Evaluation of Elements Affecting Urban Tourism Case Study: Urmia City

Document Type : Research Article

Authors

1 Professor of Geography and Urban Planning, Urmia University, Urmia, Iran

2 Phd. student geography and urban planning, university of tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

Required of tourism is the elements and elements in which tourism is formed and based on them, known as "primary elements" (tourism attractions) and secondary elements (tourism services), and tourism without considering these elements Does not have credit These factors play an important role in urban tourism and development, and they are considered as an important factor in attracting and sustaining tourists in cities. The method of this research is descriptive-analytical and in terms of its purpose, which has been done by means of correlation tests. The questionnaire is the main tool for collecting information and data required for research. The statistical society includes tourists who traveled to Urmia in July and August 2012. Regarding the uncertainty of the number of tourists, Cochran's unconditional community formula was used to determine the sample size and the sample size was 165. Selection of random sampling was done. Structural modeling in LaserL software was used to analyze the research data. According to the results of modeling, the estimation of structural equations of tourism attraction with a direct and positive coefficient of 0.99 and tourism services with a direct and positive coefficient of 0.85 in urban tourism in Urmia. The results showed that among the elements effective in urban tourism, tourism attraction with a direct and positive effect of 0.99 and with the t-statistic of 12.65 had the most impact on urban tourism in Urmia. The tourism services provided with direct and Positive 0.85 and the rate of t, 3.64 was effective in urban tourism in Urmia. In general, tourists are more satisfied with Urmia's resources, characteristics and abilities than the services provided by the city's urban tourism. The results also show that tourists are most satisfied with the attractions of the city of Urmia in terms of natural attractions (climate, green space, forest, natural landscapes, outstanding environmental features, etc.). ), And cultural and human attractions. Among the indicators of urban services, the most satisfaction was the availability of available store services in the city, how the people of Urmia met the tourists, the quality of restaurants and dining in the city. Also, information indicators about the location of attraction, the trained personnel in tourist sites, the status of health services (hospital, sanitary, etc.) and the quality of roads and roads in Urmia The average has been below average and needs to be strengthened and improved.

Keywords


1)    اصغری سراسکانرود، صیاد؛ جلالی عنصرودی، طاهره؛ زینالی، بتول (1392) تحلیل تغییرپذیری وضعیت گردشگری شهرهای واقع در اطراف دریاچه ارومیه، مجله برنامه‌ریزی منطقه‌ای، پاییز 1392، سال 3، شماره 11، صص. 114-99.
2)    اصغری، مریم و کلانتری، خلیل (1391) گردشگری تبریز (فرصت‌ها، چالش‌ها و راهبردهای توسعه)، چاپ اول، زنجان، انتشارات آذر کلک.
3)    امامی، سیدمحسن (1392) جغرافیای گردشگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهیختگان دانشگاه.
4)    آزادی، مجتبی (1389) تاریخ، فرهنگ و اطلاعات گردشگری ارومیه، چاپ اول، ارومیه: انتشارات حسام‌الدین چلپی.
5)    بمانیان، محمدرضا و محمودی نژاد، هادی (1388) مبانی برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری روستایی، چاپ اول، تهران، انتشارات هله/ طحان.
6)    بهدوست، فرانک و پوراحمد، احمد (1394) بررسی تأثیرات گردشگری شهری در توسعه شهر کرمانشاه، فصلنامه فضای گردشگری، بهار 1394، سال 4، شماره 14، صص. 133-115.
7)    پرچکانی، پروانه و حسن‌زاده وایقان، سعید (1395) چیستی منظر گردشگری شهری، فصلنامه هنر و تمدن شرق، پاییز 1395، سال 4، شماره 13، صص. 59-52.
8)    حافظ نیا، محمدرضا (1392) مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات سمت.
9)    حسین پور، مهدی؛ حمیدی، اکبر؛ دارابی، سجاد (1395). ارزیابی توسعه گردشگری شهر ارومیه، دومین کنگره بین‌المللی علوم زمین و توسعه شهری، شرکت کیان طرح دانش و پژوهشکده جهاد دانشگاهی واحد استان آذربایجان شرقی، 23 اردیبهشت 1395.
10) حیدری‌چیانه، رحیم؛ راحلی، حسین؛ فکری، فاطمه (1396) ارزیابی جاذبه‌های گردشگری شهری با روش ارزش‌گذاری مشروط (CVM) مطالعه موردی: جاذبه شورابیل اردبیل، مجله گردشگری شهری، بهار 1396، دوره 4، شماره 1، صص. 70-57.
11) سالنامه آماری (1394) فصل اول (سرزمین و آب‌وهوا)، وب‌سایت مرکز آمار ایران، صص. 96-1.
12) سید تقی دیزج، عاطفه؛ شجاعی، عطیه؛ موسوی نژاد، سیده فاطمه (1395) بررسی نقش گردشگری شهری در رشد و توسعه اقتصادی شهرها، اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری (با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل)، 30 اردیبهشت 95، انجمن علمی اقتصاد ایران، صص. 607-601.
13) دهدشتی شاهرخ، زهره و فیاضی مرتضی (1390) مدیریت بازرگانی در صنعت گردشگری، چاپ اول، تهران، انتشارات مهکامه.
14) رنجبریان، بهرام و زاهدی، محمد (1387) بازاریابی گردشگری، چاپ اول، اصفهان: انتشارات چهارباغ.
15) زیاری، کرامت الله؛ امانپور، سعید؛ امیری قهلیانی، محمدرضا (1392) بررسی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تأکید بر عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران (نمونه موردی؛ شهر نورآباد ممسنی)، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، بهار 1392، سال10، شماره 37، صص. 31-15.
16) زالی، نادر و اسماعیل‌زاده، یعقوب (1394) قابلیت سنجی توسعه گردشگری با رویکرد توسعه پایدار در شهر مرزی ارومیه، مجله جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای، بهار 1394، دوره5، شماره 14، صص. 104-89.
17) قالیباف، محمدباقر و شعبانی‌فرد، محمد (1390) ارزیابی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه گردشگری شهری بر اساس مدل‌های تصمیم‌گیری چندمتغیره (مطالعه موردی: شهر سنندج)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، تابستان 1390، سال 26، شماره 2، شماره پیاپی 101، صص. 172-147.
18) کرمی، فریبا؛ درخشان، الهام؛ حسن‌زاده، مهرشاد؛ صفایی، امید (1396) رهیافتی بر بهبود کیفیت خدمات گردشگری شهری با استفاده از مدل سروکوال (مطالعه موردی: شهر یاسوج)، مجله گردشگری شهری، بهار 1396، دوره 4، شماره 1، صص. 28-15.
19) موسوی، میر نجف و باقری کشکولی، علی (1392) گردشگری فرهنگی (ماهیت و مفاهیم)، چاپ اول، تهران: انتشارات آراد کتاب.
20) موسوی، میر نجف؛ سلطانی، ناصر؛ باقری کشکولی، علی (1393) تحلیلی بر نقش مذهب در توسعه گردشگری مذهبی، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، زمستان 1393، دوره 46، شماره 4، صص. 841-825.
21) نصیری هنده‌خاله، اسماعیل و نسرین گنجی (1397). سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات شهری با استفاده از مدل کائو (مطالعه موردی: بوستان نهج‌البلاغه تهران)، مجله گردشگری شهری، دوره 5، شماره 2، تابستان 1397، صص. 1-1.
22) نوربخش، سیدمرتضی و اکبرپور سراسکانرود (1389) نقش گردشگری شهری در توسعه اقتصادی کلان‌شهرها، ویژه‌نامه اقتصاد شهری، زمستان 1389، صص. 34-20.
23) وب‌سایت شهرداری ارومیه، برگرفته از سایت؛ http://urmia.ir
24) هاشم‌پور، فهیمه؛ لحمیان، رضا؛ براری، معصومه (1391) بررسی اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی گردشگری شهری از دیدگاه شهروندان (مطالعه موردی: شهر بابلسر)، فصلنامه اکوسیستم‌های طبیعی ایران، پاییز 1391، سال 3، شماره 1، صص. 63-49.
25) http://www.tourismscience.ir/index.php/tourism-planning-and-development
26) Ashworth, Gregory (1989) Accommodation and the historic city, Built Environment, Alexandrine Press, Vol.15. No.2, pp.92-100.
27) Bramwell, Bill. (1998) User satisfaction and product development in urban tourism, Tourism Management, Vol.19, No.1, pp. 35-47.
28) Brida, JG. & Disegna, M. & Osti, L. (2014) Residents' perceptions of tourism impacts and attitudes towards tourism policies, Tourismos: an International Multidisciplinary Journal of Tourism, Vol.9, No.1, pp. 37-71.
29) García-Hernández, María. (2017) Cultural Heritage and Urban Tourism: Historic City Centres under Pressure, Sustainability Vol.9, No.8, pp.13-46.
30) Law, Christopher. (1993) Urban tourism: attracting visitors to large cities, London, Mansell Publishing Limited. 1993 pp.xii + 189pp. ref.
31) Rahimi, Mohammad. & Fatemeh, Pazand. (2017) pattern of the creative urban tourism in iran by the use of (AHP), Journal: innovation & creativtty in human science, Vol.6, N.3, pp.97-124.
32) Rogerson, Christian. (2011) Urban Tourism and Regional Tourists: Shopping in Johannesburg, South Africa, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, Vol.102, No.3. pp. 33-316.
33) Tichaawa, Tembi Maloney. & Oswald, Mhlanga. (2015) Residents‟ perceptions towards the impacts of tourism development: the case of Victoria Falls, Zimbabwe, African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure Vol.4, No.1, pp.1-15.
34) Tzonev, Anthony. (1975) Social Implications of the Planning of tourist Industry Development of the Tourist Industry in the ECE Region, ECE at Dubrovnik, Yugoslavia, 13-18 October 1975.
35) ZeiniZadeh, Habib. (2017) Urban tourism in Tabriz, Iran: An analysis of the domestic tourism market, Thesis (PhD) - Faculty of Arts And Social Sciences, University of Malaya, 2017. MST.