Evaluation Efective Authors On satisfaction For tourist destinations The Case of coastal Cities of Boushehr province

Document Type : Article extracted From phd dissertation

Authors

1 .Student in Geography and Urban Planning, shahid Beheshti University. Tehran.

2 Human Geography Department-Earth Science Faculty-Shahid Beheshti University -Tehran-Iran

3 , Professor of Human Geography and shahid Beheshti University,Tehran

4 urban planning department, art and architecture faculty, boushehr, hran

Abstract

Urban tourism is formed by combination of environmental capacities and by provision of suitable services in obtaining tourists’ satisfaction. This type of tourism is the most profitable type of one in the advanced countries and has significant effects on urban spaces in different economic, social, cultural, ecologic fields. But urban attractions development for the sustainable use of tourism sources and its development requires special attention to provide possibilities and equipment facilitating access to the attractions and to cause drawing the tourists’ satisfaction. So, the cities which possess the necessary capacities including environmental attractions and enough infrastructures for development will be successful in tourism. In fact, urban capacities are considered to be a ground-maker for tourism cycle development, but what makes these capacities economic and sustainable is the customer’s (tourism) satisfaction. This requires a systematic approach relative to tourism activity to provide its development ground through creating and supplying the required facilities. Bushehr province coasts have a high potential for the tourism and are considered among the coastal tourism attractions in the province and the region. Since the required facilities are the first step to attract and keep the tourists means their re-demand, the cognition of the region situation in terms of the existence of a level of these factors provides a ground to get familiar with the region’s tourism situation and its pathology and development in order to create their satisfaction and loyalty to the destination meeting the tourists’ needs and expectations. The aim of this research is to evaluate the components affecting on satisfaction with tourism destinations in coastal cities of Bushehr province. The method of the present research is descriptive-analytical in which collecting the components affecting on satisfaction with tourism destinations has been conducted through the questionnaire. Measuring the relationship amount of components affecting on satisfaction was analyzed using factor analysis model and Pearson correlation test. According to the results of Pearson correlation test, the correlation among the infrastructure possibilities’ quality, the host community’s behavior quality, service quality and environment quality with tourists’ satisfaction amount are 0.723, 0.684, 0.855 and 0.560 respectively in which the services quality, infrastructure possibilities’ quality, the host community’s behavior quality, and environment quality components respectively show the most and the least correlation amount with tourists’ satisfaction factor. This is an indicative of community host’s culture and their attitude towards tourists entering these cities rooting in hospitality culture of the residents of this region of the country and can be a base for planning and developing coastal tourism.

Keywords


1)      آقایی، پرویز؛ رضویان، محمدتقی؛ سعیدی راد، مجید؛ خزایی، مصطفی (1394) تحلیل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر رضایت‌مندی از مقاصد گردشگری (مورد پژوهی: گردشگران شهرستان قروه)، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، بهار 1394، دوره 4، شماره 4، صص.113-97.
2)      ابراهیم پور، حبیب؛ نقوی، سید علی؛ یعقوبی، نور محمد (1389) عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل (مطالعه موردی: منطقه گردشگری سرعین)، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، زمستان 1389، دوره5، شماره 14، صص. 92-69.
3)      ابراهیم‌زاده، عیسی؛ یاری، یاسمن؛ یاری، منیر (1392) شناسایی و اولویت‌بندی الزامات رضایت‌مندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو (مطالعه موردی: گردشگران شهر بروجرد)، فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، پاییز 1392، دوره 3، شماره 9، صص.150-127.
4)      پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (1386) گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت.
5)      پورمحمدی، محمدرضا؛ خلیلی، رضا؛ کرمی، مرتضی؛ پورکریم، سمیرا (1394) شناسایی و اولویت‌بندی الزامات رضایت‌مندی گردشگران شهری (مطالعه موردی: شهر تبریز)، فصلنامه فضای گردشگری، زمستان 1394، سال 5، شماره 17، صص.23-1.
6)      پروازی، مهناز (1389) راهکارهای بهینه زیست‌محیطی در گردشگری ساحلی خلیج‌فارس و توسعه پایدار آن، ششمین همایش ملی فرهنگی گردشگری خلیج‌فارس، 9 و 10 اردیبهشت‌ماه 1389، مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، صص. 72-68.
7)      تولایی، سیمین (1386) مروری بر صنعت گردشگری، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت‌معلم.
8)      سجادی، ژیلا؛ سالاری سردری، فرضعلی؛ بیرانوند زاده، مریم؛ بوچانی، محمدحسین (1392) ظرفیت سنجی گردشگری ساحلی پایدار (مطالعه موردی: شهرستان کنگان)، فصلنامه مطالعات جغرافیای مناطق خشک، زمستان 1392، دوره 1، شماره 2. صص 146-123.
9)      حاجی نژاد، علی و احمدی، علی (1389) بررسی میزان رضایت گردشگران از تسهیلات و خدمات گردشگری رفاهی و اقامتی شهر بانه، چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام، 25 فروردین 1389، دانشگاه سیستان و بلوچستان، صص. 40-22.
10)   خانی، فضیله؛ قرنجیک، عبدالمجید؛ قنبری نسب، علی اکبر؛ سامانی، ناهید (1391) نقش گردشگری در توسعه اقتصادی بازارچه ساحلی شهرستان ترکمن، فصلنامه پژوهش‌های جغرافیای انسانی، زمستان 1391، دوره 44، شماره 4، صص. 128-111.
11)   خانی، فضیله و غریب زاده، قاسم (1389) به‌کارگیری مدل ریاضی در سنجش میزان موفقیت گردشگری در مناطق جغرافیایی (مطالعه موردی شهر بوشهر)، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، تابستان 1389، دوره 2، شماره 4، صص. 63-49.
12)   رنجبریان، بهرام و زاهدی، بهرام (1386) بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایت گردشگران خارجی، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، پاییز و زمستان 1386، دوره5، شماره 9، صص. 78-65.
13)   زیویار، فرزاد؛ ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، جواد (1391) بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، پاییز 1391، سال 2، شماره 3، صص. 186-173.
14)   لومسدون، لس (1390) بازاریابی گردشگری، ترجمه محمدابراهیم گوهریان، چاپ سوم، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
15)   طالقانی، محمد و فتاحی، سیده سارا (1384) کیفیت خدمات گردشگری و اهمیت آن در جلب رضایت گردشگر، دوماهنامه مدیریت، مرداد و شهریور 1384، سال 14، شماره 99 و 100، صص. 63-56.
16)   کاظمی، مهدی (1387) تحلیل ادراک شهروندان زاهدان در توسعه گردشگری چابهار، فصلنامه جغرافیا و توسعه، پاییز و زمستان 1378، دوره 6، شماره 12، صص. 100-81.
17)   کرمانشاهی، کامران (1382) رضایت مشتری رمز بقا در بازار رقابتی، ماهنامه نفت پارس، شهریور 1382، سال 1، شماره ۳، صص. 20-17.
18)   کرمی، فریبا و زینلی، بهرام (1394) کیفیت محصول مقاصد گردشگری، رضایت گردشگر و آینده گردشگر (مطالعه موردی: پارک ائل گلی تبریز)، فصلنامه فضای جغرافیایی، پاییز 1394، سال 51، شماره 51، صص. 120-97.
19)   فنی، زهره؛ برغمدی، مجتبی؛ سلیمانی، منصور؛ اسکندر پور، مجید (1391) سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، زمستان 1391، دوره 7، شماره 20، صص. 48-31.
20)   وثوقی، لیلا؛ دادور خانی، فضیله؛ مطیعی، سید حسن؛ رهنمایی، محمدتقی (1390) ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایت در گردشگری زمستانی (مطالعه موردی: دو مقصد زمستانی شمشک و دربند سر)، فصلنامه مطالعات گردشگری، بهار و تابستان 1390، سال 7، شماره 15، صص. 27-1.
21) Cong, Chi Le & Dam, Xuan Dong. (2017) Factors affecting European tourists’ satisfaction in Nha Trang city (perceptions of destination quality), International Journal of Tourism Cities, Vol.3, No.4, pp.350-362.
22) Della Corte, Valentina. & Sciarelli, Mauro. & Cascella, Clelia. & Del Gaudio, Giovanna. (2015) Customer satisfaction in tourist destination (The case oftourism offer in the city of Naples), Journal of Investment and Management, Vol.4, No.1, pp.39-50.
23) Diane, Ha’stead. & Thomas, j.page.jr. (1992) the effects of satisfaction and complaining behavior on consumer repurcgaseintentions, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, Vol.5, pp.1-11.
24) Grigoroudis, E. & Siskos, Y. (2004) A survey of customer satisfaction barometers: some results from the transportation communications sector, European Journal of Operational Research, Vol.152, No.2, pp.334-353.
25) Javid, Seyidov. & Roma, Adomaitienė. (2016) factors influencing local tourists decision-making on choosing a destination (case study: of Azarbaijan), journal ekonomika, Vol.95, No.3, pp.111-127.
26) JohnR.M, Philemon. (2015) assessment of tourists, perception and satisfaction of tanzania destination, European Scientific Journal University of Dar-es-salaam Business School, Vol.11, No.13, pp.107-119.
27) Ketchum, Bostwick.H. (1972) The Waters Edge: Critical Problems Of The Coastal Zone, The institute of Ecology and Woods Hole oceanographic Institution, Mit press journal, Vol.5, pp.87- 127.
28) Laurent, Botti. & Nicolas, Peypoch. & Bernardin, Solonandrasana. (2008) Time and tourism attraction, Tourism Management journal, Vol.29, No.3, pp. 594–596.
29) Mohammad Mehedy, Hassan. (2014) Measuring Tourist Service Satisfaction at Destination (A Case Study: Cox’s Bazar Sea Beach, Bangladesh), American Journal of Tourism Management, Vol.3, No.1, pp. 32-43.
30) Puh, Barbara. (2014) Destination Image and Tourism Satisfaction (The Case of a Mediterranean Destination), Mediterranean Journal of Social Sciences, Rome-Italy, Vol.5, No.13, pp.538-544
31) Song, Haiyan & Gang, li. & jasonl, chen. (2011) Assessing mainland chines tourists’ satisfaction with Hong Kong using tourist satisfaction index, International Journal of Tourism Research, Vol.13, No.1, pp. 82-96.
32) Tran phi, Hoang. & ha trong, quang. & nguyen, nguyen Phuong. (2016) factors affecting the decision of the selection of foreign tourists for A tourist destination (case study in da nang city, Vietnam), European Journal of Business and Social Sciences, Vol.4, No.10, pp.86 – 97.
33) Vajčnerová, Ida. & Žiaran, Pavel. & Ryglová, Kateřina. & Andráško, Ivan. (2014) Quality management of the tourist destination in the context of visitors satisfaction, Procedia Economics and Finance journal, Vol.12, pp.718-724.
34) Vetitnev, Alexandr. & Romanova, Galina. & Matushenko, Natalia. (2013) Factors Affecting Domestic Tourists DestInation Satisfacton (The Case of RussIa Resorts), World Applied Sciences Journal, Vol.22, No.8, pp.1162-1173.