Identifying factors influencing on Sustainable Tourism Development using interpretive structural modeling (ISM) in Khorramabad

Document Type : Research Article

Author

Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

Tourism is regarded as a dynamic, diverse and clear activity as well as one of the growing parts in national economy system of countries. As a multi-dimension activity, tourism has many positive effects such as job creation, income acquisition, foreign exchange attraction as well as strengthening infrastructure. After oil industry and automation industry, tourism is the third source of income in the world. In spite of appropriate potential, Iranian tourism industry has not been able to reach an acceptable share in national income computation. As an attractive city, Khorramabad has created tourism potential and valuable inheritance, as a sustainable development pilot of tourism with global ID and an appropriate possibility for urban sustainable development based on tourism. The purpose of the present study was to analyze the factors influencing sustainable tourism development in Khorramabad in order to help tourism industry development and change the city into a competitive and sustainable international tourism destination. This research was an applied study with strategic developmental design. In this article, the factors affecting khorramabad tourism were firstly identified and the relative importance of key strategic factors was determined using Delphi method. Analyzing the identified factors, 14 factors with the highest important in tourism development of Khorramabad were selected. Then, using Interpretive Structural Modeling (ISM), the relation between tourism development and these factors was analyzed and the factors were ranked

Keywords


1)      ایمان­زاده، علی؛ همراه­زاده، ملیکا؛ جعفریان، وحیده؛ جیاری، کامران (1396) تجربیات زیسته گردشگران پزشکی از درمان در بیمارستان‌های شهر تبریز، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال12، شماره37، صص.46-25.
2)      بدیعی، فرناز؛ ابراهیمی، عبدالحمید؛ دیده خانی، حسین (1395) شناسایی و رتبه‌بندی راهکارهای توسعه گردشگری پزشکی؛ مطالعه موردی استان گلستان، مجله علمی و پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال 6، شماره 4، صص.36-25.
3)      جباری، علیرضا؛ فردوسی، محمد؛ کیوان آرا، محمود؛ آقا رحیمی، زهرا (1391) تحلیل ذینفعان صنعت گردشگری پزشکی: ارائه راهبردهای مؤثر در شهر اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت، سال9، شماره6، صص.9-1.
4)      جعفری، حسن؛ بختیاری، الهام؛ کشتکار، مینا (۱۳۹۰) گردشگری پزشکی و اهمیت آن در نظام سلامت ایران، اولین همایش بین‌المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، صص.9-1.
5)      حقیقی کفاش، مهدی؛ ضیایی، محمود؛ جعفری، قاسم (1389) اولویت‌بندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی ایران، مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، سال4، شماره11، صص. 35-21.
6)      سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1389) گزارش جامع گردشگری در ایران (آمارنامه)
7)      سقایی، مهدی؛ جوانبخت قهفرخی، زهره؛ مافی، عزت‌الله (1391) تحلیل نقش مراکز خرید در رابطه با گردشگری و زیارت در کلان‌شهرها (مطالعه موردی: کلان‌شهر مشهد)، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال 2، شماره 8، صص.101-77.
8)      عربشاهی کریزی، احمد و آریان­فر، مرتضی (1392) گردشگری سلامت و قابلیت‌های گردشگری پزشکی- درمانی در ایران، فصلنامه جغرافیایی فضایی گردشگری، دوره 3، شماره 9، صص.152-133.
9)      عنابستانی، علی‌اکبر و عنابستانی، زهرا (1394) عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مشهد به‌عنوان هدف گردشگری پزشکی، مجله گردشگری شهری، دوره 2، شماره 3، صص.289-275.
10)   کاظمی، علی؛ صنایعی، علی؛ رنجبریان، بهرام؛ آذربایجانی، کریم (1389) شناسایی مزیت‌های رقابتی در صنعت گردشگری به‌منظور جذب گردشگران خارجی موردمطالعه استان اصفهان، فصلنامه مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال 2، شماره 5، صص. 93-110.
11)   گل شیری اصفهانی، زهرا؛ رکن‌الدین، عبدالرضا؛ پور طاهری، مهدی (1393) تبیین چرخه الگوی توسعه گردشگری سلامت در مناطق روستایی ایران با تأکید بر چشمه‌های آب گرم، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال 3، شماره 11، صص. 11-32.
12)   گودرزی، مجید؛ تقوایی، مسعود؛ زنگی‌آبادی، علی (1393) توسعه گردشگری پزشکی داخلی در شهر شیراز، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره 11، شماره 4، صص.496-485.
13)   محمدی سلیمانی، علی؛ محمدی سلیمانی، یوسف؛ محمدی رابر، معصومه (1392) اهمیت گردشگری پزشکی در اقتصاد ملی، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط‌زیست پایدار، آبان ماه 1392، دانشکده شهید مفتح همدان، صص.12-1.
14)   ملکی، سعید و توانگر، معصومه (1394) بررسی و تحلیل چالش‌های گردشگری سلامت مشهد از منظر بیماران خارجی، مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، سال 2، شماره 2، صص.165-153.
15)   هرندی، عطا اله و میرزائیان خمسه، پیوند (1396) تبیین مدل جذب گردشگر سلامت: با استفاده از راهبرد تئوری داده بنیاد کلاسیک، مجله گردشگری شهری، دوره 4، شماره 1، صص. 87-98.
16)   Azadi, Fatemeh. & Maleki, Mohammadreza. & Tabibi, Seyed Jamaledin. & Azmal, Mohammad. (2012) A medical tourist perception of Iranian hospital quality: Limited employee foreign language skills negatively impact communication, International Journal of Hospital Research, Vol.1, No.2, pp.85-90.
17) Harahsheh, Salem Salameh. (2002) Curative tourism in Jordan and its potential development, Bournemouth University, United Kingdom, Vol.3, No.1, pp.45-78.
18)   Jabbari, Alireza. & Delgoshaei, Bahram. & Mardani, Raja. & Tabibi, Seid Jamaledin. (2012) Medical tourism in Iran: Issues and challenges, Journal of education and health promotion, Vol.1, pp. 1-4.
19)   Lunt, Neil. & Smith, Richard. & Exworthy, Mark. & Green, Stephen. & Horsfall, Daniel. & Mannion, Russell. (2011) Medical tourism: treatments, markets and health system implications: a scoping review, Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
20)   Moghavvemi, Sedigheh. & Ormond, Meghann. & Musa, Ghazali. & Isa, Che Ruhana Mohamed. Thirumoorthi, Thinaranjeney. Mustapha, Mohd Zulkhairi Bin. & Chandy, Jacob John Chiremel. (2017) Connecting with prospective medical tourists online: A cross-sectional analysis of private hospital websites promoting medical tourism in India, Malaysia and Thailand, Tourism Management, Vol.58, pp. 154-163.
21)   Nagarajan, GS. (2004) Medical tourism in India: strategy for its development, [MSc Thesis]. Bangalore, Indian Institute of Management Bangalore.
22)   Piazolo, Marc. & Zanca, Nursen Albayrak. (2011) Medical tourism: A case study for the USA and India, Germany and Hungary, Acta Polytechnica Hungarica, Vol.8, No.1, pp.137-160.
23)   Porter, Michael E. (1998) Clusters and the new economics of competition, Boston: Harvard Business Review, Vol.76, No.6, pp. 77-90.
24)   Porter, Michael E. & De Vera, Manuel. & Huang, Bill. & Khan, Omar. & Qin, Zhongguang Alice. & Tan, Adele. (2008) Medical tourism in the Philippines, pp. 1-30.
25) Runnels, Vivien. & Carrera, Percivil Melendez. (2012) Why do patients engage in medical tourism?, Maturitas, Vol.73, No.4, pp 300-304.
26)   Smart, Travel. & Watch, Asia. (2006) Travel and hospitality industry set to tap into Asia’s US $4 billion medical tourism market, Travel Smart–Asia Watch, April–May, pp. 1-4.
27)   Suthin, Kanyarat. & Assenov, Ilian. & Tirasatayapitak, Aree. (2007) Medical Tourism: Can supply keep up with the demand, In Proceedings, APac-CHRIE & Asia Pacific Tourism Association Joint Conference, pp. 23-27.