Presenting the model of religious tourism Stakeholders in Mashhad

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD in Geography and Urban Planning, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 Professor of Geography and Rural Planning, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

Today different approaches are proposed and used for solving the current issues and problems in cities, some of which are livability, smart city, ideal city, resilient city, child-friendly city, age-friendly city, city of learning, creative city and secure city. Multiple factors affect the livability of a place, of which can note the presence of people, mixed use, housing, safety and security, sense of belonging, efficiency and the environment. The crime rate (real) and fear of crime (perceived) has a causal relationship with many of health and wellbeing outcomes. The main goal of this research is the analysis of urban livability with emphasis on security and stability indicator in Mashhad metropolis. The research method of this research is practical in terms of goal, and is descriptive – analytical in terms of methodology. By using the GIS Software, maps related to the status of each of objective sub-indicators based on the limits of Mashhad metropolis's zones were drawn. For mental indicator, which includes 7 questions, questionnaire was used for a sample size of 402 persons in all zones of Mashhad. The results of this research show the zone 11 of Mashhad metropolis is the best zone in terms of security and stability indicator, followed by zones 10 and 9, respectively. By contrast, zones 3, 4 and 6 had the worst conditions in terms of environmental indicator, respectively. Zones 11, 10 and 9 were at ideal level. About 40 % of Mashhad's zones are at security and stability critical level with respect to the urban livability.

Keywords


1)      ابطحی فروشانی، زینت السادات؛ فرصتکار، احسان؛ خوشنواپور، نادر؛ ابطحی فروشانی، سید تقی (1394) تحلیل ذی‌نفعان کلیدی با استفاده از ماتریس علاقه-قدرت (مطالعه موردی: طرح‌های توسعه میادین منطقه پارس جنوبی)، ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز، دوره13، شماره 127، صص.39-32.
2)      اکبریان رونیزی، سعیدرضا و بدری، سید علی (1394) تحلیل درک ذی‌نفعان از آثار و پیامدهای توسعه گردشگری در نواحی روستایی نمونه موردی: منطقه لواسانات)، جغرافیا و توسعه، دوره13، شماره38، صص.62-47.
3)      آقاجانی، حسین؛ امیرفخریان، مصطفی؛ کاظمی بی نیازف، مهدی (1391) زیارت و گردشگری در برنامه‌ها و اسناد کلان توسعه کشور (با تأکید بر زیارت امام رضا (ع))، دو فصلنامه مطالعات گردشگری. دوره 1، شماره1، صص.76-63.
4)      توانگر، معصومه (1390) بررسی تجارب بین‌المللی و تحلیل اثرات کمی کیفی زیارت و توسعه آن در شهرهای زیارتی جهان، کارفرما: پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی.
5)      ثقفی، فاطمه؛ عباسی شاهکوه، کلثوم؛ کشتگاری، احسان (1393) طراحی چارچوب شناسایی و اولویت‌بندی ذینفعان مبتنی بر روش فرا تلفیق (مطالعه موردی سیستم‌عامل بومی ایران)، مدیریت فردا، دوره13، شماره 39، صص.42-21.
6)      رضوانی، محمدرضا (1387) توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
7)      سرایی، محمد حسین و افشاری­پور، میثم (1397) ارزیابی ساختار گردشگری پزشکی بر اساس مدل الماس پورتر در کلان شهر مشهد، فصلنامه گردشگری شهری، دوره5، شماره3، صص.130-117.
8)      ضرغام بروجنی، حمید؛ ایوبی یزدی، حمید؛ اکبرپور، تقی (1390) مشارکت ذی‌نفعان در برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری؛ جایگاه، مدیریت و چالش‌ها، همایش مدیریت و توسعه گردشگری، چالش‌ها و راهکارها، تهران.
9)      مافی، عزت‌الله و سقایی، مهدی (1389) نگاهی به اقتصاد گردشگری در کلان‌شهرها (مطالعه موردی: کلان‌شهر مشهد)، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، دوره8، شماره15، صص.292-267.
10)   مهندسین مشاور فرنهاد  (1386) طرح توسعه و عمران کلان‌شهر مشهد مقدس، مطالعات پایه محیط طبیعی، مشهد.
11)   مؤمنی، مصطفی؛ صرافی، مظفر؛ قاسمی خوزانی، محمد (1387) ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی-فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلان‌شهر مشهد، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره6، شماره11، صص.38-13.
12)   همتی، محمد و رسولی، محمدآمانج (1395) ذی‌نفعان و نوع نگاه آن‌ها به اثرات گردشگری (مطالعه موردی: اورامان تخت)، جغرافیا، دوره7، شماره1، صص.84-69.
 13)   Byrd, E.  & Bosley, H. & Dronberger, M. (2009) Comparisons of stakeholder perceptions of tourism impacts in rural eastern North Carolina,Tourism Management, Vol.30, pp.693- 703.
14)  Charter, M. (ED.) (1992) Greener Marketing: A Responsible Approach to Business. Sheffield: Greenleaf Publishing.
15)  Clement, R. W. (2005) The Lessons from Stakeholder Theory for U.S.Business Leaders, Business Horizons, Vol.48, No.3, pp.255-264.
16) Fontaine, Ch. & Haarman, A. & Schmid, S. (2006) The Stakeholder Theory, 2006, Available at: http://www.edalys.fr/documents/Stakeholders%20theory.pdf.
17)  Freeman, R.& Edward, A. (2001) Stakeholder Theory of the Modern Corporation, Perspectives in Business Ethics Sie, Vol.3, pp.38-48..
18)  Hardy, Z. L. & Beeton, R.J.S. (2001) Sustainable Tourism Or Maintainable Tourism: Managing Resources for More Than Average Outocomed, Journal Of Sustainable Tourism, Vol.9, No.3, pp.168-192.
19)  Jr, E.T. (2003) An analysis of variables that influence stakeholder participation and support for sustainable tourism development in rural north Carolina; A dissertation Submitted to the north Carolina state university of central Florida, for the degree of Doctor of Philosophy.
20) Malas, Zein. (2009) Saudi Retailers-Poised for growth، Global Markets Research, Company.
21)  Religious Tourism in Asia and the Pacific. (2011) Published and printed by the World Tourism Organization, Madrid, Spain.
22) Russel, R. & Currie, Sheilagh. & Seaton, Franz Wesley. (2008) Determining Stakeholders For Feasibility Analysis, Annals Of Tourism Research, Vol.36, No.1, pp.41-63.
23)  Timothy, Dallen J. & Olsen, Daniel H. (2006) Tourism, Religion and Spiritual Journeys, Rutledge.