The Study and Prioritization of Sports Tourism Attractions of Isfahan Province

Document Type : Research Article

Author

Abstract

The aim of this study was the study and prioritization of sports tourism attractions of Isfahan province from the viewpoint of managers and experts of sport and tourism. The research method from terms of purpose was functional and based on data collection was descriptive-survey. Statistical population was all of sports and tourism managers and experts including: Senior managers in departments of sport and youth and cultural heritage and tourism organization and offices in the cities of the province, all the heads of sports boards as director, faculty members, PhD students and master of science in the field of sports and tourism as an expert in university of the city. Due to the lack of accurate statistics of the number of experts in particular fields, 137 people were selected by available sampling (39 tourism experts and director and 98 sports expert and director). The data collection tool was the researcher maid questionnaire consist of demographic characteristics (11 items) and sports attractions with 24 items. that content and face validity was approved by 9 professors aware and familiar with the tourist attractions of the province, the construct validity was confirmed by explanatory factor analysis, and internal validity was assessed using Cronbach's alpha coefficient (α =0/84). Data analysis was done with SPSS software through descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test for normality of the data, one variable t test for comparison between the the status quo with the current situation and Friedman test was used to prioritize factors. For data analysis, descriptive statistics and The results showed that the target attractions consist of the non sport attractions (historical and cultural), natural- sport attractions and sports attractions (sports and heroes fields) in Isfahan province for attract and develop tourism in this province are desirable and play a positive role in attracting tourists. Friedman's test results for prioritizing the tourism attraction (sport/ non sport) showed that sport-natural attraction, sport attractions (historical and cultural attractions) and sports attraction are located in first to third grades for the development of sports tourism and attract tourists respectively. Therefore is necessary that managers planned coherent and extensive plans for tourism development in this province, especially in the field of natural-sports attractions.

Keywords


  1. ادارة کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، 1395، http://www.isfahancht.ir/Fa.aspx?p=442.
  2. ادبی فیروزجاه، جواد، کوزه‌چیان، هاشم و محمد احسانی، 1386، بررسی مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ورزشی مؤثر بر توسعة گردشگری ورزشی کشور از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری، مدیریت ورزشی، دورة اول، شمارة 1، صص 67-81.
  3. اصفهانی، نوشین، 1387، تحلیل عوامل مؤثر بر جهانگردی ورزشی ایران و ارائه مدل برنامه‌ریزی استراتژیک، رسالة دکتری، دانشگاه تهران.
  4. بلالی، مریم، معین فرد، محمدرضا، حامدی نیا، محمدرضا و ابوالقاسم امیراحمدی، 1391، بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعة صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی، مجله مدیریت ورزشی، دورة چهارم، شمارة 13، صص  185-202.
  5. بنسبردی، علی، رحیمی زاده، میثم، اسدی، حسن و احمد محمودی، 1392، ارتباط بین انگیزه‌ها با رضایتمندی گردشگران پیست‌های اسکی استان تهران، مدیریت ورزشی، دورة پنجم، شمارة 3، صص 53-96.
  6. بیدختی، علی‌اکبر، زرگر، سیدمجتبی و ماشاالله نظری، 1389، آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری، مطالعات مدیریت راهبردی، دورة اول، شمارة 3، صص 49-68.
  7. پاپلی یزدی، محمدحسین و مهدی سقایی، 1385، گردشگری ماهیت و مفاهیم، انتشارات سمت، تهران.
  8. تاج‌زاده، نمین، تاج‌زاده، آیدین، ابوالفضل، نمین و کامبیز نیکنام، 1391، نگرشی بر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی استان اردبیل از دیدگاه گردشگران داخلی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دورة هفتم، شمارة 20، صص 49-80.
  9. حاتمی‌نژاد، حسین، حبیبیان، بهار و مریم امیرشکاری، 1395، اولویت‌بندی راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی شهر دزفول، نشریه گردشگری شهری، دورة سوم، شمارة 1، صص 59-76.
  10. حجازی زاده، زهرا، رجائی ریزی، محمدعلی و حسن حسینی امینی، 1392، شناخت نقاط قوت و ضعف توسعه گردشگری روستایی، مطالعه موردی اکوموزه روستایی ابیانه اصفهان، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دورة دوم، شمارة 5، صص 50-75.
  11. حمیدی، مهرزاد، رضوی، سیدمحمدحسین، امیرنژاد، سعید، شفیع‌زاده، شهرام و اعظم فضلی درزی، 1389، تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)، پژوهش‌نامة مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، دورة ششم، شمارة 12، صص 39-50.
  12. خاکساری، علی، ابراهیم نیا، سماکوش، دامادی، محمد و وحید معزز، 1392، ارزیابی تأثیرات اجتماعی-فرهنگی گردشگری شهری بر نحوه زندگی مردم شهر بابلسر، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دورة دوم، شمارة 7، صص 126-147.
  13. رنجبریان، بهرام، خزائی پول، جواد و هادی بالوئی جام خانه، 1391، تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دورة اول، شمارة 1، صص 56-68.
  14. رحیمی، محمد، جلالی فراهانی، مجید، علی دوست قهفرخی، ابراهیم و افسر جعفری حجین، 1395، ارائة مدل توسعۀ گردشگری ورزشی در رویدادهای بین‌المللی ورزشی ایران در رشتۀ والیبال، مجله رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، دورة چهارم، شمارة 13، صص ۳۵-۴۷.
  15. زیتونلی، عبدالحمید، هنری، حبیب و ابوالفضل فراهانی، 1390، شناسایی توانمندی‌های گردشگری ورزشی استان گلستان، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، دورة اول، شمارة 1، صص 71-83.
  16. زیرکباش، دیبا، 1388، اصفهان و بازار گردشگری، چاپ اول، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، اصفهان.
  17. سلطانی، سحر و ناصر شاهنوشی، 1391، رتبه‌بندی جاذبه‌های گردشگری عمدۀ شهرستان مشهد از منظر گردشگران داخلی، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، دورة اول، شمارة 1، صص 5-17.
  18. طالب پور، مهدی، ساعتچیان، وحید، رسولی، مهدی و رئیسعلی نجاتی، 1391، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی حاصل از برگزاری رویدادهای بین‌الملل در اصفهان، اولین همایش ملی مدیریت و توسعه گردشگری ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، صص 2-21.
  19. فلاحی، احمد، حسنی، احسان و مهدی کروبی، 1392، بررسی جاذبه‌های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان، مطالعات مدیریت ورزشی، دورة پنجم، شمارة 17، صص 75-89.
  20. کارکن، لیلا، 1391، نقش برگزاری رویداد اسب‌دوانی در توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه پیام نور تهران.
  21. کوزه چیان، هاشم، خطیب زاده، مهدی و افشار هنرور، 1390، نقش ابعاد کیفیت خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران ورزشی، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، دورة اول، شمارة 2، صص 19-32.
  22. عباسی، اعظم، 1389، بررسی آمیخته‌های بازاریابی در صنعت گردشگری ورزشی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت‌معلم سبزوار.
  23. هنرور، افشار، 1383، عوامل مؤثر بر توسعة گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی بین‌المللی در کشور از دیدگاه مدیران و دست‌اندرکاران ورزشی، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
  1. Assadi, H. Esfahani, N., 2009, I.R. Iran Tourism Specification, 15th Asia Pacific Tourism Association Annual Conference, APTA 2009 Inch eon, Korea, 9th –1th July, PP. 75–80.
  2. Benedetti, J., 2010, The competitiveness of Brazil as a Dutch holiday destination, MA Thesis.
  3. Butler, R. W., 2002, Problems and issues of integrating tourism development, Contemporary Issues in Tuorism Dvelopment, Routledge.
  4. Catarina, D. B., 2007, Analyzing the relationship between sports and tourism: A case study of the Island of Madeira, International Journal of Sport Management and Marketing, Vol. 2, No. 5, PP. 447–458.
  5. Cho, K. M., 2004, Developing taekwondo as a tourist commodity, IJASS, Vol. 13, No. 2, PP. 53-62.
  6. Cho, V., 2001, Tourism forecasting and its relationship with leading economic indicators, Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol.  25, No. 4, PP. 399-420.
  7. Dayour, F. & Atanga, A. C., 2015, Why they go there: International tourists' motivations and revisit intention to Northern Ghana, American Journal of Tourism Management, Vol. 4, No. 1, PP. 7-17.
  8. Deery, M. & Jago, L., 2005, The management of sport tourism, Sport in Society, Vol. 8, No. 2, PP. 378-389.
  9. Emery, P., 2010, Past, future major sport event management practice: The practitioner perspective, Sport Management Review, Vol. 13, No. 2, PP. 158-170. www.elsevier.com/local/smrgames.
  10. Green, C. & Chalip, L., 1998, Sport tourism as the celebration of subculture, Annals of Tourism Research, Vol. 25, No. 2, PP. 275–291.
  11. Higam, J. & Hinch, T., 2006, Sport and tourism research: A geographic approach, Journal of Sport & Tourism, Vol. 11, No. 1, PP. 31-49.
  12. Hsu, T., Tsai, Y. & Wu, H., 2009, The preference analysis for tourist choice of destination, A case study of Taiwan, Tourism Management, Vol. 30, No. 2, PP. 288-297.
  13. Janathan, N. & Swart, K., 2008, Sport tourism event impacts on the host community; A case study of Red Bull Big Wore Africa, Journal for Research in Sport Physical Education and Recreation, Vol. 30, No. 2, PP. 79-93.
  14. Jenning, G., 2003, Tourism research, John Wily Sons Itd, Australia, PP.95–101.
  15. Juan G. B. & Wiston, A. R., 2010, tourism as a determinant of long run economic growth, Journal of Policy Research in Tourism Leisure and Events, Vol. 2, No. 1, PP.14-28.
  16. Kennelly, M. & Toohey, K., 2014, Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators, Sport Management Review, Vol. 4, No. 2, PP. 22-34.
  17. Miranda, J. & Andueza, J., 2005, The role of sport tourism destination chosen by tourists visiting Spain, Journal of Sport Tourism, Vol. 10, No. 2, PP. 7-10.
  18. Mohammed. I. E., 2014, Responsible tourism management as an integrated approach for enhancing the standards of living of local people in Egypt, International Journal of Services and Operations Management, Vol. 17, No. 1, PP. 3-17.
  19. Sajahroudi, B. Sh., 2013, Identification of the most important common natural attractions in the development of sport tourism of Iran's Northern provinces (Mazandaran, Guilan, Golestan), Advances in Applied Science Research, Vol. 4, No. 3, PP. 10-15.
  20. Sarah, R., Deborah, F. & Mathew, J., 2013, A Model of Sporting Event Tourism as Economic Development, Sport, Business and Management: An International Journal, Vol. 3, No. 2, PP. 147-157.
  21. Sean J. G., 2014, Heroes as heritage: The commoditization of sporting achievement, Journal of Heritage Tourism, Vol. 9, No. 3, PP. 145–157.
  22. Sherly, R. & Sevink, M., 1999, Ecotourism toward congruence theory and tractice, Tourism Management, Tourism Management, Vol. 10, No. 24, PP. 211-227.
  23. Solberg, H. & Preuss, H., 2007, Major sport events and long-term tourism impacts, Journal of sport Management, Vol. 21, PP. 213-234.
  24. Ramukumba, T. Mmbengwa, V. M. Mwamayi, K. A. and Grunewald, J. A,. 2012, Analysis of the socio-economic impacts of tourism for emerging tourism entrepreneurs: The case of George Municipality in the Western Cape Province, South Africa, Journal of Hospitality Management and Tourism, Vol. 3, No. 3, PP. 39-45.
  25. World Tourism Organization, 2012, Yearbook of Tourism Statistic, PP. 135–141. http://www2.unwto.org.
  26. World Tourism Organization, 2014, Yearbook of Tourism Statistic, PP. 75–85. http://www2.unwto.org
    1. Yates, B. (2006). Sport Tourism Planning Template, Canadian Sport Tourism Alliance, Ontario Ministry of Tourism and Recreation. http://canadiansporttourism.com.
    2. Yoon, Y. & Uysal, M., 2005, An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model, Tourism Management, Vol. 26, PP. 45–56.