The Analysis and Compilation Tourism Sustainable Development Strategy by Using SWOT and IEA Case Study: county of Bane

Document Type : Research Article

Authors

1 Professor Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geography & PlanningUniversity of Tabriz

2 M.A Geography and Urban Planning, Faculty of Geography & Planning University of Tabriz

3 M.A Spatial Planning, Faculty of Geography University of Tehran

Abstract

Today tourism in the global economy has become into an effective phenomenon. So that according to statistics released by the world tourism organization tourism in the new millennium has become into the biggest source of global income. Therefore Planning and development of tourism As one of the most important sources Income and job creation that has social impact, cultural and environmental Is extraordinary too, A need arises. In this regard Bane tourist area considering to very high Having the ability For tourists Attraction The a total of Could be economy of the region Have A significant effect, The Evidence shows The lack of tourism boom in this area.Therefore In the this article has been tried to compilation the strategies for sustainable development of tourism regarding to the strengths, weaknesses, opportunities, threats and determine the strategic position of Tourism sector of Bane county. Research method was analytical – descriptive based on field observations and the use of analytical tools like SWOT, IEA. In the research process during the reviews and information collected, results classification and gathered by using SWOT tool. Finally by using the tool of IEA the strategic position city's tourism sector of Bane county was determined. The results show that the tourism sector of Bane county has a lot of weaknesses in terms of internal environment and it is faced threats too in terms of the external environment in order to sustainable development of tourism that in the event adoption defensive strategies(WT)(Provide facilities, infrastructure and welfare facilities And plans to attract tourists, Acts of coordination between departments, Institutions and related sectors to integrate functions Urban sustainable tourism, The formulation of strategic development document The structure of sustainable tourism, Strengthen publicity and Awareness activities The Media about Tourism benefits At national and international level And eliminating the bad mentality Tourists about the area, Development Business tourism marketing activities, emphasis on Ecotourism development(Natural tourism) And identify and use of attractions, products And other relative advantages of Tourism Area, use of Specialists And with experience In order to create People cooperative Organizations And promotion And Tourism education) can reach into desired result.
 

Keywords


  1.  

    1. ابراهیم‌زاده، عیسی؛ آقاسی‏زاده، عبدالله (1388). «تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیة ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT »، مطالعات و پژوهش شهری منطقه‏ای، دانشگاه اصفهان، ش اول، تابستان.
    2. ایدینگتن، جی.ام (1374). اکوتوریسم، ترجمة اسماعیل کهرم، سازمان حفاظت و محیط زیست.
    3. بونی فیس، پریسیلا (1380). مدیریت گردشگری فرهنگی، ترجمة محمود عبدالله‌زاده، دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
    4. پاپلی یزدی، محمد‌حسین؛ سقایی، مهدی (1389). گردشگری) ماهیت و مفاهیم(، تهران: سمت.
    5. پدریان، مرتضی (1374). «اثرات اقتصادی و فرهنگی توریسم»، مقالات برگزیدة سمینار اصفهان و جاذبه‌های ایرانگردی و جهانگردی، ادارة فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان.
    6. ترکمن‌نیا، نعیمه و همکاران (1390). «ارزیابی گردشگری روستای کنگ با استفاده از مدل SWOT»، فصل‌نامۀ گردشگری و چشم‌اندازآینده، س2، ش 1.
    7. حیدری‌چیانه، رحیم (1383). «ارزیابی برنامه‌ریزی صنعت توریسم در ایران»، پایان‌نامة دکتری تخصصی، استاد راهنما: دکتر کریم حسین‌زاده دلیر، دانشگاه تبریز.
    8. رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا؛ مهدی، داوود (1385). «راهکارهای توسعة گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT: دهستان لواسان کوچک»، نشریة مدرس علوم انسانی، دورة 10، ش 2.
    9. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح (1373). فرهنگ جغرافیایی بانه.
    10. ضرغام، حمید (1376). «راهکارهای توسعۀ جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران»، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، ج 1، کیش.
    11. قدمی، مصطفی (1386). «مدل‌سازی توسعة شهری و گردشگری در چارچوب پایداری نمونة مورد مطالعه: شهر کلاردشت»، پایان‌نامة دکترا، دانشگاه تهران.
    12. قدمی مصطفی (1390). «ارزیابی و تدوین استراتژی مقصد در چارچوب توسعة پایدار گردشگری در کلان‌شهر مشهد»، فصل‌نامۀ مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، ش 9، دانشگاه اصفهان.
    13. کیانی، اکبر؛ سالاری سردری، فرضعلی؛ افراسیابی‌راد، محمدصادق (1388). «بررسی هویت‌بخشی شهر فیروزآباد در بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر گور با استفاده از تکنیک SWOT»، فصل‌نامة جغرافیای آمایش، ش 6.
    14. گلکار،کورش (1384). «مناسب‌سازی تکنیک (SOWT) برای کاربرد در طراحی شهری»، مجلة صفه، ش 41، س 15، پاییز و زمستان.
    15. لی، جان (1378). گردشگری و توسعه در جهان سوم، ترجمة دکتر عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری و امین‌الله صالحی، تهران: انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.
    16. مرادی مسیحی، واراز (1381). برنامه‌ریزی استراتژیک در کلان‌شهرها، تهران: انتشارات پردازش و برنامه‌ریزی شهری.
    17. مرکز آمار ایران (1390). سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان کردستان، شهرستان بانه.
    18. میرآب‌زاده، پرستو (1373). «توسعة پایدار»، فصل‌نامة محیط زیست، ج 6، ش 3.
    19. نجفی، یدالله (1369). جغرافیایعمومیاستانکردستان، تهران: امیرکبیر.
    20. هریسون، جفری و جان کارون (1382). مدیریتاستراتژیک، ترجمۀ بهروز قاسمی، انتشارات هیئت.
      1. Cabanban&Lydia teh (2007). Planning for sustainable tourism in southern Pulau Banggi: an assessment of biophysical conditions and their implications for future tourism development. Journal of Environmental Management 85(4): 999-1008
      2. Eccles Gavin Casta Jorge (1997). Perspectives on tourism development, international journal of contemporary hospitality management, Volume: 8; Number:8 ,pp: 44- 51
      3. Font Xavier and Ahjem Tor E (1999). searching for a balance in tourism development strategies, international journal of contemporary hospitality management, Volume: 11; Issue: 2/3, pp: 73- 77
      4. Griffey, X (1993). Rural Tourism a Lever for Economic and Social Development, London.
      5. Hilal Erkuş-Öztürk, Ayda Eraydın (2010). Environmental governance for sustainable tourism development: Collaborative networks and organisation building in the Antalya tourism region Tourism Management, Volume 31, Issue 1, February 2010, Pages 113-124.
      6. Husain, K. Altin Ay, M. (2005). Sustainable Tourism Development: A Case Study of North Cyprus, International Journal of Contemporary Hospitality Management,Volume:17, Issue:3. pp: 272 – 280.
      7. Jafari, Jafar and Hamid Zargham (2000). Culture as the Bedrock of Tourism, Multi‏disciplinary Landscape of Knowledge.
      8. Oppermann, Martin (1996). "Rural Tourism in Southern Germany", Annals of Tourism Research, Vol. 13, No.1.
      9. Taleai, M. and Mansouri, A. and Sharifi, A. (2009). Surveying general prospects and challenges of GIS implementation in developing countries: a SWOT- AHP approach, Journal of Geographical Systems, 11(1346).
      10. Tohidy, F (2011). Economic Impact of Tourism Industry, International Journal of Business and Management, Vol. 6, No.8.
      11. Tribe, John (1997). Corporate Strategy for tourism, Thomson.
      12. World Tourism Organization (2014). Tourism Highlight, www.unwto.org