Analysis of affecting factors of Tourism industry of Tabriz City from Prespective of Domestic Tourists

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 M.A Student in Geography and Urban Planning, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 M.A in Ecotourism, Tabriz University, Tabriz, Iran

Abstract

The tourism industry plays an important role in the economic cycle of the countries, and predictions made by some global organizations show that the tourism industry will play a more important role in the urban economy over time, In this regard, the aim of this study is to identify factors affecting the growth and development of tourism of Tabriz city. The present research is based on the nature of applied one. Data gathering was done through a questionnaire. it was developed based on five economic indicators, infrastructure, socio-cultural, services and diversity of environment and brand., validity and reliability were calculated for different dimensions by Alpha-Cronbach's test. The statistical population of this study is one million domestic tourists who traveled to Tabriz city in 1396 ., 384 Sample were selected with a 0,05 error rate and 95% confidence intervals, Using the Cochran formula. To analyze the data of the questionnaire, the exploratory analysis based on the principal components and Kruskal-Wallis test was used in SPSS 24 software. Finally, the analytical analysis summarized the variables of research in 14 factors, which explained 62.26 of the factors that affecting the growth and development of tourism of Tabriz city. The results show that the first factor in the prosperity or lack of prosperity of tourism in Tabriz in relation to advertising or lack of advertising of touristic attractions in Tabriz, socio-cultural issues, including language and different life style in Tabriz, quality of Services and hospitality of the host community has a great effect on the tourism promotion and prosperity of Tabriz city. Also, the results of the research showed that The effect of research indicators versus the research hypothesis on tourists with different income and education groups is the same.

Keywords


1)      امین‌رشتی، نارسیس؛ فهیمی‌فر، فاطمه؛ صیامی عراقی، ابراهیم (1388) عوامل مؤثر بر صنعت گردشگری در منطقه مرکز، جنوب و غرب آسیا، فصلنامه علوم اقتصادی، پاییز 1388، دوره 3، شماره 8، صص. 111-97.
2)      امینی‌ورکی، سعید؛ مدیری، مهدی؛ شمسایی زفرقندی، فتحاله؛ قنبری‌نسب، علی (1393) شناسایی دیدگاه‌های حاکم بر آسیب‌پذیری شهرها در برابر مخاطرات محیطی و استخراج مؤلفه‌های تأثیرگذار در آن با استفاده از روش کیو، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بحران، پاییز و زمستان 1393، دوره 3، شماره 1، صص. 18-5.
3)      تقوی، مهدی و قلی‌پور سلیمانی، علی (1388) عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران، پژوهشنامه اقتصادی، پاییز 1388، دوره 9، شماره 34، صص. 172-157.
4)      تیموری، ایرج (1394) وقوع بحران‌های سیاسی- اجتماعی و اثرات آن بر درآمد حاصل از گردشگری نمونه موردی: کشورهای ایران، ترکیه، مصر، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، زمستان 1394، دوره 5، شماره 20، صص. 14-1.
5)      حبیبی، فاتح و عباسی نژاد، حسین (1384) تصریح و برآورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از داده‌های سری زمانی مقطعی، مجله تحقیقات اقتصادی، پاییز 1384، دوره 40، شماره 70، صص. 115-91.
6)      رهنمایی، محمدتقی؛ علی‌اکبری، اسماعیل؛ صفرعلی زاده، اسماعیل (1396) بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر توانمندسازی توسعه گردشگری مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی، نشریه علمی- پژوهشی جغرافیا و برنامه‌ریزی، بهار 1396، دوره 21، شماره 59، صص. 174-153.
7)      زبردست، اسفندیار (1396) کاربرد روش تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای مورد پژوهی: سنجش وضعیت پایداری اجتماعی در کلان‌شهر تهران، نشریه هنرهای زیبا، تابستان 1396، دوره 22، شماره 2، صص. 5-18.
8)      سعیدنیا، احمد و مهدیزاده، جواد (1391) گردشگری شهری، چاپ یکم، تهران: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.
9)      شجاع، محسن؛ نبوی، سید حمید؛ کسانی، عزیز؛ باقری یزدی، سید عباس (1390) تحلیل عاملی سرمایه اجتماعی و رابطه آن با سلامت روان سالمندان منطقه 9 شهر تهران، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، پاییز 1390، دوره 9، شماره 3، صص. 90-81.
10)   شهرداری منطقه دو و میراث فرهنگی شهر تبریز، m2.tabriz.ir.
11)   صیدائی، سید اسکندر و هدایتی مقدم، زهرا (1389) نقش امنیت در توسعه گردشگری، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی– واحد شوشتر، بهار 1398، دوره 4، شماره 8، صص. 110-97.
12)   طیبی، سید کمیل؛ جباری، امیر؛ بابکی، روح‌الله (1387) بررسی رابطه علی بین گردشگری و رشد اقتصادی مطالعه موردی: ایران، کشورهای OECD به‌علاوه کشورهای منتخب، مجله دانش و توسعه، پاییز 1387، دوره 15، شماره 24، صص. 87-65.
13)   عظیمی گهراز، سیده سمیه و تیموری، ایرج (1394) ارزیابی فعالیت‌های گردشگری در شهرستان انزلی و ارائه راهبردهای بهینه در راستای برنامه‌ریزی گردشگری پایدار منطقه با استفاده از ANP و SWOT، نشریه گردشگری شهری، تابستان 1394، دوره 2، شماره 2، صص. 152-137.
14)   فاخر، حسنعلی و حسینی گل‌افشانی، سید احمد (1396) بررسی رابطه بین شاخص‌های ذهنی مبتنی بر درک جامعه محلی و بهبود کیفیت صنعت گردشگری مطالعه موردی: استان البرز، نشریه گردشگری شهری، زمستان 1396، دوره 4، شماره 4، صص. 106- 91.
15)   فلیحی، نعمت و جعفرزاده، بهروز (1390) بررسی عوامل مؤثر بر توریسم؛ تلفیق روش‌های اقتصادسنجی و سیستم دینامیکی، فصلنامه علوم اقتصادی، بهار 1390، دوره 5، شماره 14، صص. 90-53.
16)   لطفی، حیدر و سلطانی، ناصر (1387) گردشگری، دولت و اقتصاد سیاسی در ایران، فصلنامه چشم‌انداز جغرافیائی، زمستان 1387، دوره 3، شماره 7، صص. 111-87.
17)   لطیفی، سمیه؛ سعدی، حشمت اله؛ شعبانعلی‌قمی، حسین (1392) تحلیل عاملی مشکلات زنان قالیباف روستایی، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، بهار 1392، سال 4، شماره 1، صص. 51-29.
18)   محمد زاده، پرویز؛ بهبودی، داوود؛ فشاری، مجید؛ منی‌پور، سیاب (1389) تخمین تقاضای گردشگری ایران به تفکیک چند کشور منتخب با استفاده از رهیافت TVP، فصلنامه اقتصاد مقداری، تابستان 1389، دوره 7، شماره 2، صص. 149-171.
19)   مرکز آمار ایران (1395) سرشماری عمومی نفوس و مسکن، amar.org.ir.
20)   مؤمنی وصالیان، هوشنگ و غلامی‌پور، لیلا (1390) تخمین تابع تقاضای گردشگری در استان‌های منتخب، فصلنامه علوم اقتصادی، بهار 1390، دوره 3، شماره 14، صص. 184-166.
21)   هزارجریبی، جعفر و نجفی، ملک‌محمد. (1391) بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران، جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، پاییز 1391، دوره 23، شماره 3، صص. 133- 146.
22)   یعقوب زاده، رحیم؛ زندی، ابتهال و جانعلی زاده چوبدستی، حیدر (1391) تحلیل بازار گردشگری خارجی ورودی به ایران مطالعه موردی: سه کلان‌شهر تهران، شیراز و اصفهان، راهبرد اجتماعی فرهنگی، تابستان 1391، دوره 1، شماره 3، صص. 120-97.
23)   Ali Raza, Syed. & Jawaid, Syed Tehseen. (2013) Terrorism and Tourism: A Conjunction and Ramification in Pakistan, Economic Modelling, Vol.33, No.3, pp. 65-70.
24)   Earthexplorer.sugs.gov
25)   Gaspari, Alda. & Çela, Mirësi. (2015) Barriers And Success Factors To Albanian Tourism Development, International Journal of Economics, Commerce and Management, Vol.3, No.11, pp. 456-463.
26)   Marais, Milandrie. & Plessis, Engelina du. & Saayman, Melville. (2017) A Review On Critical Success Factors In Tourism. Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol.31, No.2, pp.1-12.
27)   Mayers, Andrew. (2013) Introduction to Statistics and SPSS in Psychology, Pearson Education Limited.
28)   Seyidov, Javid. & Adomaitienė, Roma. (2016) Factors Influencing Local Tourists’ Decision-Making On Choosing A Destination: A Case Of Azerbaijan, EKONOMIKA, Vol.95, No.3, pp.112-127.
29)   UNWTO. (2017) Tourism Highlights.
30)   World Travel and Tourism Council. (2017) Travel & Tourism Global Economic Impact & Issues 2017.
31)   Yong, An Gie. & Pearce, Sean. (2013) A Beginner’s Guide to Factor Analysis: Focusing on Exploratory Factor Analysis, Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, Vol.9, No.2, pp.79-94.