Assessing the Impact of Virtual Media on the Development of the Tourism Industry from the Viewpoint of Virtual Network Users

Document Type : Research Article

Authors

1 Tarbiat Modares University

2 University of Zanjan

Abstract

The tourism industry, after oil as the second largest economy in the world, has many revenues for different countries and on the other hand, this world's largest industry has now become an inseparable component of human life. The tourism industry is also known as invisible exports due to its unique economic mechanism. Tourism is formed as a multidimensional phenomenon and a component of elements that can be understood by their interconnections and their multiplicity in the form of an integrated system. The purpose of the study is to assess the impact of virtual media using the views and views of domestic virtual network users in the development of tourism. The type of applied research and its nature is descriptive-analytic. The statistical population consists of 8 groups of internal virtual networks with a variety of functions and an average of 2,500 people. Data collection is based on documentary and field data and using a questionnaire. The statistical population is the social media audience and the online questionnaire has been provided to virtual users of the country. A total of 258 samples have been accepted from all specimens. Data were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistical tests Research findings indicate that there is a gap between the development of the tourism industry and the increased use of virtual media But according to the viewers of the questioned, it can be said that by increasing their activity and expanding the scope of advertising and services in the tourism industry, it would be hoped that users of these networks and tourists would use these media and bring about an innovative development of tourism.

Keywords


1)      بهرامی، رحمت الله (1389) بررسی قابلیت‌ها و تنگناهای توسعه گردشگری در استان کردستان، مجموعه مقالات چهارمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 27-25 فروردین، صص15-1
2)      پور فرج، علیرضا، عیسی زاده روشن، یوسف، چراغی، کبری ( 1387) فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شمار ه 13، صص 66-46
3)      تقی زادگان، مریم (1393) نقش شبکه های اجتماعی آنلاین بر صنعت گردشگری : رویکرد سیاست‌گذارانه به نقش تکنولوژی ارتباطی جدی در صنعت گردشگری ایران، اولین همایش بین‌المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها، جهاد دانشگاهی، پژوهشکده گردشگری، 13-1
4)      توکل، محمد مهدی، عظیمی، اعظم (1389) نقش رسانه‌ها در صنعت توریسم، همایش منطقه ای توریسم و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، صص 20-1
5)      حقیقی کفاش مهدی، ضیایی محمود، جعفری قاسم (1388)، اولویت بندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی ایران، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 11 و 12، صص 40-23
6)      حسینی ماچک پشتی، سید حمید، دیو سالار، اسدالله، معلمی مصطفی و یزدانی، علیرضا ( 1392) اولین همایش ملی مدیریت گردشگری، طبیعت گردی و جغرافیا، همدان : دانشکده شهید مفتح، صص21-1
7)      دفتر پروژه برنامه ملی توسعه گردشگری سازمان ایرانگردی و جهانگردی ( 1380) پیش نویس خلاصه برنامه ملی توسعه و مدیریت گردشگری، تهران
8)      دلاور، علی، قادری، اسماعیل، مجدی نیما ( 1393) جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 9، شماره 28، صص 16-1
9)      روحانی ، سعید ، زارع رواسان ، احد ،( 1392)، شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی در ایران ، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری ،سال 2، شماره 5 ، صص206 -184
10)   عطافر، علی، خزائی پول، جواد، پور مصطفی خشکرودی، مهدی (1391) عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری سال 7، شماره 18، صص 131-156
11)   غفاری، غلامرضا، تقی زادگان، مریم ( 1394) مشارکت و فعالیت در شبکه های مجازی گردشگری و سرمایه اجتماعی مجازی در ایران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال 4، شماره 14، صص 90-67
12)   سرایی، محمد حسین، مویدفر، سعیده و بیراوندزاده، مریم (1380) صنعت گردشگری گامی نو در جهت توسعه منطقه ای. مجموعه مقالات چهارمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 27-25 فروردین، صص 1-16.
13)   طیبی کمیل، بابکی، روح الله و جباری، امیر ( 1386) بررسی رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصادی در ایران (1383-1338) پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال 7، شمار ه 26، صص 110-83
14)   فیروز جائیان، علی اصغر، فیروزجائیان، مجتبی، هاشمی پطرودی، سید حمید، غلامرضا زاده، فاطمه ( 1392) کاربرد تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری ISM در مطالعات گردشگری؛ تحلیلی با رویکرد آسیب شناسانه، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، شماره 5، صص 159-129
15)   معمار زاده، غلامرضا، سرافرازی، مهرزاد و فایض، سمانه ( 1391) رویکرد فناوری اطلاعات IT در توسعه گردشگری الکترونیک، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، صص21-1
16)   مک کوئیل دنیس، ترجمه‌ی پرویز اجلالی ( 1382) درآمدی بر نظریه های ارتباطی جمعی، تهران، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، چاپ اول
17)   مهدوی، مسعود؛ طاهرخانی، مهدی ( 1383) کاربرد آمار در جغرافیا، چاپ اول، انتشارات قومس
18)   مظلومی نادر، جلالی، سید حسین (1391) شبکه های اجتماعی و موفقیت سیاست‌گذاری گردشگری ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 7، شماره 18، صص 25-48
19)   محمودی میمند ، محمد ، فارسیجانی ، حسن ، طاهری موسوی ، سارا ،( 1392)، ارائه الگوی ترکیبی عوامل موثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران ، فصنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی ، شماره 13، صص143-124
20)   کروبی، مهدی (1390) رسانه های ارتباط جمعی و انتخاب مقصد گردشگری، مطالعات گردشگری، شماره 15، صص 111-136
21)   نظریان، اصغر، مشیری سید رحیم و آقاجانی، فرهاد. (1385) امکان سنجی توسعه صنعت توریسم در شهرستان اردبیل. فصلنامه چشم اندازهای جغرافیایی،سال 1،  شماره 3، صص 117-103
22)   یادگاری ، مهدی ، محمدی ، شهریار ، یارمحمدی سامانی ، پیمان (1394) الگوی اعتماد در گردشگری الکترونیکی ، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری ، سال 10، شماره 30، صص 148-129
23)  Andreu , Luisa., Joaquın, Alda´s., Bigne , J. Enrique Bigne, Anna S. Mattila. (2010). An analysis of e-business adoption and its impact on relational quality in travel agency–supplier relationships .Tourism Management, n. 31 pp. 787-777
24)  Buhalis, Dimitrios. (2000) , "Marketing the competitive destination of the future", Tourism management Special Issue: The Competitive Destination,n. 21, pp.97-116.
25)  Guo, Yue and Barnes, Stuart (2011) Purchase behavior in virtual worlds:An empirical investigation in Second Life. Information and Management, 48 (7). pp. 303-312
26)  Jenkin, HAMISH .(2010). The Impact of Social Networking Mediums on the Decision making Process of Tourists: A Case Study of Stray Ltd. & Spaceship New Zealand Ltd. Industry Report, Waikato Management School, University of Waikato, New Zealand
27)  Keenan, Andrew., & Shiri, Ali. (2009). Sociability and social interaction on social networking websites. Library Review. 58(6) , Pp. 438-450.
28)  Loh, Aizhen. (2011). A Study on Influence of Trust, Social identity, Perceived Risk and EWOM on Consumer Decision-Making Process in the context of Social Network Sites. Unpublished master's thesis in business administration. School of Management, Blekinge Tekniska Hogskola University, Sweden, pp.1-71
29)  Messinger , Paul, Eleni, Stroulia Kelly Lyons, Michael Bone, Run H. Niu,Kristen Smirnov, Stephen Perelgut.( 2009). Virtual worlds past, present & future: New directions in social computing. Decision Support System 47. Pp 204-228
30)  Miguens, J., Baggio, R., & Costa, C. (2008). Social media and Tourism Destinations: TripAdvisor Case Study. Proceeding of Advances in Tourism Research Conference. University of Aveiro, Portugal. May. 26-28
31)  Pace, Stefano. (2008 YouTube: an opportunity for consumer narrative analysis?", Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 11 Issue: 2, pp.213-226, https://doi.org/10.1108/13522750810864459.
32)  Shen .Chung‐Chi , Chiou. Jyh‐Shen , (2009) "The effect of community identification on attitude and intention toward a blogging community", Internet Research, Vol. 19 Issue: 4, pp.393-407
33)  Weaver, .David. & Lawton. Laura. (2009) , Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research, Tourism Management, Volume 28, Issue 5, pp. 1168-1179