Ranking the urban tourism infrastructure with the use of Copra’s technique. Case study: Zanjan province

Document Type : Research Article

Authors

1 univercity shaheid bahonar- kerman

2 Assistant professor Geography and Rural planning, University of Shaeid Bahonar Kerman

3 phd,student

4 M.A, Student

Abstract

today tourism is one of hope Bkhsh activities as a development pathway called. In this regard, according to the features, facilities, services and capabilities that are needed for urban tourists, it is necessary to provide for proper planning it can be applied to a greater number of tourists attracted. The harmony between the number of tourists and tourism areas, especially infrastructure capacity must be considered. The criteria for determining the center of tourist areas and determine the infrastructure requirements and is adjusted for inequalities between regions. The goal of this study, ranking the city of the province of sub-structures of tourism. Methodology This study is based on a "descriptive analytical" approach of the space research, applied. In this regard, Zanjan city eijruod (0.417) khodabndeh (.326) are the least infrastructure for tourism. The city of Mahneshan (.287) and Tarom (.245) despite the considerable tourist attractions, but at least Habrkhvrdarnd infrastructure. In the city of Zanjan (0.061), Khoramdeh (.155) and Abhar (0.235) in terms of tourism infrastructure and favorable conditions are favorable for tourism. The province ranks first in the ranking of tourism infrastructure to third account. Over the past half-century tourism has taken a large scale and every year the number of passengers that travel with different motivations, added. According to the World Tourism Organization estimates, nearly 25 million people of tourists in the world in 1950 and in 2000 was about 700 million, the figure in 2020 to about 1.6 billion. These figures represent growth of 7 percent in a 50-year period (2000-1950) is. Thus, according to statistics and reports can be said, the tourism industry has become the largest and most profitable industry in the global dimension, so that 11 percent of the gross domestic product, 10 percent of employment, 5% of exports and 5% the global investment is allocated. So today tourism is one of hope Bkhshtryn activities as a development pathway called. this regard, according to the features, facilities, services and capabilities that are needed for urban tourists, it is necessary to provide for proper planning it can be applied to a greater number of tourists attracted.

Keywords


  1. منابع

    1. امانپور، سعید، محمدی، اصغر و مریم ناصر، 1392، رتبه‌بندی شهرستان‌های استان خوزستان از لحاظ شاخص‌های گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS، فصلنامة علمی- پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، سال پنجم، شمارة 2، صص 201- 221.
    2. بیات، روح‌الله، فضلی، صفر و مهسا مرندی، 1392، بررسی عوامل مؤثر بر تصویر برند مقصد گردشگری و تأثیر آن بر رفتار گردشگران داخلی (مطالعة موردی: شهر قزوین)، دوفصلنامة مطالعات گردشگری، دورة دوم، شمارۀ 3، صص 122- 138.
    3. پاپلی یزدی، محمدحسین و مهدی سقایی، 1385، گردشگری، ماهیت و مفاهیم، انتشارات سمت، تهران.
    4. تارنمای وزارت کشور، 1394، ادارة کل تقسیمات کشوری.
    5. تقوایی، مسعود و معافی، فؤاد و راضیه رحیمی، 1392، سطح‌بندی شهرستان‌های استان گیلان از لحاظ امکانات و جاذبه‌های گردشگری جهت تعیین قطب‌های گردشگری، فصلنامة علمی- پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، سال پنجم، شمارة 2، صص 223- 238.
    6. حیدری، تقی، رشیدی، ابراهیم، حصاری، اصغر و سیمین تولایی، 1392، ارزیابی قابلیت‌های گردشگری شهر زنجان و راهبردهای تقویت جذب گردشگر، فصلنامۀ علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هشتم، شمارۀ 21، صص 29- 57.
    7. راودراد، اعظم و علی حاجی‌محمدی، 1389، تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایۀ نظریۀ روایت، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی دورۀ سوم، شمارۀ 2، صص 61- 81.
    8. شماعی، علی و جعفر موسی‌وند، 1390، سطح‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS و AHP، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال سوم، شمارۀ 10، صص 23- 40.
    9. ضرابی، اصغر و علیزاده اصل، جبار و عیسی بهاری، 1392، تحلیلی بر زیرساخت‌های گردشگری در مقصد اکوتوریستی بندر ارومیه با استفاده از روش swot، نشریة علمی- پژوهشی جغرافیا و برنامه‌ریزی، سال هجدهم، شمارة 48، صص 177- 210.
    10. ضیایی محمود، امین بیدختی، علی‌اکبر و فاطمه قربانی، 1392، ارزیابی ظرفیت جامعة محلی برای توسعة پایدار گردشگری، فصلنامة مطالعات مدیریت گردشگری، سال هشتم، شمارۀ 24، صص 59- 88.
    11. فرجی سبکبار، حسنعلی، رضوانی، محمدرضا، بهنام مرشدی، حسن و حسین روستا، 1393، سطح‌بندی فضایی محورهای گردشگری استان فارس برمبنای خدمات و تسهیلات گردشگری، مجلة پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دورة چهل‌‌وششم، شمارة 3، صص 561- 586.
    12. قنبری، ابوالفضل، شجاعی‌وند، بهمن و بهرام زینلی، 1393، رتبه‌بندی شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی براساس زیرساخت‌های گردشگری شهری با روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای، شمارة 12، صص 89- 112.
    13. محمودی‌میمند، محمد، فارسیجانی، حسن و سارا طاهری موسوی، 1392، ارائة الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، سال دوازدهم، شماره 13، صص 123- 143.
    14. مرکز آمار ایران، 1390، سالنامة آماری استان زنجان، تهران.
    15. موسوی، میرنجف، ویسیان، محمد، محمدی حمید، سمیه و مهناز اکبری، 1394، بررسی و اولویت‌بندی توان‌ها و زیرساخت‌های توسعة گردشگری با روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره (مورد مطالعه: شهرستان‌های استان کردستان(، نشریۀ گردشگری شهری، دورة دوم، شمارۀ 1، صص 17- 31.
    16. موسوی‌وند، جعفر و فرزانه ساسان‌پور، 1390، ارزیابی نقش زیرساخت‌های شهری جهت تعیین قطب گردشگری با استفاده از مدل‌های AHP و TOPSIS (مطالعة موردی: استان مازندران)، فصلنامة فضای گردشگری، سال اول، شمارة 1، صص 65- 82.
    17. یعقوب‌زاده، رحیم، 1393، گونه‌‌شناسی گردشگری، ارائة چارچوبی برای تقسیم‌بندی انواع گردشگری، انتشارات جامعه‌‌شناسان، تهران.
    18. یوسفی امیرعباس، مختاری ملک‌آبادی، رضا و احمد خادم‌الحسینی، 1391،‌ بررسی تطبیقی شاخص‌های توسعة گردشگری الکترونیک در شهر اصفهان، مجلة جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، سال بیست‌وسوم و شماره 2، صص 133- 150.

    19-Aurelija Burinskienė and Vida Pipirienė, 2014, The comparison of trade enterprises, Contemporary Issues in siness, Management and Education 2013, Procedia - Social and Behavioral Sciences 110, PP. 267–275.
    20-Pitchipoo. P.a, Vincent D.S.b,Rajini, N.c Rajakarunakaran S., 2014, 12th GLOBAL CONGRESS ON MANUFACTURING AND MANAGEMENT, GCMM COPRAS2014. Decision Model to Optimize Blind Spot in Heavy Vehicles: A Comparative Perspective, Procedia Engineering 97 (2014), 1049 – 1059.
    21-www.unwto.org/en