategies and also for reducing the threats; strategies is provided.
According to findings, considering the Tabriz historic Market by having an ancient history and by having international reputation and also with trans-regional function and many other strengths and opportunities, Requires attention by people and the authorities in order to reduce and eliminate weaknesses and threats to this valuable  historical place. In this respect, considering the guidelines that presented in this study could be a step towards promoting and attracting tourism in the historic market in the city of Tabriz.

Keywords


 
ارمغان، س (1386). توریسم و نقش آن در جغرافیا، اسلام‌شهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلام شهر.
پاپلی‌یزدی، محمدحسین؛ سقایی، مهدی (1385). گردشگری ماهیت و مفاهیم، تهران: سمت.
ترکمن‌نیا، نعیمه و همکاران (1390). «ارزیابی گردشگری روستای کنگ با استفاده از مدل SWOT »، فصلنامۀ گردشگری و چشم‌‌انداز آینده، س 2، ش 1.
تقوایی، مسعود و همکاران (1391). «عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری شهری کرمانشاه»، فصلنامۀ جغرافیا، انجمن جغرافیای ایران، س 10، ش 32.
تقوایی، مسعود؛ مبارکی، امید (1388). «بررسی و تحلیل فضاهای توریستی شهر تبریز به منظور برنامه‌ریزی توریسم در آن»، فصلنامۀ جغرافیا و برنامه‌ریزی، س 15، ش 33.
حاجی‌نژاد علی؛ احمدی، علی (1389). «تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری بر مناطق شهری؛ مطالعۀ موردی شهر بانه»، جغرافیا و برنامه‏ریزی منطقه‏ای، س 1، ش 2.
حبیبی، سید محسن (1375). از شار تا شهر، تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تهران: دانشگاه تهران.
حیدری چیانه، رحیم (1389). مبانی برنامه‏ریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت.
زنگی‌آبادی، علی و همکاران (1391). «برنامه‏ریزی راهبردی، برای ساماندهی بازارهای سنتی ایران (مطالعۀ موردی؛ بازار سنتی تبریز)»، فصلنامۀ مطالعات شهرهای ایرانی اسلامی، ش 7.
شماعی، علی؛ پوراحمد، احمد (1384). بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا، تهران: دانشگاه تهران.
صیدانی، اسکندر؛ رستمی، شهین (1391). «سنجش تأثیرات اقتصادی و اجتماعی‌ـ فرهنگی توسعۀ گردشگری (نمونۀ موردی شهر کرمانشاه)»، فصلنامۀ برنامه‌ریزی فضایی، س 2، ش 3.
فرزین، محمدرضا (1382). بررسی و نقد برنامه‏ریزی گردشگری ایران و چالش‌های اصلی در برنامۀ چهارم، مجموعه مقالات سمینار بررسی سیاست‌ها و برنامه‏های توسعۀ جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان ایرانگردی و جهانگردی.
فقیهی، ابوالحسن و دیگران (1382). زمینه‏های فرهنگی توسعه گردشگری، مجموعه مقالات سمینار بررسی سیاست‌ها و برنامه‏های توسعۀ گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
فلامکی، محمد‌منصور (1384). نوسازی و بهسازی شهری، تهران: سمت.
قرخلو، مهدی (1385). جغرافیایجهانگردیوبرنامه‏ریزیاوقاتفراغت، تهران: جهاد دانشگاهی.
کازس، ژرژ؛ فرانسوا، پوتیه (1382). جهانگردی شهری، ترجمۀ صلاح‏الدین محلاتی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
کاظمی، مهدی (1382). «بررسی اثرات اقتصادی و فرهنگی توسعۀ جهانگردی از دیدگاه ساکنان»، فصلنامۀ مطالعات جهانگردی، ش 3.
کردوانی، پرویز؛ غفاری، ونوس (1390). «توریسم و رویکرد نوسازی در بافت‌های تاریخی شهری، نمونۀ موردی؛ اصفهان»، جغرافیای سرزمین، س 8، ش 30.
کردی، محمد (1381). «برنامه‏ریزی توریسم شهری با تأکید بر توسعۀ پایدار، نمونۀ موردی شهر تبریز»، رسالۀ کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، تهران.
لومسدن، لس (1380). بازاریابی گردشگری، ترجمۀ ابراهیم گوهریان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
محسنی، رضاعلی (1388). «گردشگری پایدار در ایران، کارکردها، چالش‏ها و راهکارها»، فصلنامۀ فضای جغرافیایی، س 9، ش 28.
مرادی مسیحی، واراز (1381). برنامه‏ریزی راهبردی در کلانشهرها، تهران: پردازش و برنامه‏ریزی شهری.
موحد، علی (1386). گردشگری شهری، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
موحد، علی؛ دولتشاه، صدیقه (1390). «بررسی ظرفیت‌های گردشگری جهت توسعۀ گردشگری شهری خرم‏آّباد»، فصلنامۀ جغرافیا و آمایش سرزمین، س 1، ش 1.
رضایی، محمدرضا و همکاران (1391). «برنامه‌ریزی راهبردی مدیریت بحران در بافت تاریخی شهر یزد با استفاده از مدل SWOT»، فصلنامۀ مدیریت بحران، ش 1.
مهدی‌آبادی، شکوفه (1384). «ارزیابی طرح‌های توسعۀ توریسم سایت تاریخی‌ـ طبیعی بیستون و ارائۀ راهکارهای آن»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد جغرافیا، استاد راهنما: بیژن رحمانی، دانشگاه آزاد واحد ملایر.
نجفی، نجمه (1390). «ظرفیت گردشگری بازارهای سنتی ایران و توسعۀ پایدار»، همایش گردشگری و توسعۀ پایدار، تیرماه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
یغفوری، حسین؛ آقائی واحد (1390). «تحلیلی بر جاذبه‏های گردشگری شهری و نقش آن در تحول اقتصادی مورد نمونه؛ اردبیل»، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، آذرماه، دانشگاه فردوسی مشهد.
یغفوری، حسین و همکاران (1390). «راهبردهای گردشگری در ایران و تأثیر آن بر اقتصاد کلانشهرها ...»، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، آذرماه، دانشگاه فردوسی مشهد.
Aksoz, Ozan Emre and BAC, Dorin Paul (2012). The Importance of Urban Touriam for Hotel Marketing Policies: the case of EskiShehir, GeoJournal of Tourism and Geosites, year V No.1, Vol.9.
Mcintosh, Robert. W, Goelder, Charles Rand Ritchie, R., Brent (1995). Tourism, Principles, Practices, philosophies; USA, John Wiley & Sons, Inc.
Scott Noel and Cooper Chris, 2010, Innovation for sustainable urban tourism: Some thoughts on best practice, Revista De Administracao Publica (RAP), Rio De Janeiro 44 (5): pp 1171-190.