Explain the impact of tourism on the development of urban walkability index (Case study: Khorramabad)

Document Type : Research Article

Authors

1 UNIVERSITY OF TEHRAN

2 University of pardis alborz

Abstract

Walkthe oldestform ofhuman mobilityin spaceandcitieshave longbeen basedontheimplementation. Since theriseof social interaction betweentourismurbanimplementthecitizensis very important. Nowurban tourismhas becomeone of themost important means ofdevelopment of regionsandcountries andmanytouriststend tohistoricalattractionsandunderstandingof a rangeclosetouch itthatthesidewalksinthis areais very important. Especially in theareas ofcultural-historicaltourismwalkcanprovidecontextandviewerutility. This study aims toexplain the impactofwalkabilityindexon the development ofurban tourisminthecity of Khorramabad. The researchmethodisdescriptive and analytical surveyand a questionnairewas usedto obtaincitizens. The sample, allresidents of the cityof Khorramabadup, using asample of384randomlyselectedexamples. For data analysis software Spss and Lisrel is used. The results show that the relationship between measures of walkability and urban tourism development direct (positive). In addition, structural equation modeling results indicate that the effect of walkability index on the development of urban tourism in the city of Khorramabad is significant Coefficientswere determinedaccording tostandardmeasures ofwalkability0/61ofurban tourismin the city ofKhorramabadexplainthe variance.Walkthe oldestform ofhuman mobilityin spaceandcitieshave longbeen basedontheimplementation. Since theriseof social interaction betweentourismurbanimplementthecitizensis very important. Nowurban tourismhas becomeone of themost important means ofdevelopment of regionsandcountries andmanytouriststend tohistoricalattractionsandunderstandingof a rangeclosetouch itthatthesidewalksinthis areais very important. Especially in theareas ofcultural-historicaltourismwalkcanprovidecontextandviewerutility. This study aims toexplain the impactofwalkabilityindexon the development ofurban tourisminthecity of Khorramabad. The researchmethodisdescriptive and analytical surveyand a questionnairewas usedto obtaincitizens. The sample, allresidents of the cityof Khorramabadup, using asample of384randomlyselectedexamples. For data analysis software Spss and Lisrel is used. The results show that the relationship between measures of walkability and urban tourism development direct (positive). In addition, structural equation modeling results indicate that the effect of walkability index on the development of urban tourism in the city of Khorramabad is significant Coefficientswere determinedaccording tostandardmeasures ofwalkability0/61ofurban tourismin the city ofKhorramabadexplainthe variance.Walkthe oldestform ofhuman mobilityin spaceandcitieshave longbeen basedontheimplementation. Since theriseof social interaction betweentourismurbanimplementthecitizensis very important. Nowurban tourismhas becomeone of themost important means ofdevelopment of regionsandcountries andmanytouriststend tohistoricalattractionsandunderstandingof a rangeclosetouch itthatthesidewalksinthis areais very important. Especially in theareas ofcultural-historicaltourismwalkcanprovidecontextandviewerutility. This study aims toexplain the impactofwalkabilityindexon the development ofurban tourisminthecity of Khorramabad. The researchmethodisdescriptive and analytical surveyand a questionnairewas usedto obtaincitizens. The sample, allresidents of the cityof Khorramabadup, using asample of384randomlyselectedexamples. For data analysis software Spss and Lisrel is used. The results show that the relationship between measures of walkability and urban tourism development direct (positive). In addition, structural equation modeling results

Keywords


  1. بازوندی، فرشاد و شهبازی، مهرداد(1393)، نقش سرزندگی در ایجاد تصویر ذهنی شهروندان و میزان بهر­گیری از فضای شهری (مطالعه موردی: پیاده­راه خیابان سپهسالار تهران)، دو فصلنامه پژوهش­های منظر شهر، سال اول، شماره 1، بهار و تابستان 1393، صص 43-33.
  2. جباری، منا، 1388، پیاده­مداری در شهر، ماه­نامه بین المللی راه و ساختمان  شماره 64، صص 87-80.
  3. حافظ­نیا، محمد رضا، (1393)، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ شانزدهم زمستان 1393، انتشارات سمت، تهران.
  4. حبیب­پور، کرم و صفری شالی،(1391)، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی(تحلیل داده­های کمی)، انتشارات متفکران.
  5. حبیبی، محسن(1378)، مسیر پیاده گردشگری، هنرهای زیبا، شماره 9، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، صص 51-43.
  6. حضوری، حمید(1381)، الگوی ارزیابی منابع طبیعی گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  7. سعیدی رضوانی، نوید و مقدس، لیلی(1389)، توسعه تورهای گردشگری پیاده گامی به سوی گردشگری پایدار، درنگستان، صص 72-76.
  8. سلطانی، علی و پیروزی، رضا (1391)، پیمایش قابلیت پیاده مداری محورهای فرهنگی تایخی مطالعه موردی: محور حافظ شیراز، نشریه شهر و معماری بومی، شماره 3، صص 77-65.
  9. قرخلو، مهدی، حیدری نیا، سعید، مرادپور، نبی و هادی الاصل، فاطمه، (1394)،بررسی وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی شاغالن بخش گردشگری شهر خرم­آباد، نشریه گردشگری شهری، دوره دوم، شماره 1،  صص 33-44.
  10. کاشانی جو، خشایار (1389)، پیاده‏راههاازمبانیطراحیتاویژگی‏هایکارکردی ، تهران ، انتشارات آذرخش.
  11. معینی، سید مهدی (1390)، شهرهای پیاده­مدار، نشر آذرخش.موحد، علی، (1386)، گردشگری شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ اول.
  12. مهندسان مشاور زادبوم(1372)، مطالعات جامع ساماندهی پیاده رو های شهر تهران، تهران: انتشارات زیبا سازی شهر تهران، جلد اول.
  13.  محمدی­زاده (1395)، ارزیابی نقش مولفه کیفیت فضای شهری در مطلوبیت محورهای پیاده گردشگری (مطالعه موردی: محور ورودی بازار شهر کرمان)، نشریه مطالعات نواحی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال سوم، شماره 2، پیاپی 7، صص 111-93.
  14.  محمدی؛ محمود و چنگلویی، یونس (1391)، ارزیابی مولفه­های کیفیت فضای شهری بر میزان مطلوبیت مسیرهای پیاده گردشگری (مورد پزوهش اولویت بندی مسیرهای گردشگری پیاده در شهر اصفهان)، نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 5، صص 32-15.
  15.  یان گل(1394)، شهر انسانی، ترجمه غفاری، علی و غفاری، لیلا، انتشارات موسسه علم معمار، دانشگاه شهید بهشتی، قطب علمی طراحی شهری، تهران.
  • Adyngtn, J. I. (1995), ecotourism, translated by Ismail Kahrom, published by the Department of Environment, Tehran
    1. Gee, c, y. (1944). Residents Attitudes Towards Tourism: a longitudinal study. Spey valley Scotland tourism management, Vol. 15, No 4, PP. 247-258.
    2. Harssel, V. (1944). Tourism an Exploration. London: Routledge
    3. Zakaria, J & Norsidah U,(2014), Comfort of Walking in the City Center of Kuala Lumpur, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 170, PP. 642 – 652.
    4. Law, C.M. (1994) Urban Tourism: Attracting Visitor to Large Cities, UK: Mansell
    5. Litman, T. (2004). Economic Value of Walkability. World Transport Policy and Practice, 10(1), 5-14.
    6. MacCannell, Dean (1976) The Tourist: A new theory of the leisure class, New York: The Macmilan Press LTD.
    7. Southworth, M. (2005).Designing the Walkable City. Journal of Urban Planning and Development, Vol. 131, PP. 246-257.
    8. Timothy, Dallen J & Geoffrey W, (1995), Tourist Accommoddation in an Asian Historic city. The Journal of tourism Studies, Vol.6, No. 2, PP. 63-73/.