Comparison of structural, functional and institutional factors of urban tourism's symbols and effecting factors on their development (case study: Azadi and Eiffel towers)

Document Type : Research Article

Author

Associate Professor, University of Guilan

Abstract

Comparison of structural, functional and institutional factors of urban tourism's symbols and effecting factors on their development (case study: Azadi and Eiffel towers)
In the urban societies, tourism industry has allocated to itself a very important role in the special, cultural, social and economic structures according to allocation of special spaces for passing the leisure time and different needs. Symbols are one of these specific spaces which have created over the successive years in the form of buildings, memorials and public places. Eiffel tower in Paris and Azadi tower in Tehran are including these symbols. The main goal of present research which is a descriptive - analytical and application research, is Comparison of Azadi and Eiffel towers in terms of the structural, functional and institutional. At first regarding data about the structural – functional and institutional dimensions of Azadi and Eiffel towers obtained through organizational statistics and information. Then regarding data about effecting factors on tourism development of Azadi tower were collected by way of researcher-maker questionnaire which were distributed among 30 persons of the executive and academic experts in tourism industry. Collected information and data was analyzed by using the method of exploratory factor analysis (EFA), Radar technique and Comparison of the tourism quantities data of Azadi and Eiffel towers. As results of this article, the Azadi's number of tourists is very low and its maintenance expenditure is more than its income during the year. according to gained results from the Radar method, Structural – institutional and functional situation of Azadi tower is not suitable and lack of dynamic in the institutional factor is the main factor in the inappropriate of Azadi tower's tourism progression pattern. Analysis of the effecting factors on the Azadi tower's tourism development showed that the most important effecting factor on the substantiation of sustainable development tourism of this tower is organizational factor and trying to the stability of management and simple organizational structure can help to achieve to tourism development of this attraction.

Key words: Azadi tower, Eiffel tower, urban tourism's symbols, structure and function, institution.
tower, urban tourism's symbols, structure and function, institution.

Keywords


  1. منابع

    1. آیباغی اصفهانی، حمید، 1390، بررسی نماد شهری تهران (برج آزادی) از منظر هویت شهری، سومین کنفرانس ملی عمران شهری، سنندج.
    2. بهرامیان، سعید و محمد عبداللهی، 1392، نقشالمان‌هایشهریدرتوسعةگردشگریشهری، مجموعه‌‌مقالات همایش ملی عناصر زیباسازی شهری، شهرداری شیراز.
    3. جلیلیان، مهدی، 1391، بررسی تطبیقی جایگاه آثار معماری شاخص دهۀ 40 تهران، به‌مثابۀ نمادهای ماندگار شهری، همایش ملی صد سال معماری و شهرسازی معاصر ایران، تهران.
    4. چاک، وای، گی 1382، جهانگردی در چشم‌انداز جامع، ترجمه علی پارسیان و محمد اعرابی، چاپ دوم، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
    5. حاجی‌‌نژاد، علی، پورطاهری، مهدی و علی احمدی، 1388، تأثیرات گردشگری تجاری بر توسعۀ کالبدی- فضایی مناطق شهری، مطالعۀ موردی: شهر بانه، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، شماره 70، صص 24- 46.
    6. حبیب‌پور، کرم و رضا صفری شالی، 1391، راهنمای جامع کاربرد SPSSدر تحقیقات پیمایشی، انتشارات لویه، تهران.
    7. حسنی اصفهانی، محسن، 1388، گردشگری نمادهای شهری، ماهنامة ایرانا، شمارة 28، صص 39- 51.
    8. خانلری، امیر، باقری، فاطمه و ناصر عبدی، 1393، بررسی رضایتمندی بازدیدکنندگان از عناصر آمیختۀ بازاریابی گردشگری برج میلاد، فصلنامۀ پژوهش‌های جغرافیای انسانی دانشگاه گرمسار، سال ششم، شمارۀ 24، صص 41- 59.
    9. سرور، هادی، کاشانی اصل، احمد و میثم اسلامی، 1393، بررسی تأثیر نمادها و نشانه‌های شهری در توسعۀ گردشگری(مطالعۀ موردی: شهر تبریز)، برنامه‌ریزی و توسعۀ گردشگری، سال 3، شمارۀ 11، صص 118- 140.
    10. شربتیان، محمود، 1390، تأملیبرگردشگریشهریدرایرانوارائةراهکارهاییدرجهتتوسعةپایداراینصنعتشهری، ویژه‌نامة علمی- ترویجی انسان و فرهنگ (شهر و فرهنگ)، سال اول، شمارة دوم، صص 1- 18.
    11. علی‌اکبری، احسان 1391، جغرافیای گردشگری ایران، سمت، تهران.
    12. فرجی‌‌راد، علی و ژاله نصیری، 1389، جغرافیای گردشگری تهران و نقش شهرسازی و معماری در توسعة آن، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره 3، صص 19- 33.
    13. قلی‌پور سوته، رحمت، 1383، سنجش شاخص‌های حکومت‌داری خوب (مؤلفه‌های اداری) در ایران، پایان‌نامۀ دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

     14. Ayser, A., 2004, The Architecture of Paris: An Architectural Guide, Stuttgart Y: Pauto Press,London

    15. Emekli, G. and Baykal, F., 2011, Opportunities of Utilizing Natural and cultural Resources of Bornova (Izmir) Through Tourism, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 19, PP. 181-189.

    16. Epler Wood, M., 2002, Ecotourism: Principles, Practices and Policies for Sustainability, PP. 28-31, 15537 Erkner, Germany.

    17. Gemmiti, R., 2012, Urban Competiveness, Culture and Tourism, Critical Aspect in Rome Planning Experience, Università Degli Studi di Roma “La Sapienza”, Via del Castro Laurenziano 9, 00161 Roma.

    18. Honey, M., 2008, Ecotourism and Sustainable Development, Who Owns Paradise, 2nd Edition, Island Press, Washington Dc.

    19. Jafari, J., 2000, Encyclopedia of Tourism, 1st Edition, Routledge.

    20. Law, C. M., 1992, Urban Tourism and Its Contribution to Economic Regeneration, Urban Studies, Vol. 29, No. 3-4, PP. 599-618.

    21. Neskow, V. 2006, The Little Black Book of Paris: The Essential Guide to the City of Lights, Peter Pauper Press, White Plains.Paris, 2010, Paris, It’s Available at: http://paris.f

    22. Plaza, B., 2000, Evaluating the Influence of a Large Cultural Artifact in the Attraction of Tourism (The Guggenheim Museum Bilbao Case), Urban Affairs Review, Vol. 36, No. 2, PP. 17- 41.

    23. Press and Inforalion Office, 2005, Embassy of France, Meet the Creator of the Eiffel Tower, Paris.

    24. Strange, C. and Michael, K., 2002, Shades of Dark Tourism Alcatraz & Robben Island, Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 2, PP. 386-405.

    25. Tribe, D., 1997, On the Goals of Development, Cross Currents, Vol. 18.

    26. Yuill, M., 2003, A Thesis Dark Tourism: Understanding Visitor Motivation at Sites of Death & Diasaster, A&M University, Texas

    http://Azaditower.com

    http://eiffeltower.com