A Comparison of Tourism Income Demand Level in Hamedan

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor of Payame Noor University

2 MSc Student, Payame Noor University

Abstract

The tourism industry, as a healthy and income-generating activity, has an unequivocal impact on the social and economic well-being in each region. These conditions are very significant in areas that have good tourism-related capabilities. Hamadan Province, known among Iranians as the historic capital of Iran, is one of these regions, which due to the employment of 22 thousand people in the tourism sector, has a special place in the country. For this reason, provincial and national officials are trying to expand this position and bring its capabilities to practice. One part emphasized in this regard, is attention to demand management in the tourism industry, which has been rarely studied due to its complex structure. This paper tries to estimate the demand for tourism in Hamadan, and calculate the income elasticity of tourism demand. The study has been conducted descriptively and analytically, and the data has been obtained from a sample of 100 tourists. The data was analyzed using SPSS software, and demand estimation regressions were regarded with consideration of housing location, traffic punishments, municipality taxes, fuel costs, places of interest, and income elasticities of demand. Results showed that income elasticity in Hamadan for housing, traffic punishments, municipality taxes, fuel costs, and places of interest was 1.39, 1.13, 1.11, 0.61 and 0.26 respectively, and the average rate is 0.69. In addition, the price elasticity for Hamadan is -0.19.

Keywords


1)      حبیبی، فاتح، 1382، تصریح و برآورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از داده‌های سری زمانی- مقطعی، مجلۀ تحقیقات اقتصادی، سال بیست و یکم، شمارۀ ۷۰، صص 91- 115.
2)      حسینی، سارا، 1393، بررسی ماندگاری گردشگران در شهر مشهد، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور ساری، گروه جغرافیا، به راهنمایی رستم صابری‌فر، دانشگاه پیام نور، ساری.
3)      ساعی، علی، نائیجی، مختار و فاطمه همدانیان، 1389، نقش جاذبه‌های مقصد گردشگری در جذب توریست فرهنگی گردشگران خارجی شهر اصفهان، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 6، شمارۀ 20، صص 121- 144.
4)      شاه‌آبادی، ابوالفضل و علی سیاح، 1391، بررسی تأثیر زیرساخت‌های اقتصادی بر گردشگری کشورهای منتخب توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، سومین همایش بین‌المللی مجازی آخرین تحولات ایران و جهان، وزارت بازرگانی، تهران، صص 25- 43.
5)      شهرداری همدان، 1394، آلبوم نقشه‌های طرح جامع، واحد آمار و انفورماتیک، همدان.
6)      صابری‌فر، رستم، 1388، گردشگری، عمران شهری و توسعۀ پایدار، نشر امید دانش، مشهد.
7)      صابری‌فر، رستم، 1389، مقایسۀ صنعت گردشگری در شهرهای استان خراسان جنوبی، مجلۀ برنامه‌ریزی و آمایش فضا، سال چهاردهم، شمارۀ 2، صص 61- 79.
8)      صابری‌فر، رستم و سمیه رمضانی، 1393، بررسی آثار و پیامدهای گردشگری مذهبی بر توسعۀ شهر طبس مطالعۀ موردی آستانۀ مبارک حسین بن موسی کاظم (ع)، دومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط‌زیست پایدار، دانشکدۀ شهید مفتح، همدان، صص 153- 176.
9)      صابری‌فر، رستم و مسعود رسولی، 1393، بررسی و تعیین شرایط احساس امنیت در مناطق شهری (نمونۀ موردی: مناطق سیزده‌گانۀ شهر مشهد)، ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، صص 1- 12.
10)    فاطمی، ابوالحسن، 1380، سیمای گردشگری استان همدان، سازمان میراث فرهنگی استان همدان، همدان.
11)    کیهانی، حمیدرضا، 1382، صنعت گردشگری و نقاط گردشگری مورد توجه در استان همدان، فصلنامۀ پژوهشی فرهنگ، سال هفتم، شمارۀ 30 و 31، صص 78- 92.
12)    محمدی، تیمور و دیگران، 1389، عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری در ایران، فصلنامۀ اقتصادی مالی، سال 4، شمارۀ 10، صص 114- 142.
13)    میرمحمد صادقی، جواد و مهناز رضازاده، 1392، محاسبۀ کشش‌های قیمتی و درآمدی تقاضای گردشگری داخلی شهر اصفهان در سال‌های 1388 و 1390 (قبل و بعد از اجرای یارانه)، جغرافیا و مطالعات محیطی، سال 1، دورۀ 1، شمارۀ 2، صص 55-66.
14)  میرمحمد صادقی، جواد، طیبی، سید کمیل و محمد جمشیدی، 1386، کشش‌های قیمتی و درآمدی کالای گردشگری داخلی در ایران: مطالعۀ موردی استان همدان، مجلۀ اقتصاد ایرانی، سال چهارم، شمارۀ 18، صص 55- 66.
15)  Alpay, S., and Koc, A., 2002, Household Demand in Turkey: An Application of Almost Ideal Demand System with Spatial Cost Index, Working Paper 2006, Economic Research Forum, Cairo.
16)  Asche, F., and Wessells, C.R., 1997, On Price Indices in the Almost Ideal Demand System, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 79, No. 4, PP. 1182-1185.
17)  Buse, A., 1994, Evaluating the Linearized Almost Ideal Demand System, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 76, No. 4, PP. 782- 793.
18)  Coenen, M., and Eekeren, L.V.s, 2001, Demand for domestic tourism by Swedish households. Scandinavian, Journal of Hospitality and Tourism, Vol.3, No.2, pp. 114-133.
19)  Deaton, A., and Muellbauer, J., 1980, An Almost Ideal Demand System, American Economic Review, Vol. 70, No. 3, PP. 312-326.
20)  Green, R. and Alston, J.M., 1990, Elasticities in AIDS Models, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 72, No. 2, PP. 442-445.
21)  Kaveian, N., 2002, Estimation of International Tourism Demand in Iran, Unpublished M. A., Department of Economics, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran. )In Persian(
22)  Luzzi, G., and Fluckiger, Y., 2003, An econometric estimation of the demand for tourism: the case of Swttzerland, Pacific Economic Review, Vol. 8, No.3, PP. 289-303.
23)  Mangion, M.L. and Durbarry, R., and M.T,Sinclair, M., 2005, Tourism competitiveness: Price and Quality, Tourism Economics, Vol. 11, No.1, PP.45-68.
24)  Sampol, J. S., and Perez, E. A., 2000, Tourism Expenditure Determinants in a Cross-section Data Model, University of Balearic Islands, Spain.