Barriers and challenges to realizing integrated management of tourism in Mashhad metropolis

Document Type : Research Article

Abstract

Destination management is a subject of growing importance as destinations compete to provide the highest quality of experience for visitors; and to manage the impacts of tourism on host communities and environments. To compete effectively, destinations have to deliver wonderful experiences and excellent value to visitors. The business of tourism is complex and fragmented and from the time that visitors arrive in the destination, until they leave, the quality of their experience is affected by many services and experiences, including a range of public and private services, community interactions, environment and hospitality. In a tourist destination there are usually various stakeholders with different goals that don't cooperate with one another and view the development from a completely different perspective. In this regard, the role of tourist destination management and cooperation between tourism organizations becomes important more than ever. Therefore, this study attempts to deal with the challenges of integrated management of tourism in Mashhad and scrutinize this issue from the perspective of organizational cooperation as this city blessed with a rich heritage and old world charm, and holds the promise of a unique travel experience. The target population are the top managers and experts of four major organizations include Astan Quds Razavi, cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Khorasan Razavi, Mashhad Municipality and the government office of khorasan razavi and sample size were 15 people. This study applies qualitative case study methodology approach. Data are collected using semi-structured interview. The results showed that the main factors affecting the non-collaboration between related-tourism organizations in Mashhad city include: lack of a systematic approach, weak legal structure, poor planning, lack of integrated tourism management, and the weakness of the policy-making system. These factors have created challenges such as the lack of transparency in legal obligations; individual-based decision-making, resource shortages, lake of skilled professionals, informal and cross-sectional cooperation, weakness in division of labors, weakness in distribution and efficient allocation of resources and the lack of the managers' ability. These challenges lead to dissatisfaction of tourists, decrease of destination loyalty , lack of trust between organizations and lack of participation in tourism destination development.

Keywords


  1. اسکیدمور، ویلیام، 1372، تفکر نظری در جامعه‌شناسی، ترجمة علی محمد حاضری، احمد رجب‌زاده، سعید معیدفر، محمد مقدس و علی هاشمی گیلانی، چاپ اول، انتشارات سفیر، تهران.
  2. حسن‌پور، محمود، 1392، نگاهی به جایگاه صنعت گردشگری در ساختار اداری ایران و مقایسه آن با برخی از کشورهای پیشرو، مجله نامه اتاق بازرگانی، سال هشتادوپنجم، شمارة 80، صص 53-57.
  3. دانایی‌فرد، حسن و سیدحسین کاظمی، 1390، پژوهش‌های تفسیری در سازمان: استراتژی‌های پدیدارشناسی و پدیدارانگاری، چاپ اول، انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران.
  4. زارعی، بهروز و عظیم زارعی، 1386، پارادیم‌های تئوریک تبیین‌کننده شکل‌گیری ارتباطات بین سازمانی، مجله پارادیم‌های تئوریک تبیین‌کننده شکل‌گیری ارتباطات بین سازمانی، مجله دانش مدیریت، دورة بیستم، شمارة 78، صص 45-62.
  5. صابری‌فر، رستم و هادی شیدائی، 1392، آشکارسازی موانع فراروی مدیریت شهری در راستای دستیابی به پایداری شهری (مورد مطالعه: کلانشهر مشهد)، اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار، تهران، انجمن محیط‌زیست کومش، دانشگاه صنعت هوایی، http://www.civilica.com/Paper-GUPSD01-GUPSD01_0479.html.
  6. صمدیان، ابوالفضل، حسینی، سیدحسن، و میرگانه نگینه رئوف، آوا، 1388، نقش آموزش بر توسعه زیرساخت‌ها در صنعت توریسم ایران، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال اول، شمارة 4، صص 106-118.
  7. قاسمی، محمد، 1389، چند پارچگی مدیریت سازمان‌های مرتبط با گردشگری مذهبی-فرهنگی کلان‌شهر مشهد، دومین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، 29 و 30 اردیبهشت‌ماه 1389، مشهد.
  8. کلمن، جیمز، 1378، بنیادهاینظریهاجتماعی، ترجمة منوچهر صبوری کاشانی، چاپ سوم، نشر نی، تهران.
  9. مافی، عزت‌الله و مهدی سقایی، 1388، کاربرد مدل MS-SWOTدر تحلیل مدیریت گردشگری، مطالعه موردی کلان‌شهر مشهد، مجله جغرافیا و توسعه، دورة هفتم، شمارة 14، صص 27-50.
  10. معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد، 1394، آمارنامة 1393 شهر مشهد، چاپ اول، ناشر: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با نظارت مدیریت آمار، تحلیل و ارزیابی، مشهد.
  11. مؤمنی، محمد، صرافی، مظفر و محمد قاسمی‌خوزانی، 1387، ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلان‌شهر مشهد، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دورة ششم، شمارة 11، صص 13-38.
  12. یحیی تبار، فاطمه، طاهری، عصمت‌السادات و بهرام آقاجانی، 1392، ارائه مدلی از همکاری‌های بین سازمانی میان سازمان‌های مرتبط با صنعت گردشگری در استان مازندران، همایش ملی دانشگاه کارآفرین؛ صنعت دانش‌محور، 25 و 26 اردیبهشت 1390، دانشگاه مازندران.
  • Alipour, H., Vaziri, R. K. & Ligay, E., 2011, Governance as catalyst tosustainable tourism development: evidence from north Cyprus, Journal of Sustainable Development, Vol. 4, No. 5, PP. 32-49.
  • Beritelli, P., 2011, Cooperation among prominentactors in a tourist destination, Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 2, PP. 607–629.
  • Beritelli, P., 2011, Tourist destination governance through local elites: Looking beyond the stakeholder level, Kumulative Habilitationsschrift, University of St. Gallen, Institute for Systemic Management and Public Governance. St. Gallen. PP. 3-43.
  • Blau, J. R. & Alba, R. D., 1982, Empowering nets of participation, Administrative Science Quarterly, Vol. 27, No. 3, PP. 363-379.
  • Jamal, T. B. & Getz, D., 1995, Collaboration theory and community tourism planning, Annals of Tourism Research, Vol. 22, No. 1, PP. 186-204.
  • Lee, Y. & Cavusgil, S. T., 2006, Enhancing alliance performance: The effects of contractual-based versus relational-based governance, Journal of Business Research, Vol. 59, No. 8, PP. 896-905.
  •  Nordin, S. & Svensson, B., 2007, Innovative destination governance, Entrepreneurship and Innovation, Vol. 8, No. 1, PP. 53-66.
  • Padurean, L., 2010, Implementing destination governance, Working paper at the Best EN Think Tank X, Networking for Sustainable Tourism. PP. 193-201, Retrived from http://www.besteducationnetwork.org/ttx/pdf/padurean.pdf
  • Pastras, P., 2012, The governance of tourism development in Athens: A strategic-relational approach, Ph.D thesis, University of Birmingham, Birmingham.
  • Pfeffer, J. & Salancik, G. R., 2003, The external control of organizations: A resource dependence perspective, 1st edition, Stanford Business Books, New Yourk.
  • Selin, S. & Beason, K., 1991, Interorganizational relations in tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 18, No. 4, PP. 639-652.
  • STEVIC, I. & BREDA, Z., 2014, Tourism destination governance: The case of UNESCO World Heritage Site of Oporto city, Revista Turismo & Desenvolvimento University of Aveiro, Vol. 2, No. 21-22, PP.189-199.
  • WTO, W. T. O., 2007, A practical guide to tourism destination management: World tourism organization, 1st edition, World Tourism Organization, Madrid, Spain.