The influential factors on destination loyalty with tourists satisfaction as the mediating factor (Case study: Kashan)

Document Type : Research Article

Author

tourism management department. tourism faculty. semnan university

Abstract

Due to increasing competition in tourism markets, destination management organizations are using branding in order to create a unique identity for their destination and tourism services and subsequently improve their positions in global markets. According to new tourism marketing approaches, tourist׳s satisfaction from a certain destination is necessary but not enough. Tourist satisfaction is useful provided that it results to tourist׳ loyalty to that destination.in fact it is loyalty that generates long lasting benefits and competitive advantages in tourism market plea. Destination loyalty is one of the key concepts of destination branding in tourism marketing context. Destination loyalty is one of the key and very important challenges of tourism marketing. In fact, tourist satisfaction - which is necessary for the prosperity of tourism industry - creates long-term benefits provided that it results to tourists' loyalty to the destination. Tourist loyalty means that the tourist decides to revisit the destination and recommend it to others.
This study was aimed to investigate the influential factors on destination loyalty based on brand theory and with the mediating effect of tourist satisfaction. To this end, 300 questionnaires were distributed among tourists in Kashan and 274 questionnaires were gathered. Kashan is one of the main tourism destinations in Iran. Although it is not a very large city, but it has many beautiful attractions and every year many Iranian and non-Iranian tourists visit Kashan in different seasons. The data was analyzed using appropriate statistical techniques using SPSS and LISREL. Confirming the results of previous studies, the structural equation modeling results revealed that destination image(including different dimensions such as the quality of travel experience, attractions, infrastructure, superstructure, entertainment and culture) is a key determinant of destination brand, having positive significant effects on destination personality and destination satisfaction. The positive relationship between tourist satisfaction from destination and his or her loyalty to that destination was also confirmed. These results confirmed the previous domestic and oversea studies regarding the relationship between destination image and satisfaction. Nevertheless, the influence of personality on satisfaction was not confirmed. In fact, in the sample studied, participants didn’t show a significant relationship between destination personality and destination satisfaction. It is suggested to destination management organizations to implement necessary actions in order to improve destination image so as to increase tourists' satisfaction and achieve long- term advantages such as a more sustainable, competitive destination.

Keywords


1)      امیری مجد، مجتبی؛ رنگریز، حسن و امیری مجد، زهرا (1392) راهنمای کامل نگارش پایان­نامه و رساله، چاپ اول، تهران: شهرآشوب.
2)      انصاری، آذرنوش و اسدی، علی (1395) ارزیابی وفاداری گردشگر به مقصد با رویکرد داده کاوی گردشگران داخلی شهر اصفهان، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، پاییز 1395، سال یازدهم، شماره 35، صص. 85-105.
3)      ایمانی­خوشخو، محمدحسین و ایوبی یزدی، حمید (1389) عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد، فصلنامه مطالعات گردشگری، پاییز 1389، دوره 5، شماره 13، صص.113-137.
4)      بهاری، جعفر؛ فراهانی، بنفشه؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان؛ بهاری، حامد (1396) بررسی روابط ساختاری تصویر مقصد، ارزش درک شده، رضایت و وفاداری گردشگران(مطالعه موردی: شهر تبریز)، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، بهار 1396، سال ششم، شماره 21. صص. 127-144.
5)      بیات، روح­الله؛ فضلی، صفر؛ مرندی، مهسا (1392) بررسی عوامل موثر بر تصویر برند مقصد گردشگری و تاثیر آن بر رفتار گردشگران داخلی(مطالعه موردی: شهر قزوین)، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، بهار و تابستان 1392، دوره 2، شماره3، صص.122-138.
6)      تاج­زاده نمین، ابوالفضل و اسمعیل مشرفی، فاطمه (1392) اولویت­بندی مولفه­های ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، زمستان 1392، دوره 8، شماره 24، صص. 35-58.
7)      درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ فعلی، راضیه؛ رحیمی، فرج­اله؛ محمودی، ادریس (1395) تاثیر عوامل شناختی و احساسی بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، تابستان 1395، شماره 21، صص. 37-54.
8)      زارعی، عظیم؛ قربانی، فاطمه؛ پدرام­نیا، مینو (1391) عوامل موثر بر واکنش­های رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری، فصلنامه مطالعات گردشگری، زمستان 1391، دوره 7، شماره 20، صص.141-166.
9)      طباطبایی­نسب، سیدمحمد و ضرابخانه، فرزانه (1394) تبیین مدل ارزش ویژه برند مقصد در صنعت گردشگری(مطالعه موردی: شهر اصفهان)، فصلنامه مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای، بهار1394، دوره 6، شماره 24، صص. 193-216.
10)   طباطبایی­نسب، سید محمد و ضرابخانه، فرزانه (1393) نقش هویت برند مقصد در توسعه ارزش ویژه برند مقصد. مورد مطالعه : شهر اصفهان، کنفرانس بین­المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش­ها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، 6 تا 8 اسفند 1393، تبریز، صص. 73-81 .
11)   عباسی درّه­بیدی، فاطمه و محمودی، سمیه (1393) ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهر اصفهان، اولین همایش بین­المللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران: چالش­ها و چشم اندازها، 26 تا 28 مهر 1393، مشهد، صص. 102-116.
12)   قاسمی، مهدیه و نجارزاده، محمد(1394) بررسی عوامل موثر بر وفاداری به برند و ارتباط آن با توصیه شفاهی به دیگران(مطالعه موردی: گردشگران ورودی شهر اصفهان)، گردشگری شهری، تابستان1394، دوره 2، شماره 2، صص. 153- 165.
13)   کروبی، مهدی؛ ابراهیمی، مهدی؛ قاسم­پور، فائزه(1393) بررسی رابطه میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری(مطالعه موردی: هتل­های 4 و 5 ستاره شهر شیراز)، گردشگری شهری، زمستان 1393، دوره1، شماره 1، صص. 112-97.
14)   کیانی فیض­آبادی،‌ زهره (1388) اولویت­بندی عوامل موثر بر برندسازی مقصدگردشگری و سنجش آنها در ایران، پایان­نامه کارشناسی­ارشد مدیریت جهانگردی، به راهنمایی حمیدضرغام بروجنی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
15)   کیانی فیض­آبادی، زهره (1395) تاثیر تصویر و شخصیت مقصد بر دلبستگی و رضایت گردشگران(مطالعه موردی: گردشگران داخلی شهر اصفهان)، مجله برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، بهار 1395، دوره 5، شماره 16، صص.149-167.
16)   گرجی،محمدباقر (1393) روش تحقیق ویژه مدیریت و حسابداری و سایر رشته­های علوم انسانی، چاپ چهارم، تهران: کتاب­مهربان­نشر.
17)   مشکینی، ابوالفضل؛ حسینی، معصومه؛ ربانی، طاها و عباس­زاده،صغری (1395) بررسی عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی گردشگران شهری(مطالعه موردی: شهر طرقبه)، گردشگری شهری، زمستان 1395، دوره3، شماره1، صص. 30-17.
18)   مومنی، ‌منصور؛ دشتی، مجتبی؛ سلطان­محمدی، ندا (1392) مدل­سازی معادلات ساختاری(با تاکید بر سازه­های سازنده و بازتابنده)، چاپ اول، تهران: مولّف.
 19)  Aaker, Jennifer. & Fournier, Susan. & Brasel, S.Adam. (2004) When good brands do bad, Journal of Consumer Research, Vol.31 , No.1 , pp.1-16.
20)  Baloglu, Seyhmus. (2000) A path analysis model of visitation intention involving information sources, socio-psychological motivations and destination image, Journal of Travel and Tourism Marketing,Vol.8 , No.3, pp.81-90.
21)  Beerli, Asuncion. & Martin, Josefa. D. (2004) Factors influencing destination images, Annals of Tourism Research, Vol.31 , No.3 , pp.657-681.
22)  Besser, Avi. & Shackelford, Todd. K. (2007) Mediation of the effects of the big five personality dimensions on negative mood and confirmed affective expectations by perceived situational stress: a quasi-field study of vacationers, Personality and Individual Difference, Vol.42 , No.7 , pp.1333-1346.
23)  Blain, Carmen. & Levy, Stuart.E. & Ritchie, Brent. (2005) Destination Branding : Insights and Practices from Destination Management Organizations, Journal of Travel Research, Vol.43 , No.4 , pp.328-338.
24)  Cai,Lipping.A. (2002) Cooperative branding for rural destination, Annals of Tourism Research, Vol.29 , No.3 , pp.720-742.
25)  Chen, Ching.Fu. & Chen, Fu.Shian. (2010) Experience quality, perceived value, satisfaction, and behavioral intentions for heritage tourists,Tourism Management,Vol.31 , No.1 , pp.29-35.
26)  Chen,Ching.FU. & Phou, Sambath. (2013) A closer look at destination : Image, Personality, relationship and Loyalty,Tourism Management, Vol.36 ,June 2013, pp.269-278.
27)  Ekinci, Yuksel. (2003) From destination image to destination branding: an emerging area of research, E-Review of Tourism Research,Vol.1, No.2, pp.21-24.
28)  Ekinci, Yuksel. & Hosany, Sameer. (2006) Destination personality: an application of brand personality to tourism destination, Journal of Travel Research, Vol.45, No.2 , pp.127-139.
29)  Fournier, Susan. (1998) Consumer and their brands: developing relationship theory in consumer research, Journal of Consumer Research, Vol.24 , No.4 , pp.343-373.
30)  Hanna, Sonya. & Rowely, Jennifer. (2008) An analysis of terminology use in place branding, Place branding and public diplomacy, Vol.4 , No.1 , pp.61-75.
31)  Heidarzadeh Hanzaee, Kambiz. & Saeedi, Hamid. (2011) A Model of Destination Branding For Isfahan City: Integrating the Concepts of the Branding and Destination Image, Interdisciplinary Journal of Research in Business,Vol.1 , No.4 , pp.12-28.
32)  Hsu, Cathy. & Cai, Liping, A. (2009) Brand knowledge, trust and loyalty- a  conceptual model of destination branding in Hospital and Tourism Management, International CHRIE Conference, University of Massachusetts, pp.1-9.
33)  Johansson, Jessica. (2007) Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMO Perspective, Master's thesis in Tourism and hospitality Management, Goteborg University.
34)  Kozak, Metin. & Rimmington, Mike. (2000)Tourist satisfaction with Mallorca, Spain, as an off-season holiday destination, Journal of Travel Research,Vol.38 , No.3 , pp.260-269.
35)  Lohela, Miia. (2008) Tourism Destination Development in the Context of Brand Personality and Advertising Message: A case study of Swedish Lapland Ecotourism perspective, Bachelor's Thesis in Business Administration, Lulea University, Department of Business Administration.
36)  Morgan, Nigel. & Pritchard, Anette. & Pride, Roger. (2010) Destination branding: Creating the unique destination proposition, 2nd edition, Butterworth, Heinemann.
37)  Park, Hyung. & Jung, George. (2010) A study on the impact of the congruence of store personality and self-image toward relationship strength and store loyalty, Journal of Marketing Studies, Vol.16 , No.1 , pp.45-68.
38)  Prayag, Girish. (2007) Exploring the relationship between destination image and brand personality of a tourist destination: an application of projective techniques, Journal of Travel and Tourism Research, Vol.7 , No.2 , pp.111-130.
39)  Roodurmun, Jayraj. (2010) Influence of trust on destination loyalty- an empirical analysis- the discussion of the research approach, International Research Symposium in Service Management, Nakhonpathom, Thailand, pp.1-23.
40)  Tasci, Asli.D. & Kozak, Metin. (2006) Destination brands versus destination images: do we know what we mean?, Journal of Vacation Marketing,Vol.12 ,No.4 , pp.299-315.
41)  Usakli, Ahmet. & Baloglu, Seyhmus. (2011) Brand personality of tourist destinations: an application of self-congruity theory,Tourism Management,Vol.32 ,No.1 , pp.114 -137.
42)  Yoon, Yooshik. & Uysal, Muzaffer. (2011) An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model, Tourism Management,Vol.26 , No.1, pp.45-56.
43)  Zhang, Hongmei. & Fu, Xiaoxiao. & Cai, Liping. & Lu, Lin. (2014).Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis, Tourism management,Vol.40, February 2014,  pp.213-223.