Analysis of the spatial distribution of hotels in tourist destinations, case study: the city of Kermanshah

Document Type : Research Article

Authors

student- zanjan university

Abstract

Abstract
Urban tourism spaces, include primary and secondary elements. Primary elements, include tourism attractions and factors which attract tourist to city. Secondary elements, are the elements that don’t attract tourist to city, but can be effective to keep tourist in the city. That how tourism elements are scattered in urban space has an important role in the duration in which tourist stay within the country and consequently tourism economy.For hotel private investors, the pattern of hotel location and its evolution provide valuable information on market access to potential guests and can be further used to understand market competition and equilibrium: whether the hotel industry is over-supplied within a certain area. The study of hotel location also facilitates the understanding of urban tourism space and structure because hotels are the basic facilities that support urban tourism and their locations influence tourists’ movement within a city Therefore, an investigation into this subject allows us to determine the motive space of tourists and the places affected by them so that it would be possible to plan carefully with the aim of providing tourists with convenients in these places. This study was carried out in the form of analytical-descriptive. While it is a applied research. This study aimed to investigate the spatial distribution of tourist attractions and hotels' location in Kermanshah city. In this study, to determine the spatial pattern of tourist attractions and hotels, the average nearest neighbor model was used and to check how to place the tourist attractions and hotels to each other, the average center model and standard deviation were used. The value derived from the average nearest neighbor model, is 0.69 for tourism attractions which represents a cluster pattern for tourist attractions and the value obtained for hotels is 1.33, which reflects the distributive pattern for the hotels. Also, the results obtained from the average center model and standard deviation, indicate that the average center of the hotels is near to tourism attractions and the standard deviation ellipses hotels and tourist attractions are overlapping and these analysis show the proportion of position hotels in Kermanshah city to tourist attractions.

Keywords


  1. اک، جان ای، چینی، اسپنسر، کمرون، جیمز، جی، لینتر، مایکل و رونالد وی ویلسون، 1389، تهیة نقشه برای تحلیل بزهکاری: شناسایی کانون‌های جرم‌‌خیز، ترجمة محسن کلانتری و مریم شکوهی، آذرکلک، زنجان،
  2. پاپلی یزدی، محمدحسین و مهدی سقایی، 1385، گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
  3. پوراحمد، احمد، 1393، قلمرو و فلسفة جغرافیا، چاپ هفتم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  4. دیناری، احمد، 1384، گردشگری شهری در ایران و جهان، چاپ اول، انتشارات واژگان خرد.
  5. جعفری، حمیدرضا، حسن‌پور، سیروس، رحیلی خراسانی، لیلا و احمد پوراحمد، 1393، کاربرد سامانة اطلاعات جغرافیایی در مکان‌یابی و تحلیل فضایی- مکانی آلودگی و منابع آلاینده‌های هوا در کلان‌شهر کرمانشاه، محیط‌شناسی، دورۀ 40، شمارۀ 1، صص 51-64.
  6. رهنمایی، محمدتقی، 1393، اوقات فراغت و گردشگری، چاپ سوم، انتشارات مه‌‌کامه، تهران.
  7. ژاک باوو، ژان، 1386، مقدمه‌ای بر تحلیل فضایی، ترجمة یدالله فرید، انتشارات دانشگاه آزاد اهر.
  8. سرایی، محمدحسین، حیدری چیانه، رحیم، صفرپور، میثم و یونس شاکری، 1393، ارائة الگوی فضایی جهت تعیین مسیرهای ویژة گردشگری شهری، مطالعة موردی شهر شیراز، مجلة برنامه‌ریزی و توسعة گردشگری، سال سوم، شمارة 10، صص 141-167.
  9. شکویی، حسین و علی موحد، 1381، شناخت الگوی فضای توریستی شهر اصفهان با استفاده از سیستم GIS، فصلنامة مدرس، دورة 6، شمارة 4، صص 74-91.

10. شکویی، حسین، 1388، اندیشه‌های نو در فلسفة جغرافیا (جلد اول)، چاپ یازدهم، انتشارات گیتاشناسی، تهران.

11. قربانی، محمد، 1391، گردشگری و توسعة پایدار شهری موانع و راهکارها، گردشگری و توسعة پایدار دانشگاه آزاد اسلامی، همدان.

12. عسگری، علی، 1390، تحلیل‌های آماری فضایی با ARCGIS، چاپ اول، انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.

13. کازس، ژرژ، و پوتیه، فرانسواز، 1382، جهانگردی شهری، ترجمة صلاح‌الدین محلاتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

14. کاظمی، مهدی، 1386، مدیریت گردشگری، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران.

15. کلانتری، محسن و سمیه قزلباش، 1388، شناسایی کانون‌های جرم‌خیز شهری با استفاده از مدل‌های آماری گرافیک مبنا و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی GIS، مورد مطالعه: سرقت در شهر زنجان، فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، سال ۴، شمارة ۱۱، صص. ۹۱-۷۷.

16. مقصودی، ملیحه، 1393، الگویی مفهومی برای تحلیل فضاهای شهری، انتشارات پیام، تهران.

17. سالنامۀ مرکز آمار ایران، 1390.

18. موحد، علی، 1381، بررسی و تحلیل الگوی فضایی توریسم شهری، مطالعة موردی: شهر اصفهان، رسالة دکتری.

19. موحد، علی، 1386، گردشگری شهری، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شهید چمران، اهواز.

20. موحد، علی، 1387، توزیع فضایی مراکز اقامتگاهی در شهرهای تاریخی، مطالعة موردی: شهر اصفهان، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، سال ؟، شمارة 65، صص 105-116.

21. وارثی، حمیدرضا و میثم رضائی، 1391، تحلیل فضایی و مکان‌یابی مراکز اقامتگاهی در شهرهای تاریخی مطالعة موردی: هتل‌های شهر شیراز، مجلة آمایش محیط.

22. ویسی ناب، فتح‌الله، غفار گیلانده، عطا، محمدحسین یزدانی، 1391، تحلیل اثرات زیست‌محیطی توریسم بر شهرستان کرمانشاه، ششمین همایش ملی محیط زیست، تهران.

23. یعقوب‌‌زاده، رحیم، 1393، گونه‌‌شناسی گردشگری ارائة چارچوبی برای تقسیم‌بندی انواع گردشگری، چاپ اول، انتشارات جامعه‌‌شناسان، تهران.

24-Edwards, D. and Griffin, T., 2008, Urban Tourism Research, Developing an Agenda, Annals of Tourism Research, Vol. 35, No. 4, PP. 1032-1052.
25-Law, C. M. 1993, Urban tourism: Attracting visitors to large cities, London: Mansell Publishing Limited.
Rogerson, J.M., 2013. The economic geography of South Africa’s hotel industry, Urban Forum 24 (3), 425–446.
26-Shoval, N. McKercher Erica Ng, B. Birenboim, A.2011,Hotel Location And Tourist Activity In Cities,Annals of Tourism Research.
27-Wall, G. Dudycha, D. Hutchinson, J. 1985, Point Pattern Analyses of Accommodation in Toronto, Annals of Tourism Research, 1985.
28-Yang, Y. Kevin K.F. Wong, Tongkun Wang, 2012, How do hotels choose their location? Evidence from hotels in Beijing, International Journal of Hospitality Management