Assessing the Role of Information Technology in Promoting Tourism Industry in Kish Island

Document Type : Research Article

Authors

1 Professor of Geography and Urban Planning, Tehran University

2 Assistant Professor of Geography and Regional Planning, Tehran University

3 MSc of Tourism Planning, Kish International Campus, Tehran University

Abstract

One of the main applications of information technology is in the tourism industry, which is of great importance in various aspects, including employment creation, revenue source for the government, and improvement of social services. In order to enter the competitive market of the world, we have to equip facilities and exploit modern technologies in the form of “electronic tourism”. The main purpose of this study, is to evaluate the role of information technology in promoting tourism industry in Kish Island. The methodology of this study is applied according to its aim, and the research is descriptive-survey according to its nature. The statistical population is the total number of domestic tourists on the Kish Island. The sample consists of 382 domestic tourists in Kish. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The questionnaire included 30 questions based on a 5-point Likert Scale from extremely low to low. Two descriptive and inferential statistics were used to examine the distribution of the target population characteristics. Descriptive statistics indicators such as mean, percentage, standard deviation and drawing tables and charts were used at descriptive level, and T-test and Friedman rank test were used at inferential level. Kolmogorov-Smirnov test (KS-test) was used to test the variables distribution

Keywords


1)      ابراهیمی، زهرا (1392) فناوری‌های نوین آموزشی، چاپ اول، تهران: انتشارات راه.
2)      امیر عضدی، طوبی و رجایی، محمدعلی (1389) گردشگری الکترونیک رویکردی نوین در همگرایی کشورهای اسلامی، با تأکید بر نقش محوری ایران، مجموعه مقالات چهارمین کنگرۀ بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام.
3)     پور فرج، علیرضا (1387) فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی، اقتصاد و تجارت نوین، دورۀ 4، شمارۀ 13، صص. 66-46.
4)      پورکیانی، مسعود و فرح‌بخش، شیما (1391) نقش فناوری اطلاعاتIT  در مدیریت منابع انسانی، راهبرد توسعه، شمارۀ 29، صص. 247- 234.
5)      حق‌طلب، حامد (1391) بررسی گردشگری الکترونیک بر رضایت از خدمات وب‌سایت در صنعت گردشگری.
6)     خلت، ندا، 1392، بررسی میزان آگاهی جامعۀ گردشگری از گردشگری الکترونیک و تأثیر آن بر توسعۀ پایدار گردشگری کیش، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، به راهنمایی علی‌اکبر فرهنگی، دانشگاه تهران پردیس بین‌المللی کیش.
7)      راودراد، اعظم (1389) تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایۀ نظریۀ روایت، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، شمارۀ 3، صص 281-61.
8)     عباسی، محمدرضا؛ مکی، منوچهر؛ کاظمیان، شهره (1391) چالش‌ها و راهکارها در صنعت گردشگری ایران، دو ماهنامۀ بررسی‌های بازرگانی، دورۀ 10، شمارۀ 53، صص. 85- 72.
9)     عبدلی، سیده فاطمه و مرادی اصل، امیر (1394) بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری ایران، دومین همایش ملی گردشگری، سرمایه‌های ملی و چشم‌انداز آینده.
10)    قلندری، مجتبی (1387) گردشگری الکترونیک واقعیتی غیرقابل‌انکار، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد (مدیریت دولتی-مالی).
11)    کریمی، انسیه (1391) سنجش رضایت گردشگران خارجی از خدمات گردشگری شهر اصفهان، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم اجتماع و اقتصادی دانشگاه الزهرا.
12)    کشوری،  بهاره و تیموری، پرویز(1389) کاربرد GIS و LIS در امکان سنجی گردشگری ساحلی نمونه موردی شهر بابلسر، فصلنامه  جغرافیای انسانی، سال 2، شماره 4 ، صص.90-73.
13)    مسرور، رضا (1388) تبیین چالش‌های فراروی وضع موجود دولت الکترونیک در منطقۀ آزاد کیش با رویکرد بهبود، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
14)  موسوی، سید سیامک (1386) موانع موجود در محیط کلان در خصوص به‌‌‌کارگیری بازاریابی الکترونیک در گردشگری کیش، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
15)  Al-Mamary, YH.  Shamsuddin, A.  and Aziati, N.? (2015) Investigating the Key Factors Influencing On Management Information Systems Adoption among Telecommunication Companies In Yemen: The Conceptual Framework Development, Nternational Journal of Energy, Information and Communications, Vol 6, No 1, pp. 59- 68.
16)    Ping, G.  (2011) Information Management System with the Application to Tourism Management in the Period of Circular Economy, Energy Procedia, No. 5, pp. 1525- 1529.
17)    Sab, J. (2011) Online Advertising In The Tourism Industry And Its Impact On Consumers A Study To Investigate Online Advertising Tools, The Degree Of Usage And Customer Preferences, Tourism and Management Studies, International English Edition, No. 7, pp. 101- 107.
18)    http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Email_marketing&redirect=no
19)    http://www.freezones.ir
20)    http://en.wikipedia.org/wiki/Free_trade_zones
21)    http://www.kishtpc.com/index_persian.htm