Analysis of Iranian New Year (Nowruz) Tourists Motivations to the city of Marivan

Document Type : Research Article

Author

Abstract

It is important to pay attention to the motivations of tourists because it grants the planners and policy makers with an insight about the major tourist destinations and their features. In this way, the management of tourism destinations will be able to equip the target market according to tourists’ needs. Knowledge of the motivations and psychological characteristics of tourists and their behavior patterns should be a priority in the programs of those involved in this industry. As a business and service activity, tourism plays an important role in the economic development. Accordingly, the present research aims to identify the motivations of tourists in order to achieve a suitable model for marketing and formulation of strategies to develop the related products desired by tourists in Marivan. The questionnaire contains 20 items on a 5-point Likert scale. 250 questionnaires were distributed among New Year tourists in Marivan in 2015 from which 230 questionnaires were collected and analyzed. Cronbach’s alpha coefficient was used to ensure the reliability of the research tool. The findings have been evaluated by implementing factor analysis on the results of 230 questionnaires to identify tourists’ motivations, and by performing t-test and one-way ANOVA analysis to test the hypotheses. The results show that among the motivations of tourists, four factors explain 57.05% of the total variance of the tested items; of these, cultural-historical and ecotourism-recreation factors have the highest percentage of variance. Also, the results obtained from testing the hypotheses indicate that the significant difference between sex and tourism motivation lies in the purchase factor. Also, the relationship between sex and motivations of tourists is less than 0.05 only in purchase factor. Accordingly, there is a significant difference between men and women regarding purchase while there is no difference between the sexes in the other motivations. Although the reason for making decisions about a touristic travel may be different, since the New Year trips are usually family trips, family members have an understanding about the motivation and goal of their travel. Also, the results of ANOVA test reveal that there is no significant difference between income levels and tourism motivations.

Keywords


  1.  

      1. ابراهیم‌زاده، عیسی و عبدالله آقاسی‌زاده، 1388، تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی swot، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال اول، شمارة 1، صص 107-128.
      2. ابراهیم‌زاده، عیسی و راضیه ولاشجردی فراهانی، 1391، تحلیلی بر انگیزه گردشگران و تأثیر عامل جنسیت و درآمد بر آن، مطالعه موردی: گردشگران نوروزی شهرستان محلات، فصلنامه مطالعات شهری، دورة اول، شمارة 4، صص 1-10.
      3. الوانی، سیدمهدی و معصومه پیروزبخت، 1385، فرآیند مدیریت جهانگردی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
      4. پیرس، فلیپ، 1386، رفتار گردشگر، ترجمة حمید ضرغام‌بروجنی، زهره جوادی‌سبدانی و محمدحسن حسینی، انتشارات مهکامه، تهران.
      5. جاروندی، رضا و نازفر، فرقانی، 1387، مقایسه انگیزه‌های سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال مطالعه موردی مسافران شهر شیراز،پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شمارة 2، صص 123- 143.
      6. جلیلوند، محمدرضا، 1388، بررسی تأثیر تبلیغات دهان‌به‌دهان بر جذب گردشگران خارجی شهر اصفهان، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
      7. حبیب پور، کرم و رضا صفری شالی، 1388، کاربرد SPSSدر تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده‌های کمی)، چاپ اول، انتشارات متفکران، تهران.
      8. حیدری، رحیم، 1387، مبانی برنامه‌ریزی صنعت گردشگری، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران.
      9. دهدشتی، شاهرخ و مرتضی فیاضی، 1390، مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری، انتشارات مهکامه، تهران.
      10. رنجبریان، بهرام و محمد زاهدی، 1385، بازاریابی گردشگری، چاپ هشتم، انتشارات چهارباغ، اصفهان.
      11. رنجبریان، بهرام، غفاری، محمد و علیرضا امامی، 1392، شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزه‌های گردشگران خارجی جهت سفر به شهر اصفهان، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال پنجم، شمارة 17، صص 21-36.
      12. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان، 1394.
      13. شفیعیان، مهرناز، 1389، بررسی عوامل مؤثر در انتخاب مقصد گردشگری (مطالعه گردشگران ایتالیایی در ایران)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری، دانشگاه تهران.
      14. فرجی راد، عبدالرضا و سمیه آقاجانی، 1388، تحلیلی نو پیرامون گردشگری و جدیدترین طبقه‌بندی آن، فصلنامه جغرافیای سرزمین، دورة ششم، شمارة 23، صص 61-72.
      15. قادری، اسماعیل و سیده مهسا مطهر، 1392، بررسی عامل کششی انگیزاننده در انتخاب مقصد، مقایسه مقاصد داخلی و خارجی (مطالعه موردی شهر تهران)، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، شمارة 2، صص 15-29.
      16. علیقلی‌زاده فیروزجایی، ناصر، رمضان‌زاده‌لسبوئی، مهدی و مجید اسمعیلی، 1394، عوامل مؤثر در انگیزه گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری با تأکید بر جاذبه‌های روستاهای مناطق کویری و بیابانی (مطالعه موردی: نواحی روستایی خور و بیابانک)، جغرافیا، دورة سیزدهم، شمارة 46، صص 301-321.
      17. کاظمی، علی، صنایعی، علی، رنجبریان، بهرام و کریم آذربایجانی، 1389، شناسایی مزیت‌های رقابتی در صنعت گردشگری به‌منظور جذب گردشگران خارجی مورد مطالعه استان اصفهان، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، دورة دوم، شمارة 5، صص 93-110.
      18. کلانتری، عبدالحسین و محمد، فرهادی، 1387، جوان و مصرف گردشگری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دورة اول، شمارة 2، صص 152-191.
      19. لومسدن، لس، 1380، بازاریابی گردشگری، ترجمة محمدابراهیم گوهریان، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
      20. محمودزاده، سیدمجتبی، میرهاشمی، علی، میر، مصطفی و فاطمه عنبرفروش، 1393، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل انگیزشی رانشی و کششی مؤثر در توسعة گردشگری جنگ (مطالعة موردی: مناطق عملیاتی استان خوزستان)، مجلة برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شمارة 9، صص 110-129.
      21. مؤمنی، منصور و علی فعال قیومی، 1386، تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS، انتشارات نشر نو، تهران.
      22. موسوی گیلانی، سیدرضا، اسدی، حسن و سیدنصرالله سجادی، 1391، بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه مدل بازار هدف، مدیریت ورزشی، دورة چهارم، شمارة 14، صص 37-59.
      23. نوبخت، محمدباقر و الهام پیروز، 1387، توسعه صنعت گردشگری در ایران، موانع و راهکارها، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
      24. نوروزی، محمدباقر، 1389، امکان‌سنجی جاذبه‌های دره توتیا (بهشت گمشده) از توابع شهرستان ملایر با هدف تبدیل آن به یک سایت گردشگری، آمایش محیط، دورة سوم، شمارة 9، صص 155-179.
      25. وای گی، چاک، 1382، جهانگردی در چشم‌اندازی جامع، ترجمة دکتر علی پارسائیان و دکتر سیدمحمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
    1. Badaruddin, M., 2006, The psychographic analysis of Malaysian domestic travelers, Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 2, No. 1, PP. 58-68.
    2. Burns, P., 1999, Tourism and anthropology, Routledge, London.
    3. Crompton, J., 1979, Motivations for pleasure vacations, Annals of Tourism Research, Vol. 6, No. 4, PP. 408-424.
    4. Dumazedier, J., 1967, World Tourism at the Millennium, Free Press, New York.
    5. Honer, S. & Swarbrooke, J., 1996, Marketing tourism hospitality and leisure in Europe, 1st edition, International Thomson Business Press.
    6. Hudman, L. E. & Hawkins, D. E., 1989, Tourism in contemporary society, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
    7. Kukka, M. & Erika, K., 2010, Travel behavior of different ages, University of Applied Science, Malaysia, PP. 35.
    8. Macintosh, R. W. & Goeldner, C. R., 1986, Principles, Practices, Philosophies, Wiley, New York.
    9. Martin, J. L. & Eugenio, S. J., 2010, Climate in the region of origin and destination choice in outbound tourism demand, Tourism Management, Vol. 31, PP. 744–753.
    10. Nancy, M. G., Kyungmi, K. & Garle, R. J., 2007, Gender and motivation for agri-tourism entrepreneurship, Tourism Management, No. 28, PP. 280-289.
    11. Park, B. & Yoon, Y., 2009, Segmentation by motivation in ruraltourism: A Korean case study, Tourism Management, Vol. 30, No. 1, PP. 99-108.
    12. 12. Sangpikul, A., 2008, Travel motivations of Japanese senior travellers to Thailand, International Journal of Tourism Research, Vol. 10, No.1, PP. 81-94.
    13. Siri, R., Kennon, L., Josiam, B. & Spears. D., 2012, Exploring Indian tourists motivation and perception of Bangkok, An International Multidisciplinary Journal of Tourism, Vol. 7, No. 1, PP. 61-79.
    14. Swarbrooke J. & Horner S., 2005, Consumer Behavior in Tourism, Elsevier.
    15. Swarbrooke, J. & Horner, S., 1999, Consumer behavior in tourism, Oxford.
    16. Wang, X. & Leou, H. C., 2015, A Study of tourism motivation, perceived value and destination loyalty for Macao cultural and heritage tourists, International Journal of Marketing Studies, Vol. 7, No. 6, PP. 83-91.
    17. Zhang, J. & Marcussen, H. C., 2007, Tourist motivation, market segmentation and marketing strategies, 5th Bi-Annual Symposium of the International Society of Culture, Tourism, and Hospitality Research, June 4-6, Charleston, South Carolina, USA, PP.1-4.