Analysis on the Quality of Urban Tourism Spaces in the Yazd City in Order to Urban Tourism Development

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD student in Geography and Urban Planning, Isfahan University, Isfahan, Iran

2 Professor of Geography and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The main purpose of this research is investigation of tourism Spaces of Yazd in terms of internal and external tourists. In fact the main hypothesis of the research is that the quality of tourism in the city of Yazd is average. For this investigation, 14 indicators (Accessibility, Possibility to stop the car, Distance from main roads, Distance from terminals, Distance from hotel and accommodation, Appropriate lighting, Readability of space, vitality of the tourism space, Supply and distribution of handicrafts, Advertising and the introduction of spaces, A suitable space for children's play, Great place to relax, Distance to the main shopping and shopping malls and Diversity) and 15 tourism attractions were selected. In the next step, with using questionnaire techniques the status of tourism in the case study was evaluated based on the indicators. Therefore, 400 questionnaires were distributed among tourists and and 390 completed questionnaires without error were collected. Finally, using SPSS software and statistical tests (One-sample t-test) collected data, were analyzed. The results showed that the total of 14 indicators studied, the index of supply and distribution of handicrafts in tourism spaces with a mean of 4.60 is in the first rank. Also the vitality index tourist areas with the lowest average (1.84) is allocated to the fourth rank and can be said the quality of tourism in Yazd in terms of the mentioned index is undesirable. Based on research results and calculations the final score and the average quality of tourism services provided in Yazd is equal to 10/3 Which shows the quality of tourism services in the city of Yazd is moderate. Based on research results about five indicators (Distance from the main roads, Readability of space, Advertising and the introduction of spaces, Great place to relax, distance to the main shopping and shopping malls) the level of significance was more than 0.05, which can be said in relation to these indicators, the research hypothesis (the quality of tourism in the city of Yazd is average) Confirmed. Studies show that despite great potential in tourism in the Yazd City, there have been few good practices. While, Tourism development can be considered as a city development strategy

Keywords


1)      اسدی، علیرضا و بیات، ناصر (1396) تحلیل محتوای کیفی گفتمان توسعه گردشگری ادبی در ایران، فصلنامه گردشگری شهری، بهار 1396، سال 4، شماره 1، صص. 14-1.
2)      المدرسی، سید علی و علائی، سیده مهشید (1393) سطح‌بندی منابع گردشگری شهر مهریز با رویکرد توسعه پایدار، اولین کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری، منابع طبیعی و توسعه پایدار، 30 بهمن 1393، تهران صص. 24-1.
3)      بجگان، سیما؛ هادی اصل، فاطمه؛ صیقلانی، پانته آ (1393) مکان‌یابی سایت‌های گردشگری شهر بندرعباس جهت ایجاد فضای توریستی، گردشگری شهری، زمستان 1393، دوره 1، شماره 1، صص. 126-113.
4)      بنت‌لی، ای ین؛ الکک، آلن؛ مورین، پال؛ مک‌گلین، سو؛ اسمیت، گراهام (1386) محیط‌های پاسخ‌ده، ترجمه مصطفی بهزادفر، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
5)      تقوایی، مسعود؛ وارثی، حمیدرضا؛ صفرآبادی، اعظم (1391) عوامل مؤثر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه، جغرافیا، فصلنامه انجمن جغرافیای ایران، تابستان 1391، سال 10، شماره 32، صص. 47-27.
6)      تقوایی، مسعود و صفرآبادی، اعظم (1390) مدیریت گردشگری شهری با تأکید بر برنامه‌ریزی فضاهای جاذب گردشگر، برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، زمستان 1390، شماره 9، صص. 210-185.
7)      حاتمی نژاد، حسین؛ اروجی، حسن؛ شکروی، نگین؛ مولائی قلیچی، محمود (1393) بررسی و ارزیابی سایت‌های گردشگری شهری: مطالعه موردی، شهر ارومیه، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری شهری، بهار 1393، سال 3، شماره 9، صص. 169-152.
8)      حسینی، میرزاحسن و سازور، اعظم (1390) بهبود کیفیات خدمات گردشگری شهر یزد از دیدگاه گردشگران خارجی، مطالعات جهانگردی، پاییز و زمستان 1390، سال 7، شماره 16، صص. 141-117.
9)      خاک‌زند، مهدی و آقابزرگی، کوروش (1393) سنجش مؤلفه‌های کیفیت فضای شهری با مقایسه تطبیقی رویکرد ایرانی ـ اسلامی و غربی، پژوهش‌های معماری اسلامی، بهار 1393، سال اول، شماره دوم، صص. 145-131.
10)   رحیمی، داریوش و رنجبر دستانی، محمود (1391) ارزیابی و اولویت‌بندی جاذبه‌های اکوتوریسم (روستاهای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری)، مطالعات و پژوهش‌های شهری منطقه‌ای، پاییز 1391، سال 4، شماره 14، صص. 150-131.
11)   رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا؛ مهدوی، داوود؛ پور طاهری، مهدی (1389) فرایند بومی‌سازی شاخص‌های توسعه پایدار گردشگری روستایی در ایران، پژوهش‌های روستایی، زمستان 1389، شماره 4، صص. 41-1.
12)   رفیعیان، مجتبی؛ تقوایی، علی‌اکبر؛ خادمی، مسعود؛ علی، پور، روجا (1391) بررسی تطبیقی رویکردهای سنجش کیفیت در طراحی فضاهای عمومی شهری، انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، بهار و تابستان 1391، شماره 4، صص: 43-35.
13)   شکویی، حسین؛ مشیری، سیدرحیم؛ خادم‌الحسینی، احمد (1385) بررسی و شناخت توان‌های بازار اصفهان در جذب گردشگر، علوم جغرافیایی، بهار 1385، شماره 1، صص. 36-7.
14)   ضیایی، محمود؛ جاودان، مجتبی؛ کاظمی‌ازغدی، سیمین (1393) ساماندهی فضایی مقصدهای گردشگری شهری و روستایی در مقیاس ناحیه‌ای، مورد: شهرستان طرقبه شاندیز، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، پاییز 1393، سال 3، شماره 3، پیاپی 9، صص. 110-83.
15)   طاهری دمنه، محسن؛ فرمانی، سکنیه؛ مستوفی، رضا (1390) بررسی چالش‌های موجود در صنعت گردشگری شهر شیراز در ارتباط با محدودیت مراکز اقامتی، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، بهار 1390، سال 2، شماره 8، صص. 132-117.
16)   عبوری، مهدی و رضایی راد، مجتبی (1393) نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری شهری، رسانه‌های نوین و آموزش، تابستان و پاییز 1393، سال 1، شماره 2، صص. 17-7.
17)   علیمردانی، مسعود؛ مهدی‌نژاد، جمال الدین؛ افهمی، طلیعه (1394) رشد کیفی فضای شهری به‌منظور ارتقاء تعاملات اجتماعی (نمونه موردی: خیابان احمدآباد مشهد)، دو فصلنامه هنرهای کاربردی، پاییز و زمستان 1394، شماره 7، صص. 14-5.
18)   فرجی راد، عبدالرضا و آقاجانی، سمیه (1388) تحلیلی نو پیرامون گردشگری و جدیدترین طبقه‌بندی آن، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، پاییز 1388، سال 6، شماره 23، صص. 72-61.
19)   قالیباف، محمدباقر و شعبانی فرد، محمد (1390) ارزیابی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه گردشگری شهری بر اساس مدل‌های تصمیم‌گیری چند متغیره (مطالعه موردی: شهر سنندج)، تحقیقات جغرافیایی، تابستان 1390، سال 26، شماره 2، شماره پیاپی 101، صص. 172-147.
20)   قاسمی، مسلم؛ شرفی، حجت‌الله؛ جعفری، مرضیه؛ شیخ علی پور، بهزاد (1395) رتبه‌بندی زیرساخت‌های گردشگری شهری با استفاده از تکنیک کوپراس، فصلنامه گردشگری شهری، زمستان 1395، دوره 3، شماره 1، صص: 41-31.
21)   قلعه‌نویی، محمود و بهرامی، مریم (1393) ارزیابی کیفیت‌های مؤثر بر گردشگری شهری در خیابان شریعتی کرمان، انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، بهار و تابستان 1393، شماره 7، صص. 33-23.
22)   کلانتری، محسن و ملک، مرضیه (1393) تحلیل فضایی و سطح‌بندی جاذبه‌های گردشگری و زیرساخت ارتباطی و شبکه راه در مناطق کویری ایران (مطالعه موردی: شهرستان خور و بیابانک)، مطالعه جغرافیایی مناطق خشک، پاییز 1393، سال 5، شماره 17، صص. 70-53.
23)   کاکاوند، الهام؛ براتی، ناصر؛ امین زاده گوهرریزی، بهرام (1392) سنجش تطبیقی تصویر ذهنی شهروند و شهرسازی به مفهوم کیفیت محیط شهری (مطالعه موردی: بافت فرسوده شهر قزوین)، باغ نظر، تابستان 1392، سال 10، شماره 25، صص. 112-101.
24)   لطفی، صدیقه و باباخانزاده، ادریس (1393) بررسی اثرات گردشگری پایدار شهری بر ساکنان شهر، مطالعه موردی: شهر جوانرود کرمانشاه، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، تابستان 1393، سال 3، شماره 9، صص. 151-131.
25)   لینچ، کوین (1384) تئوری شکل شهر، ترجمه سید حسین بحرینی، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
26)   مافی، عزت‌الله و سقایی، مهدی (1388) کاربرد مدل MS-SWOT در تحلیل مدیریت گردشگری مطالعه موردی: کلان‌شهر مشهد، مجله جغرافیا و توسعه، تابستان 1388، شماره 14، صص. 50-27.
27)   نقصان محمدی، محمدرضا و دهقان، فاطمه (1393) بوم محوری در طراحی فضاهای شهری فراغتی در ایران، بررسی تطبیقی ابعاد و مؤلفه‌های سرزندگی در خیابان‌های قیام و دهم فروردین شهر یزد، مطالعات شهر ایرانی‌ـ اسلامی، تابستان 1393، شماره 16، صص. 69-55.
28)   نصیری‌هنده‌خاله، اسماعیل و گنجی، نسرین (1397) سنجش رضایت‌مندی گردشگران از کیفیت خدمات شهری با استفاده از مدل کائو (مطالعه موردی: بوستان نهج‌البلاغه تهران)، گردشگری شهری، تابستان 1397، دوره 5، شماره 2، صص. 134-121.
29)   وارثی، حمیدرضا و صفرآبادی، اعظم (1393) نقش عوامل اجتماعی گردشگری در توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان) مطالعات جامعه‌شناختی شهری، پاییز 1393، سال چهارم، شماره 12، صص. 128-101.
30)   Ashworth, Gregory. & Page, Stephen J. (2011) urban tourism research: Recent progress & current paradoxes, Tourism Management, Vol 32, No 1, pp. 1-15.
31)   Azizi, Hamid; Biglari, Mahdi, & Joudi, Pouya. (2011) Assessment the feasibility of sustainable tourism in urban environments employing the cumulative linear model, Procedia Engineering, Vol 21, pp. 24-33.
32)   Albalate, Daniel, & Bel, Germa. (2010) Tourism & urban public transport: Holding dem& pressure under supply constraints. Tourism Management, Vol 31, No 3, pp. 425-433.
33)   Boit, Joanne Chebet. (2013). the role of destination attributes & visitor satisfaction on tourist repeat visit intentions to Lake Nakuru National Park, Kenya. Western Illinois University.
34)   Booyens, Irma, & Visser, Gustav. (2010) Tourism SMME development on the urban fringe: the case of Parys, South Africa. In Urban Forum, Springer Netherl&s, Vol 21, No 4, pp. 367-385.
35)   Carlisle, Sheena; Johansen, Aleks&er. & Kunc, Martin. (2016). Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: The case of Bournemouth, Tourism Management, Vol 54, pp. 81-95.
36)   Farshidfar, Ramin, & Pourkhiz, Iman. (2014). Architecture of Tourism & its Effect on Attract Tourism in Iran, International Journal of Architecture & Urban Development, Vol 4, No 4, pp. 67-72.
37)   Li, Mimi; Fang, Lei; Huang, Xiaoting & Goh, Carey. (2015). A spatial–temporal analysis of hotels in urban tourism destination, International Journal of Hospitality Management, Vol 45, pp. 34-43.
38)   Laws, E. (2003) Tourism Management, RMIT PRESS, Mel born.
39)   Meng, Fang; Tepanon, Yodmanee, & Uysal, Muzaffer. (2008) measuring tourist satisfaction by attribute & motivation: The case of a nature-based resort. Journal of Vacation Marketing, 14(1), 41-56.
40)   Rabbiosi, Chiara. (2015) renewing a historical legacy: Tourism, leisure shopping & urban br&ing in Paris, Cities, Vol 42, and pp. 195-203.
41)   Rogerson, Christian M. (2006) Creative industries & urban tourism: South African perspectives. In Urban Forum, Springer Netherl&s, Vol 17, No 2, pp. 149-166.
42)   Vareiro, Laurentina; Ribeiro, J. Cadima; & Remoaldo; Paula Cristina Almeida. (2017). Destination attributes & tourist’s satisfaction in a cultural destination.
43)   Wang, Zheng-Xin, & Pei, Lingling. (2014) a systems thinking-based grey model for sustainability evaluation of urban tourism, Kybernetes, Vol 43, No 3/4, pp. 462-479.
44)   Williams, Stephen. (1998) Tourism geography. Psychology Press.
45)   Wise, Nicholas. (2016) Outlining triple bottom line contexts in urban tourism regeneration, Cities, Vol 53, pp. 30-34.
46)   www.pps.org
47)   Yuan, Jianqiong; Deng, Jinyang; Pierskalla, Chad; & King, Brian. (2018). urban tourism attributes & overall satisfaction: An asymmetric impact-performance analysis. Urban Forestry & Urban Greening, 30, pp.169-181.