The Effect of Visual Advertising on Selecting Ramsar as a Tourist Destination

Document Type : Research Article

Authors

1 MSc. In Business Administration, Samangan-nonprofit-nongovernment Higher Education Institute, Mazandaran, Iran

2 Assistant professor; Faculty of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran

Abstract

One of the main causes of tourism recession in Iran is lack of informing as well as inappropriate advertising in the domestic and foreign arenas. Considering the role of advertising in attracting and retaining tourists, and the many sums spent on advertising every year, the correct use of credit and its effectiveness is important. This research is applied in terms of its purpose, and descriptive-survey in terms of nature. The effectiveness of advertising in this research has been evaluated in four dimensions: attention, interest, willingness and action. The statistical population of this study was tourists who had chosen Ramsar as their tourism destination during the period of March, 2015. In this study, the sample size of 384 people was calculated using Cochran's formula. For analyzing the data, the structural equation modeling (SEM) and confirmatory factor analysis (CFA) were used to analyze the data in two SPSS and LISRE software packages. Findings showed that visual advertising is effective on people’s attention, inclining and eventually choosing a destination, but has no effect on the tourists’ interest in destinations. Also, the effect of paying attention to demographic variables on the advertising effectiveness is another result of this research. Among the visual ads tested, TV, billboards, internet advertising, brochure, and magazines have the most important role in attracting tourists. In addition to this, it should be noted that marketing planning and advertising of tourism should be carried out continuously and in a systematic way and constantly updated with global and international methods with a regional perspective.

Keywords


1)      ابراهیم‌زاده، عیسی و آقاسی‌زاده، عبدالله (1388) تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری ناحیة ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT، نشریة مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال 1، شمارة 1، صص 128-107.
2)      ابراهیمی، عبدالحمید؛ قادری، اسماعیل؛ قائد رحمتی، صفر (1389) بررسی تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران نمونه: گردشگران بین‌المللی شهر اصفهان، فصلنامة جغرافیا و توسعه، دورة 8، شمارة 17، صص 156-139.
3)      حق وردی‌لو، مینو؛ گیوه‌چی، سعید؛ نظری، علی‌اکبر (1394) ارزیابی اثربخشی بازاریابی در جذب گردشگر با تأکید بر نقش تبلیغات اینترنتی در ایران مطالعه موردی شهر تهران، دومین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش‌ها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، تبریز دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی توسعة پایدار، راهکارها و چالش‌ها، صص 37-20.
4)      هدشتی، زهره؛ خانی، امین؛ اجلی، سجاد (1393) نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقای ارزش ویژة برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان، فصلنامة مدیریت مطالعات گردشگری، دورة 9، شمارة 25، صص 68-34.
5)      دیبایی، پرویز (1371) شناخت جهانگردی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
6)      کتابچی، سیدمهدی (1383) اصول بازاریابی خدمات مسافرت و گردشگری، چاپ اول، تهران: انتشارات فرس.
7)      کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری (1383) اصول بازاریابی، ترجمة علی پارسائیان، تهران: نشر ادبستان.
8)      کاظمی، مهدی (1385) مدیریت گردشگری، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
9)      کلانتری، خلیل (1388) مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی، چاپ اول، تهران: فرهنگ صبا.
10)    زنگی‌آبادی علی؛ محمدی، جمال؛ زیرک‌باش، دیبا (1385) تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان، مجلة جغرافیا و توسعه، سال 4، شمارة 8، صص 156- 131.
11)    ساعی علی؛ نائیجی، مختار؛ رضایی، محمد (1389) ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران، مطالعة موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان، مجلة جامعه‌شناسی تاریخی، دورة 1، شمارة 4، صص 94- 64.
12)    شوماخر، رندال ای‌جی و لومکس، ریچارد (1388) مقدّمه‌ای بر مدل‌سازی معادلة ساختاری، ترجمة وحید قاسمی، تهران: نشر جامعه‌شناسان.
13)    فیض، داوود و راستی، فرشته (1393) بررسی عوامل تأثیرگذار بنرهای تعاملی بر گردشگران، مجلة برنامه‌ریزی و توسعة گردشگری، سال 3، شمارة 10، صص 86- 65.
14)    غفاری، غلامرضا و تقی‌زادگان، مریم (1394) مشارکت و فعالیت در شبکه‌های مجازی گردشگری و سرمایة اجتماعی مجازی در ایران، مجلة برنامه‌ریزی و توسعة گردشگری، دورة 4، شمارة 14، صص 90- 67.
15)    محمدیان، محمود (1385)مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی، چاپ سوم، تهران: نشر حروفیه.
16)    مؤمنی، منصور (1387) تحلیل آمار استنباطی با استفاده از spss، تهران: انتشارات کتاب نو.
17)    مشیری، سید رحیم و فتح‌اللهی، فرشته (1388) چشمه‌های آب‌گرم؛ توانمندی شهر رامسر در عرصة توریسم درمانی، فصلنامة جغرافیا، دورة 3، شمارة 11، صص 76- 55.
18)    نوری، سید هدایت‌اله؛ سوری، فرشاد؛ کاظمی، زینب؛ غلامی، علیرضا(1391) بررسی تبلیغات شفاهی و تحلیل تأثیر آن بر جذب گردشگران روستایی، مورد مطالعه: روستاهای هدف گردشگری شهرستان پاوه، نشریة تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، دورة 12، شمارة 24، صص 102- 83.
19)    Bendixen, M.T. (1993) Advertising Effects and Effectiveness, Europen journal of marketing, Vol. 27, No. 10, PP. 19-32.
20)    Bojanic, D.C. (1991) The use of advertising in managing Destinations image, Tourism management, Vol. 12, No. 4, PP. 355-372.
21)    Chan, N. L. & Denizci, B. (2011) Investigtion of Social Media marketing: How does The hotel industry in Hong Kong Perform in marketing on social media Website?, journal of Travel Tourism marketing, Vol. 28, No. 4, PP. 345-368.
22)    Choe, Y. & stienmetz J. L. & Fesenmaier, D. R. (2013) Trip Budget and Destination Advertising Response, Tourism Analysis, Vol. 18, No. 6, pp. 713- 722.
23)     Belch, E.George .& Belch, Michel.A. (2002) Advertising and promotion an Integrated Marketing Communication Perspective, fifth edition- Mc Grew- Hill Publishing Company limited New delhi.
24)    Ferns, B.H. &  Walls, A. (2012) Enduring travel involvement, destination brand equity, and travelers’ visit intentions: a structural model analysis, Journal of Destination Marketing and Management, Vol. 1, No. 3, PP.  27- 35.
25)    Gursoy, D., & Chen, J. S.  (2000) Competitive analyeses of cross cultural in formation search behavior, Tourism management, Vol. 20, No. 6, PP. 583-590.
26)    Kerstetter, D. & Cho. M.  (2004) Prior knowledge, credibility and informat search, Annals of tourism research, Vol. 31, No. 4, PP.  961- 985.
27)    Kim. D.Y. & Hwang, Y.H. & Fesenmaier, D. R. (2005) Modeling Tourism Advertising effectiveness, journal of Travel Research, Vol. 44, No. 3, PP.  42- 49.
28)    Laimer, P., & Juergen, W.  (2009) Portfolio Analysis as a strategic tool for tourism policy, tourism Review, Vol,  64, No.1 PP. 17-31.
29)    Litvin, S.W. & Goldsmith, R.E. & Pan, B. (2008) Electoronic word of mouth in hospitality and tourism management, Tourism management, Vol. 29, No. 3, PP. 458-468.
30)    Morgan,  M. & Lugosi, L., & Ritchie, J.R.B. (eds) (2010) The Tourism and operational marketing, Palgrave Macmillan, UK., PP. 27-40.
31)    Morsan, C. (2008) DMO Websites and the Role of Complementary Media in Tourism Advertising, Journal of Hospitality Marketing and Management, Vol. 17, No. 10, PP. 216-236.
32)    Munar, A.M. (2012) social media strategies and destination management, Scandinavian journal of Hospitality and Tourism, Vol. 12, No. 2, PP. 101-120.
33)    Show, G. & Williams, A. (2009) Knowledge Transfer and Management in Tourism Organisations: an emerging research agenda, Tourism Management, Vol. 30, No. 3, PP. 325-335.
34)    Sweeny, J. C. & Mazzarol, T. & Soutar, G. N. (2007) conceptualizing word of mouth activity, triggers and conditions: an exploratory study, European Journal of marketing. Vol. 41, No. 11, PP. 1475- 1494.
35)    Trope. Y. &  Liberman, N. (2010) Constural-Level Theory of Psyychological Destance, Psycological Review, Vol. 11, No. 2, PP. 440- 463.
36)  WTTC (2016) Travel and Tourism Economic Impact 2016. World, Available from: irantim.com/shakhes/wttc- world-2016.
37)    Wilbaacher, W. M. (2003) How advertising Affects consumers, Journal of Advertising Research, Vol,  42, No, 2, PP. 230-243.
38)  Williams, A. (2006) Tourism and hospitality marketing, fantasy feeling and fun International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 18, No. 6, pp. 55-68.
39)  Zeng, B. & Gerritsen, R. (2014) what do we know about social media in tourism? A reviw, Tourism management Perspectives, Vol. 21, No. 10,  pp. 27- 36.