Investigating the effect of tourists' mental image of Qamsar and Niasar Flower & Golab Festival on quality and perceived value of services

Document Type : Research Article

Authors

1 Professor of Geography and Urban Planning, Kashan University, Kashan, Iran

2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Kashan University, Kashan, Iran

3 MA of Geography and Urban Planning Tehran Noor Message Noor

Abstract

The issue of urban tourism in large cities such as Tehran has great importance for the leisure of the people in the city. One of the most important recreation destinations in the city, which has attracted tourists in recent years, is Chitgar recreation Area, located in the west of Tehran. In present study according to the goal of study which is assessing the recreation development status in mentioned area, two models that are COPRAS and BOCR models were used. In order to combine both models, main criteria of BOCR which means economical, social and environmental issues considered as model’s inputs in COPRAS model. Results reveal that in BOCR model, economical and social advantages with allocation of 0.46 score have taken most impact while economical costs (0.16 score) have taken lowest impact in compare to others. Results from COPRAS model shows economical, social and environmental issues with allocation of 0.052, 0.021 and 0.013 COPRAS score have most influence from recreation development respectively. However, in contrast to the BOCR model, Effectiveness of sub-criteria will not be recognizable. In both methods environmental issues identified in undesirable condition and due to this matter recreation development in this area needs to pay attention and develop the environmental conditions.  

Keywords


1)      احمدی، سید علی‌اکبر و عسگری ده آبادی، حمیدرضا (1394) بررسی رابطه بین کیفیت خدمات، رضایت، اعتماد و وفاداری در میان مشتریان (موردمطالعه: شرکت‌های مسافربری فعال در پایانه‌های شهر تهران)، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 23، صص. 20-11.
2)      امین بیدختی، علی‌اکبر (1392) مروری بر مفاهیم و تئوری‌های رقابت‌پذیری و تبیین وضعیت رقابت‌پذیری صنعت گردشگری، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط‌زیست پایدار، دانشکده شهید مفتح همدان.
3)      باقری، صدیقه (1392) بررسی تأثیر کیفیت خدمات، ارزش درک شده و تصویر شرکت بر وفاداری مشتری در شعب بانک ملت شهر مشهد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی فریبرز رحیم نیا، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد.
4)      بسحاق، محمدرضا (1394) مدل‌سازی معادلات ساختاری در علوم انسانی، تهران: نشر جامعه شناسان.
5)      بهنام مرشدی، حسن؛ احمدی، داریوش؛ فرجی سبکبار، حسنعلی؛ رضوانی، محمدرضا (1395) پهنه‌بندی فضایی کانون‌های گردشگری به‌منظور تعیین مناطق بهینه خدمات گردشگری در استان فارس، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، سال 6، شماره 1، شماره پیاپی 21، صص.30-17.
6)      پرخیده، احمد و تاجیک، مهدی (1389) نگاهی به صنعت گردشگری در کشور، نظرسنجی ماهیانه از هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، واحد نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی.
7)      تقوایی، مسعود و رنجبر دستنایی، محمود (1389) تحلیلی بر پراکنش امکانات و خدمات مسیر گردشگری شمال شرق استان چهارمحال و بختیاری»، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، سال 1، شماره 1، صص.48-21.
8)      ثابت‌قدم، فاطمه و حسینی شکیب، مهرداد (1394) بررسی تأثیر سطح کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان به روش سروکوال (مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب تهران)، ماهنامه پژوهش‌های مدیریت و حسابداری، شماره 14، صص.111-88.
9)      حسینی، میرزا حسن و سازور، اعظم (1390) بهبود کیفیت خدمات گردشگری شهر یزد از دیدگاه گردشگران خارجی، مطالعات جهانگردی، دوره7، شماره 16، صص.141-117.
10)   حمیدی، رکسانا (1383) پیشه گلاب‌گیری در قمصر کاشان، فرهنگ مردم ایران و جهان، شماره 2، صص.130-123.
11)   حیدری چیانه، رحیم و سعدلونیا، حسین (1395) تحلیل بر فرآیند مدیریت تصویر مقصد گردشگری شهری مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال 5، شماره 19، صص. 109- 94.
12)   خسرو بیگی برچلویی، رضا؛ تقیلو، علی‌اکبر؛ شایان، حمید؛ درویشی دادنجانی، حسن (1392) بررسی سطح کیفی خدمات گردشگری و تأثیر آن در جذب گردشگر در مناطق روستایی مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری در محور شیراز- یاسوج، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال 3، شماره 7، صص.23-1.
13)   سجاسی قیداری، حمدالله؛ صادقلو، طاهره؛ مهدوی، داوود (1394) تبیین نقش کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی در تقویت تصویر ذهنی گردشگران (مطالعه موردی: روستاهای مقصد گردشگری بخش رودبار قصران)، برنامه‌ریزی و آمایش فضا، دوره 19، شماره 2، صص. 88-61.
14)   سلوک دار، علیرضا (1395) مطالعه تأثیر کیفیت خدمات بر رضامندی بیماران بیمارستان‌های خصوصی و رتبه‌بندی آن‌ها از طریق تحلیل سلسله مراتبی فازی در استان گیلان، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 10، شماره 6، صص. 513-504.
15)   سید صالحی، سید علیرضا (1392) طراحی مدل ارزیابی کیفیت خدمات ادراک‌شده مشتریان در بانک‌های دولتی ایران، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 14، صص. 38- 31.
16)   صادقی، محسن؛ چراتی غفاری، موسی؛ دادخواه، روزیتا؛ یعقوبی بیجارینه، بهرام؛ جعفری، مهدی (1392) ارزیابی تأثیر کیفیت کارکردی، کیفیت فنی و تصویر ذهنی بر رضایتمندی مشتریان در هتل‌های 3، 4 و 5 ستاره سطح شهر مشهد، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال 10، شماره 32، صص.46-29.
17)   صدری زادگان، سارا (1391) ارزش درک شده توسط مشتری در صنعت توریسم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین توسی.
18)   عبداللهی، مهدی (1392) تأثیر نمای بناهای تاریخی بر تصویر ذهنی شهروندان شهر تبریز (مطالعه موردی: گذر خیابان تاریخی تربیت)، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، دوره3، شماره 11، صص.71-65.
19)   علّامه، سید محسن و نکته‌دان، ایمانه (1389) بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی هتل‌های چهار و پنج ستاره اصفهان)، مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 5، صص.124-109.
20)   فلاح تبار، نصرالله و مدیری، مهدی (1390) گردشگری به‌ویژه گردشگری دینی و زیارتی مهم‌ترین قطب توسعه پایدار (مطالعه موردی شهر کاشان)، فصلنامه نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، سال 4، شماره 1، صص.186-171.
21)   قادری، اسماعیل و مطهر، سیده مهسا (1392) بررسی عامل کششی انگیزاننده در انتخاب مقصد مقایسه مقاصد داخلی و خارجی (مطالعه موردی شهر تهران)، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دوره1، شماره 2، صص.29-15.
22)   کاظمی، مصطفی؛ پور، سمیرا؛ سعادت یار، فاطمه سادات؛ بیطرف، فاطمه (1390) تأثیر تصویر ذهنی گردشگران بر ارزش ادراک‌شده از شهرهای ساحلی دریای خزر با تأکید بر نقش واسط کیفیت عوامل ادراک‌شده، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، سال 2، شماره 6، صص.34-19.
23)   23- کردوانی. پرویز و غفار، امیرحسین (1383) بررسی صنعت گلاب‌گیری و اهمیت آن در بخش قمصر کاشان، پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 47، صص 109 -95.
24)   کرمی، مهرداد (1391) سنجش پایداری گردشگری از نگاه جامعه محلی (مطالعه موردی: شهر نیاسر)، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال 12، شماره 25، صص.55-31.
25)   کلانتری خلیل‌آبادی، حسین و مبینی، حسین (1393) میزان انطباق ساختار اصلی شهر مشهد با تصویر ذهنی زائران، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی،  دروه4، شماره 17، صص.43- 35.
26)   کوزه چیان، هاشم؛ خطیب زاده، مهدی؛ هنرور، افشار (1390) نقش ابعاد کیفیت خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران ورزشی، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال 1، شماره 2، صص 32-19.
27)   کیانی سلمی، صدیقه و بسحاق، محمدرضا (1395) تبیین اثرات جشنواره گلاب‌گیری از دیدگاه ساکنان محلی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره11، شماره 34، صص 92-65.
28)   گرجی، حسن ابوالقاسم؛ طباطبایی، سید مهدی؛ اکبری، امین؛ سرخوش، سمانه؛ خراسانی، سهیلا (1392) به‌کارگیری مدل شکاف کیفیت خدمات (سروکوال: ServQual) در مجتمع آموزشی درمانی امام خمینی (ره)، مدیریت سلامت، دوره16، شماره 15، صص. 7-18.
29)   محمودی، سمیه؛ رنجبریان، محمود؛ فتحی، سعید (1394) توسعه مدل تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از مقصد گردشگری ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 10، شماره 29، ص 44-21
30)   منصوری مؤید، فرشته؛ سلیمانی، سمیرا (1391) ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد»، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال 7، شماره 18، صص 110-93.
31)   میری، سید حسن و امیری، زینب (1391) بررسی بازسازی مسکن پس از سانحه از منظر تصویر ذهنی ساکنان نمونه موردی بره سر پس از زلزله رودبار- منجیل 1369، دو فصلنامه معماری ایرانی، دوره1، شماره 1، صص.108- 97.
32)   هاشمی، سید سعید و محبوب فر، محمدرضا (1392) برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه گردشگری کاشان، فصلنامه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دوره 1، شماره 1، صص.18-1.
33) Baloglu, Seyhmous. & McClearly, Ken. (1999) A model of destination image formation, Annals of Tourism Research, Vol.26, No.4, pp.868-897.
34)  Hernandez-Mogollon, José Manuel. & AlexandreDuarte, Paulo. & Folgado-Fernández, José Antonio. (2017) the contribution of cultural events to the formation of the cognitive and affective images of a tourist destination, Journal of Destination Marketing & Management, Vol.8, pp. 170-178.
35)  Soyoung, Boo. & Busser, James A. (2005) Impact analysis of a tourism festival on tourists destinations images, Event Management, Vol.9, No.4, pp. 223–237.
36)  Souiden, Nizar. & Riadh, Ladhari. & ddineChiadmie, Nour. (2017) Destination personality and destination image, Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol.32, pp 54-70
37)  Svetlana, Stepchenkova. & Xiang, (Robert) Li. (2014) Destination image: Do top-of-mind associations say it all? Annals of Tourism Research, Vol.45, pp.46-62
38)  Stylidis, Dimitrios. & Amir, Shani. & Yaniv, Belhassen. (2017) Testing an integrated destination image model across residents and tourists, Tourism Management, Vol.58, pp. 184- 195.